زمان انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ -

روحانی در گفتگو با مردم:

برجام آزمایشی برای آمریکا بود/۱+۵ در اجرای توافق اهمال هایی دارد

رئیس جمهور با بیان اینکه برجام یک آزمایش برای آمریکا بود، گفت: اگر آمریکایی با حسن نیت برجام را اجرا می کردند، چه بسا ما به طرف مقابل در یک موضوع دیگر اعتماد می کردیم.

به گزارش سرای نور؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در گفتگوی مستقیم خبری با ملت ایران گفت: برای من جای خوشبختی است که امشب میهمان منزل مردم عزیز در سراسر کشور هستم؛ آن هم در روزی که ۱۲ مرداد است و ۱۲ مرداد برای من روز بسیار خاطره‌انگیزی است؛ روزی که حکم تنفیذ آرای مردم را از دست مقام معظم رهبری گرفتم. امیدوارم ملت ما مثل همیشه پرنشاط، امیدوار و آماده برای پیشرفت باشند.

وی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر طولانی شدن فواصل گفتگوی تلویزیونی با مردم، گفت: باید من در مقاطع کوتاه‌تری در محضر ملت ایران گزارش کار می‌دادم، یک مقدار این بار فاصله طولانی شد که جای تأسف دارد و باید در فواصل بعدی جبران شود و در مدت کوتاه‌تری با مردم گفتگو داشته باشیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: از عید نوروز امسال بیش از چهار ماه می‌گذرد و وعده من به مردم این بود که امسال انشاءالله سال بهتری خواهد بود، زیرا در سال ۹۴ دولت با مشکلات زیادی روبرو بود؛ غیر از مسئله مذاکرات که با فراز و نشیب مواجه بود و از پایان سال بود که اجرای برجام مطابق با ۲۶ دی ماه ۹۴ آغاز شد.

وی ادامه داد: سال گذشته به دلیل کاهش شدید و بی‌سابقه قیمت نفت، فشارهای اقتصادی بر مردم زیاد بود.

تلاش دولت این است که سال ۹۵ سال آغاز گشایشها باشد

روحانی با بیان اینکه امیدوارم امسال، سال گشایش‌ها باشد، گفت: هر روز که پیش می‌رویم، با تلاش و همدلی دولت و ملت امیدوارم بتوانیم قدم‌های مؤثری برای سربلندی ملت برداریم.

رئیس‌جمهور گفت: امروز بسیار امیدوارتر از روز اول سال و روز اول فروردین که با مردم صحبت می‌کنم، به آینده اقتصاد کشور، مسائل اجتماعی و امنیت ملی هستم.

روحانی اظهار داشت: دولت این افتخار را دارد که در طول سه سال گذشته با تمام توان در کنار نیروهای مسلح و به ویژه همت مردم، آرامش و ثبات بی‌نظیری را ایجاد کرده است و این ثبات و آرامش ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: ایران همواره منطقه ثبات و تأثیرگذار در امنیت و ثبات کشورهای همسایه خواهد بود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص وضعیت اقتصادی کشور گفت: گرچه ما هنوز آمار اولیه سه ماهه اول سال را در رشد اقتصادی نداریم، اما همه علامت‌ها به ما می‌گوید که حرکت رو به جلو است.

علامتهای اقتصادی، گویای حرکت در مسیر تحقق رشد ۵ درصدی است

روحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص وعده دولت برای رشد پنج درصدی در سال ۹۵، گفت: بسیار امیدوار هستم که به هدف رشد پنج درصدی امسال دست پیدا کنیم، علامت‌ها هم در آغاز سال همین امر را نوید می‌دهد، در پنج ماه اخیر رشد مصرف برق صنعتی بیش از سه ماهه اول و چهار ماهه اول سال گذشته است.

وی اظهار داشت: همیشه مرف برق در بخش صنعتی، علامتی برای رشد صنعتی، رشد در کشاورزی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سه، چهار ماه اخیر ۴.۲ مصرف برق در بخش صنعت افزایش یافت که علامت اولیه‌ای در خصوص حرکت ایران در مسیر رشد است.

بیمه شدگان تامین اجتماعی در سال ۹۵ به میزان ۴۶۱ هزار نفر افزایش یافت

روحانی تصریح کرد: آمار بیمه‌شدگان در بخش تأمین اجتماعی نشان‌دهنده حرکت در مسیر رشد و توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود، حدود ۴۶۱ هزار نفر تعداد بیمه‌شدگان در تأمین اجتماعی بیش از سال گذشته است که نشان‌دهنده حرکت کشور رو به جلو است.

صادرات غیر نفتی در ۵ ماه اول سال از واردات پیشی گرفت

رئیس‌جمهور اظهار داشت: علاوه بر این در صادرات غیرنفتی حرکت خوبی را شاهد هستیم.

روحانی با نمایش دادن نموداری در خصوص صادرات و واردات گفت: در این نمودار نشان داده می‌شود که در چهار ماهه نخست سال ۸۸ صادرات ما ۵.۹ بوده و واردات ما در همان مدت ۱۵.۷ میلیارد دلار بوده است، در سال ۸۹ صادرات ما ۸ میلیارد دلار و واردات ما ۱۹ میلیارد دلار، در سال ۹۰، صادرات ۱۰.۳ میلیارد دلار و واردات ما ۱۸.۶ میلیارد دلار بوده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در چهار ماهه نخست امسالوی ادامه داد: در سال ۹۱ صادرات ما ۱۰.۱ میلیارد دلار، ۱۷.۵ میلیارد دلار واردات، در سال ۹۲، ۱۰.۴ میلیارد دلار صادرات، ۱۳ میلیارد دلار واردات، در سال ۹۳، ۱۱.۳ میلیارد دلار صادرات، ۱۷.۳ میلیارد دلار واردات بوده است. در سال ۹۴، ۱۱ میلیارد دلار صادرات و ۱۳.۹ میلیارد دلار واردات بوده است. ۱۳.۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و ۱۲.۹ میلیارد دلار واردات کشور است.

روحانی گفت: صادرات ما بر واردات پیشی گرفته است، البته بدین معنا نیست که همیشه واردات بد است. اگر واردات کالای اولیه و مواد اولیه کارخانجات و قطعات باشد، خوب است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته در کل سال صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت و امسال نیز در چهار ماهه اول رشد داشتیم.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: سال گذشته صادرات ما ۱۱ میلیارد دلار و امسال ۱۳.۴ میلیارد دلار است.

روحانی تصریح کرد: افزایش صادرات علامتی است که نشان می‌دهد امسال مسیر حرکت ما به سمت حرکت مثبت اقتصادی است.

روحانی در ادامه گفت: صادرات ما بیشتر از پارسال شده و چیزی حدود ۲.۴ درصد صادرات افزایش پیدا کرده و مهمتر اینکه صادرات بر واردات پیشی گرفته و خود این یک علامتی است که امسال مسیر ما به سمت یک حرکت مثبت اقتصادی است.

رونق اقتصادی در گرو مبارزه قاطع با قاچاق کالاست

وی در پاسخ به این سوال که آیا در آمار رسمی و اعلام شده وارداتی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود اعلام می شود یا خیر افزود:آمار اعلام شده مربوط به گمرک ایران است بنابراین قاچاق در این آمار نیست و آنچه که اخیرا از مسئولان مربوطه به من آمار داده شده این را می گوید که خوشبختانه در یک سال گذشته قاچاق کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده و کشفیات آن هم افزایش یافته است.

روحانی تصریح کرد: از بحث آن ۲۵ میلیاردی که گفته می شد الان صحبت از ۱۵ میلیارد است یعنی ۱۰ میلیارد کاهش پیدا کرده و برای مبارزه با واردات قاچاق هم باید همه دست به دست هم دهیم، گمرک ما تجهیزات خوبی را دارد پیدا می کند چرا که بخشی از این مساله مربوط به تجهیزات نویی است که گمرک ما در حال تجهیز به آن است و از طرف دیگر نیروهای مرزبانی ما باید بیشتر تلاش کنند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: زمانی که ما به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم مسلما می توانیم بهتر با مساله قاچاق مبارزه کنیم چرا که مبارزه باقاچاق برای ما بسیار اهمیت دارد و حتی برای رونق اقتصادی مان بسیار بااهمیت است چرا که اگر کالایی با قاچاق وارد کشور شود مسلما این با تولید کالا در داخل کشور در تضاد است.

روحانی تاکید کرد: بنابراین دولت به جد در مسیر مبارزه با قاچاق راهش را ادامه می دهد و موفقیت یک سال گذشته نیز بسیار خوب بوده است و ما این تلاش را ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری هم همواره بر مساله مبارزه با قاچاق تاکید می کنند، افزود: در بحث های مبارزه با قاچاق همه قوا باید دست به دست هم دهند و مخصوصا نیروهای مسلح هم باید در این زمینه به ما کمک کنند.

اهمال های ۱+۵ در اجرای برجام

رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که از اجرای برجام شش ماه گذشته است و مردم می خواهند آثار آن را در زندگی خود لمس کنند، سرانجام برجام به کجا رسیده و میوه آن را کی می توان چید، اظهار داشت: ما وقتی در برابر طرف خارجی قرار می گیریم باید به نحوی صحبت کنیم که کمبودها، کم کاری ها، کاستی ها و اهمال کاری آنها را به رخ آنها بکشیم و وقتی با مردم خودمان صحبت می کنیم این طرف قصه را هم باید برای مردم بگوییم.

وی ادامه داد: البته طرف مقابل ما یعنی ۱+۵ اهمال هایی در اجرای برجام دارد اما در عین حال برجام یک فضای بسیار خوبی را برای کشور و اقتصاد کشور به وجود آورده است.

تشکر از تمام کارکنان و مدیران صنعت نفت

روحانی تصریح کرد: من در اینجا باید از همه کارکنان و مسئولان صنعت نفت تشکر کنم، آنها کاری کردند که در طول چند ماه بعد از برجام، تولید نفت خودمان را بالا ببریم و در صادرات نفت و میعانات حرکتی را در پیش بگیریم، تقریبا به شرایط مشابه قبل از تحریم ها برسیم که حتی دیگران هم دچار تعجب شدند که چطور ما در زمان کوتاهی توانستیم این کار را بکنیم.

وی ادامه داد: شما می بینید وقتی یک چاه برای مدتی بسته است وقتی می خواهد دوباره فعال شود فعالیت ها و هزینه های خیلی زیادی را نیاز دارد. این آمادگی از قبل از روز اجرای برجام در دولت ایجاد شد و به حق کارکنان صنعت نفت تلاش بسیار خوبی انجام دادند و امروز ما با یک آمار و ارقام بسیار خوبی مواجه هستیم.

روحانی در ادامه با نمایش یک نمودار وضعیت صنعت نفت کشور را در طول چند ماه اخیر توصیف کرد و گفت: پیش از برجام یعنی در ۱۰ ماهه نخست ۹۴ شرایط ما به گونه ای بوده که مجموعه تولید نفت خام و میعانات گازی ما ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه بوده است و صادرات ما یک میلیون و ۳۴۸ هزار بشکه، در چهار ماهه سال ۹۵ تولید ما ۴ میلیون و ۱۲۲ هزار بشکه در روز بوده و صادرات ما ۲ میلیون و ۳۸۲ هزار بشکه در روز بوده و در تیر ماه آمار به این صورت بوده تولید نفت خام و میعانات ما ۴ میلیون و ۱۵۴ هزار بشکه است و صادرات نفت خام و میعانات ۲ میلیون و ۴۲۸ هزار بشکه است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: این نشان می دهد در عرض چند ماه از تولید ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه به ۴ میلیون و ۱۵۴ هزار رسیدیم یعنی چیزی حدود یک میلیون بشکه نفت خام و میعانات ما افزایش پیدا کرده است که این یکی از آثار برجام است.

روحانی در پاسخ به این سوال که آیا ما می توانیم طلب های خودمان را از کشورهای مختلف به داخل کشور برگردانیم، افزود: یکی دیگر از آثار برجام علاوه بر مساله فروش نفت خام و میعانات ما که من دیروز هم در سخنرانی که در جمع کارکنان شریف صنعت گاز داشتم گفتم تنها بحث فروش نیست که ما مثلا یک میلیون بشکه نفت بیشتر بفروشیم بلکه مهم این است که تا دیروز قدرت های بزرگ بالای سر ما ایستاده بودند و به ما تحمیل می کردند بیشتر از یک میلیون بشکه نفت خام یک بشکه بیشتر نفروشید و نه تنها این را به ما تحمیل کردند بلکه جلوی کشورهایی که قصد خرید نفت را از ما داشتند، می گرفتند.

وی تاکید کرد: این عزتی برای ماست که ما نفت را هر چقدر که دلمان بخواهد می فروشیم این علاوه بر مساله اقتصادی از لحاظ سیاسی و از لحاظ آن ابعاد انقلابی کشور که یک بخش بزرگ آن استقلال است و استقلال یک بخش بزرگش این است که ما در اراده مان و در اجرای اراده مان در برابر قدرت های بزرگ بتوانیم به خوبی ایستادگی کنیم و نگذاریم چیزی را بر ما تحمیل کنند.

رئیس جمهور گفت: امروز در شرایط پسابرجام دست ما باز است که از پول های خودمان استفاده کنیم. وزیر نفت گفت ما هر نفتی که می فروشیم پول آن را به صورت یورو به حساب خود انتقال می دهیم. در شرایط پیش از برجام، حسابی نبود که ما بخواهیم پول خود را به آن حساب واریز کنیم.

وی افزود: امروز بیش از ۴۰۰ بانک خارجی با ما در ارتباط هستند و این آمار روز به روز بالاتر می رود. ما می توانیم پول نفت خود را به شعبات بانکهای داخلی خودمان در خارج از کشور بفرستیم. این شعبات پیش از برجام فعال نبودند اما امروز فعال هستند و می توانیم از این شعبات برای بهره مندی از پولهای خودمان استفاده کنیم.

امروز کسی نمی تواند برای صادرات نفت ایران تعیین تکلیف کند

روحانی تاکید کرد: در دوران برجام فرصت خوبی نه تنها در فروش نفت و نه تنها برای دسترسی به اموال کشور بلکه برای مسائلی همچون بیمه و کشتیرانی ایجاد شد. ما چون در مسئله کشتیرانی تحریم بودیم کشتی های بزرگ در بنادر ما پهلو نمی گرفتند و این موضوع مخارج اضافه ای به ما تحمیل می کرد.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر برجام نبود و محقق نمی شد امروز وضعیت ما چگونه بود؟ گفت: اگر شرایط پیش از برجام و مذاکراتی که قبل از دولت یازدهم انجام شد و توفیقاتی که بدست آورد را بررسی کنیم خواهیم دید که فروش نفت در آن مقطع به صورت محدود انجام می شد یعنی ما تنها یک میلیون بشکه نفت می توانستیم بفروشیم و با مقرراتی که آنها تحمیل کرده بودند به تدریج با کاهش های ۲۰ درصدی به صفر می رسید و نمی توانستیم نفت خود را به هیچ کشوری صادر کنیم.

وی افزود: در آن دوران، شرایط دسترسی کشور به اموالش روز به روز سخت تر می شد و کشورها سختگیری های بیشتری می کردند. ما در آن دوران در صادرات و تولید خودرو، فلزات گرانبها، جابجایی های ریالی و در فروش نفت در محدودیت قرار داشتیم.

روحانی تصریح کرد: مهمترین اثر برجام این بود که سایه شوم تهدید از کشور رفع شد. دشمنان ما پرونده ما را به شورای امنیت کشانده بودند و ما را تحت فصل ۷ قرار دادند و ۶ تا۷ قطعنامه علیه ما تصویب کردند و هر زمانی ممکن بود کشور ما دچار یک آتش ناخواسته و جنگ ناخواسته شود اما این تهدید از سر مردم رفع شد. آنها در آن دوران ایران را در سازمان ملل، کشوری معرفی کرده بودند که علیه صلح و امنیت جهانی است این مسئله هم در شورای حکام مطرح بود و هم در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل.

برجام حاصل لطف ۱+۵ نبود؛ حق مان را با ایستادگی ملت و هدایت رهبری گرفتیم

رئیس جمهور ادامه داد: توفیق ما در برجام لطف ۱+۵ نبود؛ آنها چیزی را سخاوتمندانه به ملت ما نبخشیدند بلکه مردم ما با ایستادگی و مقاومت و اتحاد خود و با رهبری شجاع خود در برجام به پیروزی رسیدند. رهبری نظام با هدایت های خودشان باعث شدند که ما بتوانیم این توفیق را در برجام بدست بیاوریم.

وی افزود: ما در واقع در مذاکرات هسته ای حق خود را باز ستاندیم و کسی آن را به ما تقدیم نکرد و لطف کسی هم نبود بلکه برآمده از ایستادگی ملت ایران بود. ملت در سایه این ایستادگی به پیروزی رسید البته ما همواره می گفتیم در توافق هسته ای دنبال برد – باخت نیستیم بلکه بدنبال یک توافق برد- برد هستیم تا طرف مقابل هم احساس بکند موفقیت را بدست آورده است.

روحانی گفت: طرف مقابل پس از برجام همواره می گفت که ما ایران را از ساخت بمب اتم دور کردیم؛ حالا بگذاریم آنها به این مسئله دلشان خوش باشد اما ایران طبق فتوای مقام معظم رهبری دنبال بمب اتم نبوده، نیست و نخواهد بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر ما بخواهیم شرایط کشور را با دوران پیش از برجام بسنجیم امروز در یک شرایط بسیار سختی قرار می داشتیم. ما باید حق خودمان را در هر مقطعی بازستانیم و دیگران هم می خواهند حق ما را تضعیف کنند؛ حق هسته ای حق ما بود اما آنها رفتند در شورای امنیت سازمان ملل و گفتند ایران اصلا حق غنی سازی ندارد اما امروز طبق همان مصوبه شورای امنیت سازمان ملل، ایران نه تنها حق غنی سازی دارد بلکه حتی در مقام فروش مواد غنی سازی خودش است و هم آب سنگین خود را تولید می کند و همچنین به کشورهای دیگر می فروشد. همچنین اورانیوم خود را غنی سازی می کند و به کشورهای مختلف به فروش می رساند.

وی ادامه داد: امروز کشور در زمینه  فناوری های هسته ای در حال دسترسی به فناوری های نو است همچنین کشور رآکتور اراک را به کمک چند کشور به شرایط جدید تبدیل می کند.

روحانی تصریح کرد: آنچه اهمیت دارد احقاق حقوق ما است که ما به آن دست پیدا کردیم. در بسیاری از موارد وضعیتی بوجود آمده و شرایط بهتری را برای مردم ایجاد کرده است. امروز در ایران سرمایه گذاری در حال آغاز شده است و بیش از ۳ میلیار دلار سرمایه گذاری در کشور ایجاد شده است و قراردادها و سرمایه گذاری های دیگر در حال نهایی شدن است.

رئیس جمهور تاکید کرد: اما اگر طرف مقابل ما دقیقا به همه آنچه از جمله متن و روح برجام تعهد کرده بود عمل می کرد ما امروز شرایط بهتری داشتیم.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا امروز سنگ اندازی هایی از سوی طرف مقابل در اجرای برجام صورت می گیرد؟ خاطرنشان کرد: حتما سنگ اندازی هایی وجود دارد؛ هم آنهایی که با اصل برجام مخالف بودند سنگ اندازی هایی را انجام می دهند. در داخل آمریکا، کنگره با برجام مخالف بود مخصوصا جمهوری خواه ها که مرتبا مخالفت می کردند تا برجام به امضا نرسد. رژیم صهیونیستی نیز همیشه مخالف امضای برجام بود و سنگ اندازی می کرد و امروز هم مانع تراشی می کند. برخی از کشورهای اطراف ما نیز متاسفانه بر اساس روحیه کودک صفتی خود با برجام مخالفت می کنند و در اجرای برجام سنگ می اندازند.

روحانی افزود: امروز کنگره آمریکا هر روز بدنبال تصویب مصوبه ای است تا یک مشکلی را جلوی پای ایران بوجود بیاورد اما دولت آمریکا ناچار است برخی از موارد را تصویب و برخی را وتو کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری بیان کردند اگر طرف ما، طرفی بود که به تعهدات خودش دقیقا عمل می کرد هم به نفع منطقه بود هم به نفع خودش. مقام معظم رهبری فرمودند برجام یک آزمایش برای طرف مقابل بود. اگر آمریکایی با حسن نیت برجام را اجرا می کردند و جلوی سنگ اندازی ها را می گرفتند و جلوی کندکاری هایی را که امروز می بینیم، می گرفتند چه بسا ما به طرف مقابل در یک موضوع دیگر اعتماد می کردیم و حاضر بودیم با آنها مذاکره کنیم و ممکن بود به نفع منطقه و به نفع ما تمام شود.

هر چقدر جلوتر می‌رویم گشایش بیشتری در برجام حاصل می‌شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه متأسفانه آنها (غربی‌ها) این آزمایش را به خوبی انجام نداده‌اند و به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، اما ما باید مراقب باشیم، اظهار داشت: برجام حاصل وحدت و انسجام ملی و همکاری قوا و حمایت همه ملت بزرگوار و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است. امروز هم در ادامه کار برای اینکه از فرصت به وجود آمده به خوبی استفاده کنیم، همان وحدت و همان هدایت‌های مقام معظم رهبری را می‌خواهیم.

روحانی تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و اگر دیدیم طرف مقابل موارد نقضی انجام می‌دهد، با قاطعیت بایستیم.

وی با بیان اینکه برجام در برخی زمینه‌ها خیلی خوب اجرا شد، خاطرنشان کرد: از جمله این زمینه‌ها می‌توان به صادرات نفت و گاز، بیمه، کشتیرانی و نقل و انتقال پول اشاره کرد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: برجام در برخی زمینه‌ها نیز با کندی اجرا شد که از جمله آنها می‌توان به عدم حضور و مشارکت بانک‌های بزرگ در ارتباط با ایران اشاره کرد که این به خاطر بهانه‌هایی است که می‌تراشند یا فشارهایی است که از پشت پرده به آنها وارد می‌شود.

روحانی گفت: در انتقال برخی منابع و ذخایر و تبدیل آنها مشکل داریم اما روند کار طوری است که هر چقدر جلوتر می‌رویم، گشایش بیشتری حاصل می‌شود.

افشای فیش‌های حقوقی به نفع کشور شد/ مبارزه با فساد را سیاسی نکنیم

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره راهبرد دولت در مبارزه با فساد و اینکه از چه زمانی متوجه موضوع فیش‌های حقوقی نجومی شدید، اظهار داشت: مسئله فیش‌های حقوقی نجومی یا پرداخت‌های غیرمتعارف ـ هر چه اسمش را بگذاریم ـ یک حرکت خیر بود البته برخی‌ها ممکن است نیت‌های مختلف دیگری داشتند اما در مجموع به نفع کشور شد و باعث شد که در مسیر درست مبارزه با فساد و شفافیت قرار گیرد.

روحانی ادامه داد: در این رابطه می‌خواهم تأکید کنم که نقش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بسیار برجسته بود؛ در ابتدای این دولت برخی‌ها معتقد بودند که باید با این شبکه‌ها برخورد کرد و آنها را بست در حالی که در همه نظرسنجی‌های مربوط به فضای مجازی، بیش از ۶۰ درصد مردم از فضای مجازی برای تفریح، طنز و سرگرمی استفاده می‌کنند و ۲۰ الی ۳۰ درصد برای اطلاعات علمی و اخبار.

وی افزود: مردم ما هوشیار هستند و نخواهند گذاشت این ابزار که می‌تواند به نفع کشور باشد، مورد سوءاستفاده قرار گیرد؛ مخصوصاً اینکه ما در مسیر حرکت به سمت دولت الکترونیک و ایجاد شبکه ملی اطلاعات هستیم و این یکی از اهداف دولت است.

رئیس‌جمهور با اشاره مجدد به موضوع مبارزه با فساد تاکید کرد: اساس مسئله، شفافیت است؛ نباید مبارزه با فساد را سیاسی کنیم، همه باید با فساد مبارزه کنیم و با قاچاق و سوءاستفاده و رانت اطلاعاتی و رانت‌های مختلف در زمینه مسائل بانکی و تسهیلاتی نیز مبارزه کنیم.

روحانی ادامه داد: اما برخی امور را باید با اصلاح ساختاری تغییر دهیم؛ اخیراً به این نتیجه رسیدیم که برای ساماندهی مسائل اداری و استخدامی کشور، معاونت جداگانه‌ای لازم است که بر این اساس دو معاونتی را که قبلاً ادغام شده بود، با حکمی که امروز صادر شد (احیا کردیم) و دو سازمان تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: در خیلی از موارد تشکیلاتی درست شده و هم‌ترازی‌هایی ایجاد شده است، اما مسائل اداری و استخدامی کشور باید در یکجا متمرکز و طبق قانون اساسی در اختیار رئیس‌جمهور باشد؛ برنامه و بودجه نیز باید به همین ترتیب متمرکز باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این دو سازمان ـ سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه ـ به رئیس‌جمهور کمک می‌کند و همه باید تشکیلاتی را سامان دهیم که از فساد جلوگیری کنیم.

روحانی در بخش دیگری از گفتگوی تلویزیونی زنده خود در خصوص فیش‌های نجومی گفت: در برخی موارد نهاد خصوصی مطرح بود که مقررات و چارچوب خود را دارد. اما بخش‌های دولتی در چارچوب مقررات دولت باید عمل کند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: قوانینی که ما در زمینه حقوق و دریافتی‌های مختلف داشتیم، متأسفانه شکاف‌هایی داشت که می‌شد از آن سوءاستفاده کرد، در برخی مقررات آن‌قدر استثناء وجود دارد که همین منفذها ایجاد می‌شود.

وی گفت: بخش‌های خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی در چارچوب و مبانی خود عمل می‌کنند اما وقتی می‌خواهند از منابع دولتی استفاده کنند، باید چارچوبشان دقیق باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اولین بار که این بحث در دولت مطرح شد، زمانی بود که مقررات اجرایی بودجه ۹۵ در دولت مورد بحث قرار گرفت. در آنجا این بحث مطرح شد که برخی افراد غیرمتعارف حقوق می‌گیرند که چند بنگاه اقتصادی مثال زده شد، یا اعلام شد در برخی موارد وام‌های غیرمتعارف گرفته می‌شود که هم از نظر مبلغ و هم از نظر سود بانکی با وام‌های مردم متفاوت است.

روحانی اظهار داشت: در آن زمان مقررات خوبی وضع شد که مربوط به اجرای بودجه ۹۵ بود و در این زمینه چارچوب‌های خوبی تصویب شد.

وی گفت: همزمان حقوق یکی، دو نفر مطرح شد و بعد مشخص شد برخی از حقوق‌ها در چارچوب متعارف نیست.

رئیس‌جمهور ادامه داد: حقوق، مقررات خود را دارد اما تحت عناوین دیگری مانند رفاهیات، پاداش و … پرداخت‌های اضافی را می‌دادند، یا در برخی دستگاه‌ها، مجامع و هیأت مدیره، خودشان برای خودشان تصمیم می‌گرفتند.

روحانی تصریح کرد: دستور داده‌ شد که در خصوص شفافیت و ذی‌نفع‌ها، لایحه‌ای برای ارائه به مجلس تدوین شود.

حقوق افراد از بیت المال باید متناسب با خدماتی باشد که به جامعه ارائه می دهند

وی با بیان اینکه حقوق افراد از بیت‌المال باید با فعالیت و خدماتی که ارائه می‌دهند، متناسب باشد، گفت: پس از مشخص شدن این مسئله، تصمیمات خوبی گرفته شد و قوا همکاری کردند و مقام معظم رهبری دستور دادند که مقرراتی که دولت به تصویب می‌رساند، برای سایر نهادها و ارگان‌ها نیز لازم‌الاجرا باشد.

رئیس‌جمهور گفت: شورای حقوق و دستمزد هم حقوق و دستمزدی را تعیین کرد که سخنگوی دولت هم آن را برای مردم بیان کرده است.

روحانی افزود: این تخلفات مربوط به درصد کمی از مدیران بوده است.

وی تصریح کرد: کارمندان و کارکنان دولت کاملاً از این مسئله مبری هستند و حقوقشان کاملاً معمولی است و حقوق آنها به هیچ وجه کاسته نخواهد شد و شایعات در این خصوص تکذیب می‌شود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: آنچه مطرح است، مربوط به چند هزار مدیر که در سازمان‌های دولتی و غیردولتی حضور دارند، می‌شود و اگر حساب کنیم آنهایی که حقوق غیرمتعارف داشتند، کمتر از یک درصد مدیران دولتی را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین تخلفات، تخلفات عام نبوده است و اکثریت مدیران جامعه ما برای کشور و ملت خود، خادمان خوبی بوده و هستند.

روحانی از همه مردم و رسانه‌ها که برای اهتمام به این موضوع تلاش کردند، تشکر کرد و گفت: این عمل غیرمنصفانه و نادرست بوده و پول به دست آمده، نامشروع بوده است.

وی در خصوص بازگشت این پول‌ها به بیت‌المال گفت: هر موضوعی را که ما تشخیص بدهیم که این موارد تخلف شده است و برخلاف مقررات، قوانین و یا سوءاستفاده از قوانین بوده است، پول‌ها بازمی‌گردد. اگر افراد تخلف دیگری هم داشته باشند، به دستگاه قضایی سپرده می‌شود.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت در این زمینه به بیت‌المال حساس است و کسانی که برای مردم خدمت می‌کنند، باید در چارچوب مقررات، حقوق دریافت کنند.

اجرای بد سیاستهای اصل ۴۴ در برخی حوزه ها زمینه ساز فساد شد

روحانی در پاسخ به سؤالی در خصوص لزوم واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به بخش خصوصی در راستای کاهش فساد و افزایش کارآمدی، گفت: نظام در سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بر این موضوع تاکید داشت که بخش‌های غیرضروری که ضرورتی ندارد تصدی آنها بر عهده دولت باشد، به مردم واگذار شود. متأسفانه اجرای بد قانون اصل ۴۴ یکی از مسائلی بود که این مشکلات را به وجود آورد؛ یعنی به جای اینکه این اموال به مردم واگذار شود، به نهادهای عمومیِ غیردولتی واگذار شد و مشکل دوطرفه شد؛ نه دولت نظارت داشت، نه بخش خصوصی و بخش عمده فساد از همین جا آغاز شد.

وی گفت: در خصوص این موضوع که بخش‌هایی که در دولت‌های قبل واگذار شده، چه مقدار به بخش خصوصی و چه مقدار بخش غیرخصوصی بوده است، آمارهای متناقض وجود دارد و مشکلاتی در این راه وجود دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: راه‌حل این است که اقتصاد به مردم واگذار شود، دست بخش خصوصی باز گذاشته شده و مشکلات از پیش پای آن برداشته شود.

روحانی ادامه داد: دستگاه‌هایی که باید امنیت کشور را حفظ کند و مسئولیت اصلی را بر عهده داشته باشد، نباید وارد بخش اقتصاد شود؛ باید اقتصاد به مردم واگذار شود و مردم هم مالیات خود را پرداخت کنند.

روحانی در ادامه گفت:دولت باید حامی بخش خصوصی باشد، چارچوب های لازم را مشخص کند از لحاظ امنیت و سیاست خارجی از مردم حمایت کند و این مشکلاتی را که ما امروز با آن مواجه هستیم به خاطر همین است اما کشورهای پیشرفته بخش دولتی و تصدی گری را به موارد حاکمیتی منحصر کرده اند و بقیه امور را به مردم واگذار کرده اند.

وی ادامه داد: بسیاری از امور هست که می توان به مردم واگذار کرد و آنها بهتر و دقیق تر هم اداره می کنند و رقابت سالمی هم در جامعه به وجود می آید، ما اگر شفافیت و رقابت سالم و مبارزه با فساد می خواهیم باید با فساد و قاچاق مبارزه کنیم.

روحانی تصریح کرد: باید شرایط را برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی آماده کنیم، باید با فناوری های نو کشور را در مسیر پیشرفت قرار بدهیم و در آن شرایط است که ما شاهد خواهیم بود که با این فسادها مواجه نمی شویم.

وی گفت: مدیریت ما اگر یک مدیریت دقیق باشد بسیاری از این مفاسد از پیش پای مردم برداشته می شود.

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که با توجه تسهیلاتی که در اختیار به بنگاه های زودبازده و برخی کارگاه های نیمه تعطیل قرار گرفته است، آیا می توانیم نقدیندگی را به سمتی ببریم که بیکاری هم کاهش پیدا کند؟ افزود:ما برای اینکه بخواهیم در بخش تولید، کشور را در مسیر رونق قرار دهیم یا به سرمایه داخلی یا به سرمایه خارجی و یا بودجه دولت و یا به حمایت بانک ها نیاز داریم.

وی ادامه داد: بودجه دولت که رقمش محدود است، حتی آن جاهایی که به عنوان بودجه عمرانی ما وارد عمل می شویم رقمش به حدی نیست که بتواند تحول بزرگی در کشور ایجاد کند. سرمایه گذاری داخلی که عمدتا آنها هم باید به میدان وارد شوند و قادر نیستند بدون کمک بانک ها سرمایه گذاری قابل توجهی انجام دهند.

روحانی گفت: ما باید بانک ها را متحول کنیم، ما یک بسته ای را برای مساله بانک ها تحت عنوان برنامه اصلاح امور بانکی کشور اخیرا اعلام کرده ایم و در این زمینه یک لایحه ای هم تقدیم مجلس کردیم، در ضمن اصلاح لایحه بودجه که اگر مجلس آنها را تصویب کند برای تقویت بانک ها که بتوانند تسهیلات بیشتری را در اختیار مردم قرار دهند و نرخ سود تسهیلات هم کاهش پیدا کند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: دولت در این زمینه در حال مشورت با بانک هاست و با آنها در حال تفاهم است و همانطور که می دانیم هم نرخ تسهیلات کاهش یافته به خاطر اینکه بانک مرکزی در بازار بین بانکی فعال شده و نرخ ها را پایین آورد و امروز بحث این است که سود تسهیلات ۱۸ درصد باشد، البته همانطور سود سپرده ها هم به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد به دلیل اینکه ما تورم مان کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تورم ما یک مسیر خوبی را طی کرد با نمایش یک نمودار به توصیف وضعیت تورم در دولت فعلی پرداخت و افزود: وقتی ما از مهر ماه سال ۹۲ فعالیت دولت را شروع کردیم شما در این نمودار می بینید که یک روند کاهشی مداوم در زمینه مساله تورم در کشور داریم و پیش بینی ما در ابتدای دولت این بود که در سال ۹۶ به تورم یک رقمی برسیم و خوشبختانه ما امسال به تورم تک رقمی رسیدیم و الان تورم ما زیر ۱۰ درصد است و این نشان می دهد که در این مساله ما در حال ایجاد شرایط خوبی از لحاظ اقتصادی هستیم، همین که تورم زیر ۱۰ درصد است دیگر مفهومی ندارد که سود سپرده چند واحد درصد بیشتر باشد.

کاهش تورم به معنی ادامه رکود نیست

روحانی در پاسخ به این سوال مجری که نقدی که به کاهش تورم مطرح این است که ما به قیمت تشدید رکود در کشور دچار این کاهش تورم در کشور شده ایم و اینکه آیا دولت می تواند با همین روش که تا الان پیش برده، رکود را هم همزمان مهار کند، افزود: اولا اینکه ما یک تجربه داریم و آن تجربه ما در سال ۹۳ است. یعنی ما در سال ۹۳ یک بار توانستیم از رکود عبور کنیم و به رشد ۳ درصد برسیم البته کاهش شدید قیمت نفت کاری کرد که نگذاشت آن روند را بتوانیم ادامه بدهیم ولی امسال آن روند را ادامه خواهیم داد. ما از شرایط سخت سال ۹۴ کمی عبور کرده ایم و به همین دلیل هم امسال تورم ما تک رقمی خواهد بود و ان شاءالله رشد ۵ درصدی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: این کاهش تورم به معنی تشدید رکود نیست، ما از شرایط رکود هم می توانیم عبور کنیم و البته برای عبور از رکود به تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی و فناوری نیاز داریم چرا که در کشاورزی شما می بینید یک حرکت بسیار خوبی ایجاد شده مانند فناوری های نوین برای اصلاح زمین، آبیاری زمین ها، بهره وری بالا، کانال کشی ها، آبیاری های نوین.

روحانی تصریح کرد: من در یک مناسبتی گفتم در سال گذشته ما ۸۵ هزار هکتار زه کشی و کانال کشی داشتیم و برای آبیاری نوین هم در سال گذشته ۱۲۵ هزار هکتار مجهز کردیم که این بی سابقه است، در سال های گذشته  در برخی استان ها مانند استان ایلام و خوزستان که یک تغییر ویژه ای در آن استان از زمان سفر مقام معظم رهبری که ایشان قول داده بودند و باقی مانده بود، رخ داد ما حدود ۲۰۰ هزار هکتار در این دو استان کانال کشی کردیم که کار بزرگی امروز در بخش کشاورزی در حال انجام است.

نیازی به واردات گندم در سالجاری نخواهیم داشت

رئیس جمهور ادامه داد: شما دیدید پارسال در کشاورزی رشد بالای ۵ درصد را داشتیم و ان شاءالله امسال در گندم به نقطه ای می رسیم که در سال جاری دیگر نیاز به واردات گندم نداریم و تا امروز تا حدود ۹.۵ میلیون تن گندم از مردم خریداری شده و پیش بینی این است که به بالای ۱۰ میلیون تن برسیم.

وی گفت: در کشاورزی حرکت های بسیار خوبی آغاز شده، در زمینه های دیگر هم همین طور است، در این چهار ماه ۴۴ درصد نسبت به سال گذشته تسهیلات بیشتری بانک ها برای سرمایه در گردش یا برای تکمیل پروژه های نیمه تمام داده اند و ان شاءالله امسال ما ۷ هزار و ۵۰۰ واحد و بنگاه اقتصادی متوسط و کوچک را تکمیل و راه اندازی خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: برای وام انها بیش از ۴ هزار مورد پرونده به بانک ها داده شد و تا پایان شهریور ۶ هزار مورد از انها تسهیلات پرداخت می شود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: من سال خوبی را پیش رو می بینم، هم در بخش کشاورزی، هم در بخش صنعت حرکت بسیار خوبی را شاهدیم. در چارچوب اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تاکید کردند، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در این زمینه بسیار در دولت فعال است و تلاش می شود امسال ۳۶ پروژه بزرگ ملی را ستاد مقاومتی به ثمر برساند.

وی گفت: بیش از ۱۰ سد امسال تکمیل و آبگیری می شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا همان همتی که برای تحقق برجام در دولت یازدهم انجام شد برای اقتصاد مقاومتی نیز انجام می شود یا خیر و چه نسبتی میان برجام و اقتصاد مقاومتی وجود دارد، اظهار کرد: من قبلا هم اعلام کرده ام که اگر ما در برجام به نتیجه برسیم یا نرسیم راه ما اقتصاد مقاومتی است. من این مطلب را در سخنرانی های ماه رمضان سال گذشته بیان کردم.

وی افزود: ما باید اقتصادمان درون زا باشد و همزمان برون گرا باشد، شفافیت در اقتصاد یکی از موارد لازم در اقتصاد مقاومتی است. برجام زمینه بهتری را برای اقتصاد مقاومتی فراهم می کند. یکی از بخشهای بزرگ اقتصاد مقاومتی صادرات غیرنفتی است و اگر بخواهیم این حوزه را ادامه بدهیم راهش این است که بتوانیم با دنیا ارتباط برقرار کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد مقاومتی به معنای انزوا نیست بلکه اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصاد قوی و اقتصاد دانش بنیان.

روحانی با اشاره به فعالیت ها و عملکرد دولت در حوزه شرکت های دانش بنیان گفت: ما کار بزرگی را در حوزه شرکت های دانش بنیان شروع کردیم و امروز ۵۰۰ شرکتی که دانش بنیان هستند فعال شده اند و به آنها وام و امتیازاتی داده می شود همچنین ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این شرکت ها در یکی دو سال اخیر مشغول به کار شدند.

برجام زمینه را برای سرعت بخشیدن به اقتصاد مقاومتی فراهم می کند

رئیس جمهور تاکید کرد: بنابراین برجام زمینه را برای سرعت بخشیدن به اقتصاد مقاومتی فراهم می کند. در اقتصاد مقاومتی صادرات نفت، گاز و دیگر موارد است. این موارد در اقتصاد مقاومتی عملیاتی و در چارچوب برجام تسهیل می شود.

وی افزود: در موضوع اقتصاد دانش بنیان، برجام می تواند زمینه جذب فناوری های نو را فراهم کند. جهاد دانشگاهی در در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می گفت اینقدر شرکت های دانش بنیان درخواست تاسیس و فعالیت دادند که ما نمی دانیم کدام را انتخاب کنیم و نمی دانیم با کدامیک از آنها پس از برجام کار کنیم.

فناوری های نوین دنیا به کشور سرازیر می شود

روحانی تصریح کرد: گشایش هایی که برجام ایجاد کرده، فناوری های نوینی است که از دنیا به کشور سرازیر می شود و این مسئله می تواند به اقتصاد مقاومتی کمک کند تا ما شاهد رونق باشیم. هدف اصلی دولت در نهایت رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است. ما یک کشوری داریم که ۱۱ میلیون نفر از آن تحصیلکرده دانشگاهی هستند. ما جزو ۵ کشور اول دنیا در زمینه تعداد فارغ التحصیلان رشته مهندسی هستیم. ما کشور جوانی هستیم که ۴۷ درصد جمعیت آن بین ۱۵ تا۴۰ سال است.

رئیس جمهور تاکید کرد: وقتی می بینیم که یک جوان تحصیلکرده ما بیکار است یک بار سنگین و سختی روی دوش ما قرار دارد بنابراین باید ببینیم چطور می توانیم برای جوانان خود اشتغال ایجاد کنیم.

وی افزود: خوشبختانه در آخرین آماری که به بنده دادند طی یک سال اخیر ۲۵۰ نفر از تحصیلکرده های ایرانی بالای دکتری و دکتری که در دیگر کشورها تحصیل می کردند به ایران بازگشتند. بنابراین این مسئله نشان می دهد که بازگشت در حال شروع شدن است و این یعنی بازگشت مغزها به کشور. امروز تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیانی که فعال شده اند و حمایت می شوند روز به روز بیشتر می شوند و شرایط بهتری را برای کشور آماده می کنند.

روحانی تاکید کرد:من اخیرا یک چارچوبی را در موضوع استخدام و آزمون استخدامی در دستگاههای دولتی مشاهده کردم که به گونه ای بود که فقط افراد تحصیلکرده پسر را شامل می شد؛ من در دولت گفتم پسر و دختر چه فرقی می کند بحث ما شایسته سالاری است. ممکن است در شغل هایی خانمها مایل به کار کردن نباشند اما در جاهایی که هر دو جنسیت می توانند فعال باشند چه تفاوتی وجود دارد که ما بیاییم به خانمها ظلم کنیم اگر چنین است پس چرا اجازه می دهند که دختر خانمها تحصیل کنند و درس بخوانند؟ تجربیاتی که خانمها دارند و فعالیت هایی که در دانشگاهها می کنند جزو افتخارات کشور است.

در بحث هدایت تحصیلی به وزیر آموزش پرورش گفتم حق اجبار ندارید

رئیس جمهور تصریح کرد: ما باید در این موارد افراد را آزاد بگذاریم. به عنوان مثال من در موضوع هدایت تحصیلی که در آموزش و پرورش اجبار شده بود ورود کردم و گفتم حق ندارید در این مسئله بچه ها را اجبار کنید بلکه باید شرایط را برای انتخاب بهتر آنها فراهم کنید.

وی افزود: ما باید یک چارچوب و مقرراتی را بگذاریم نه اینکه یک فرد بتواند برای دیگران تصمیم بگیرد یعنی من مشاور بشوم و در موضوع هدایت تحصیلی، بچه ها را اجبار کنم اما بحث مشورتی اشکالی ندارد بلکه اجباری شدن آن ایراد دارد. اگر می خواهیم اجبار کنیم باید قانون بگذاریم و طبق آن عمل کنیم. یک زمانی می گفتند مثلا برای رشته ریاضی باید نمره یک سری از دروس شما در یک حد لازم باشد؛ این می شود مقررات اما کسی نباید برای دیگران تصمیم بگیرد. وقتی کسی برای دیگری تصمیم بگیرد سلیقه در آن اعمال می شود و به دیگران ظلم و اجحاف خواهد شد.

روحانی خاطرنشان کرد: در این موضوع باید مقرراتی وضع شود که همه از جمله پدران و مادران نیز از آن مطلع باشند نه اینکه یک فرد یا جمعی بخواهند برای فرزندان مردم تصمیم بگیرد.

ورزش عمومی و ورزش قهرمانی مورد تاکید دولت است

رئیس‌جمهور در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، درباره برنامه دولت برای کمک به توسعه ورزش و حمایت از قهرمانان ورزشی، اظهار داشت: موضوع المپیک برای ما بسیار مهم است و آنقدر اهمیت داشت که خودم شخصاً به بدرقه اعضای کاروان المپیک کشورمان رفتم.

روحانی ادامه داد: دولت در زمینه ورزش همه وعده‌های گذشته را اجرایی کرده و اخیراً هم قانونی برای به‌کارگیری قهرمانان ورزشی تصویب شد؛ دولت هم برای توسعه ورزش قهرمانی و هم برای ورزش عمومی اهتمام دارد و در حال حاضر نیز سهم ورزش عمومی از ۹ درصد به ۲۱ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به در پیش بودن مسابقات المپیک ۲۰۱۶ برزیل اظهار داشت: در این المپیک هم آمار راه‌یافتگان ما نسبت به قبل که ۵۳ نفر بودند، به ۶۳ نفر افزایش یافته، تعداد خانم‌ها یک نفر بیشتر شده و در پاراالمپیک نیز آمار ورزشکاران زن ایرانی نسبت به دوره قبل سه برابر شده است. امیدواریم مدال‌های خوبی هم برای کشور به ارمغان بیاورند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ورزش برای کشور امر مهمی است هم برای نشاط عمومی و هم غرور ملی مفید است و هم آوازه بیشتری برای ایران پرآوازه به ارمغان می‌آورد.

شکاف میان جناح‌ها و قومیت‌ها و خدشه به انسجام ملی، به خاطر ضعف اخلاق است

روحانی در ادامه در پاسخ به سؤال مجری برنامه که پرسید در رابطه با وعده احیای اخلاق چه کرده‌اید، اظهار داشت: مسئله اخلاق خیلی مهم است و غیر از شعار اصلی ما که اعتدال و میانه‌روی بوده، نجات اقتصاد کشور، تعامل سازنده با جهان و احیای اخلاق نیز شعار دیگر ما بوده است.

وی گفت: از ابتدای این دولت یک چارچوب اخلاقی را برای همکاری تهیه کرده‌ایم و قسم‌نامه‌ای را هم در چارچوب اخلاق و اعتدال ایجاد کردیم، چرا که اخلاق، اساس پیشرفت مادی و معنوی ماست؛ ریشه خیلی از مفاسد و آسیب‌های اجتماعی این است که از اخلاق فاصله گرفته‌ایم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر شکافی در جامعه ما میان جناح‌ها و قومیت‌ها بوجود می‌آید و وحدت و انسجام ملی را دچار آسیب می‌کند، در سایه ضعف اخلاق است؛ باید تلاش کنیم که اخلاق عمومی و حرفه‌ای رعایت شود و خیلی مهم است که در جامعه دروغ نباشد، چرا که به فرموده پیامبر گرامی اسلام (ص) «دروغ اٌم‌المعاصی است».

روحانی تصریح کرد: امنیت و آرامش در جامعه فقط به این نیست که یک تروریست یا کشور متجاوز به ما حمله کند که البته آن هم مهم است، اما غیر از آن، مردم باید احساس امنیت کنند. یکی از ابعاد آن مسائل اخلاقی است؛ هیچ رسانه و تریبونی نباید حیثیت و آبروی مردم را خدشه‌دار کند و حتی وقتی فردی در دادگاه محکوم می‌شود، نباید به او توهین کنیم.

وی تاکید کرد: راه پیشرفت این است که در سایه اخلاق و احترام به بزرگان کار را پیش ببریم و کاری نکنیم که مردم احساس امنیت نکنند؛ یکی از ابعاد امنیت، امنیت در مسائل فرهنگی و اخلاقی است که این بار مسئولیت بر دوش فرهنگیان، عُلما، نویسندگان و رسانه‌هاست.

اگر بودجه‌های فرهنگی را در آموزش و پرورش جمع کنیم، معلمان بهترین پایه‌گذاران اخلاق خواهند بود

رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید کاری کنیم که اگر کسی اخلاق را زیر پا گذاشت، خودش منزوی شود؛ اگر هتاکان منزوی شوند و گوش شنوا برای شنیدن هتاکی آنها نباشد، ما به هدف بلندمان رسیده‌ایم.

روحانی در ادامه و در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره تمرکز بودجه‌های فرهنگی کشور برای کمک به آموزش و پرورش، گفت: من هنوز هم همان عقیده را دارم، البته مجلس باید کمک کند؛ پول‌های زیادی در ارگان‌های مختلف فرهنگی داریم که اگر همه اینها را در آموزش و پرورش جمع کنیم، معلمان ما بهترین پایه‌گذاران اخلاق خواهند بود.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه تلویزیونی در خصوص برنامه دولت برای معضلات آب و محیط‌زیست گفت: به نظر من یکی از اولویت‌های کشور، مسئله بحران آب است، برجام اولویت کشور ما برای ایجاد آرامش و ثبات در اقتصاد بود، در بیمه سلامت هم کاری انجام شد تا مردم احساس امنیت کرده و با هزینه کم بتوانند درمان کنند.

روحانی اظهار داشت: از ابتدای دولت ما به مسئله آب و محیط‌زیست حساس بودیم، یکی از دغدغه‌های ما راجع به دریاچه ارومیه بود، چندی پیش که به ارومیه رفتم، در جلسه‌ای بسیار خوشحال شدم که ما توانسته‌ایم آب این دریاچه را تثبیت کنیم و حتی چند سانت بالاتر بیاید البته خیلی کار دارد تا به نقطه مطلوب برسد.

وی تصریح کرد: همواره در دولت تلاش ما این بوده که برای محیط‌زیست کاری انجام دهیم. نیروگاه‌ها امروز بیشتر از سوخت گاز به جای سوخت مایع استفاده می‌کنند. در سال ۹۱، ۴۳ درصد سوخت نیروگاه‌ها از سوخت مایع (گازوئیل) و نفت کوره بوده است که امسال این رقم به ۹ درصد خواهد رسید که این اقدام به خاطر حفظ محیط‌زیست بود.

وی با تاکید بر اینکه محیط‌زیست ابعاد وسیعی دارد، گفت: مسئله آب بسیار برای ما اهمیت دارد. ما در کمبود شدید آب قرار داریم؛ مسئله، مسئله فانتزی نیست، مسئله حیاتی برای کشور ماست؛ اگر دیر بجنبیم، حتی برای آب آشامیدن مردم در شهرهای بزرگ دچار مشکل خواهیم شد.

روحانی، واردات آب از کشورهای همسایه را یکی از راهکارها خواند و گفت: تلاش داریم با اجرای سیستم‌های آبیاری نوین، بهره‌وری آب‌های کشاورزی را افزایش دهیم و تلاش کردیم ۱۲۵ هزار هکتار را با شیوه‌های نوین آبیاری کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: مطالعاتی در خصوص انتقال آب نیز صورت گرفته است، این دولت برای آب، بیشترین سرمایه‌گذاری را انجام داده است؛ مخصوصاً برای مهار آب‌های مرزی با کسب اجازه از مقام معظم رهبری، هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کردیم.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۱۲ مرداد, ۱۳۹۵

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو