زمان انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ -

فعالیت‌های چشم‌گیر جهاد کشاورزی شهرستان نور در بخش بلده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نور، سه واحد مرغداری مادر گوشتی، 10 واحد مرغداری گوشتی، 2 واحد مرغ تخم گذار، 2 واحد پرواربندی صنعتی گوساله، 200 واحد دامداری روستایی دارای پروانه، 2 واحد پرواربندی صنعتی بره، 2 واحد نیمه صنعتی گاو شیری و ...را از پروژه‌های جهاد کشاورزی شهرستان نور در سال‌های اخیر نام برد.

به گزارش خبرنگار سرای نور،رحمت الله علی بابایی عمران با اشاره به فعالیت‌های جهاد کشاورزی در بلده به احداث باغ ارگانیک نیشابوری، پرورش کبک آذربهرامی که در استان مازندران نمونه است، پرورش مرغ یزدانی که از واحدهای جدید و مکانیزه جهاد در بخش بلده است اشاره کرد و افزود: سه واحد مرغداری مادر گوشتی، ۱۰ واحد مرغداری گوشتی، ۲ واحد مرغ تخم گذار، ۲ واحد پرواربندی صنعتی گوساله، ۲۰۰ واحد دامداری روستایی دارای پروانه، ۲ واحد پرواربندی صنعتی بره، ۲ واحد نیمه صنعتی گاو شیری و … از پروژه‌های جهاد کشاورزی شهرستان نور در سال‌های اخیر است.

 

 

 

وی در خصوص پرورش کبک اظهارکرد: پرورش کبک صنعت نوین است و کبک‌ها جزء سایر ماکیان محسوب می‌شوند که پرورش آن‌ها سه ماهه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نور خاطرنشان کرد: زیستگاه پرندگان به طور طبیعی مناطق کوهستانی است که بلده از نظر آب و هوایی بهترین نقطه برای پرورش کبک است و این پرندگان در این منطقه چندان با بیماری درگیر نمی‌شوند.

 

 

کبک‌ها زیست گاه خود را در مناطق ناهموار و سخت، دره‌ها با درختان پراکنده و در مناطق کوهستانی انتخاب می‌کنند.

 

غذای این پرنده را درشرایط طبیعی شامل علف ها و دانه های آن ها، برگ گیاهان و حشرات تشکیل می دهند و هم زمان با تغذیه، مقدار زیادی سنگ ریزه نیز می بلعد.

فصل آشیانه سازی کبک‌ها برحسب ارتفاع منطقه جغرافیایی متغیر است ولی معمولا بین اردیبهشت و تیرماه بوده و گاهی تا اواسط تابستان طول می کشد. آشیانه خیلی ساده و روی زمین زیر یک صخره یا درختچه و در پناه توده ای از گیاهان بنا می شود. کبک ها در هنگام صبح و بعد از ظهر در روی زمین به چرا مشغولند، آنها مهاجرت نمی کنند و جابه جایی های فصلی آن ها فقط در ارتفاع است. پرواز کبک در هنگام احساس خطر انجام می شود و به مسافت‌های کوتاه و در سراشیبی محدود است.

 

 

 

 

کبک ها پرندگانی عادت پذیر هستند و خود را با شرایط مختلف وفق می دهند ولی با این حال می بایستی حداقل امکانات را برای آنها فراهم کرد.

 

علیرضا آذر بهرامی که مجتمع پرورش کبک آن در استان مازندران نمونه است در مصاحبه با خبرنگاران اظهارکرد: مجتمع پرورش کبک لارکو از سال ۱۳۹۰ در بلده تأسیس شد و این مجتمع ۲۵ هزار متر است که برای ۵۰ نفر اشتغال‌زایی شد.

 

وی خاطرنشان کرد: این مجتمع پرورش کبک با پنج هزار گله مادر، ۵۰ هزار گوشتی و ۳۵ هزار جوجه کشی، در سال ۲۵۰ هزار قطعه گوشتی و ۷۵۰ هزار تخم مصرفی تولید می‌کند که هر ۲۰ روز کشتار و بسته بندی انجام  و به بازار داخلی فرستاده می‌شود.

 

 

آذربهرامی زمانبرشدن کارهای اداری و راه بلده را از مشکلات تولیدکنندگان این منطقه نام برد و افزود: در بازدید استاندار، نماینده مجلس، فرماندار نور به همراه مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی از این مجتمع، مشکلات مطرح و بررسی شد که امیدواریم این مشکلات هرچه سریعتر رفع شود.

وی در پایان خواستار حمایت مسئولان از تولیدکنندگان شد.

 

یوسف علی یزدانی از تولید کنندگان مرغ گوشتی در منطقه بلده در گفت و گو با خبرنگاران اظهارکرد: مساحت این مرغداری ۵ هکتار است که هر دوره ۷۰ روزه ۵۰ هزار قطعه مرغ گوشتی به فروش می‌رسد.

 

 

 

وی از مشکلات مرغداری را گرانی داروها، تهیه سویا، ذرت و … اشاره کرد و افزود: از مهمترین مشکلات تولید کنندگان مرغ، دلال‌ها و واسطه گران هستند که مرغ را با نازل ترین قیمت از تولید کننده خریداری و با سود زیادی به مصرف کننده می‌رسانند.

 

 

این تولید کننده با اشاره بر بازار مستقیم از تولید به مصرف خاطرنشان کرد: با ایجاد بازار مستقیم از تولید به مصرف، تولید کننده‌ها با قیمت مناسب تری تولیدات خود را ارائه می‌دهند و قدرت خرید مصرف کننده نیز افزایش می‌یابد و با قیمت مناسب تری می‌تواند از تولید کننده خریداری کند.

 

 

یزدانی از مسئولان خواست مشکلات تولید کنندگان را به طور جدی پیگیری و رفع کنند و با حمایت از تولید کننندگان داخلی سبب اشتغالزایی و رونق اقتصادی کشور شوند.

زمان انتشار: ۲۱ مرداد, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو