زمان انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۵ -

آیت الله خاتمی در نمازجمعه تهران

حضور ملت در راهپیمایی روز قدس،لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری است

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: مقام معظم رهبری برای حضور در راهپیمایی روز قدس فراخوان کرده و شما به نایب امام زمان لبیک گفته اید.

به گزارش سرای نور؛ حجت الاسلام خاتمی خطیب موقت این هفته نماز جمعه تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته مصادف با آخرین جمعه ماه رمضان و روز قدس، گفت: این راهپیمایی شما خوبان ۶ مبنای قرآن دارد.

وی ادامه داد: ما ضد ظالم هستیم و این وصیت مولای ما حضرت علی (ع) در ساعات پایانی عمرشان است. «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً»

حجت الاسلام خاتمی ادامه داد: دومین مبنای قرآن این است که امت اسلام، امت واحده هستند. این امت یکپارچه است. چه عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار.

وی گفت: یک سرزمینی از سرزمین های مسلمان ۶۷ سال است که زیر سلطه اشغالگران قرار دارد. یک امت هستیم و نمی توانیم درد آنها را احساس نکنیم و آوارگی آنها را نبینیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهارداشت: حضور ملت در راه پیمایی روز قدس این پیام را دارد که از دست ما کار اجرایی ساخته نیست اما با حضور در راه پیمایی اجازه نمی دهیم که موضوع فلسطین که موضوع بین المللی اسلامی است، فراموش شده و تبدیل به موضوع عربی شود.

حجت الاسلام خاتمی گفت: الان هم شما با حضور در راه پیمایی به دنیای اسلام گفتید که شما با حضور داعش در منطقه تلاش داشتید که مسئله فلسطین به فراموشی سپرده شود اما ما نخواهیم گذاشت که آرمان فلسطین فراموش شود.

وی در تشریح سومین مبنای قرآنی حرکت ملت ایران گفت: نفرت از استکبار که در متن دین ما تعبیه شده است، یکی از مبانی حضور شما در این راه پیمایی بزرگ است. همه انبیاء بر این تاکید داشتند بندگی خدا، آری؛ رهبری طاغوت، هرگز.

وی اظهارداشت: به تعبیر مقام معظم رهبری، آمریکا طاغوت اعظم است و اسرائیل یک رژیم غاصب و صهیونیستی مولد نامشروع این دولت جبار است. بنابراین فریاد مرگ بر اسرائیل شما در متنش مرگ بر آمریکا را هم دارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در تشریح چهارمین مبنای قرآنی راهپیمایی روز قدس، گفت: مومن باید در راه خدا با کسانی که دشمن خدا هستند بغض و نفرت داشته باشد. عنوان الغضب لله و عنوان تبری در همین راستا است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهارداشت: پنجمین مبنای قرآنی راهپیمایی امروز، بیعت با ولایت است. بنیانگزار اعلام روز جهانی قدس امام راحل عظیم الشان بوده است. مقام معظم رهبری هم تاکنون این روز را پاس داشته اند و انشاء الله امت ما به همراه این ولی آن را ادامه خواهند داد.

وی گفت: مقام معظم رهبری برای حضور در این راه پیمایی فراخوان کرده و شما به نایب امام زمان لبیک گفته اید.

حجت الاسلام خاتمی در تشریح ششمین مبنای قرآنی این حضور گفت: این راهپیمایی مصداق امر جامع است. امر جامع، امری است که حضور مسلمانان در آن ضرورت دارد. راه پیمایی روز قدس مصداق این امر است.

آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های دوم نماز جمعه تهران با اشاره به گرامیداشت هفته قوه قضائیه گفت: این قوه بسیار تاثیرگذار و ضامن اجرای دو قوه دیگر است، اگر قوه مقننه تقنین کرده و قوه مجریه ابلاغ کند ولی این قوه ضامن اجرا نباشد، کار آنها هم بی اثر خواهد بود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به سانحه واژگون شدن اتوبوس حامل سربازان در ایام شهادت مولای متقیان امیرالمومنین (ع) گفت: اینها در این ایام به دیدار خدا رفتند، امیدواریم حشر آنها هم با امیرالمومنین باشد.

وی افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عرصه ورود خوبی داشت تا کمی از آلام بازماندگان تخفیف پیدا کند. ان‌شاء‌الله در بهبود مجروحان تلاش شود و برنامه ریزی صورت گیرد تا شاهد حوادث این چنینی نباشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر ششم تا دوازدهم تیر را تابلویی از حقوق بشر آمریکایی ترسیم کنیم، سخنی به گزاف نبوده، گفت: در ۶ تیر ترور مقام معظم رهبری، در ۷ تیر انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت ۷۲ خدمتگزار و در رأس آنها شهید دکتر بهشتی، ۸ تیر بمباران شیمیایی سردشت، ۱۱ تیر شهادت شهید صدوقی و ۱۲ تیر سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرانی توسط ناو آمریکایی در ۶۷ اتفاق افتاد.

آیت‌الله خاتمی افزود: در تمام این حوادث مستقیم و غیرمستقیم آمریکا دخیل بوده، این حقوق بشر آمریکایی است. آنها باید خجالت بکشند که با این جنایات دم از حقوق بشر می‌ زنند. شعار می دهند اما خودشان مرتکب هستند.

وی ادامه داد: آمریکا در خط مقدم حامیان تروریسم آن هم بدترین نوع تروریسم یعنی تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی قرار دارد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به مسئله حقوق های نجومی عنوان کرد: قصه حقوق های نجومی مسئله کشوری است، همه ذهن ها متوجه آن شده و رهبری هم در این باره تذکر دادند.

آیت‌الله خاتمی گفت: مردم حکومت ما را به حکومت عدل الهی قیاس می کنند و از این حکومت آن انتظار را دارند؛ در حالی که حقوق ها و هدایای این چنینی با روح عدل علی مخالف است.

وی ادامه داد: اولین مشکل حکومت مولا علی (ع) نیز همین هدایای نجومی بود. آنقدر به یکی از بیت المال بخشیدند که مجبور شدند دستش را با تبر از بیت المال کوتاه کنند.

آیت‌الله خاتمی با تاکید بر اینکه این حقوق ها و حقوق بگیرها را باید استثناء بگیریم، تصریح کرد: چنین قاعده ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و نباید مدیران قانع و خدمتگزار زیر سئوال روند.

وی تصریح کرد: نباید اصل مسئله و مقابله با آن سیاسی شود. باید مقابله با آن زیرسازی شود. اگر چند مدیر عزل شوند، جواب نمی دهد، باید منافذ این حقوق ها بسته شود. دولت باید این کار را انجام داده و مجلس نیز همکاری کند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: مسئولان عزم خود را برای مقابله با این مسئله جزم کردند، ان شاء الله به طور عمیق پیش رفته و در این باره به مردم گزارش دهند.

آیت‌الله خاتمی خاطرنشان کرد: در این عرصه باید هم با عاملان و هم واسطه هایی که آدم های این چنینی را دست و پا کرده و آنها را برای این کار گماشته‌اند، منصفانه برخورد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کسی نیست در زیر این آسمان که نداند تکفیری ها ساخته و پرداخته آمریکا، اتحادیه اروپا و مورد حمایت رژیم صهیونیستی هستند، تصریح کرد: به زودی کلک اینها کنده خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انفجارهای ترکیه تصریح کرد: ما از کشته شدن هیچ انسانی خوشحال نیستیم، اما خودکرده را تدبیر نیست، همین حالا هم دیر نشده، شما نفت اینها را به فروش می رسانید و برایشان بازارهای مرزی راه انداخته اید. این تروریست ها امروز دامن خودتان را گرفته اند.

آیت‌الله خاتمی گفت: احساس می شود عربستان و بحرین در حال اجرای ماموریتی از سوی صهیونیست ها هستند. عربستان بمباران های وحشیانه ای انجام داده و در دوشنبه ای که گذشت ۸۰ نفر را به شهادت رساند. ایرانیان مومن را از حج محروم کرد و فاجعه منا به خاطر بی عرضگی آنها رقم خورد. باید حداقل مناسک حج از زیر سلطه این جنایتکاران آزاد شود.

وی با بیان اینکه بحرین زندان شهروندانش شده است، تصریح کرد: سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم که متولد «الدراز» بحرین است، اصالتا بحرینی بوده، اما از وی سلب تابعیت کردند در حالیکه حکام بحرینی اصالتا عربستانی هستند و انگلیسی ها را بر گرده مردم سوار کردند. اگر قرار است کسی سلب تابعیت شود باید حکام بحرین باشند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در پایان یادآور شد: به صراحت می گوییم سرنوشت شما هم سرنوشت شاه ایران است، شاهی که با مردم خود این گونه رفتار کند، به زودی ساقط خواهد شد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۱ تیر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو