زمان انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۵ -

بدرود ای ماه دست یافتن به آرزوها

عید زیبای بندگی در پایان ماه مهمانی؛ «فطر» روزی برای گرفتن پاداش

رمضان الکریم چه با سخاوت بود؛ آنگاه که خواب مومنان در این ماه را ثواب می‌نوشت و قرآئت آیه‌ای از آیات الهی را برابر با تمام قرآن می‌انگاشت و حالا عید فطر روز جشن بندگی و گرفتن پاداش است.

به گزارش سرای نور؛ زمان چه به‌سرعت گذشت، گویی همین دیروز بود که فرشتگان الهی بشارت آوردند که به یمن فرارسیدن ماه مبارک رمضان درهای غفران و رحمت الهی گشوده و شیطان در این ماه به بند کشیده شده است.

شب‌های قدر ماه صیام بر هزاران ماه برتری داشت و مؤمنان را با دعا و قرآن آشتی داد و زمزمه‌های جوشن کبیر و بر سر گرفتن مصحف الهی و سوگند دادن به چهارده نور پاک غبار از دل‌ها زدود.

چه زیبا سید الساجدین علی بن الحسین(ع) در وداع با ماه مبارک رمضان مناجات می‌کند «خدایا ، این ماه در میان ما در جایگاهی پسندیده قرار داشت و مصاحب و همراهی نیکو بود و بیشترین سودهای جهانیان را برای ما آورد، سپس هنگامی‌که وقت آن به پایان رسید و زمانش به سرآمد و شماره‌اش را کامل و تمام کرد، از ما جدا شد. ازاین‌رو، ما هم همچون کسی که فراقش برای ما سنگین و ناگوار است، او را بدرود می‌گوییم، درحالی‌که روی برتافتنش برای ما غمبار و وحشت‌زاست…»

حالا مسلمانان روزه‌دار پس‌ازآنکه ماه صیام را به روزه‌داری پرداخته‌اند و از خوردن و آشامیدن و کارهای مباح دیگر چشم‌پوشی کرده و افسار هوای نفس خود را به دست گرفته و آن را رام کردند و در مسیر بندگی و عبادت الهی، شب‌ها را به طاعت و روزها را روزه بودند، در روز عید سعید فطر این عید الله‌اکبر، از خداوند بزرگ طلب پاداش می‌کنند.

مسلمانان در روز عید سعید فطر و پس از یک ماه بندگی خالصانه به پیشگاه خداوند در این شهر توبه، تکبیرگویان در صفوف به هم فشرده و باشکوه، نماز می‌گذارند و با پرداخت زکات فطره و دستگیری از نیازمندان و مستمندان اعمال این ماه پر خیروبرکت را به پایان می‌رسانند.

در میزان الحکمه خطبه‌ای از امام علی(ع) که دریکی از اعیاد فطر بیان فرموده‌اند؛ آمده است که حضرت به مؤمنین در این روز بشارت آمرزیده شدن در پایان این ماه باعظمت الهی را داده‌اند و فرمودند: ای مردم! این روز شما روزی است که نیکوکاران در آن پاداش می‌گیرند و زیانکاران و تبهکاران در آن مأیوس و ناامید می‌گردند و این شباهتی زیاد به‌روز قیامتتان دارد، پس با خارج شدن از منازل و رهسپار جایگاه نماز عید شدن به یادآورید خروجتان از قبرها و رفتنتان را به‌سوی پروردگار، و با ایستادن در جایگاه نماز به یادآورید ایستادن در برابر پروردگارتان را و با بازگشت ‏به‌سوی منازل خود، متذکر شوید بازگشتتان را به‌سوی منازلتان در بهشت ‏برین، ای بندگان خدا، کمترین چیزی که به زنان و مردان روزه‏دار داده می‏شود این است که فرشته‏ای در آخرین روز ماه رمضان به آنان ندا می‌دهد و می‌گوید: هان! بشارتتان باد، ای بندگان خدا که گناهان گذشته‌‏تان آمرزیده شد، پس به فکر آینده خویش باشید که چگونه بقیه ایام را بگذرانید.

مؤمنان در روز عید فطر و در قنوت نماز این عید بزرگ، ۹ مرتبه به خدا عرضه می‌دارند: «اللّهم انی اسألک خیر ما سألک منه عبادک الصّالحون؛ یعنی بهترین چیزی را که بندگان صالح خدا از او طلب می‌کنند، به ما عطا کن. «و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون»؛ و از آنچه که بندگان مخلص خدا، به خدا پناه می‌برند، که در واقع‌ همان کسب رضایت الهی و حفظ تقوا و توفیق عبادت و بندگی در روزهای دیگر سال است.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ تیر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو