زمان انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ -

برگزاری مراسم عزا و عروسی ممنوع /نگرانی‌ازورودمسافران‌باتعطیلی احتمالی‌تهران

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان نور، گفت: پس از تعطیلات آخر مهر ماه شاهد افزایش تعداد بیماران و بستری در شهرستان هستیم، بنابراین باید از ورود مسافر و تجمع‌ها جلوگیری شود.

به گزارش عمت الله مومنی خبرنگار سرای نور،جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان که با حضور اعضای این شورا در فرمانداری، برگزارشد، به دلیل اهمیت موضوع به وضعیت کرونا در شهرستان اختصاص یافت.

 

مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان نور، در این جلسه از افزایش تعداد بیماران کرونایی و بستری در روزهای اخیر ابراز نگرانی کرد و دغدغه خود را از حضورمسافران، برگزاری مراسم جشن و ختم و تجمع‌ها اعلام کرد.

سیدحمید حسینی، تصریح کرد: پس از مدت‌ها که تعداد بیماران بستری در شهرستان یک رقمی بود اکنون ۲ رقمی شد و به ۲۴ نفر رسید که البته ۱۲ بیمار در بیمارستان امام(ره) نور و ۱۲ نفر هم در بیمارستان‌های دیگر شهرستان‌های استان بستری هستند که آمار ما محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۶ بیمار غیر بومی هم در بیمارستان امام(ره) نور بستری هستند، خاطر نشان کرد: برخی مناطق روستایی بخش چمستان در وضعیت حاد‌تر قرار دارند که لازم است با مداخله بیشتر از همه‌گیری آن جلوگیری کرد.

این مسئول با اشاره به شدت شیوع کرونا از اواخرمهرماه، افزود: علاوه بر حضور مسافران، افزایش برگزاری جشن‌های عروسی الان مراسم جشن عروسی و نیز برپایی مجلس ختم و عزا سبب افزایش آمار شده است که لازم است نیروی انتظامی بیشتر مداخله و مانع تجمع‌ها و برگزاری مراسم جشن و ختم شود.

*برگزاری مراسم جشن در مناطق روستایی شهرستان‌های هم‌جوار

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نور با تاکید بر جلوگیری از برپایی مراسم جشن و عزا، خاطر نشان کرد: گاهی مراسم را در مناطق روستایی شهرستان‌های هم‌جوار برگزارمی‌کنند اما مدعوین بومی هستند که پس از پایان مراسم به شهرستان برمی‌گردند و احتمال ابتلا یا انتقال را دارند که لازم است شوراها و دهیاری هم کمک کنند و متولیان(صاحبان مراسم) را شناسایی و معرفی کنند تا از مسیر قانونی مانع برگزاری مراسم شد.

حسینی برتعطیلی آرامستان‌ها هم اشاره و اظهارکرد: برخی از خانواده‌ها مراسم ختم را در آرامستان‌ها و سر مزار متوفی برگزار می‌کنند که باید جلوی این کار گرفته شود وآرامستان تنها زمان تدفین و با حضور اندک بستگان متوفی باز و بقیه اوقات تعطیل باشد.

 

وی گفت: باید از ادارات و بانک‌ها هم بازدید و با نظارت بیشتر بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید و با متخلفان برخورد کرد.

*تعطیلی احتمالی تهران شرایط مازندران را حادتر می‌کند

معاون فرماندارشهرستان نور نیز در این جلسه با اشاره به حضور مسافران، اظهار کرد: موج آینده خطرناک‌تر است و چنانچه با تعطیلی ۱۰ روز الی ۲ هفته‌ای تهران موافقت شود، شرایط مازندران و شمال را حادتر می‌کند، قطعا با چالش زیادی مواجه می‌شویم و همه تلاش‌های گذشته و حال را مخدوش می‌کند.

رضا نائیج‌نوری پیشنهاد، کرد: ورودی راه‌های روستایی مسدود و ورود افراد غیر بومی به روستاها محدود شود.

وی افزود: با توجه به تلاش مسوولان، همراهی همه مردم لازم و ضروری است، لااقل در این شرایط فعلا از برگزاری مراسم جشن پرهیز کنیم اگر چه آرزوی همه پدران و مادران است تا برای فرزندان خود جشن بگیرند اما نباید سلامت خود و دیگران را به خطر بیاندازیم و سبب عزای دیگران شویم.

 

این مسوول، با بیان اینکه در شرایط کنونی جلسات کاری حتی جلسه شورای اداری و برخی دیگر از جلسات که باید ماهانه و متوالی برگزار شود را کاهش داده و با فاصله زمانی ۲ ماه یا فصلی، برگزار می‌کنیم، تصریح کرد: تالارها حق برگزاری مراسم ندارند، رستوران‌ها اجازه تهیه غذای بیرون بر را دارند و در صورت پذیرایی داخل رستوران بر اساس مساحت ۳۰ درصد ظرفیت و رعایت فاصله لازم بین افراد  انجام شود.

معاون فرماندار شهرستان نور بر تشکیل پدافند زیستی در روستاها، نظارت بر نانوایی‌ها و اصناف، استفاده از ماسک توسط همه کاسبان و فروشندگان تاکید کرد و گفت: فعالیت مینی‌بوس‌ها ممنوع شد و اتوبوس‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت فعال و تاکسی‌ها هم حق سوار کردن بیش از سه نفر را ندارند.

*ابهام و عدم قاطعیت جامعه را رنج می‌دهد

فرماندار شهرستان نور هم در این جلسه با تاکید بر اجرای قاطع قانون، اظهار کرد: با دهیار وشورا که برگزاری مراسم را گزارش ندهند برخورد می‌شود چون دهیار نماینده دولت در روستا هست.

وی تصریح کرد: برخی در اجرای قانون مانع تراشی می‌کنند ، این افراد یا مغرض هستند و یا واقعا متوجه تلاش‌ها نیستند و گاهی یک کارشناس پرمدعا می‌شوند و سوالات واهی مطرح می کنند مثلا در باره کمربندی می‌گویند« آیا این هزینه لازم است، به نظر شما هزینه در کمربندی ضرورت ندارد، در این شرایط ۶۰ میلیارد اعتبار برای ادامه کمربندی که ۲۰ میلیارد آن محقق شد کار ناپسندی است؟

علی شادمان، بیان کرد: جامعه از دو چیز رنج می برد، ابهام و عدم قاطعیت؛ بنابراین باید ابهام برطرف و ابرار و قاطعیت داشت.

وی پیشنهاد بستن ورودی‌های روستاها در صورت تعطیلی احتمالی تهران را امری پسندیده و تجربه خوب ایام نوروز دانست و گفت: ورود مسافر مساوی است با افزایش بی رویه بیماری اما در کنار آن، تعطیلی بازارهفتگی، پارک ها، بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها هم تا اطلاع ثانوی تعطیل شود.

 

فرماندار شهرستان نور، تصریح کرد: ساده انگاری و عادی شدن سبب کم توجهی و بی اعتنایی و در نتیجه افزایش خطر است.

رئیس دامپزشکی شهرستان نور نیز در این جلسه اظهار کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این فصل شدت می گیرد زیرا بحث مهاجرت پرندگان را داریم اگر چه تاکنون در سطح استان موردی نداشتیم اما با ۲۴ واحد مرغ مادر بعد از ساری رتبه دوم استان را داریم و حساسیت آن بالاست چون سرمایه زیادی است و خسارات سنگین و جبران ناپذیر است.

مهدی اسلامی افزود: واحدهای تولید جوجه یک روزه را هم  داریم که قبل از شیوع بیماری باید برنامه ریزی و پیشگیری لازم انجام شود اما وجود پرندگان وماکیان بومی در شالیزار‌ها و اراضی هم‌جوار این واحدها و ارتباط آن‌ها با پرندگان مهاجر سبب درگیری احتمالی و خطر می‌شود که در صورت ابتلا خسارات زیادی وارد می‌شود بنابراین آموزش یک ضرورت است.

وی انجام پایش‌ها از تالاب‌ها و آب بندان‌ها بصورت مستمر و هفتگی را ضروری دانست و گفت: خانه‌های بهداشت و دهیاری‌ها تلفات احتمالی را سریعا گزارش کنند.

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ آبان, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو