زمان انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ -

همایش بومی، محلی بازسازی مراسم «عروسی در گذشته»

همایش بومی، محلی در روستای لزیر میانبند با هدف احیای فرهنگ و سنت قدیمی شهرستان نور با بازسازی مراسم «عروسی در گذشته» برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار سرای نور،بخش مرکزی شهرستان نور از ۵۵ روستا تشکیل شده که ۴۵ روستای آن دارای شورای اسلامی و دهیاری و ۱۰ روستای آن نماینده در بخش مرکزی دارد.

 

میانبند دهستانی از توابع میان جلگه‌ای شهرستان نور در استان مازندران است و روستای زیبای لزیر نیز از بخش مرکزی میانبند است که از شمال به درویش کلا، شمال غربی به روستای لشکنار و از غرب به روستای چال سیاه محدود می‌شود و تقریباً آخرین روستای میانبند نوراست.

حسین باباپور عضو شورای بخش مرکزی و شورای اسلامی روستای درویش کلا در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به ۲ دهستان ناتل کنار و میانبند بخش مرکزی اظهارکرد: دهستان میانبند دارای سه بخش پایین دست جلگه‌ای با ۱۲ روستا از تاشکو تا زرین کلا است و بخش بالا دست نیز ۱۱ روستا دارد.

 

وی گفت: بخش مرکزی میانبند نیز با روستاهای گلنده رود، پیمود ، لزیر ، لشکنار ، کدیر سر ، وازک ، چالسیاه، درویش کلا ، دهک ، میانرودبار ، سوردار دارای ۸۰۰ خانوار بومی و یک هزار و ۲۰۰ خانوار غیر بومی است که حدود سه هزار نفر جمعیت دارد.

عضو شورای بخش مرکزی شهرستان نور با اشاره به آب و هوای این منطقه افزود: این منطقه با مردمان صمیمی و خون گرم و آب و هوای مطلوب و خاص پذیرای مسافران و گردشگران نقاط مختلف کشور است و با توجه به اینکه شغل مردم این منطقه زنبورداری و دامداری است آماده سازی بستر مناسب و احیای صنایع دستی و سنت‌های بومی محلی می‌تواند سبب جذب مسافران و گردشگران زیادی در منطقه و رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس در روستاها شود.

بابا پورخاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد شکوفایی و امکانات خوبی برای روستاها در سراسر کشور بودیم و این منطقه نیز از نعمت آب، برق، جاده و … بهره مند شد اما با ازدیاد جمعیت مردم این منطقه با مشکلاتی روبرو شدند و با توجه به اینکه ۶۰ درصد زمین‌های این منطقه شیب‌دار است اساسی‌ترین مشکل مردم این منطقه طرح هادی است.

 

وی با اشاره به نقشه برداری منابع طبیعی در سال ۴۲ اظهار کرد: بر مبنای این نقشه برداری برخی زمین‌هایی که زیر کشت نبودند، ملی اعلام شد که مردم منطقه ۵۵ سال است بر اساس این نقشه برداری با مشکلات و معضلات زیادی روبرو هستند.

 

نماینده مردم نور و محمودآباد در خانه ملت در همایش بومی محلی میانبند بخش مرکزی با قدردانی از رئیس اداره و فرهنگ ارشاد اسلامی شهرستان نور و شوراها و دهیاران منطقه اظهارکرد: برگزاری این همایش‌ها سبب ایجاد نشاط و شادی و همدلی بین مردم می‌شود و نزدیکی مردم به تاریخ و آداب و رسوم گذشته سبب پایداری فرهنگ خواهد شد.

علی شادمان در همایش بومی محلی میانبند با قدردانی از دست اندرکاران این همایش خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم جوامع امروزی هویت ملی است که برای تقویت و تحکیم آن همت گماشته و آن را عامل همبستگی افراد و گروه‌های پراکنده جامعه می‌دانند.

 

 

فرماندار نور با اشاره به بازسازی عروسی در گذشته افزود: ترویج ازدواج آسان با احیای سنت‌های بومی محلی می‌تواند سبب فرهنگسازی در جامعه به ویژه برای جوانان باشد.

شهریار ذوالفقاری با قدردانی از شوراها و دهیاران، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه کسانی که در برگزاری این برنامه نقش داشتند، افزود: با توجه به پیشرفت تکنولوژی باید تلاش کنیم تا آداب و رسوم گذشتگان که هویت ما محسوب می‌شود را به فراموشی نسپاریم.

 

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری همایش بومی محلی در بخش مرکزی میانبند افزود: این مراسم برای احیای سنت قدیمی شهرستان نور است که این سنت‌ها وآداب و رسوم باید زنده نگه داشته شود تا پل ارتباطی برای نسل‌های آینده باشد.

 

داوود فلاح گفت: عروسی درگذشته با تجملات پرهزینه امروز نبوده بلکه با روش ساده و با کمترین هزینه مردم مراسمات شادی خود را برگزار می‌کردند و محور برنامه‌های ما در همایش بومی محلی میانبند بازسازی عروسی سابق و انتقال آن به نسل جدید و جوانان بود.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۹ مرداد, ۱۳۹۷

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو