زمان انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۹ -

رودخانه وازرود ایزد شهر میزبان ۳۵۰ هزار قطعه بچه ماهی+ تصاویر

فرماندار نور گفت: رهاسازی پسماند و فاضلاب در دریا و رودخانه‌ها ممنوع

 

آیین رهاسازی ۳۵۰ هزار قطعه بچه ماهی تکثیری نیمه مصنوعی با حضور کریم زاده معاون صید و بنادر ماهیگیری  شیلات استان مازندران، شادمان فرماندار نور، عمرانی رئیس مرکز شیلات شهرستان‌های نور و محمود آباد، سمن‌های مردم نهاد و حامیان محیط زیست، اعضای شورای ایزدشهر و مردم در رودخانه وازرود ایزدشهر(گلسار ۱۵ خط شیلات) برگزار شد.

قاسم کریم زاده با اشاره به ۱۱۵ تشکل صیادی ماهیان استخوانی، کلیکا و خاویاری اظهارکرد: در این سه بخش سالیانه حدود ۳۰ هزار تن صید ماهی داریم که ارزش اقتصادی آن حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: سالانه حدود ۵هزار صیاد در این سه بخش مشغول فعالیت هستند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان مازندران با اشاره به اینکه رودخانه وازرود یکی از ۲۴ رشته رودخانه مهم شیلات استان مازندران است، تصریح کرد: ۹۰ درصد گونه‌های دریای خزر از گونه‌های رود کوچ هستند که برای زاد و ولد به بالا دست رودخانه می‌روند که گاهی شرایط زیست محیطی به خاطر انواع آلاینده‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی مانع مهاجرت آبزیان به بالا دست رودخانه و زاد و ولد ماهیان می‌شود.

این مسئول با اشاره به دو روش تولید در شیلات افزود: یکی از روش‌هایی که سالانه بالغ بر ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی تولید می‌شود در مرکز تکثیر نیمه مصنوعی است که در رودخانه‌های مهم شیلات مانند ایزدشهر رها سازی می‌شود و روش دوم که تولید ۲۵ میلیون بچه ماهیست به صورت تکثیر طبیعی با مشارکت جامعه صیادی، احداث استخر در تعاونی‌های پره و ایجاد شیب در سطح رودخانه‌های استان است که بدون استرس کار تولید انجام می‌شود.

کریم زاده اهداف اصلی شیلات را کمک به تکثیر طبیعی برای حفظ بازسازی ذخایر دریای خزر و در نهایت تثبیت اشتغال برای ۵هزار صیاد مشغول به کار، ایجاد درآمد و تأمین بخشی از پروتئین جامعه نام برد.

وی بااشاره به رودخانه‌هایی که استعداد رهاسازی بچه ماهی را دارند یادآورشد: بر اساس بررسی انجام شده در سال جاری ۳۱ رشته رودخانه در استان بر اساس خواص فیزیکی و شیمیایی شناسایی شد.

معاون صید بنادر ماهیگیری شیلات استان مازندران با اشاره به رها سازی ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی در سطح استان مازندران اظهارکرد: بر اساس تعداد رودخانه‌ها ۴۰ درصد در منطقه شرق، ۳۰ درصد منطقه میانی و ۳۰ درصد در غرب رهاسازی می‌شود.

این مسئول با اشاره به ۵۴ تعاونی پره در سطح استان افزود: ۴ درصد تعاونی پره، ۱۰ درصد تولیدی ماهی، ۴درصد جامعه صیادی و ۷ درصد رودخانه‌های سطح استان که مربوط به منطقه نور است و براین اساس تلاش می‌کنیم ظرفیت‌ها مشخص شود.

علی شادمان در این مراسم با اشاره به دو رودخانه ایزدشهر و رویان در شهرستان نور اظهارکرد: رها سازی آب‌های پسماند و فاضلاب در رودخانه‌ها از معضلات مازندران به ویژه در غرب استان است.

 

وی گفت: با رهاسازی بچه ماهی‌ها در رودخانه وظیفه مرکز بهداشت و محیط زیست برای جلو گیری از آلودگی آب‌ها بسیار جدی تر می‌شود.

فرماندار نور با اشاره به اینکه رهاسازی بچه ماهی‌ها انس بین طبیعت و انسان را بیش تر می‌کند، تصریح کرد: دخالت انسان در جریان طبیعی تخم ریزی ماهیان در دریا و رودخانه سبب اختلال شد که رهاسازی بچه ماهیان و حفاظت از آن‌ها وظیفه مردم و سازمان‌های مردم نهاد را سنگین‌تر می‌کند.

این مسئول یادآورشد: حفاظت از بچه ماهی‌ها حفاظت از منابع دریایی است تا با تأمین جریان نیازهای دریایی و تخم ریزی تعداد ماهیان و منابع دریایی افزایش پیدا کند تا در زمان صید از منابع بیشتری بهره ببریم.

شادمان با اشاره به فاصله طولانی پرندگان در کشور نسبت به برخی کشورها بیان کرد: حفاظت از طبیعت و پرندگان، ماهیان و … در کشور با ظرفیت بالنده فرهنگی دینی، اخلاقی و انسانی باید فرهنگسازی شود.

وی با اشاره به برقراری چرخه طبیعی بین دریا و رودخانه، رهاسازی بچه ماهی‌ها را یکی از این اقدامات نام برد و تأکید کرد: جلوگیری از آلودگی آب با رهاسازی فاضلاب به دریا به ویژه توسط کسانی که در حاشیه رودخانه‌ها زندگی می‌کنند ضروری است و محیط زیست نیز باید با خاطیان برخورد قانونی انجام دهد.

فرماندار نور اظهارکرد: هر موجودی در زمان زاد و ولد نیاز به حریم، نگهداری و توجه دارد و از ماهیانی که در طبیعت نیازهای پروتئینی و گوشت سفید ما را تأمین می‌کنند باید در این راستا مراقبت جدی تر شود.

 

این مسئول با اشاره به ۷۰۰هزار قطعه بچه ماهی که مهمان رودخانه‌های شهرستان نور شدند، تأکید کرد: هدف اصلی از این اقدام جلوگیری از ورود آب های پسماند و فاضلاب به دریا و رودخانه و افزایش منابع دریایی در شهرستان نور است.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۶ تیر, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو