زمان انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ -

در گفت‌وگوی اختصاصی با بلاغ عنوان شد؛

واکنش فرماندار و شهردار نور به ماجرای نصب المان میدان امام رضا(ع)

فرماندار و شهردار به ماجرای نصب المان میدان امام رضا(ع) شهر نور واکنش نشان دادند و عنوان کردند این المان تاییدیه وزارت ارشاد داشته و از نظر قانونی با تقاضای شهردار و مصوبه شورا شهر نور در هئیت انطباق تأیید شد.

 

به خبرنگار سرای نور،نصب المان جدید در میدان امام رضا (ع) شهر نور با واکنش‌های زیادی روبه رو شده بود و برخی از نهادها و فعالان فرهنگی خواستار بررسی نصب این المان از سودی نهادهای نظارتی شدند.

المان یا نماد شهری یا ترکیبی است پیکره وار که در ساخت آن از ویژگی های درونی احجام و اشکال هندسی – صفحات قائم یا منحنی – اجزائ سازه ای – کابلها – پوترها و فریم ها و به طور کلی هر آنچه می‌تواند جنبه ی تزئینی و ساختمانی داشته باشد به صورت یک کلیت یکپارچه و تلفیقی از موارد فوق استفاده می‌شود.

تفاوت اصلی مجسمه با المان در نگاه انتزاعی و غیر مستقیم المانهاست به یک موضوع نگاهی که ذهن انسان را به عنوان یک موجود متفکر درگیر خود می‌کند.

لقمه ای آماده نیست که در دهان انسان گذارده شود! فکر و اندیشه و تامل انسان را در برخودر با خود می‌طلبد و در حرکت انسان مکث و تامل ایجاد می‌کند و همین ویژگی باعث ماندگاری آن می‌شود چرا که آنچه موجب درگیری ذهن شود در اذهان باقی می‌ماند اما مجسمه خیلی پیش پا افتاده و گویی لقمه ای آماده را در دهان فرد می‌گذارد و مفهوم را مستقیما به وی عرضه می‌دارد و از چنین اثری نمی‌توان انتظار ماندگار شدن و اثر گذاری در ذهن را داشت.

المان‌ها می‌توانند به صورت تلفیقی از دو یا حتی هر سه نوع شکل موجود باشند یعنی المانی جنبه ی نمایش – بیانی داشته باشد یا بیانی – عملکردی یا نمایشی – عملکردی و حتی مواردی نیز وجود دارد که هر سه نوع این مفاهیم در آنها به چشم می‌خورد مانند  میدان آزادی – (تهران) و  میدان تئاتر شهر (تبریز)

 

با توجه به اینکه  مازندران به ویژه شهرهای غرب استان گردشگری محسوب می‌شوند، زیباسازی به ویژه المان در این شهرها  بسیار با اهمیت و تأثیرگذار است.

شهرستان نور دارای پنج شهر رویان، چمستان، ایزدشهر، بلده به مرکزیت شهر نور در غرب استان مازندران است.

میدان اصلی شهر نور میدان امام (ره) نام دارد که توسط شهردار وقت در سال ۹۷ تخریب شده است و در حال حاضر که چند هفته‌ای به سال ۱۴۰۰ مانده هیچ المانی جایگزین آن نشده است.

*تأیید المان در هئیت انطباق

علی شادمان فرماندار شهرستان نور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما در خصوص المان شهر نور اظهارکرد: این المان از نظر قانونی با تقاضای شهردار و مصوبه شورا شهر نور در هئیت انطباق تأیید شد.

وی گفت:  هنرمند پایه المان را شمسه قرار داد که در ضلع‌های آن تصاویر مبارک سرداران شهید شهرستان و چند تن از شخصیت‌های تاریخی مانند شیخ فضل‌الله نوری و نیما یوشیج قرار می‌گیرد و شمسه جایگاه خاص در معماری اسلامی_ایرانی دارد.

فرماندار نور  با اشاره به اینکه هنرمند فرش را در این المان طراحی کرد که ستون اصلی المان است، یادآور شد: فرش از هنرهای به نام و منحصر به فرد کشور است که بسیار حائز اهمیت است و فرشی که ۵۰۰سال قبل از میلاد در ایران بافته شده مدنظر این هنرمند است که نشان دهنده اوج هنر در تاریخ و تمدن ایرانی است.

این مسئول با اشاره به دورانی که انجام می‌شود، افزود: سرزندگی و به نوعی به زبان شهید مطهری تمدن دورانی به خودش می‌گیرد که گویای خط مش تمدن از نگاه اسلامی را تبیین می‌کند و ۷۲ چراغ روشن در منتهی الیه این آلمان تبلوری از یادمان شهدای کربلاست که از میان آن نوری لیزری در فضا مشعشع می ‌شود که نشانگر امتداد راه شهدای کربلا تا قیام حضرت مهدی (عج) است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری از وزارت ارشاد خواستار اعلام نظر  پیرامون المان شد، در هفته گذشته وزارت ارشاد اسلامی تائیدیه و مجوز آن را صادر کرد.

فرماندار نور یادآورشد: این المان کار هنری و ارزشی است و تلفیقی از هنر ایرانی و اسلامی است و اگر کوچکترین مغایرتی با آموزه‌های دینی و اعتقادی داشت،نخستین کسی بودم که با آن مخالفت می‌کردم.

شادمان تأکید کرد: با توجه به سوتفاهم‌هایی که در خصوص نصب المان در میدان اصلی در شهرستان ایجاد شد اعضای شورای تأمین پیشنهاد نصب المان در محل فعلی را دادند که با این پیشنهاد آنان موافقت کردم.

*المان شهر نور تأییدیه وزارت ارشاد دارد

فرامرز چمن آرا شهردار نور نیز در گفت و گو با خبرنگار ما در خصوص المان شهر نور با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری اظهار کرد: زمانی که نمای شهر زیباست، شهروندانی که از آن عبور می‌کنند آرامش پیدا می‌کنند که در معاشرت و کارکرد شهروند تأثیر می‌گذارد.

وی گفت:در مرداد ۹۸ که مسئولیت شهر نور را بر عهده گرفتم در این شهر میدان‌هایی را داشتیم که نیازمند المان بوده به ویژه میدان اصلی در مرکز شهر نور که در راستای این نیاز شهری و تقاضای مکرر مردم با نامه‌ای به شورای شهر نور پیگیر المان برای میدان اصلی شهر شدیم.

شهردار نور تصریح کرد: با فراخوان عمومی ۲۲ طرح به دبیرخانه ارائه شد که با داورانی که از اساتید دانشگاه بودند به داوری گذاشته شد اما داوران سه طرح را انتخاب کردند که بر طبق گفته کارشناسان این طرح‌ها صد در صد مورد تأیید نبود و در شورای شهر نور تصویب نشد.

این مسئول افزود: در ادامه کار از چند طراح برجسته برای ساخت المان دعوت شد که پروفسور رضا یحیایی از مدعوین طرح المان برای میدان شهر نور بودند.

چمن‌آرا با اشاره به اینکه این المان عکس شهدا و بزرگان شهر قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: براساس قانون طرح پروفسور یحیایی از نظر کیفیت، محتوایی و فرم تأیید و انتخاب شد و با هزینه ۷۵۰میلیون تومان آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

وی تأکید کرد: برای نخستین بار در کشور المان شهر نور با بررسی کارشناسان تأییدیه از وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره کل ارشاد مازندران را دریافت کرد.

شهردار نور افزود: به دلیل برخی اختلاف‌نظرها و احترام به نظرات برخی از مسئولان شهری با مصوبه شورای شهر نور نصب این المان به میدان امام رضا (ع) انتقال پیداکرد./بلاغ

 

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ اسفند, ۱۳۹۹

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو