زمان انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ -

تکمیل گازرسانی به سیستان و بلوچستان اولین آزمون دولت سیزدهم

زابل - ​وعده‌های بسیار درخصوص گازرسانی به سیستان و بلوچستان طی سال‌های اخیر داده شده اما هیچ گاه این وعده ها عملیاتی نشده و مردم همچنان در صف های طولانی در انتظار گاز هستند.

داستان گاز سیستان و بلوچستان و وعده‌های بسیار در خصوص گازرسانی به این استان طی سال‌های اخیر یکی از راه‌های پر کردن سبدهای رأی و کسب محبوبیت توسط دولت‌های مختلف بوده است و دولت تدبیر و امید نیز تا جایی که توانست در این راستا وعده‌های گاه و بیگاه داد که هیچکدام میسر نشد و مردان و زنان این سرزمین در سرمای طاقت فرسای زمستان در صفوف ایستگاه‌های گازرسانی قامتشان در زیر سنگینی سیلندر های گاز خم شد اما کسی به دادشان نرسید.

برای اولین بار در سال ۸۴ و در آغاز دولت نهم بود که پروژه انتقال گاز از عسلویه به ایرانشهر کلید خورد. سال ۸۸ بالاخره مشعل گاز با حضور معاون اول رئیس جمهوری و همچنین وزیر نفت وقت، در ایرانشهر روشن و اعلام شد تا دو سال دیگر یعنی سال ۹۰ مشعل گاز در زاهدان و زابل روشن می‌شود.

سال ۸۹ رئیس دولت وقت در افتتاحیه کارخانه سیمان سیستان در زابل اعلام کرد که در دولت او کل سیستان و بلوچستان گازدار می‌شود و سال ۹۰ استاندار وقت نیز بر این وعده تأکید و اعلام کرد که مشعل گاز تا سال آینده در زاهدان روشن می‌شود.

صف وعده‌هایی که هیچ گاه عملیاتی نشد

سال ۹۱ اما استاندار بعدی اعلام کرد که تا پایان سال بعد یعنی سال ۹۲ مشعل گاز در زاهدان روشن خواهد شد. سال ۹۲ با روی کار آمدن دولت جدید، باز وعده‌ها آغاز شد. علی اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد که تا پایان سال ۹۳، مشعل گاز در زاهدان روشن می‌شود. او سال بعد هم همین حرف را زد. در نهایت اسفند ماه سال ۹۵ بود که مشعل گاز با حضور رئیس جمهوری در زاهدان روشن شد و گاز رسماً به زاهدان رسید.

انتظار می‌رفت با رسیدن گاز به مرکز سیستان و بلوچستان، دیگر شهرها هم بزودی از نعمت گاز برخوردار شوند اما حتی در خود زاهدان نیز گازکشی با سرعتی کم در حال انجام بود تا زمانی که حادثه آتش‌سوزی دبستان «اسوه حسنه» زاهدان در ۲۷ آذرماه سال ۹۷ اتفاق افتاد. در این حادثه که در اثر واژگون شدن بخاری نفتی غیراستاندارد روی داد، ۴ دختربچه در آتش سوختند و خانواده‌هایشان داغدار شدند. بعد از آن اتفاق بود که گازکشی در زاهدان مقداری سرعت گرفت اما در زابل و منطقه سیستان همچنان اتفاقی نیفتاده است.

اگر از اولین وعده‌ای که در خصوص پایان گازرسانی به منطقه سیستان در مهر ماه ۹۷ داده شد چشم پوشی کنیم، پس از آن بارها و بارها شاهد وعده‌های بسیاری در حوزه گازرسانی به منطقه سیستان بودیم که حتی در اواخر دوره دولت دوازدهم هم تنور وعده‌های گاه و بیگاه گازرسانی به سیستان داغ بود و در آخرین اظهار نظر، زنگنه وزیر نفت دولت تدبیر و امید قول گازرسانی به سیستان را تا ابتدای تیرماه ۱۴۰۰ داد که متأسفانه پس از گذشت حدود ۲ ماه از زمان مقرر در این وعده، کماکان جامه عمل به خود نپوشانده است و دولت روحانی نتوانست حتی در آخرین روزهای فعالیتش هم وعده گازرسانی به سیستان را عملی کند و این موارد باعث شد تا مجدداً مردم سیستان از هم اکنون دلواپس کمبود گاز در فصول سرد و شکل گیری صفوف طولانی باشند.

تکمیل گازرسانی به سیستان و بلوچستان اولین آزمون دولت سیزدهم

مشکل کمبود سیلندر گاز فقط مختص زمستان نیست

محمد اربابی یکی دیگر از شهروندان سیستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: احتمالاً تا چند مدت دیگر و با رسیدن فصل سرما مردم نقاط مختلف سیستان و بلوچستان به‌ویژه در منطقه سیستان کپسول به دست در صف‌های طویل دریافت گاز باید روزگار خود را سپری کنند.

وی افزود: البته صف‌های طولانی دریافت سیلندر گاز در منطقه سیستان فقط مختص فصل سرد سال نیست و گاهاً در گرمای طاقت فرسای تابستان نیز بسیاری از مردم را در صف‌ها مشاهده می‌کنید.

استان در اولویت آخر گازرسانی قرار گرفته و برای مصارف خانگی سالانه حدود یک هزار لیتر نفت سفید همراه با کپسول‌های گاز مایع در اختیار مردم قرار می‌گیرد

این شهروند سیستانی ادامه داد: این استان در اولویت آخر گازرسانی قرار گرفته و برای مصارف خانگی سالانه حدود یک هزار لیتر نفت سفید همراه با کپسول‌های گاز مایع در اختیار مردم قرار می‌گیرد که با توجه به جمعیت و شرایط همواره مردم استان سیستان و بلوچستان در زمستان‌ها با مشکل مواجه بوده‌اند.

وی گفت: من بارها شاهد بودم که مردم از ۶ صبح در صف‌های گاز می‌ایستند و حتی گاهی به دلیل کمبود سیلندر گاز دعوا و درگیری بین مردم با مأموران شرکت گاز پیش می‌آید.

مشکل کمبود سیلندر گاز با ورود گاز شهری بحرانی‌تر شده است

سیاوش شهرکی یکی دیگر از شهروندان سیستانی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در فصل سرد سال مشکل کمبود سیلندرهای گاز در شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان معمولاً بیشتر است چون این نقاط سردسیر هستند و زمستانی طولانی و سرد دارند.

وی افزود: البته لازم به ذکر است که بسیاری از مردم منطقه سیستان برای گرمایش منازل خود از نفت سفید استفاده می‌کنند و سیلندرها فقط برای آبگرمکن ها و پخت و پز استفاده می‌شود که متأسفانه همواره با مشکل کمبود آن مواجه هستیم.

تکمیل گازرسانی به سیستان و بلوچستان اولین آزمون دولت سیزدهم

مشکل کمبود سیلندر گاز پس از ورود گاز شهری به استان سیستان و بلوچستان بحرانی‌تر شده است

این شهروند سیستانی ادامه داد: مشکل کمبود سیلندر گاز پس از ورود گاز شهری به استان سیستان و بلوچستان بحرانی‌تر شده است زیرا شرکت‌های گازرسانی طی این سال‌ها دیگر امکانات خود را توسعه نداده‌اند از همین رو مردم در فصول سرد سال به شدت با کمبود سیلندرهای گاز مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: مردم سیستان و بلوچستان این روزها واقعاً از وعده‌ها خسته شده‌اند و زیرا گاهاً وعده‌های مسئولان نه تنها مشکل آنها را حل نکرده بلکه بر مشکلاتشان نیز افزوده است.

این موضوع این روزها حتی موجب گلایه حجت الاسلام مجتبی عزیزی، امام جمعه شهرستان زابل شده و وی در خطبه‌های نماز جمعه خواستار برخورد با ترک فعل‌های صورت گرفته در این خصوص شد.

تکمیل گازرسانی به سیستان و بلوچستان اولین آزمون دولت سیزدهم در مجموع با توجه به این شرایط نکته حائز اهمیت در ابتدای دولت سیزدهم این است که نمایندگان منطقه سیستان در مجلس شورای اسلامی باید همین ابتدای کار با وزیر مربوطه در خصوص عملیاتی شدن هرچه سریع‌تر گازرسانی به سیستان پیگیری‌های لازم را انجام دهند تا مجدداً درگیر وعده‌های نافرجامی نشوند که نتیجه اش خم شدن کمر مردم مظلوم در زیر بار سنگین سیلندرهای گاز در سرمای سوزناک سیستان شود./مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱ شهریور, ۱۴۰۰

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو