زمان انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۵ -

وقوع پدیده ریزگردها در ۹ استان کشور؛

توصیه های وزارت بهداشت به هموطنان گرفتار ریزگردها

رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با اشاره به وقوع پدیده ریزگردها طی دو روز آینده در برخی استان های کشور، برای هموطنان این مناطق توصیه هایی ارائه داد.

به گزارش سرای نور؛ شیدا ملک افضلی گفت: طبق تصاویر ماهواره ای سامانه بین المللی رصد پدیده ریزگردها وابسته به سازمان بین المللی هواشناسی، طی ۲ روز آینده، استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و ایلام، بخش هایی از کرمان، سمنان، کرمانشاه و مرکزی با پدیده ریزگردها مواجه خواهند بود.

وی تاکید کرد: احتمال شدت آلایندگی ذرات معلق تا مقادیر ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب برای استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان متصور است.

رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، متداول ترین نشانه هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می شود را تحریک مجاری هوایی فوقانی دستگاه تنفسی، سوزش چشم و درد قفسه سینه و نفس تنگی برشمرد و گفت: معمولا نوزادان و کودکان، نوجوانان وسالخوردگان و همچنین افراد دارای بیماری های زمینه ای نظیر؛ بیماری قلبی عروقی، آسم، برونشیت، آمفیزم و جانبازان شیمیایی ممکن است آسیب پذیری بیشتری داشته باشند.

ملک افضلی افزود: وقوع پدیده ریزگردها می تواند واکنش های حساسیتی، حملات قلبی و تنفسی را تشدید نماید و مشکلات استنشاقی حادی را ایجاد کند.

وی با بیان مواردی از خود مراقبتی و کاهش تبعات مواجهه با ریزگردها گفت: افراد از حضور و فعالیت غیر ضروری تا رفع آلایندگی در فضاهای آزاد خودداری نمایند، در صورت الزام به حضور در فضای آزاد حاوی ریزگردها این زمان را به حداقل ممکن کاهش دهند و از باز نگاه داشتن درب و پنجره ها و از نفوذ گرد و غبار به داخل منزل، محل کار و اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی جلوگیری بعمل آورند.

ملک افضلی خاطر نشان کرد: به دلیل آنکه عمدتا وقوع  پدیده ریزگردها در فصول گرم سال اتفاق می افتد برای پیگشیری و عدم ورود ریزگردها به فضای بسته به منظور استفاده از وسایل سرمایشی، در منزل، محل کار، اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از سیستم های خنک کننده چرخشی هوای فضای داخل نظیر تهویه مطبوع  استفاده شود و در این شرایط کولرهای آبی و پنکه ها به دلیل امکان نفوذ هوای حاوی ریزگرد به فضای داخل و معلق نگه داشتن ذرات در هوای داخل توصیه نمی شود.

وی گفت: حتما کلیه افراد با سابقه بیماری های زمینه ای و گروه های حساس برای پیشگیری از حملات تنفسی و قلبی به منظور مراقبت های دارویی و بازتوانی با پزشک خود مشورت نمایند.

ملک افضلی در پایان گفت: هموطنان به منظور جلوگیری از نشست و امکان آلودگی ثانویه بر روی مواد غذایی و آشامیدنی در منازل، محل کار و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی از پوشش مناسب استفاده نمایند

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۰ تیر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو