زمان انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۵ -

تغییرات در اجرای پروژه آزادراه شمال

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات تغییرات در اجرای پروژه آزادراه تهران-شمال، گفت: برای جلوگیری از تخریب یک روستا در مسیر، تونل جدید در دست اجرا قرار دارد.

به گزارش سرای نور؛ علی نورزاد با اشاره به تغییر رویکردها در وزارت راه و شهرسازی برای احداث پروژه های زیربنایی، گفت: توجه به حقوق شهروندی، استفاده از فناوری‌های جدید و ارتقا ایمنی پروژه‌ها از موضوعاتی است که مورد توجه قرار دارد.

وی با اشاره به این اقدامات در احداث آزادراه تهران-شمال، اظهار داشت: یکی از این تغییرات، تصویب و ساخت قطعه F به طول ۱۸۰۰ متر برای اتصال قطعه یک این آزادراه به جاده موجود کندوان است که در دولت یازدهم به مجموعه عملیات عمرانی منطقه یک اضافه شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: برای جلوگیری از تخریب روستای لانیز در مسیر منطقه یک که تبعات محیط زیستی، فرهنگی، اجتماعی به دنبال داشت، تونل دوقلو شماره ۱۷ به طول ۹۰۰ متر نیز در دست اجرا قرار گرفت.

نورزاد با بیان اینکه علاوه بر این به دلیل پیشروی مناطق مسکونی در روستای سولقان و هزینه بالای تملک اراضی این بخش در جریان اجرای پروژه، عملیات ترانشه برداری به ساخت دو رشته تونل به طول ۳۰۰ متر تغییر پیدا کرد، افزود: علاوه بر این، تغییر در روسازی مسیر منطقه یک از رویه آسفالتی به رویه بتنی در دستور کار قرار گرفت زیرا رویه بتنی عمر طولانی تر و افزایش دوره بهره‌برداری نسبت به روسازی آسفالت به دنبال دارد که کاهش هزینه‌های نگهداری را موجب می‌شود.

وی همچنین از تغییر در ساخت تونل‌ها در منطقه یک آزادراه تهران شمال خبر داد و گفت: در  طرح اولیه، لاینینگ تونل‌های مسیر غیر مسلح در نظر گرفته شده بود که جبرای افزایش ایمنی مقرر شد تا لاینینگ تمامی تونل ها به صورت مسلح و با استفاده از آرماتور انجام شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تغییر در طراحی تاسیسات مکانیکی و الکتریکی تونل‌های مسیر از دیگر تغییرات این پروژه است به طوری که در ابتدا مقرر بود تاسیسات مکانیکی و الکترونیکی تونل‌ها بر اساس یک طرح قدیمی اجرا شود که با بازنگری یک شرکت ایتالیایی این سیستم ها به روز شد.

نورزاد، استفاده از تکنولوژی حفاری تونل‌های دوقوسی (Double arc) در منطقه یک آزادراه تهران-شمال را از دیگر مواردی دانست که در دست اجرا قرار دارد و گفت: استفاده از دستگاه حفاری تمام مقطع و مکانیزه TBM برای احداث تونل غربی البرز در منطقه دو آزادراه برای اولین بار در صنعت راهسازی کشور برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه مجموع این اقدامات نشانگر تغییر طرح احداث منطقه یک و تونل البرز در منطقه دو آزادراه تهران- شمال در دولت یازدهم است، گفت: با این تغییرات، حجم عملیات اجرایی پروژه و هزینه‌های اجرایی افزایش پیدا می‌کند  اما تلاش ما این است که این پروژه در بهار ۱۳۹۶ به بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی متوسط ماهیانه ۲.۱۴ درصد در این پروژه، افزود: با توجه به تعهدمان برای اتمام منطقه یک و زمان باقی مانده مقرر است تا پیشرفت فیزیکی ماهانه را به رقمی حدود ۳.۵ درصد برسانیم تا در سفرهای تابستانی سال آینده از این آزادراه با کاهش ۶۰ کیلومتری مسیر تهران تا چالوس بهره مند شوند

منبع:مهر

زمان انتشار: ۷ تیر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو