زمان انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۵ -

بی توجهی اپراتور به سرقت حریم خصوصی مشترکان

اپراتور ایرانسل در حالی پس از ۵ روز، سکوت خود را درباره افشای اطلاعات ۲۰ میلیون مشترک شکست که در جوابیه‌اش توجهی به درز اطلاعات این مشترکان که وزیر ارتباطات آن را تایید کرده بود، نداشته است.

به گزارش سرای نور؛ پس از گذشت ۵ روز از افشای اطلاعات ۲۰ میلیون مشترک ایرانسل، این اپراتور در اطلاعیه ای دیرهنگام، توضیحاتی را ارائه کرده که به نظر می رسد تمامی این پیشامد که پیش از این، از سوی وزیر ارتباطات و پلیس فتا تایید شده بود را تکذیب کرده است.

اپراتور ایرانسل این اطلاعیه را امروز و یک روز پس از دستگیری سازنده ربات افشای اطلاعات مشترکانش ارسال کرده است که توضیحات این اپراتور در این اطلاعیه دارای ابهام است و به رغم تاکید بر اطلاع رسانی و شفاف سازی موضوع، جای پاسخ به چند سوال خالی است.

این اپراتور تاکید کرده است: « با تمهیدات و حفظ به‌روزترین استانداردهای ایمنی اطلاعات؛ سیستم‌های اطلاعاتی و اطلاعات مشترکان ایرانسل هرگز افشا، سرقت و هک نشده‌ و مورد نفوذ و یا در اختیار غیر قرار نگرفته‌ است.»

افشای اطلاعات توسط ربات تلگرامی و تایید وزارت ارتباطات

این در حالی است که روز جمعه هفته جاری اخباری مبنی بر درز اطلاعات مشترکان ایرانسل در رسانه های عمومی و به صورت گسترده در شبکه های اجتماعی منتشر شد که به دلیل واقعیت موضوع، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سرعت در مقام پاسخ برآمد و آن را تایید کرد.

درز اطلاعات مربوط به فعالیت یک ربات تلگرامی بود که به افراد این امکان را می داد که در صورت ارائه شماره سیم کارت ایرانسل به این ربات، از مشخصات کامل دارنده سیم کارت شامل نام ، کدملی و آدرس مطلع شوند.

در این راستا وزارت ارتباطات به دلیل سکوت اپراتور پا به میدان گذاشت و اعلام کرد که با دستور وزیر ارتباطات ربات فاش کننده اطلاعات مسدود شده و پلیس فتا پیگیر این موضوع است. البته با پیگیری های صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات، بعدازظهر روز جمعه ربات مسدود شد و امکان یافتن اطلاعات دیگر مقدور نبود.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دو روز بعد از این پیشامد، در صحن علنی مجلس و در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس دهم، با تایید این موضوع گفت: ۲.۵ سال پیش بخشی از اطلاعات دیتابیس ایرانسل لو رفت و اکنون شخصی با استناد به این پایگاه داده، اقدام به راه‌اندازی رباتی کرده و موضوع نفوذ جدیدی در کار نیست.

وی توضیح داد: در آن زمان ایرانسل اطلاعات خود را در اختیار یکی از نهادها قرار داد و اطلاعات توسط یکی از کارمندان آن نهاد، به بیرون درز کرد که همان زمان آن نهاد با آن کارمند برخورد کرد. اما اخیراً همان اطلاعات با روش دیگری در یکی از شبکه اجتماعی افشا شده که پیگیری کردیم و با آن برخورد شد.

پیگیری پلیس فتا برای دستگیری سارق اطلاعات ۲۰ میلیون مشترک ایرانسلی

در همین حال پلیس فتا نیز از ۵ روز پیش وارد جریان شد و با پیگیری این موضوع، ۲روز گذشته سازنده ربات تلگرامی را دستگیر کرد. سازنده ربات جوان ۱۹ ساله و دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در یکی از استان های کشور است که به گفته پلیس فتا و بر اساس مدارک و مستندات فنی و تخصصی نامبرده، انگیزه وی صرفا کنجکاوی بیان شده است.

البته پلیس فتا اعلام کرده که در تحقیقات بیشتر مشخص شد اطلاعات انتشار یافته همان اطلاعات قدیمی دو سال گذشته است که مالکان یا تغییر مالکیت داده اند و یا سیم کارت غیرفعال است.

این سازنده ربات تلگرامی در اعترافات خود مبنی بر چگونگی دسترسی به اطلاعات مشترکان تلفن همراه، گفته است: در یک گروه ۳۰۰ نفری که بیشتر اعضای آن از برنامه‌نویسی سر درمی‌آوردند، عضو شدم. در آنجا هر کسی کاری از جمله هک و کرک را بلد بود. در این گروه بود که فایل‌های اطلاعات دارندگان خطوط ایرانسل را یکی از اعضای گروه ارسال کرد.

نقض حریم خصوصی مشترکان و چند سوال

با وجودی که شواهد نشان می دهد که اطلاعات مشترکان ایرانسل حتی با فرض قدیمی بودن بسیاری از مشخصات، لو رفته و همچنان نیز در دسترس قرار دارد و حداقل گروه ۳۰۰ نفری که سازنده ربات از آن نام برده می توانند به این فایل دسترسی داشته باشند، اپراتور ایرانسل وانمود می کند هیچ اتفاقی نیافتاده و اطلاعات مشترکان محفوظ است که این واکنش جای سوال دارد.

درز اطلاعات مشترکان در حالی در بیاینه این اپراتور، تلویحا تکذیب شده که شخص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تریبون مجلس شورای اسلامی به وضوح اعلام کرده که ۲.۵ سال پیش اطلاعات توسط کارمند یک نهاد سرقت شده بود.

پاسخ دیرهنگام و مبهم ایرانسل به اذهان عمومی،  بدون توجه به اصل موضوع که همان تهدید حریم خصوصی ۲۰ میلیون مشترک است، منتشر شده است و به نظر می رسد اپراتور به جای شفاف سازی موضوع،  وارد بازی رقابت با سایر اپراتورهای موبایل شده و طرح ترابردپذیری تلفن همراه را مطرح کرده است.

این اپراتور در این بیانیه به جای اطلاع رسانی موضوع، مراتب قدردانی خود را از وزیر ارتباطات و پلیس فتا و رسانه ها نیز انجام داده است؛ اما در نهایت به این سوال پاسخ نداده که مشترکان چگونه باید اطمینان داشته باشند که اطلاعاتشان به سرقت نرفته در حالی که به وضوح و از طریق این ربات، بسیاری مشخصات را به صورت دقیق و درست از دارنده سیم کارتی که می خواستند، دریافت کردند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ تیر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو