زمان انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۵ -

عربستان در مدیریت حج شکست خورده است

دبیرکل هیئت علماء لبنان با اشاره به اینکه وهابیت در خدمت منافع انگلیس است گفت: عربستان سعودی در مدیریت حج شکست خورده است.

به گزارش سرای نور؛ با گذشت بیش از ۹ ماه از فاجعه دردناک مِنا هنوز این فاجعه از اذهان مسلمانان پاک نشده است؛ فاجعه ای که بدون شک تنها علت وقوع آن بی‌کفایتی سعودی ها بوده است. بر اساس اعلام سایت رسمی وزارت بهداشت عربستان سعودی در این فاجعه ۴۱۷۰ نفر جان باخته و حدود ۲ هزار نفر نیز به شدت زخمی شدند. هرچند که سایت وابسته به وزارت بهداشت عربستان سعودی ساعتی پس از انتشار شمار دقیق قربانیان فاجعه مِنا، به حذف سریع آن مبادرت کرد.

در همین ارتباط، هفته گذشته وزارت بهداشت عربستان سعودی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که ازدحام جمعیت در منطقه الحرم در نزدیکی هتل «دار التوحید» مکه باعث زخمی شدن دست کم ۱۸ نفر شده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجروحان به بیمارستان منتقل نشده و در محل حادثه درمان شدند. پس از این حادثه، مراکز درمانی منطقه الحرم و بیمارستان های «جیاد»، «ملک عبدالعزیز»، «ملک فیصل» و بیمارستان «النور» به حال آماده باش درآمده اند.

سلسله اتفاقاتی که بی‌کفایتی محض سعودیها در زمینه اداره امور حج و حجاج را به خوبی نشان می دهد، به همین جا ختم نشد. در تازه ترین حادثه، یک دستگاه اتوبوس حامل حجاج در مسیر ریاض – طائف واژگون شد که بر اثر آن دستکم ۱۳ زائر جان باخته و ۳۶ نفر نیز زخمی شدند. این زائران در حال بازگشت از انجام مناسک حج عمره بودند. ۱۰ نفر از حجاج حین وقوع حادثه در دم جان باختند و ۳ نفر نیز بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان فوت کردند.

شیخ یوسف الغوش دبیرکل هیئت علماء لبنان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: آل سعود از زمانی که قدرت را در عربستان به دست گرفته به دنبال بی احترامی به مسلمانان بوده است و این اقدام در راستای خدمت به انگلیسی ها صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اساس تفکر وهابیت، نابودی امت اسلام است و طبق اندیشه های وهابیت، اگر کسی وهابی نباشد مسلمان نیست لذا کشتار مسلمانان در بیت الله الحرام یا خارج آن چه به صورت عمد و چه غیر عمد انجام می شود. همچنین در چارچوب تفکر وهابیت، عربستان سعودی مسلمانان را علیه یکدیگر تحریک می کند تا منافع انگلیس تامین شود و ما در سوریه شاهد این موضوع هستیم.

وی با بیان این مطلب افزود: فاجعه منا، حادثه اخیر ازدحام جمعیت در منطقه الحرم در مکه مکرمه و واژگون شدن اتوبوس حامل حجاج در مسیر ریاض – طائف همگی بیانگر شکست سعودی ها در مدیریت حج است.

دبیرکل هیئت علماء لبنان در ادامه گفت: جهان عرب و اسلام در چنین شرایطی باید اقدامات زیر را اتخاذ کند:

۱- دست عربستان سعودی را از مدیریت حج کوتاه کند؛

۲- عربستان سعودی را مسئول کشتار حجاج در مناسک حج تمتع و عمره معرفی کند؛

۳- عربستان سعودی را به خاطر آلوده بودن دست ریاض در خون مسلمانان در دادگاه بین المللی محاکمه کند.

شیخ یوسف الغوش در ادامه گفت: عربستان سعودی در فساد اخلاقی و اجتماعی غرق شده است و ریاض هم اکنون همچون بار سنگینی بر دوش اعراب و مسلمانان است لذا دست آن باید از مدیریت حج کوتاه شود به ویژه در شرایط کنونی که عربستان با لغو حق بازگشت آوارگان فلسطین و متهم کردن مقاومت حزب الله به یک گروه تروریستی به دنبال کسب رضایت اسرائیل است و این امر اقتضا می کند که کشورهای اسلامی در برابر اقدامات ریاض ایستادگی کنند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۴ تیر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو