زمان انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ -

بیان دلیل سیلاب و خسارات میلیاردی سیل در بلده

معاون عمرانی فرماندار شهرستان نور، علت سیلاب و خسارات میلیاردی بخش بلده نور را عدم برداشت واریزه‌های مازاد رودخانه بلده عنوان کرد.

بیان دلیل سیلاب و خسارات میلیاردی سیل در بلده

به گزارش نعمت مؤمنی خبرنگار سرای نور، رضا نائیج نوری ظهر امروز در جلسه حفاظت از منابع آب و خاک این شهرستان با اشاره به وجود قوانین دست و پا گیر در برخی ادارات، سیل اخیر بلده را ناشی از وجود قوانین سخت در عدم برداشت واریزه‌های مازاد کوهی در رودخانه ها و انباشت آن در پشت سرشاخه‌گیرها و سر دهنه‌ها برشمرد.

وی اظهار کرد: مصالح مازاد سبب سیل و طغیان رودخانه‌ها و انحراف مسیر آب به مناطق مسکونی، اراضی کشاورزی، باغات و … و نیز خسارات سنگین مالی و جانی و همچنین تلفات دام  می‌شود.

معاون فرماندار شهرستان نور افزود: مدت‌ها مشکلات ناشی از سیل ادامه دارد و جبران خسارات نیز هزینه سنگینی بر دوش دولت و مردم می‌گذارد اما با اصلاح قانون، تعامل بین ادارات و تدوین ساز و کار لازم می‌توان از بروز سیل و خسارات ناشی از آن جلوگیری و مشکلات مردم را کاهش داد.

وی با بیان اینکه همه ما دولت هستیم و باید با حفظ حقوق دولت تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت و هزینه جبران ناشی از آن داشته باشیم،تصریح کرد: با صدور مجوز لازم قانونی، نظارت و کنترل می‌توان اجازه برداشت مصالح و واریزه‌ها را آن هم برای استفاده در پروژه‌های عمرانی سطح شهرستان داد و از سیلاب و خسارات جلوگیری کرد.

نائیج‌نوری گفت: دستگاه‌های مرتبط باید با برداشت‌های غیرمجاز که غیرفنی است و خود نیز سبب خسارت می‌شود برخورد جدی داشته باشند.

رئیس امور منابع آب در این جلسه به برخی موارد قانونی اشاره کرد و افزود: در منابع آب دو اصل منابع و مصارف و کیفیت مطرح است و برای رودخانه‌ها حریم کمی و کیفی مشخص شده است.

وی اضافه کرد: برای رودخانه‌های اصلی و حفاظت شده مثل رودخانه بلده ۱۵۰ متر حریم تعیین شده، حریم برخی رودخانه‌ها هم از ۲۰ متر شروع می‌شود که ساخت و ساز در این محدوده ممنوع و دچار مشکل است.

 سید مصطفی رضایی ادامه داد: برداشت شن و ماسه در وازرود، انگتارود، سیاه کلا و … بخش چمستان در صورت وجود متقاضی با هدف ساماندهی رودخانه مشکلی وجود ندارد اما برداشت صفر از اختیارات شهرستان خارج است و استان باید تصمیم بگیرد.

این مسوول اظهار کرد: بر اساس ماده ۴۸ قبل از این استانداری و اکنون صمت متولی صدور مجوز برداشت با اخذ حقوق دولتی است اما باید از سوی دستگاه متقاضی درخواست اعلام و حجم مصالح مشخص و با اجازه امور آب اجازه برداشت داده شود.

رئیس امور منابع آب شهرستان نور، گفت: در بلده در قالب ساماندهی رودخانه به شرط دیواره سازی و کف بند توسط پیمانکار و پیگیری روند قانونی اجازه برداشت مازاد داده می‌شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو