زمان انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۴ -

ادامه تبعات ماجراجویی ترکیه علیه روسیه:

وقتی پوتین جواب اردوغان را نمی‌دهد

تنش های بوجود آمده میان روسیه و ترکیه بر سر سرنگون شدن جنگنده روسی از سوی ترکها، همچنان ادامه دارد بطوریکه در جدیدترین مورد رسانه ها از حمله پلیس روسیه به شرکت های ترکیه ای خبر می دهند.

به گزارش سرای نور؛پلیس روسیه با حمله به چند شرکت ترکیه ای فعال در روسیه از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرده و همچنین برخی از کالاهای وارداتی از ترکیه را نیز بازپس فرستاده است.

چند بازرگان ترک در مصاحبه با الجزیره مدعی حمله پلیس روسیه به شرکت های ترکیه ای شده اند.

این وضعیت در حالی است که دیروز برای چندمین روز متوالی معترضین روس با تجمع در مقابل سفارت ترکیه در مسکو با سنگ و گوجه به این ساختمان حمله کرده و برخی نیز شعار می داننند که اینجا سفارتخانه داعش است.

ترکیه روز سه‌شنبه، یک فروند جنگنده سوخوی-۲۴ روسی را به دلیل آنچه «نقض حریم هوایی خود توسط این هواپیما» خواند، سرنگون کرد، اما روسیه می‌گوید این جنگنده حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده بود.

پوتین جواب اردوغان را نمی دهد

در این میان رجب طیب اردوغان، ریس جمهور ترکیه می‌گوید، ولادیمیر پوتین، پس از سقوط جت جنگنده روسیه، به تماس تلفنی او پاسخ نداده است.

رئیس جمهور ترکیه که با تلویزیون فرانس ۲۴ گفت و گو می‌کرد همچنین تاکید کرد که پیش از طرح موضوع «معذرت‌خواهی» باید روشن شود که چرا و چگونه چنین حادثه‌ای رخ داده است.

اردوغان گفت اگر ترکیه می‌دانست که آن جنگنده متعلق به روسیه است، رفتار متفاوتی در پیش می‌گرفت.

رئیس جمهوری ترکیه گفت: «اگر جرم مشابهی امروز هم روی دهد، ترکیه باز به همان شیوه به آن واکنش نشان می دهد. کشوری که حریم کشور دیگری را نقض می کند باید خود را زیر سوال برده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از وقوع دوباره چنین حادثه ای به اجرا بگذارد.»

در واکنش، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تلویزیون ملی روسیه گفت: «ما حتی عذرخواهی از سوی سیاستمداران عالیرتبه ترکیه نشنیده ایم، یا پیشنهادی در زمینه جبران خسارت، یا وعدۀ مجازات مجرمان. به نظر می رسد رهبری ترکیه عمدا در حال هدایت روابط روسیه و ترکیه به سمت بن بست است. متاسفیم.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز پیش از این گفته بود روسیه همچنان در انتظار یک پاسخ خردمندانه در مورد دلایل حمله به جت جنگی این کشور است.

اظهارات خلبان جنگنده ساقط شده

اما خلبان جنگنده ساقط شده روسی که جان سالم به در برده می‌گوید هیچ هشداری از سوی ترکیه مبنی بر ورود به خاک این کشور دریافت نکرده بود.

کنستانتین موراختین، خلبان روسی که هم اکنون در پایگاه هوایی حمیمیم در لاذقیه به سر می‌برد، به تلویزیون روسیه گفته است که جنگنده روسیه به هیچ وجه حریم هوایی ترکیه را نقض نکرده بود.

در همین حال تظاهرکنندگان در مسکو، در برابر سفارت ترکیه در این کشور تجمع کرده و به سوی آن سنگ، رنگ و تخم‌مرغ پرتاب کرده‌اند. این افراد پرچم ترکیه را به آتش کشیده و خواهان آن شده‌اند که روسیه واکنش تلافی‌جویانه‌ای در برابر سرنگونی جنگنده این کشور توسط ترکیه نشان دهد.

سفارت داعش

«اردوغان قاتل»؛ این شعار گروهی از مردم روسیه است که در روزهای گذشته در برابر سفارت ترکیه در مسکو تجمع کردند. آنها با پرتاب تخم مرغ و گوجه فرنگی و شکستن شیشه های سفارت، سقوط هواپیمای روسی به دست ارتش ترکیه و کشته شدن خلبان آن را محکوم کردند.

روی بعضی از پلاکاردها نوشته شده بود: «اینجا سفارت داعش است».

یکی از معترضان می گوید: «این سفارتخانه قاتل هاست. اینها به جای آن که صادقانه در کنار شرکای دیگر مبارزه کنند، به بقیه پوزخند زدند.»

یکی دیگر از اهالی مسکو در برابر کاخ کرملین می گوید: «امروز روسیه در وضعیتی است که اگر مدارا کند تا تف به صورتش بیندازند، اقتدار خود را از دست داده و اگر پاسخ بدهد، مثل همیشه خواهند گفت روسیه مهاجم است.»

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۷ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو