زمان انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ -

شهر زیبای ایزدشهر پیشرو درحفاظت از محیط زیست

افتتاح سیستم تصفیه فاضلاب مجتمع بانک شهرایزدشهر

تصفیه خانه فاضلاب بانک شهر ایزدشهر با حضور امام جمعه ایزدشهر، نماینده مردم نور و محمودآباد در خانه ملت، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران، فرماندار شهرستان نور، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نور، شهرداری و شورای اسلامی شهر ایزدشهر و مسئولان استانی و شهرستانی در هتل ساحل شهر ایزدشهر با هزینه بیش از 700 میلیون تومان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار سرای نور،تصفیه خانه فاضلاب بانک شهر ایزدشهر با حضور امام جمعه ایزدشهر، نماینده مردم نور و محمودآباد در خانه ملت، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مازندران، فرماندار شهرستان نور، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان نور،  شهرداری و شورای اسلامی شهر ایزدشهر و مسئولان استانی و شهرستانی در هتل ساحل شهر ایزدشهر با هزینه بیش از ۷۰۰ میلیون تومان افتتاح شد.

حسین‌علی ابراهیمی کارنامی در این آیین با اشاره به رونق و توسعه صنعت گردشگری به عنوان درآمد استان، اظهارکرد: موضوع محیط زیست باید به یک دغدغه عمومی در سطوح مختلف اجتماعی تبدیل شود و شهرستان نور با این رویکرد می‌تواند پایلوت باشد.

وی با اشاره به مسئله آموزش تصریح کرد: کودکان آینده سازان کشورند و باید در زمینه آموزش به این سطح توجه ویژه شود اما در استان مازندران به علت نبود اعتقاد به بهداشت عمومی و محیط زیست به مردم ستم شد و باید تمام رده‌های سنی باهم آموزش ببینند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران یادآورشد: همه در مقابل محیط زیست باید پاسخگو باشیم و شهرداری‌ها مشکلات متعددی دارند اما کدام الویت مهم تر از اجرای اصل ۵۰ مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که مقام معظم رهبری نیزبر این مسئله تأکید دارند که اگر محیط زیست تخریب شود اقتصاد، سیاست و پیشرفت باطل است.

 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با همکاری مردم، رسانه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد اتفاق بزرگ هوشیارسازی اجتماعی در حوزه زیست محیطی و مطالبه گری مردم رخ داد و حساسیت مردم نسبت به محیط زیست بالا رفته و بدون مشارکت مردم موفقیت حاصل نمی‌شود.

وی افزود: قوانین عجیبی در مجلس شورای اسلامی وضع شد که انتظار داریم در مجلس جدید به آن توجه شود و برای اصلاح آن در راستای حفظ منابع اقدام شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران بااشاره به دغدغه فرماندار در توسعه اظهارکرد: همه باید در پاسخ به نیاز توسعه همگام باشیم و در جایی که تخریب غیرقابل جبران محیط زیست ملازمه پیدا نکند حتماً همراهی می‌کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه شهردار و شورای شهر ایزدشهر حفظ محیط زیست را در الویت‌های برنامه خود قرار دادند، تصریح کرد: اگر محیط زیست به دغدغه مذهبی تبدیل شود جامعه محیط زیستی می‌شود و در مسیر درست حرکت می‌کند.

ابراهیمی با اشاره به ورود انواع آلاینده‌ها به دریای خزر بیان کرد: یکی از اشکالات در مازندران ورود انواع آلاینده ها به دریای خزر است و هر کاری در حوزه آبخیز انجام شود نتیجه آن در تالاب‌ها و دریا دیده می‌شود و دریا آینه تمام نمای فعالیت‌ها در حوزه آبخیز است.

وی با اشاره به اینکه در هفته محیط زیست چندین پروژه در استان به بهره برداری رسید، اظهارکرد: ۲۷ سایت رسمی پسماند در استان مازندران وجود دارد که هیچ کدام بهداشتی نیستند و تصفیه فاضلاب خانگی در مازندران حدود ۱۵ درصد است در حالی که در کشور بیش از ۵۰ درصد است و من هم به عنوان یک دستگاه مطالبه گر حرف میزنم و هم مطالبه گری می‌کنم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با توجه به همدلی بین مجوعه مردم و مسئولان شهرستان نور در حوزه‌های مختلف خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد پروژه‌های هدفگذاری شده برای ایجاد سیستم شبکه جمع آ وری فاضلاب‌های خانگی و احداث تصفیه خانه فاضلاب آماده بهره برداری است و ما به صورت نمادین در این هفته در یکی از واحدها حضور پیدا کردیم.

 

این مسئول گفت: می‌توانیم این هفته را نقطه عطفی در تحول زیست محیطی شهرستان نور بدانیم و با هدایت و راهنمایی فرماندار جهادی و همکاری رسانه‌ها، تشکل‌های مردم نهاد چندین برنامه آموزشی پاکسازی برگزار شد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در مجموع در ایزدشهر و شهرستان نور گام‌های بزرگی برداشته می‌شود، افزود: امروز در یکی از واحدهای گردشگری ایزدشهر با ۱۸۸ واحد با ۵۰۰ تخت رسمی که قابل افزایش به هزار تخت است همزمان دو واحد و سیستم در کنار هم مجموعاً ۶۰ متر مکعب، به بهره برداری رسید و استقبال خوبی از سوی مسئولان شهرستان نور در ایزدشهر را شاهد بودیم.

 

 

حجت الاسلام رزاقی در این مراسم با اشاره به سفارش حفاظت از محیط زیست در اسلام اظهارکرد: در راستای حفاظت محیط زیست باید فرهنگ سازی شود و علی (ع) نیز در توسعه پایدار به امنیت و سلامت و بهداشت نیز سفارش کردند.

امام جمعه ایزدشهر با اشاره به رعایت بهداشت مردم فهیم ایزدشهر از عملکرد شهرداری و شورای شهر ایزد شهر در زمینه حفاظت محیط زیست قدردانی کرد.

 

نماینده مردم نور و محمودآباد در خانه ملت با اشاره با اینکه از نمایندگان فراکسیون محیط زیست است، یادآور شد: هر طرح عمرانی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد و توسعه پایدار تأمین منافع آیندگان است.

ولی الله فرزانه خاطرنشان کرد: گردشگران برای استفاده از طبیعت مازندران به این استان سفر می‌کنند و اگر از آن حفاظت نشود از مازندران چیزی جز کویر نخواهد ماند.

این مسئول افزود: باید همه برای حفظ محیط زیست تلاش کنیم و آن را جدی بگیریم.

 

 

علی شادمان در این مراسم با اشاره به ویروس کرونا اظهارکرد: این ویروس دنیا را دچار مشکل کرد اما با توجه به اینکه صنعت گردشگری مازندران دارای ظرفیت بالایی است در کوتاه‌ترین زمان آسیب‌ها و کمبودها را جبران می‌کند.

وی با اشاره به دغدغه‌های مسئولان شهرستان به ویژه رئیس حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: به کلیه مجتمع‌های شهرستان نور ابلاغ شد تا هر پروژه ای که فاضلاب دارد باید خودش آن را مدیریت کند و قوه قضاییه در این خصوص به طور جدی پای کار است.

فرماندار نور با اشاره به سیستم تصفیه هتل شهر به عنوان پایلوت و لزوم سیستم تصفیه برای همه مجتمع‌ها در شهرستان افزود: نخستین بار ردیف بودجه فاضلاب شهری شهرستان نور مصوب شد و با توجه به شرایط اقتصادی بین المللی حاکم و شرایط اقتصادی کشور تأمین اعتبار زمانبر است.

این مسئول یادآورشد: معتقدم هر پروژه قبل از احداث باید سیستم فاضلابش دیده شود حتی برای کارگران مشغول به کار این موضوع باید کاملاً اجرایی شود و شهرستان نور با توجه به سطح بالای آب، نزدیکی کوه و دریا و فشار آب بالا دست در حوزه فاضلاب شهری و روستایی دچار آسیب سنگین است و نیاز به اعتبار جدی در این زمینه دارد.

شادمان با اشاره به اینکه این شهرستان در حوزه‌های دیگر الگو است، اظهارکرد: نخستین بار در منطقه لاویج و گلندرود مسئولان شهرستان در چند نقطه و چند مرحله مشغول جمع آوری زباله شدند و سبدهای فلزی برای زباله در نقاط مختلف لاویج و گلندرود قرار داده شد.

وی با اشاره به اینکه برای نهادینه کردن هر کاری باید آن کار تبدیل به عادت شود خاطرنشان کرد: توسعه پایدار رعایت محیط زیست است و بدون محیط زیست سالم توسعه پایدار وجود ندارد و برای توسعه اقتصادی نیز باید روش و سازگارها فراهم شود.

فرماندار نور با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف به جهش‌های اقتصادی نیاز داریم، بیان کرد: باید با راهکارهای مناسب در کنار حفظ محیط زیست در شهرستان نور که سومین شهرستان از نظر وسعت در استان است، در حوزه اقتصادی هم کامیابی‌ها متوجه مردم و سرمایه‌گذاران شود.

 

اسحاق تونی در این مراسم با اشاره به اینکه دغدغه شهرداری و اعضای شورای اسلامی ایزدشهر در حفاظت از محیط زیست است، اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر تلاش کرد تا با یک برنامه هدفمند در تمام حوزه‌ها فعالیت کند و یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه زیست محیطی بود.

وی با قدردانی از مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در خصوص همکاری برای احداث اسکله در ایزدشهر تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا دوماه آینده کلنگ پروژه اسکله تفریحی در ایزدشهر به زمین زده شود.

شهردار ایزدشهر با قدردانی از حمایت فرماندار نور و مسئولان شهرستان افزود: بزرگترین پارک جنگلی خاورمیانه پرده برداری و عملیات آن آغاز شد و به گفته فرمانده نیروی انتظامی شهرستان نور سیستم نگهبانی از ۸۰ درصد قاچاق چوب در ایزدشهر جلوگیری و این طرح در بخش گردشگری در حال انجام کار است.

این مسئول با اشاره به اینکه ایزدشهر از شمال به بزرگترین دریای بسته دنیا و از جنوب به جنگل‌های قدیمی هیرکانی قرار دارد، افزود: با توجه به تلاش‎های شهرداری در پاکسازی ساحل با استفاده از دستگاه‌های مدرن و جلوگیری از ورود فاضلاب‌های خانگی به رودخانه‌ها اما در فصل تابستان و طرح دریا پرچم ایزدشهر زرد است و این مشکل از ایزد شهر نیست بلکه از بالا دست باید مشکل رفع شود.

تونی بیان کرد: شهرداری ایزدشهرآمادگی خود را برای شهری بدون لوله‌های فاضلاب در رودخانه‌ها اعلام می‌کند و هیچ سرمایه و ارثی برای فرزندان و آیندگان بالاتر از محیط زیست سالم نیست.

گفتنی است شهرداری و شورای شهر ایزدشهرحوزه زیست محیطی را در الویت برنامه خود قرار داد و با توجه به عمران و آبادی در راستای شهر توریستی و گردشگری و رونق اقتصادی در حوزه زیست محیطی نیز با جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها به رود خانه‌ها و پاکسازی شهر و جلوگیری از قاچاق چوب و … در حفاظت محیط زیست تلاش می‌کند.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۳ خرداد, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو