زمان انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ -

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور :

مردم بهترین بازدارنده تخلفات زیست محیطی در جامعه هستند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور گفت: پسماندهای خانگی مانند باتری‌ها جز پسماندهای ویژه و بسیار خطرناک هستند که مردم در منازل این زباله‌ها را از بقیه زباله‌ها جدا کنند.

به گزارش خبرنگار سرای نور،عباس بابایی در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص وضعیت زمین زباله شهرستان نوراظهارکرد: شهرداری مکلف است نسبت به ساماندهی و مدیریت اصولی پسماند اقدام کند و محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی پایش هفتگی و حضور دائمی دارد و با توجه به وضعیت نامناسب عملکرد مدیریت پسماند از شهرداری شکایت شد که پرونده در دادگاه‌های استان مطرح است.

وی با اشاره به تلاش‌های شهرداری در رفع مشکل زمین زباله اظهارکرد: شهرداری برای کنترل پسماند قدیمی و ساماندهی وضعیت نامناسب در حال قرارداد به شرکت‌های دانش بنیان است و در خصوص پسماند جدید برنامه‌هایی را در نظر دارد که محیط زیست نیز پیگیر برنامه‌های شهرداری است تا ساماندهی انجام شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فاضلاب شهرستان نور را یکی از دغدغه‌های محیط زیستی نام برد و یادآورشد: یکی از دغدغه‌های محیط زیست احداث سیستم جمع آوری فاضلاب شهری یا اگوی شهری است که استان مازندران نسبت به کل کشور ضعیف‌تر عمل کرده و پیشرفت احداث سیستم فاضلاب کشوری حدود ۴۰ درصد است که در مازندران حدود ۱۰ درصد می‌باشد.

این مسئول با اشاره به ردیف ملی در جهت احداث سیستم مدیریت فاضلاب شهری در نور تصریح کرد: امیدواریم این بودجه برای شهرستان تأمین شود اما در خصوص مجتمع‌های تفریحی توریستی، هتل‌ها، رستوران‌ها و… که بیشتر در مجاورت دریا قراردارند، فاضلاب آن‌ها به صورت خام وارد دریا می‌شود و منابع آبی و خاکی را آلوده می‌کند.

بابایی گفت: از آذر ۹۷ با کمک دستگاه قضای تمامی مجتمع‌ها، رستوان‌ها، هتل‌ها و… ملزم به احداث سیستم تصفیه فاضلاب مناسب در سطح شهرستان شدند و پیگیری‌های لازم از طریق سازمان محیط زیست و حمایت‌های قضایی از دادگستری شهرستان سبب شد بیش از ۷۰ درصد واحدهای مشمول نسبت به احداث اقدام کردند که برخی بهره‌برداری شد و برخی در مرحله پایان کار است.

وی در خصوص ۳۰ درصدی که اقدامات لازم را انجام ندادند افزود: پرونده قضایی تشکیل شد که قطعاً دستگاه قضا برخورد و آن‌ها را ملزم به احداث سیستم می‌کند و این گام بسیار مثبتی بود که سالیان سال مغفول مانده بود.

این مسئول گفت: با تصفیه فاضلاب و نظارت دائمی در صورت استاندارد نبودن، واحد ملزم به رفع عیب و بهینه سازی سیستم خواهد شد و پساب استاندارد می‌تواند برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.

بابایی با اشاره به پایش واحدها بیش از یکهزار و ۵۶ بار در سال ۹۸ تصریح کرد: با این پایش در شهرستان تعدادی از واحدها اختاریه گرفتند و تعدادی به دستگاه قضا معرفی شدند و بیشتر واحدها به رفع آلایندگی و نواقص اقدام کردند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست  شهرستان نوردر خصوص وضعیت نامناسب تصفیه خانه کشتارگاه در نور یادآورشد: با پیگیری و فشار از دستگاه محیط زیست و حمایت‌های فرماندار شهرستان و دستگاه قضا، شهرداری و شورای شهر با هزینه چند صدمیلیونی سیستم تصفیه فاضلاب کشتارگاه را بهینه سازی کرد و با رفع معایب باقی مانده و نظارت اداره محیط زیست خروجی سیستم تصفیه فاضلاب کشتارگاه یک خروجی استاندارد خواهد داشت.

این مسئول فاضلاب شهرک صنعتی چمستان را یکی از معضلات شهرستان نام برد و خاطرنشان کرد: به دلیل عدم رضایت از تصفیه خانه با مدیرعامل شهرک در استان مکاتبه و اختاریه صادر شد و در نهایت پرونده در دستگاه قضا مطرح و شهرک در سال گذشته با هزینه چندصد میلیون تومانی سیستم تصفیه خانه شهرک صنعتی را بهینه سازی و در حال حاضر خروجی سیستم نزدیک به استاندارد است که ما بر آن نظارت دائمی داریم.

بابایی با اشاره به بوی نامطبوع در شهرک صنعتی چمستان یادآورشد: مدیریت شهرک باید نسبت به رفع نواقص سیستم ازجمله بوی نامطبوع که مردم منطقه را آزار می‌دهد، اقدام کنند.

وی در خصوص آموزش و اقدامات در حوزه روابط عمومی اداره محیط زیست در سال ۹۸ خاطرنشان کرد: ۱۸ مورد مناسبت‌های مختلف داشتیم که به واسطه آن مراسم برگزار شد و روز طبیعت در جمع مردم با توزیع کیسه‌های زباله و مسائل آموزشی و … شرایطی فراهم شد تا کسانی که از طبیعت شهرستان استفاده می‌کنند با محیط زیست بیشتر آشنا شوند و از تخریب طبیعت جلوگیری شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور با اشاره به مناسبت‌ها تصریح کرد: روز زمین پاک، هفته محیط زیست، هفته هوای پاک، روز جهانی کودک، روز جهانی آب، روز جهانی محیط زیست، روز جهانی تالاب‌ها و … برنامه‌های مختلفی اجرا شد.

این مسئول با توجه به اقدامات این اداره به توزیع سه هزار و ۵۰۰ کیسه پارچه‌ای در مراکز خرید و نانوایی‌ها، یکهزار عدد کیسه زباله، نصب ۸۰ مورد بنر برای مناسبت‌های زیست محیطی در ایام مختلف، ۲هزار نفر ساعت آموزشی زیست محیطی در مدارس،۵ مورد پاکسازی ساحل با حضور فرماندار شهرستان نور، مدیران و علاقه مندان به محیط زیست، سه مورد پاکسازی جنگلی در محورهای لاویج و گلندرود و … اشاره کرد.

بابایی در خصوص مسائل تخلفات شکار صید در شهرستان نور اظهارکرد: یک از معضلات مهم در شکار و صید بر پایه دام‌های هوایی است که سبب صید بی‌رویه پرندگان مهاجر می‌شود و دام‌های هوایی در دوطرف اراضی کشاورزی منازل نازیبا در چهره شهرستان ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به هجوم شکارچیان به حیواناتی که به منطقه کوچ می‌کنند، تصریح کرد: از مهر۹۷ با پیگیری‌های فراوان به نتایج خوبی رسیدیم که بیش از ۹۰ درصد دام‌های هوایی در سطح شهرستان جمع آوری شد و در سال ۹۸ با همان پیگیری‌ها بیش از ۹۵ درصد این مشکل در شهرستان رفع شد و موارد اندک نیز به سرعت جمع آوری می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور یادآورشد: با توجه به فعالیت پاسگاه‌های محیط بانی و نیروهای اجرایی و محیط بانان در سطح شهرستان، مناطق کوهستانی، جنگلی، رودخانه‌ای، اقدامات حقوقی و قضایی همکاران در خصوص شکار و صید و دستگیری متخلفان در سال ۹۸، نسبت به سال قبلش ۴۰ درصد رشد داشت.

این مسئول با اشاره به ممنوعیت صیدماهی در رودخانه‌ها به دلیل تخم ریزی از اوایل بهمن تا پایان اردیبهشت خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها در این زمینه باید همکاری کنند تا از خطر نابودی ماهیان جلوگیری شود که این کار نیاز به فرهنگسازی دارد و صیادان بدانند نخستین کسانی که از صید غیرقانونی در زمان تخم ریزی خسارت می‌بینند خود صیادان هستند.

بابایی با اشاره به حوزه عملکرد محیط زیست در منطقه حفاظت شده در بلده و ماهیان خال قرمز تصریح کرد: ماهیان خال قرمز گونه‌های بسیار مهم بومی منطقه هستند که ارزش جهانی دارند و پاسگاه‌های بلده و رزن با گشت و کنترل متخلفان را دستگیر می‌کنند که از نظر قانونی جریمه سنگینی را باید بپردازند.

وی جریمه ماهی خال قرمز نر را ۶۰۰ هزار تومان و ماده را یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای هر قطعه نام برد و افزود: این میزان جریمه می‌تواند بازدارنده و کمک مناسبی در این راستا باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور با اشاره به قانون اساسی اظهارکرد: محیط زیست فقط یک سازمان اداری نیست و کاملاً عمومی است و همه مردم از این فضا بهره می‌برند و هر گونه آلودگی خاک، آب و هوا سبب نابودی و ضرر برای همه و حفاظت از آن هم برعهده عموم است و دستگاه متولی برای نظارت و جلوگیری از تخریب است و مردم باید در این زمینه مطالبه‌گری داشته باشند.

این مسئول خواستار همکاری بیشتر مردم با اداره محیط زیست شد و افزود: با گزارش  صید غیرقانونی از مردم و معتمدین می‌توانیم از تخلفات جلوگیری کنیم و مردم بهترین بازدارنده تخلفات زیست محیطی در جامعه هستند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نور گفت: با توجه به اینکه بخش اعظمی از  پسماندها، خانگی است تلاش برای کاهش تولید زباله باید توسط خانواده‌ها صورت بگیرد و در خرید از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده شود.

بابایی تصریح کرد: تولیدکنندگان مواد غذایی باید نسبت به استفاده از ظروف تجزیه‌پذیر اقدام کنند و برخی از پسماندهای خانگی مانند باتری‌ها جز پسماندهای ویژه و بسیار خطرناک هستند که مردم در منازل این زباله‌ها را از بقیه زباله‌ها جدا کنند و باید با آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه در جامعه فرهنگسازی شود.

این مسئول به فرهنگ تک سرنشینی در استان اشاره کرد و یادآورشد: هوای آلوده فقط مختص شهرهای بزرگ نیست و اگر فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه عمومی و پیاده روی در شهرستان‌ها نهادینه نشود، شهرستان‌های استان شمالی هم با معضل آلودگی هوا روبرو می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نوردر پایان با اشاره به رسالت خبرنگاران در جامعه افزود: خبرنگاران و رسانه‌ها می‌توانند فرهنگ زیست محیطی جامعه را ارتقاء دهند و با اطلاع رسانی در بهبود وضعیت زیست محیطی تأثیرگذار باشند.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۵ خرداد, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو