زمان انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ -

نشست ویژه بررسی گام‌های جدید در ابعاد اجتماعی، انتظامی مدیریت بیماری کرونا در وزارت کشور

رحمانی فضلی: مثل همیشه محور اصلی کار مردم هستند

وزیر کشور گفت که بر اساس تصمیمات امروز، اگر در جایی لازم باشد که اعمال حاکمیت شود و مقررات و قوانین سختگیرانه‌تری اعمال شود از ستاد خواستیم که مجوز این کار داده شود؛

وزیر کشور گفت که بر اساس تصمیمات امروز، اگر در جایی لازم باشد که اعمال حاکمیت شود و مقررات و قوانین سختگیرانه‌تری اعمال شود از ستاد خواستیم که مجوز این کار داده شود؛ چرا که خواست اکثریت مردم یعنی بیش از ۸۰ درصد مردم، این است و از ستاد و دولت این را می‌خواهند که شرایط باید به گونه‌ای باشد که همه مردم در آن مشارکت داشته باشند.

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، عصر سه شنبه ۵ فروردین ماه، نشست ویژه بررسی گام‌های جدید در ابعاد اجتماعی، انتظامی مدیریت بیماری کرونا در وزارت کشور با حضور وزرای کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنگوی دولت، فرمانده ناجا، دادستان تهران و معاونین دادستان کل کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ستاد کل نیروهای مسلح، بسیج، وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات و سایر دستگاه‌های ذیربط در وزارت کشور برگزار شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی در پایان این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: به دستور رئیس جمهور و مصوبه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا، کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد امروز تشکیل جلسه داد. این جلسه در خصوص پیشنهاداتی برگزار شد که وزارت بهداشت برای شرایط کنونی کشور به ستاد ارائه داده است.

وی ادامه داد: بر اساس جمع بندی جلسه امروز که باید به تصویب ستاد ملی برسد، در مسیری که پیش رو داریم باید همه ظرفیت‌های کشور از منظر امکانات، سازمان‌ها، تجهیزات، قوانین و مقررات، با جدیت و با پیگیری و دقت لازم پای کار بیایند تا بتوانیم دوره شیوع این ویروس را کاهش دهیم.

وزیر کشور با تاکید بر این که مثل همیشه محور اصلی این کار به دوش مردم خواهد بود گفت: این که ما چقدر موفق به کوتاه کردن این دوران هستیم و چقدر موفق می‌شویم جلوی هزینه‌های انسانی را بگیریم، سه مؤلفه مهم دارد؛ اولین مؤلفه خود مردم هستند مؤلفه دیگر نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده و تجهیزات درمانی است و مؤلفه سوم شرایط عمومی از نظر تأمین کالاها و امکانات و نیازهای عمومی است.

رحمانی فضلی با تاکید بر این که در حوزه تأمین امکانات و کالاهای مورد نیاز عموم مردم، تا الان هیچ مشکلی نداشته ایم گفت: بعلاوه در حوزه نیروی انسانی و تجهیزات و خدمات لازم هم هیچ مشکلی نداریم و تمام نیروهای متخصص و تمام مجموعه‌های مرتبط در حوزه بهداشتی و درمانی اعم از نیروهای نظامی و نیروهای وزارت بهداشت و بهزیستی و هلال احمر پای کار هستند. خوشبختانه از طرف مردم هم، تمام ظرفیت‌های لازم در این حوزه بسیج شده است بنابراین تا کنون مشکل ویژه ای در روند مدیریت و مبارزه با بیماری نداریم.

وی در همین زمینه افزود: حتی از نظر تخت‌های درمانی و امکانات، شرایط موجود، بیش از نیازهای فعلی است، و از طرف دیگر ارتش و سپاه همه پای کار آمدند و مراکز نقاهتگاهی و استراحتگاهی را درست کردند.

وزیر کشور با بیان این که در کنار همه آمادگی‌های موجود، نقش مؤلفه اول یعنی مردم بسیار مهم است، گفت: میزان همکاری و نقش آفرینی مردم؛ بسیار مهم است و چگونگی همکاری مردم با دولت، نیروهای تخصصی و وزارت بهداشت درمان، نیروی انتظامی و با فضای کلی جامعه می‌تواند هم تعداد بیماران و میزان هزینه‌های مادی و معنوی را کم کند و هم می‌تواند طول دوره شیوع بیماری در کشور را کاهش دهد؛ چرا که هر چقدر طول دوره شیوع افزایش پیدا کند، هزینه‌ها و خسارت‌های ما زیادتر می‌شود و از طرف دیگر خطرات جانی ما هم زیاد خواهد شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه در جلسه امروز کما فی السابق بر اصل مشارکت مردم تاکید شد، گفت: مثل همیشه از مردم می‌خواهیم که نسبت به این موضوع توجه ویژه داشته باشند.

وزیر کشور افزود: بعلاوه بر اساس تصمیمات امروز، اگر در جایی لازم باشد که اعمال حاکمیت شود و مقررات و قوانین سختگیرانه‌تری اعمال شود از ستاد خواستیم که مجوز این کار داده شود؛ چرا که خواست اکثریت مردم یعنی حتی بیش از ۸۰ درصد از مردم، این است و از ستاد و دولت این را می‌خواهند که شرایط باید به گونه‌ای باشد که همه مردم در آن مشارکت داشته باشند.

وی با بیان این که عده زیادی از مردم ما حدود یکماه است که در منزل خود هستند و توصیه‌ها را رعایت کرده اند گفت: با این وجود، بخشی هم توصیه‌ها را رعایت نکردند و هر چند که تعداد کمتری هستند اما همان تعداد هم باید همکاری کنند.

رحمانی فضلی افزود: مساله بعد تأمین مواد اولیه و کالای اساسی است که بنا بر گزارشی که وزارت صمت ارائه کرد، کاملاً اطمینان بخش است. و هیچ مشکلی در حوزه تأمین کالاهای اساسی نداریم و انبارها و ذخایر کاملاً مهیا است و همینطور که تا الان مشکلی نداشتیم این روند دنبال خواهد شد.

وزیر کشور ادامه داد: در این جلسه همچنین از قوه قضائیه درخواست کردیم که در تحقق ضمانت‌های اجرایی شرایط جدید ما را کمک کنند. بعلاوه مقرر شد، وزارت ارشاد الزامات متناسب رسانه‌ای و همچنین تقسیم کار لازم برای روند تولید محتوا از سوی صدا و سیما و بقیه رسانه‌هایی که باید همکاری کنند تا مشارکت عمومی مردم را داشته باشیم، تدوین کند.

وی گفت: امیدواریم پس از نهایی شدن تصمیمات جلسه امروز کمیته در ستاد مسیر کار مدیریت بیماری را کوتاه‌تر کنیم و سرعت بهبودی و مشارکت عمومی را افزایش دهیم و کشور در مسیری قرار بگیرد که مردم با اطمینان خاطر جمعی به کارهای خود برسند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: لازم است که از همه کسانی که در این مدت در حوزه‌های مختلف همکاری کردند تشکر کنم؛ امروز هم در این جلسه همه بخش‌ها از جمله؛ نیروهای انتظامی، نظامی و امنیتی، وزارت بهداشت؛ وزارت صمت، صدا و سیما و سایر دستگاه‌های عضو، همه پای کار بودند و قول دادند که به صورت شبانه روزی در اجرای طرح مواظبت داشته باشند تا به امید خدا بتوانیم در این زمینه موفق باشیم.

وی درباره این که برخی مراکز و صاحبان کسب و کارها نسبت به مقررات تمکین نکردند و تعطیل نکردند گفت: بر اساس گزارش‌هایی که از اتاق اصناف داشتیم، رسماً به ما اعلام شده است که ۸۰ درصد فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی که خارج از روند تأمین کالاها و مایحتاج ضروری هستند، با اتاق اصناف همکاری کردند. امروز هم مصوب کردیم که این همکاری تداوم داشته باشد و اگر لازم باشد جاهایی اعمال قانون شود حتماً این کار انجام خواهد شد. اما مثل گذشته انتظار ما این است که با مشارکت صنوف مختلف، مسیر کار با همکاری و موفقیت دنبال شود.

وزیر کشور درباره ممنوعیت رفت وآمد به مناطق با شیوع بیشتر بیماری گفت: در این عرصه هم جمع بندی‌هایی ارائه شده است که باید ستاد نسبت به آن تصمیم گیری نهایی را انجام دهد اما درخواست ما از کسانی که به مسافرت رفتند، این است که کمترین تجمع و ارتباط را با دیگران داشته باشند و در کوتاه‌ترین زمان به استان‌ها و شهرستان‌های خود برگردند.

وی افزود: افرادی که به مسافرت رفته اند، حتماً سفر خود را مدیریت کنند چرا که در اجرای این طرح، خروجی‌های همه شهرها کنترل خواهد شد. البته کنترل به نفع خود مردم است به گونه‌ای که اطمینان خاطر به همه بدهیم که با کنترل‌های بهداشتی که انجام خواهیم داد آنها در سلامت کامل هستند.

رحمانی فضلی در همین زمینه خاطر نشان کرد: اگر همه کسانی که بر خلاف توصیه‌ها عازم سفر شده اند؛ بخواهند در روزهای آخر تعطیلات برگردند با توجه به کنترل خروجی‌ها از نظر بهداشتی حتماً با صف‌های طولانی مواجه خواهند شد. در این صورت مسافران گلایه مند نشوند که چرا در این صف‌های طولانی ایستاده اند. لذا برای این که این مشکلات واقع نشود، توصیه جدی ما این است که مسافران، سفر خود را مدیریت کنند و برگشت به روزهای آخر موکول نشود.

وی تاکید کرد: البته جزئیات الزامات بازگشت و پروتکل‌های مرتبط بعد از تصویب در ستاد اعلام می‌شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۵ فروردین, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو