زمان انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۵ -

نیروهای مقاومت در یک قدمی «کاستیلو»؛ صفوف ازهم پاشیده تکفیریها

درگیری‌های سنگین تکفیریها با ارتش سوریه و نیروهای مقاومت لبنان در جاده استراتژیک «کاستیلو» در حالی ادامه دارد که گفته می شود جریان مقاومت تنها ۲ کیلومتر با تسلط بر این جاده فاصله دارد.

 

به گزارش سرای نور؛ ارتش سوریه و نیروهای مقاومت لبنان از ماه‌ها پیش در حال تحقق دستاوردهای مختلف در نبرد با تروریست های تکفیری در استان استراتژیک حلب هستند. طی این مدت، تروریست های تکفیری با تمامی حمایت های منطقه ای و بین المللی که از آن برخوردار هستند، نتوانسته‌اند به پیروزی چشمگیری در حلب دست پیدا کرده و منطقه استراتژیکی را به کنترل خود درآورند. حتی اگر بر منطقه‌ای هم سیطره یافتند، خیلی زود در عملیات گسترده ارتش سوریه آن را از دست داده‌اند.

استان حلب به دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیکی که دارد، آخرین ایستگاه محل استقرار تروریست های تکفیری محسوب می شود. این بدین معنا نیست که تسلط کامل بر استان حلب به معنای پایان پدیده شوم تروریسم در سوریه است، بلکه بدین معناست که راه آزادسازی وجب به وجب خاک سوریه از آزادسازی «حلب» می گذرد؛ جایی که هم اکنون به گورستان تکفیریها تبدیل شده و خواب حامیان منطقه ای و بین المللی آنها را از چشمشان ربوده است.

حلب یکی از بزرگترین شهرهای سوریه محسوب می شود. این شهر مرکز استان حلب و یکی از بزرگترین استانهای سوریه است. حلب در شمال غربی سوریه و ۳۱۰ کیلومتری دمشق واقع شده است. این شهر یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا محسوب می شود. در اهمیت استراتژیک شهر حلب، ناظران امور بر این باورند که حل بحران حلب به مثابه حل بحران سوریه است و البته کشمکش نظامی قدرتها می تواند شراره جنگ فراگیر را به دنبال داشته باشد.

برخی حتی سرنوشت حلب را به بحران عراق نیز گره زدند و مشترکات میان حلب و موصل و شمال عراق را فراوان دانستند. هر قدرتی که این دو شهر یعنی حلب و موصل را در اختیار داشته باشد می تواند بر منطقه هیمنه داشته باشد. در هر صورت نبرد گسترده «حلب» میان نیروهای مقاومت و تروریست های تکفیری تاکنون به نفع مقاومت پیش رفته و به نظر نمی رسد که با توجه به وضعیت میدانی کنونی، کفه ترازو به سمت تکفیریها و حامیانشان سنگینی کند.

در این میان اما، طی روزهای اخیر شاهد درگیری های سختی میان نیروهای مقاومت و تروریست های تکفیری در جاده استراتژیک «کاستیلو» حلب هستیم. تروریست های تکفیری تمام قوای خود را برای تسلط بر این جاده بسیج کرده اند. طبق اعلام رسانه های عربی، در جریان درگیری های جاده «کاستیلو» از تسلیحات سنگین استفاده می شود. جاده کاستیلو که زیر آتش ارتش سوریه است، تنها جاده منتهی به حلب است که گروههای مسلح داخل شهر حلب می توانند از طریق آن تجهیزات و نیرو و مهمات دریافت کنند.

آخرین اخبار از نبرد سنگین جاده «کاستیلو» حاکی از شکست سنگین نیروهای زبده تحت آموزش آمریکا در شمال حلب است. طبق اعلام رسانه های عربی، صدها تن از عناصر تروریستی کارکشته  موسوم به «صقور الجبال» (بازهای کوهستان) به وسیله نیروهای آمریکایی در ترکیه آموزش دیده‌ و به منطقه «الملاح» اعزام شدند تا در کنار تروریست‌های جبهه النصره از پیشروی نیروهای مقاومت  جلوگیری کنند. آنها نیز در حملات اخیر، متحمل خسارت فراوان شدند و چند تن از فرماندهان این گروه تروریستی کشته شدند.

تروریست های تکفیری که اغلب آنها را اعضای «جبهه النصره» تشکیل می دهند، طی روزهای اخیر متحمّل شکست های سنگین و پیاپی از نیروهای مقاومت در شمال حلب شده‌اند. شاهدان عینی اعلام کردند که حملات سنگین تکفیریهای جبهه النصره به شمال حلب دفع شده است. بر اساس اعلام شاهدان عینی، عناصر تروریستی با دو خودروی انتحاری علیه مواضع نیروهای سوری و مقاومت در مزارع جنوبی الملاح و شمال جاده کاستیلو حمله کردند که نیروهای مقاومت موفق شدند خودروهای انتحاری را قبل از رسیدن به مواضع منهدم کنند.

پس از ناکامی خودروهای انتحاری، صدها تن از عناصر تروریستی حملات وسیعی با میزان تجهیزات نظامی بی سابقه علیه نیروهای مقاومت آغاز کردند. نیروهای مقاومت پس از ۶ ساعت درگیری شدید، ده ها تن از  تروریست ها از جمله شش فرمانده بلندپایه را به هلاکت رساندند. طبق آخرین اخبار، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت، مواضع تروریستهای تکفیری در نزدیکی جاده «کاستیلو» را هدف سنگین ترین حملات توپخانه‌ای قرار داده اند.

در این میان اما تروریست های تکفیری که از مقابله با ارتش و نیروهای مقاومت به کلی عاجز مانده و دست پاچه به نظر می رسند، تاکنون اقدامی جز هدف قرار دادن مناطق مسکونی به وسیله حملات خمپاره ای گسترده صورت نداده اند. حجم حملات خمپاره‌ای تکفیریها به مناطق مسکونی در استان حلب و حومه آن به گونه‌ای بود که اخیرا ۴۴ غیرنظامی به دنبال این حملات کشته و بیش از ۳۰۰ تَن دیگر زخمی شدند.

همانگونه که گفته شد، جاده استراتژیک «کاستیلو» شاهراه انتقال مهمات از ترکیه برای تروریست های تکفیری در حلب است که هم اکنون توسط ارتش سوریه قطع شده است. در حال حاضر حجم مهمات در اختیار تکفیریها در «حلب» به تدریج در حال کاسته شدن است و این همان مسأله ای است که تکفیریها و حامیان آنها را به شدت نگران کرده است. در صورت اتمام تسلیحات تکفیریهای مستقر در نزدیکی جاده کاستیلو، ضربه سهمگینی بر پیکره آنها وارد خواهد شد.

تروریست های تکفیری هم اکنون مناطق «الجامعه»، «الفیض» و «الشیخ مقصود» را زیر آتش حملات خمپاره ای گسترده خود قرار دادند که تنها قربانیان آن غیرنظامیان هستند. رسانه های وابسته به حزب الله لبنان اعلام کرده اند که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت مردمی لبنان در ۲ کیلومتری جاده استراتژیک «کاستیلو» قرار داشته و تسلط کامل آنها بر این جاده در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

از سوی دیگر، تروریست های تکفیری همچنین نیروهای دموکراتیک کُرد در منطقه «الشیخ مقصود» حلب را به شدت هدف حملات خمپاره ای قرار داده اند. این در حالی است که رسانه های وابسته به تکفیریها ادعا می کنند که کُردها توسط ارتش سوریه هدف قرار می گیرند. به نظر می رسد تروریست های «جبهه النصره» که به صورت مستقیم از ترکیه خط می گیرند، در بحبحه نبرد با ارتش سوریه در نزدیکی جاده «کاستیلو»، مأموریت هدف قرار دادند کُردها در منطقه «شیخ مقصود» را نیز به دوش می کِشَند.

نیروهای دموکراتیک کُرد سوری با صدور بیانیه ای اعلام کرده اند که با وجود عدم دخالت در نبردهای سنگین جاده «کاستیلو» توسط تروریست های تکفیری مورد حملات خمپاره‌ای قرار می گیرند. نیروهای دموکراتیک کُرد سوری همچنین اعضای «جبهه النصره» را به عنوان مسئول اصلی نقض آتش بس در برخی نقاط حلب معرفی کردند.

در این میان، حضور گسترده نیروهای حزب الله لبنان در نبرد سنگین با تکفیریها در جاده «کاستیلو» به خوبی به چشم می خورد. حامیان تکفیریها که به دلیل دخالت نظامی حزب الله در بحران سوریه همچنان صدای فریادشان شنیده می شود، خود نیز با تمام قوا به میدان آمده تا مبدا قافیه را نبازند. پیشتر نیز «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان رسما اعلام کرده بود که حضور این گروه در سوریه به منظور دفاع از امت اسلامی صورت می گیرد و حزب الله تا زمان پیروزی قطعی بر تکفیریها در حلب خواهد ماند.

در حال حاضر، حامیان منطقه ای و بین المللی تروریست های تکفیری مستقر در سوریه، جنگ رسانه ای گسترده ای را علیه ارتش و نیروهای مقاومت مردمی در سوریه را آغاز کرده‌اند. رسانه های وابسته به تکفیریها و حامیان آنها تلاش می کنند تا واقعیت آنچه که در جاده «کاستیلو» می گذرد را وارونه جلوه دهند. آنها اینگونه القاء می کنند که هم اکنون تکفیریها در نبرد با ارتش و نیروهای مقاومت سوریه دست برتر را دارند و در این میان، جریان مقاومت متحمل خسارت های سنگین جانی و مادی شده است.

تروریست های تکفیری و حامیان آنها از طریق به جریان انداختن این جنگ رسانه ای و روانی قصد دارند تا با یک تیر دو نشان را هدف قرار دهند؛ اول اینکه روحیه نیروهای مقاومت را تضعیف کنند؛ به گونه ای که روند پیشروی های اخیر آنها با کُندی مواجه شود و دوم اینکه روحیه نیروهای فروپاشیده خود را تقویت کرده و فرصتی برای تحکیم صفوف متلاشی شده‌شان بخرند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۰ تیر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو