زمان انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۵ -

در سالروز توافق هسته ای ایران؛

اوباما: هنوز اختلافات جدی با ایران داریم

رئیس جمهور آمریکا در نخستین سالروز توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی‌، این توافق را نشانه پیروزی «دیپلماسی اصولی» خواند.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز،‌ «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه مصادف با سالروز توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی ضمن تمجید از عملکرد دولت خود این توافقتنامه را پیروزی «دیپلماسی اصولی» خواند.

اوباما در بیانیه ای اظهار داشت: «طی یک سال گذشته، توافق هسته ای با ایران در عقب راندن برنامه هسته ای این کشور، ممانعت از بروز تنش بیشتر و ایمن تر ساختن ما موفق عمل کرده است».

باراک اوباما همچنین گفت: «در طول یکسال گذشته همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرده است، ایران تعهدات مربوط به برنامه هسته ای خود را به اجرا گذاشته است. حدود ۹۸ درصد از اورانیوم غنی شده خود را به خارج ارسال کرده، دو سوم از سانتریفیوژهای خود را برچیده و رآکتور تولید پلوتونیوم خود را با سیمان پر کرده است و به بازرسی سرزده و راستی آزمایی که در خصوص برنامه ای هسته ای تعیین شده بود، عمل کرده است. گزارش های آژانس نیز تأیید می کند که ایران به تعهدات خود عمل کرده است».

اوباما درباره ویژگی های توافق هسته ای ایران و غرب گفت: «تمامی مسیرها به تولید سلاح هسته ای بسته باقی می مانند و گریز هسته ای برای ایران از دو تا سه ماه به حدود یک سال زمان خواهد برد. آمریکا و متحدان مذاکره کننده ما نیز تعهداتشان برای لغو تحریم های هسته ای را کاملاً انجام داده اند و ما تا زمانی که ایران به توافق پایبند باشد، تعهداتمان را رعایت خواهیم کرد».

در بخش پایانی این بیانیه، اوباما درباره آینده رابطه دو کشور نوشت: «برنامه جامع اقدام مشترک- برجام- نشان می دهد که دیپلماسی اصولی چه دستاوردی دارد و چگونه تعهدات پایدار برای جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای ایجاد می شود. تمایل آمریکا برای تعامل مستقیم با ایران درهای گفتگوی باز را گشود و اتحاد جامعه بین المللی و تعامل پایداری را بوجود آورد که به توافق هسته ای منجر شد. ما هنوز اختلافات جدی با ایران داریم اما آمریکا و متحدان ما و جهان به دلیل این توافق هسته ای از همیشه امن ترند».

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۴ تیر, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو