زمان انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ -

لزوم طراحی و اجرای المان مناسب، جذاب، زیبا و چشم‌نواز در میدان مرکزی شهر نور

فرماندار شهرستان نور، گفت: باید المان مناسب، جذاب، زیبا و چشم‌نواز که نگاه مخاطب را به خود جلب کند در میدان مرکزی شهر نور طراحی و اجرا شود.

به گزارش نعمت‌الله مؤمنی خبرنگار سرای نور،فرماندار شهرستان نور، گفت: باید المان مناسب، جذاب، زیبا و چشم‌نواز که نگاه مخاطب را به خود جلب کند در میدان مرکزی شهر نور طراحی و اجرا شود.

المان های شهری نمادهای شهر محسوب می‌شوند که می‌توانند پیشنه ، مشخصات ، افتخارات و حتی توانمندی‌های شهر را به مسافرین یادآوری کنند اما متاسفانه سوء برداشت‌ها و سوء مدیریت‌ها و تا حدی نیز عدم اطلاع و آگاهی کافی سبب شده که متولیان شهرسازی و معماری ما در سطح شهرها خیلی سبک و پیش پا افتاده با مسئله ی فوق برخورد کنند و به قولی با قرار دادن چند مجسمه با نام میادین اصلی سر و ته قضیه را به گونه ای به هم بیاورند! مجسمه هایی که بدون اینکه هیچگونه فکر و جاذبه ای در شخص ایجاد کنند مستقیما منظور خود را بیان می‌کنند و در نتیجه حتی برای لحظه ای نیز نمی‌توانند نگاه مخاطب را روی خود حفظ نمایند و طبعا نمی‌توانند در دراز مدت اثری ماندگار و جزو ویژگی های منطقه به حساب آیند.

المان‌ها،نمادهایی بی جان و بی روح هستند که به فضاهای شهری جان و روح می بخشند،در دوران معاصر نمی‌توان نقش المان‌های شهری را در زیبایی شهرها  و معرفی ویژگیهای فرهنگی و تاریخی شهر نادیده گرفت، می توان با طراحی و استقرار یک المان مناسب ، شرایط را برای معرفی ظرفیت های مختلف مردم منطقه مهیا کرد.

در بیشتر شهرها ، شهرداری‌ها توجه خاص به نصب المان های پر محتوا داشته و این موضوع به عنوان یکی از مهمترین عوامل جذب گردشگر تبدیل شده است

برخی از اهداف المان شهری می تواند اطلاع رسانی و معرفی منطقه ای خاص به لحاظ تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و ویژگی های خاص مردم آن منطقه بوده و یا به اتفاق یا رویداد خاصی در منطقه مزبور اشاره کند که همه اینها در برقراری ارتباط بهتر مخاطبین و کسانی که به آن محل، رفت و آمد دارند با منطقه مورد نظر موثر است.

با توجه به توضیحات بالاهمه کسانی که شهرستان نور را می‌شناسند و به مرکز شهرستان(شهر نور) مسافرت داشتند و میدان مرکزی این شهر تاریخی، شهر شیخ فضل الله نوری، نیما، بنان، خانلری و … را دیدند، می دانند مدتی است که نماد قبلی در این میدان به منظور اجرای نماد یا المان جذاب، زیبا و چشم نواز تخریب شد اما با تغییر مدیریت شهری همچنان بدون نماد و المان باقی ماند و افکار عمومی همواره پیگیر وضعیت این میدان و المان آن هستند.

انتظارات و پیگیری‌های افکار عمومی سبب شد تا شهرداری و شورای شهر نور در نیمه دوم سال گذشته دست به کار شوند و با اعلام فراخوان عمومی و گذاشتن مسابقه از مهندسان، معماران و شهرسازان درخواست کنند تا طرح‌های خود را به مسابقه و داوری بگذارند.

اما آنچه که مشخص شد تعدادی طرح به شهرداری ارسال اما هیچ‌یک مورد تائید اعضای شورای شهر قرار نگرفت و بلاتکلیفی این میدان سبب شد تا شخص فرماندار به میدان بیاید و اعضای شورای شهر و شهردار شهر نور و برخی از صاحب‌نظران را برای پیگیری جدی موضوع و تسریع در کار در دفتر خود جمع و جلسه‌ای برگزار کند.

در این جلسه فرماندار شهرستان نور ابتدا به موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: این بلا و بلیه اگر چه تلنگری برای همه بود اما اقشار ضعیف دچار آسیب شدند و نیاز است برای آنان فکر کرد البته دولت مصوبات خوبی هم داشت.

وی در ادامه اظهار کرد: میدان امام(ره) نور به یک مسئله تبدیل شد، افکار عمومی توقع و انتظار دارند تا هرچه زودتر تکلیف این میدان و المان آن مشخص شود، در فضای مجازی نیزمرتبا به من اعلام و درخواست می‌کنند.

علی شادمان افزود: شان مردم و شهر این است که یک المان آبرومندانه‌ اجرا شود که ماندگار، زیبا و جذاب باشد و موضوعات زیبا شناختی، جنگل، دریا و … در آن مخاطب را به خود جلب کند.

وی خطاب به اعضای شورا و شهردار، گفت: زمان با سرعت در حال گذر است و فرصت‌ها از دست رفتنی است بنابراین تلاش کنیم تا انتظارات به حق مردم را با جلب رضای خداوند برآورده کنیم.

این مسوول استفاده از صاحب‌نظران، کارشناسان، معماران و شهرسازان صاحب ایده و خلاق برای خلق طرح زیبا که همه افراد با هر سلیقه و میزان سواد به وجد آورد را ضروری دانست و بیان کرد: شکل قانونی و روال طبیعی موضوع حتما مد نظر باشد، مهم نیست طرح گران باشد بلکه طرح ارزان هم می‌تواند جذاب باشد و مخاطب را برای تماشا و تامل متوقف نماید.

رئیس شورای شهر نور در این جلسه با ارائه گزارشی اظهار کرد: برای اجرای المان میدان اصلی شهر، مسابقه و فراخوان عمومی اعلام شد و ظاهرا ۲۲ طرح به شهرداری رسید و توسط داوران بررسی شد که از بین آن‌ها سه طرح برگزیده شد.

سیدزمان حسینی افزود: طرح‌های برگزیده از سوی داوران به همراه تعیین جوایز برای صاحبان طرح و هدیه نقدی برای داوران از شهرداری به شورا ارائه و پیشنهاد شد، اما طرح‌ها نظر اعضای شورای شهر را جلب نکرد.

وی گفت: با توجه به برآورده نشدن انتظارات و موافقت نکردن با طرح‌ها، جوایز و هدایای طراحان و داوران در شورا رد شد.

یکی از اعضای شورای شهر نور نیز در این جلسه از روند برگزاری مسابقه و داوری انتقاد کرد و افزود: روش برگزاری مسابقه و نحوه انتخاب داوران پر از اشکال بود و مورد تائید شورا نیست.

علی رضایی تصریح کرد: یک نفر حدود ۱۰ طرح ارائه کرد و خودش هم داور بود، با این وجود و همه نواقصات فقط به دلیل تسریع در اجرای طرح از اشکالات گذشتیم اما در نهایت طرح‌های ارسالی در شورا تائید نشد، بنابراین تجدید آگهی و دعوت از دانشگاه‌ها برای ارائه طرح خوب، جذاب و ماندگار را پیشنهاد می‌کنم.

جواد شجاعی نایب رئیس شورای شهر نیز با تائید موارد فوق پیشنهاد کرد، از اساتید، طراحان و معماران به نام کشور در این زمینه استفاده شود.

فرنام فخاری دیگر عضو شورا نیز در این جلسه اظهار کرد: از همان سال اول شروع کار این دوره از شورا در خصوص میدان و المان آن نظراتی داشتیم و پیگیری کردیم تا هویت ملی، شهرستانی، ایرانی-اسلامی، چشم نواز و جذاب که با نام میدان، نام خیابان، مسجد، دریا، جنگل و … هم‌خوانی و هم نوایی داشته باشد، ارائه و اجرا شود.

شهردار نور نیز در این جلسه اظهار کرد: برای اعلام فراخوان، برگزاری مسابقه و گفت و گو با مشاوران طی نامه‌ای به شورا در خواست مجوز کردیم و شورا با اعلام فراخوان عمومی و مسابقه طراحی موافقت و مجوز صادر کرد.

فرامرز چمن‌آرا افزود: پس از مجوز شورا طی دو مرحله آگهی کردیم و به مدت ۲ ماه در فضای مجازی هم اعلان عمومی شد، نظر ما هم طراحی و اجرای المانی بود که حداقل ۳۰ سال دوام و ماندگاری داشته باشد.

وی افزود: در مجموع ۲۲ طرح هم ارائه و سه طرح برگزیده برای اعلام نظر نهایی به شورا ارائه شد که نظر آنان را جلب نکرد و اکنون هم منتظر نظر اعضای شورای شهر هستیم و به سرعت اجرا می‌کنیم.

به گزارش فارس در حین برگزاری جلسه فرماندار شهرستان نور با برخی از صاحب نظران و کارشناسان فن که از سوی اعضای حاضر در جلسه پیشنهاد می‌شد گفت و گوی تلفنی و تصویری کرد و مقرر شد جلسه آتی با حضور یکی از اساتید برجسته کشوری برگزار و موضوع نهایی شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۹ فروردین, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو