زمان انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ -

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور در نشست خبری با اصحاب رسانه :

خبرنگاران و اصحاب رسانه ، وقف و موقوفات را از غربت نجات دهند

وقف و موقوفات اولین مصداق صدقه جاریه در سخن اساتید اهل معرفت است.

به گزارش سید سعیده حسینی خبرنگار سرای نور،وقف و موقوفات اولین مصداق صدقه جاریه در سخن اساتید اهل معرفت است.

طبق تصویب شورای فرهنگ عمومی هرساله روز ۲۷ صفر به عنوان روز وقف عنوان شده که امسال روز شروع این دهه ۴ آبان ماه می باشد
همزمان با آغاز دهه وقف، نشست خبری حجت الاسلام توپا حیدری رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان نور با اصحاب رسانه برگزار شد.

 

 

وی در این نشست طی سخنانی اظهار کرد : یکی از مهمترین عوامل ترقی و پیشرفت وقف ، همراه و همگام بودن وقف با عنصر زمان است و ما از طریق پیشینه وقف نامه هایی که در دست است میببنیم که خیرین هر عصر بر حسب ضروریات آن زمان از مال حلال خود چه موقوفاتی را انجام دادند.

 

این مسئول تصریح کرد : موقوفات به دو نوع متصرفی و غیرمتصرفی هستند که مدیریت اجرایی موقوفات متصرفی زیر نظر اوقاف و امورخیریه و موقوفات غیرمتصرفی نیز در اختیار متولی می باشد که فرد متولی با معرفی واقف در مراکز قضایی حکم تولیت را اخذ می‌کند.

حجت الاسلام حیدری گفت: امروز در مجموعه اوقاف و امور خیریه شهرستان نور بیش از ۸۵ درصد موقوفات مربوط به عزاداری سیدالشهداست و انچه امروز ضرورت دارد ، جامه عمل پوشاندن بر فرمایشات مقام معظم رهبری بویژه در گام دوم انقلاب است و وظیفه ما کمک کردن به این نظام در عرصه جنگ تمام عیار اقتصادی و استفاده از ظرفیتهای موجود است.

 

این مسئول تصریح کرد:مجموعه اوقاف و امورخیریه در سطح کشور در جامه عمل پوشانیدن به این فرمایش مقام معظم رهبری، به عنوان سرمایه دارترین ارگان کشور در میزان عرصه تحت تصرف خود می تواند گامهای موثر و مفیدی بردارد چرا که اوقاف ، املاک و زمینهای موقوفه زیادی را تحت تصرف خود دارد که قابلیت تولید و استفاده بهینه دارند.

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان نور در ادامه افزود: استان مازندران به عنوان دیارعلویان و نخستین خواستگاه تشیع در ایران بود که دارای حدود ۱۳۶۱ بقعه مبارکه و امامزادگان است و در شهرستان نور نیز حدود ۱۲۱ امامزاده وجود دارد که ۵۰ امامزاده در شهرهای نور،رویان،چمستان و ایزدشهر و ۷۱ بقعه در بخش بلده است و وجود هر امامزاده در یک شهر و یا روستا موجب امنیت اعتقادی آن منطقه و مردم است.
وی از خیرین وهیئت امنای بقاع متبرکه و امامزادگان در امر احیای امور اعتقادی ، فرهنگی، دینی ،مدیریتی و عمرانی بقاع متبرکه و از نیروهای امنیتی ، انتظامی، نظامی در امر تامین امنیت این اماکن مقدس قدردانی کرد.

وقف و رسانه

رئیس اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان نور تصریح کرد : با توجه به اهمیت رسانه ، نخستین روز از ایام دهه وقف ، با عنوان وقف و رسانه معرفی شده است.
وی افزود: از ابتدای خلقت آدم ابوالبشر ، اصحاب رسانه  محدیثینی بودند که روایات و رخدادهای عظیم را از زندگی و سیره و روش انبیا و اولیا الهی انتشار دادند و امروز خبرنگاران ، تنها قشری هستند که می توانند وقف و موقوفات را از غربت  نجات دهند.


این مسئول خاطرنشان کرد:تبلیغات ، انتشار و انعکاس دقیق و صحیح نسبت به سنت حسنه وقف می تواند تشویق و ترغیب مومنین را در جهت وقف های مورد نیاز درهر حوزه را سبب شود که این اطمینان خاطر نسبت به امانتداری سازمان اوقاف و امور خیریه برای واقفین ، توسط اصحاب رسانه در جامعه نهادینه می گردد.

وقف و حوزه سلامت:
 حجت الاسلام حیدری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند” وقف باید بر اساس نیازمندی های روز باشد” گفت: در بخش سلامت در کل کشور ۱۳۳ بیمارستان داریم که تمامی این  بیمارستهای دولتی از موقوفات هستند و استان مازندران نیز بیشترین  تعداد خانه های بهداشت را در کل کشور دارد که دانشگاه علوم پزشکی مازندران حتی برای خرید یا ساخت یک خانه بهداشت هم مبلغی هزینه نکرده است و همه اقدامات از جمله ساخت و تجهیز مراکز و خانه های بهداشت از طریق اهدا و وقف واقفین خیراندیش صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: در تجهیزات بیمارستانی متاسفانه نواقص سنگینی را شاهد هستیم که امیدواریم در این ایام پربرکت، خیرین نیک اندیش، با هماهنگی های مراکز مدیریتی مربوطه در تجهیز تنها بیمارستان شهرستان نور همت بگمارند.
این مسئول همچنین به پیشنهاد خانم صفری معاون سیاسی امنیتی فرماندار در در ستاد دهه وقف مبنی بر نیاز بیمارستان شهرستان نور به یک دستگاه دیالیز مخصوص کودکان اشاره کرد و افزود:امیدواریم مشارکت جدی واقفین  را برای رفع این نیاز در قالب طرح وقف مشارکتی شاهد باشیم.

 

 

طرح امین موقوفات:
با حضور حجت الاسلام خاموشی ، نماینده ولی فقیه در اوقاف و امورخیریه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه ، رویکردهای جدیدی برای مجموعه اوقاف سراسر کشور ابلاغ شده است که یکی از ای رویکردها ، واگذاری امور اجرایی موقوفات در قالب طرح امین است
وی اضافه کرد:طبق ماده ۵ ما در مجموعه مدیریت امامزادگان و مساجد از ظرفیت هیئت امنا استفاده می کردیم که در قالب طرح امین و تاکیدات رهبر معظم انقلاب ، مقرر شد که هیئت امنا برای نگهداری و امور اجرایی موقوفات از ظرفیت والای خیرین و به ویژه جوانان متدین بهره جویند که امیدواریم جوانان تحصیلکرده و متدین شهرستان نور نیز در امورات اجرایی و مدیریتی موقوفات یاری‌گر هیئت امنا بقاع متبرکه و اداره اوقاف شهرستان نور باشند.

اوقاف و رونق تولید

این مسئول گفت : نامگذاری سال رونق تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی وظیفه ما را سنگین تر کرده است و مجموعه اوقاف به عنوان یکی از پیشگامان و علمداران این عرصه ، با توجه به ظرفیتی که در عرصه موقوفات دارد می تواند بسیار تاثیرگذار در این امر باشد.
وی تصریح کرد : سه  شهرستان در استان مازندران دارای عرصه و موقوفات قابل سرمایه گذاری انتخاب شده اند که یکی از مهمترین این  شهرستانها ، شهرستان نور است و از جمله موقوفاتی که قابلیت سرمایه گذاری در این بخش را دارند موقوفه ۲۵ هکتاری فتحعلی شاه و موقوفات ۷ هکتاری و ۴ هکتاری بی بی خانم در شهر و بخش چمستان است.
حجت الاسلام حیدری همچنین از تاسیس بنای بزرگترین گلخانه وقفی سطح کشور با زیربنای ۵۰هزار متر مربع در آینده نزدیک خبر داد.

رونق گردشگری اسلامی

استفاده از ظرفیت گردشگری اسلامی در سطح امامزادگان شهرستان

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: در دو سال ۹۷ و ۹۸ شهرستان نور در جذب گردشگر در ایام نوروز و تابستان رتبه دوم را کسب نمود که با وجود ۵۰ امامزاده در شهرهای نور، چمستان، رویان و ایزدشهر و ۷۱ امامزاده در بخش بلده ، بهترین پتانسیل و ظرفیت را در راستای جذب گردشگران دینی و اسلامی را نیز دارد.
از جمله امامزادگان شاخصی  که می توانند با تبلیغات و آماده کردن زیرساختهای موردنیاز برای جذب گردشگران اسلامی و دینی پایلوت خوبی برای استان و کشور باشند ، امامزاده قاسم منطقه چهارسوق و گلندرود ، امامزاده سید حسین منطقه ساز یک چمستان ، امامزاده ابراهیم منطقه وازک، امامزاده اسماعیل محمود منطقه واز ، امامزاده حسن رضا منطقه کچلده، قدمگاه بکربن علی بوته ده است

حجت الاسلام حیدری همچنین از تشکیل ستاد دهه وقف با  ریاست فرماندار شهرستان نور خبر داد و اضافه کرد : هدف از تشکیل این  ستاد ترویج و گسترش نهادینه سازی فرهنگ وقف در سطح جامعه، ارائه گزارش عملکرد یک ساله و تقدیر از اصحاب وقف، فضاسازی مناسب در ترویج فرهنگ وقف، عطرافشانی و غبارروبی بقاع متبرکه، نواختن زنگ وقف در مدارس با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، دیدار با  خانواده شهدا، ائمه جمعه و فرماندار و .. برشمرد.

وی در خصوص برنامه هایی که در سال وقفی گذشته انجام شد نیز به ثبت ۵ موقوفه جدید در سال گذشته،ثبت موقوفه مادر شهید مدافع حرم شهید علی جمشیدی جهت ساخت مرکز فرهنگی و قرانی، ثبت موقوفه های مشارکتی اهالی روستای اسپی کلاو عباسکلا، ثبت موقوفه حاج سهراب کریمی جهت ساخت مسجد فاطمه زهرا(س) در شهر چمستان، ثبت موقوفه حاج سید عباس حسینی جهت هزینه های مسجدجامع شهر رویان اشاره کرد و افزود : موقوفه خانم اسماعیلی ؛ شش دانگ زمینی به متراژ۳۱۹٫۱۵  مترمربع با ارزش ریالی ۵۰۰ میلیون تومان جهت خیرات در امور مربوط به  شهرستان نور و کمک به ایتامو نیازمندان و ترویج امور دینی که به عنوان اوین موقوفه  ثبت شده در دهه وقف سال ۹۸ نیز می باشد

رئیس اداره  اوقاف  و امور خیریه  شهرستان نور همچنین در بخش دیگری از سخنانش  به انجام برنامه های شاخص فرهنگی در طول سال در قالب طرح آرامش بهاری، ضیافت الهی ، نشاط معنوی ، ولایت علوی، بصیرت عاشورایی و یاس نبوی، اعزام ۱۱ مبلغ از قم، ۸ مبلغ در ایام بصیرت عاشورایی و ۳ روحانی در ایام یاس نبوی و حضور فعال حجت الاسلام محمدی از روحانیون فعال فرهنگی تبلیغی در مناسبتهای مختلف و ایام تبلیغی سال اشاره کرد.
وی همچنین از احداث و بازسازی امامزاده جعفر پس پرس به مساحت ۴۵۰ متر مربع و همچنین احداث و بازسازی قدمگاه محمدبن بکربن علی در روستای بوته ده به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع در حوزه عمرانی ، همچنین ۲۷ رای تعیین تکلیف ، ۲۱ مورد آرا به نفع موقوفات و تثیبت آنها ، تنظیم ۲۳۸ مورد سند اجاره اولیه و تمدید ۲۶۲ سند اجاره و اخذ ۱۱ فقره سند به مساحت ۱ میلیون و ۹۵۵ هزار و ۲۶۷ مترمربع خبر داد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۰ آبان, ۱۳۹۸

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو