زمان انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ -

هزینه ۲۰۰ ميليون دلاری ایران برای آموزش دانش آموزان اتباع خارجی

وزير آموزش و پرورش با اشاره به كمك ۲۰ ميليون دلاری كميساريای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به ايران، گفت: ايران سالانه ۲۰۰ ميليون دلار برای آموزش دانش آموزان اتباع خارجی هزینه می کند.

به گزارش سرای نور؛ علی اصغر فانی در دیدار با فیلیپ گرندی كمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان كه در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با تبریك مسئولیت جدید در امور پناهندگان، اظهاركرد: امیدوارم حضور جناب عالی در این مسئولیت سبب ارتقای وضعیت امور پناهندگان در كشورهای مختلف به ویژه ایران باشد و سوابق كاری شما نشان می دهد كه دراین راه موفق خواهید بود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ سیاست های انسان دوستانه و تأكید بر اشتراكات دینی و ملی با دیگر كشورها علی رغم همه محدودیت ها نتوانسته است خدمات ارزنده ای را به پناهندگان خود ارائه كند.

فانی با اشاره به دو سیاست «دفعی» و «جذبی» كشورها در قبال پناهندگان، تصریح كرد: ایران برخلاف بیشتر كشورهای دنیا كه سیاست «دفعی» و برخوردهای نامناسب با پناهندگان دارند، سیاست «جذبی» را در دستوركار خود قرار داده است وتوانسته است در مقاطعی تا سه میلیون پناهنده را در كشور میزبانی نماید.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه بهترین شرایط برای پناهندگان بازگشت داوطلبانه آنها به موطن اصلی خودشان است، خاطرنشان كرد: در سال تحصیلی گذشته ۳۸۶ هزار دانش آموز اتباع خارج در ۲۵ هزار مدرسه و در كنار دانش آموزان ایرانی مشغول به تحصیل بودند كه این تعداد از كل دانش آموزان ایرانی شاغل در مدارس ایرانی بسیاری از كشورها بیشتر است و این نشان از اهمیت جمهوری اسلامی ایران به امور پناهندگان دارد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علی رغم همه تنگناهای اقتصادی و تحریم های سیاسی، كمك های مالی از قبیل تجهیزات آموزشی، تهیه لباس فرم و روپوش مدارس، لوزام التحریر را برای دانش آموزان اتباع خارجی پیش بینی كرده است و اختصاص كمك های مالی بیشتر سازمان ملل به جمهوری اسلامی می تواند در ارائه خدمات مناسب تر به پناهندگان مؤثرتر باشد.

فانی با اشاره به دیدارهای خود با نمایندگان آموزش وپرورش كشورهای افغانستان وعراق، اظهاركرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به موازات كمك های انجام شده به پناهندگان، تجربیات آموزشی خود را به كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان انتقال دهد تا بتواند برای كشورهای پذیرای پناهندگان مفید باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود بیش از یكصد هزار مدرسه دركشور، عنوان كرد: دانش آموزان اتباع خارجی در یك چهارم مدارس ایرانی تحصیل می كنند و به دنبال دستور مقام معظم رهبری مبنی برثبت نام دانش آموزان افغانی بدون مدارك هویت، در سالی كه گذشت ۳۶ هزار دانش آموزان افغان به آمار دانش آموزان اتباع خارجی كشور اضافه شد و جمهوری اسلامی ایران برای همه دانش آموزان اتباع خارجی مانند دانش آموزان ایرانی انجام معاینات پزشكی، واكسیناسیون و دیگر اقدامات بهداشتی و درمانی را انجام داد.

وی توانمندسازی دانش آموزان و اولیای آنها را برای ایران بسیارمهم خواند و گفت: برگزاری اردوهای فرهنگی، هنری و تربیتی و مسابقات دانش آموزی و هم چنین برپایی كلاس های آموزش خانواده برای اولیای دانش آموزان اتباع خارجی از دیگربرنامه های ایران بوده است تا این افراد پس از بازگشت داوطلبانه به كشور خودشان، بتوانند عنصر مفیدی در توسعه محسوب شوند.

وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی ۶ درصد آوارگان افغانی با سواد بودند ولی با برنامه های سوادآموزی كشور ایران در طول ۳۷ سال گذشته این آمار به حدود ۷۰ درصد رسیده است كه این آمار برای پناهندگان، بسیارارزنده خواهد بود.

فانی با تأكید برتعاملات فرهنگی ، دوره آموزشی ویژه ۴۲۴۰ مدیر مدرسه در ۹ استان كشور را برگزار كردیم تا با كسب آموزش های فرهنگی لازم بتوانیم همزیستی اتباع خارجی را با ایرانیان تقویت كنیم.

وزیرآموزش وپرورش با اشاره به هزینه های بالای آموزش ایران در قبال پناهندگان، خاطرنشان كرد: از كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان انتظار داریم  نسبت به كمك های مالی به ایران تجدیدنظر اساسی كنند تا جمهوری اسلامی ایران بتواند آموزش با كیفیت بالاتری را به پناهندگان ارائه كند.

فیلیپ گرندی در دیدار با علی اصغر فانی وزیر آموزش وپرورش كه در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، از ا بتدایی پذیرش مسئولیت در سازمان ملل متحد، اولین بار است كه به ایران سفر می كنم و هدفم توسعه همكاری با كشورهایی است كه پذیرای پناهندگان هستند.

وی با اشاره به وجود مناسبت روز و هفته جهانی پناهندگان در تقویم سازمان ملل، تصریح كرد: باید كاری كنیم تا كشورهای مختلف نیست به این موضوع حساس باشند.

گرندی ادامه داد: علی رغم بحران های مختلف برای پناهندگان اتباع خارجی، نباید از پناهندگان افغانی و عراقی چشم پوشید و كشور ایران در طول ۳۷ سال گذشته خدمات زیادی را به آنها ارائه داده است كه بخش بسیار بزرگی از این خدمات در حوزه تعلیم و تربیت كودكان اتباع خارجی می باشد.

وی اقدامات ایران در تحصیل ۳۸۶ هزار دانش آموز اتباع خارجی در ۲۵ هزار مدرسه ایران را بسیار ارزشمند توصیف كرد وادامه داد: من كارشناس آموزشی نیستم ولی در مسئولیت قبلی ام دریكی از آژانس های سازمان ملل متحد، از نزدیك كارآموزشی برای ۵۰۰ هزار كودك پناهنده فلسطینی را تجربه كردم و از این منظر اقدام وزارت آموزش وپرورش ایران را درك می كنم.

كمیسیرعالی سازمان ملل متحد درامور پناهندگان ادامه داد: آموزش مهارت های فنی به دانش آموزان اتباع خارجی و اولیای آنان كه از برنامه های جدی آموزش وپرورش ایران است به عنوان راهبرد اصلی كمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان است كه باید مورداستفاده دیگركشورها هم قرار گیرد.

وی با اشاره به تخصیص بودجه ۵/۱ میلیون دلاری سازمان ملل متحد به ایران، گفت: من به محض رسیدن به ژنو در كشور سوئیس ، جلسه ای را با كشورهای اهداكننده كمك مالی ترتیب می دهم تا بتوانم در یك برنامه ریزی مشخص و زمان بندی شده، منابع بیشتری را جذب كنیم.

گرندی به برگزاری كنفرانس درخصوص مسائل افغانستان در ماه اكتبر اشاره كرد و افزود: در این كنفرانس كه موضوع آن كمك به افغانستان است، شركت می كنم و امیدوارم بتوانیم كمك های خوبی را برای پناهندگان افغانی مهیا كنم.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۳۰ خرداد, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو