زمان انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ -

شمارش معکوس برای پایان ۳ دهه دپوی زباله در جنگل‌های «الیمالات»/«جوی سیاه» سفید می‌شود!

شمارش معکوس راه‌اندازی فاز نخست کارخانه کمپوست زباله نور شروع شده است تا به سه دهه معضل دپوی زباله و ترشح شیرابه در سایت زباله جنگلی الیمالات پایان دهد و فاز نخست پردازش با سه دستگاه سرند دوار شامل خط پردازش، تفکیک زباله و آماده سازی برای تبدیل به کود به زودی افتتاح می‌شود.

نور یکی از شهرستان‌هایی است که همانند تمامی شهرهای مازندران درگیر مشکل زباله است.

 

 

اینکه گفته می شود وضعیت زباله در مازندران تبدیل به یک بحران شده است بحثی ناچیز از مصائب این طلای کثیف در این استان است چرا که زباله در مازندران به یک مسئله فوق بحرانی تبدیل شده و می توان گفت تاکنون تمامی روش‌های به کار گرفته شده به نتیجه نرسید یا کمترین ضریب نفوذ را نسبت به حل این مشکل دارد.

حدود سه دهه است که از دپو بیش از ۵۰۰ هزار  تن زباله در منطقه جنگلی الیمالات شهرستان نور می‌گذرد که شیرابه‌های این سایت سبب آلودگی آب‌های زیرزمینی، پایین‌دست، آب دریا و تهدید منابع طبیعی و جنگلی و گردشگری است.

بر اساس گزارش های رسمی به طور میانگین روزانه ۱۱۰ تن زباله چهار شهر نور، رویان، ایزدشهر و چمستان به همراه ۲۵ روستا در این محل دپو می شود. در ایام گردشگری و تعطیل ورودی زباله به این منطقه به بیش از ۲۰۰ تن در روز نیز  افزایش می یابد.

شیرابه سایت زباله جنگلی الیمالات شهرستان نور با بیش از ۲ هزار متر مربع وسعت زباله به ارتفاع میانگین ۱۵ متر موجب آلودگی آب های سطحی، زمین های اطراف و سفره های آب های زیر زمینی نیز می‌شود.

ادامه این وضعیت موجب بروز بحران زیست محیطی و اجتماعی در منطقه شده و علاوه بر ایجاد نارضایتی مردم، تهدید جدی را برای مناطق طبیعی و جنگلی و جذب گردشگر در این منطقه گردشگری به همراه داشته است.

یکی از راهکارهای مناسب مدیریت ،ساماندهی و جلوگیری از آلودگی زیست‌محیطی و منابع زیر زمینی، تفکیک زباله و تبدیل آن به کود کمپوست و دانه ای کردن کمپوست (گرانول سازی) در کارخانه کمپوست است ، روشی که  در شهرستان نور مورد توجه قرار گرفته و سرانجام ساخت کارخانه  به ظرفیت ۲۵۰ تن در دستور کار قرار گرفت.

فرماندار شهرستان نور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما با اشاره به ساخت کارخانه کمپوست و کنترل شیرابه زباله شهرستان با قرارداد ۴۰ میلیاردی اظهار ‌کرد: ۳۸۰  ساعت کاری برای سرمایه گذاری در کارخانه کمپوست و ایجاد همگرایی بین ۴ شهرداری نور، رویان ،چمستان، ایزدشهر و بخشداری مرکزی و چمستان و شوراهای بخش و شهر سبب جذب سرمایه گذار و انعقاد قرارداد شد اما با توجه به تغییرات قیمت ها، هزینه‌های بخش خصوصی در این پروژه افزایش یافت.

علی شادمان گفت: با توجه به اینکه  قرارداد در ماه نخست سال جاری بسته شد اما بعد از تأیید هیات اجرایی و نقشه‌ها و …کار از تیرماه آغاز شد که با کار ویژه شاهد نزدیک شدن افتتاح کارخانه کمپوست در شهرستان نور هستیم.

فرماندار نور با اشاره به اختصاص ۹ میلیارد تومان اعتبار ملی برای پروژه  تصریح کرد: با توجه به تورم پیگیری‌های لازم برای اعتبارات ملی دیگر در این پروژه در دستور کار داریم که افزایش اعتبارات سبب کاهش هزینه‌های شهرداری است.

این مسئول یادآور شد: فاز نخست پردازش با سه دستگاه سرند دوار شامل خط پردازش، تفکیک زباله و آماده سازی برای تبدیل به کود به زودی افتتاح می‌شود.

شادمان تاکید کرد: گرانول سازی و تصفیه شیرابه و فاضلاب خانگی برای مصارف کشاورزی تا پایان سال اجرایی و بسترهای حمایت از شرایط زیست محیطی را فراهم می‌کند.

وی با قدردانی از مردم شهرستان نور، شوراهای اسلامی دوره‌های قبلی و فعلی، شهرداران، بخشداران و… خاطرنشان کرد: با توجه به نظر کارشناسان این پروژه بسیار اصولی است که می‌تواند در آینده به مرکز آموزش‌دهی برای حوزه‌های علمی و بهره‌گیری استان مازندران و دیگر استان‌ها شود.

فرماندار شهرستان نور با اشاره به اینکه بهره‌برداری از  این پروژه در صیانت منابع طبیعی، محیط زیست، آب‌های زیرزمینی، آب‌های دریای خزر تأثیر گذار است ، افزود: این کارخانه از تهدید زیست محیطی برای روستاها، جنگل و مناطق گردشگری جلوگیری می‌کند و از آنجایی که شهرستان نور یک منطقه گردشگری با پیشنیه فرهنگی و علمی است باید در هر زمینه عالمانه وارد کار شویم.

فرماندار نور  با اشاره به چهار مصوبه در جلسه مدیریت پسماند در سایت زباله اظهار کرد: چگونگی و نحوه عمل تفکیک زباله از مبدا و پرداختی‌های سرمایه گذار توسط شهرداری‌ها برای انتقال زباله به مقصد و تفکیکی که باید انجام شود از مصوبات این جلسه بود.

وی با اشاره بر مصوبات ساماندهی سگ‌های بی صاحب و مسائل زیست محیطی تا بهره برداری از کارخانه کمپوست تأکید کرد و افزود: طبق قانون ساماندهی زباله و کنترل شیرابه‌ها تا پایان سال از وظایف شهرداری است اما با سرمایه گذار هماهنگ شد تا درخصوص مهار شیرابه‌ها اقدام کنند.

سرمایه ‌گذار بخش‌ خصوصی این پروژه نیز گفت: پسماند یا دور ریز در هر جامعه به واسطه فرهنگ و روابط اجتماعی و ایدئولوژی متفاوت است.

علی عباس نظری در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص پروژه کمپوست در شهرستان نور اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ تن زباله در روز در این شهرستان تولید می‌شود که حدود ۷۰ درصد مواد فساد پذیر است که می‌تواند به کود ارگانیک و ایده‌آل تبدیل و تحویل کشاورزان شود.

وی با اشاره به مزایای کود ارگانیک که از خروج ارز برای خرید واردات کود شیمیایی جلوگیری می‌کند، تصریح کرد: کود شیمیایی سبب سخت شدن زمین می‌شود اما کود ارگانیک زمین را برای شخم زدن پوک و نرم می‌کند و به علت جاذب بودن مصرف آب را کاهش می‌دهد.

این سرمایه گذار با اشاره به اینکه در اواخر اسفند سال گذشته قرارداد با شهرداری منعقد شد، افزود: تیرماه نقشه‌های طرح تایید و عملیات ساخت و ساز آغاز شد و دو طرح در رابطه با سیستم پردازش که متفاوت با طرح‌های کشور بود و یک طرح مهم در خصوص شیرابه به کارفرما ارائه شد.

نظری با اشاره به کار تبدیل شیرابه به آب کشاورزی یادآور شد: برای ساماندهی شیرابه‌ها تا پایان سال تجهیزات نصب می‌شود و کار تبدیل شیرابه به آب‌های کشاورزی آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه شیرابه‌ها به لاگن هدایت و با تصفیه و بی‌خطر کردن برای آب‌های کشاورزی استفاده می‌شود، اظهارکرد: ساخت کارخانه کمپوست در زمینی به مساحت حدود هشت هکتار در سایت زباله شهرستان نور با ظرفیت ۲۵۰ تن است که ابنیه این کارخانه حدود ۵ هزار مترمربع است.

سرمایه‌گذار بخش خصوصی این پروژه تصریح کرد: وسعت سوله‌ها حدود ۴ هزار متر مربع شامل سالن‌های پذیرش، پردازش، تخمیر  و پایش کود است.

نظری با اشاره به طرح تفکیک زباله از مبدا (طرح تیام) افزود: این طرح یکی از مهمترین مراحل بهره برداری از کارخانه کمپوست در شهرستان است که فقط با همکاری و حمایت مسئولان و مردم به طور کامل در شهرستان اجرا می‌شود.

وی گفت: این طرح شامل آموزش چهره به چهره،  نصب چهار کانکس در سطح شهر، نرم افزار، چهار خودرو برای جمع‌آوری و بسته‌های تشویقی است که با هدف حفظ محیط زیست ، منابع طبیعی تبدیل زباله تر به کود ارگانیک و …. اجرا می‌شود که حمایت جدی و همکاری مردم در تفکیک زباله از اساسی‌ترین مرحله موفقیت در طر ح است.

این سرمایه گذار افزود: طرح‌هایی برای خرید هیدروکلاو دستگاه امحاء زباله بیمارستانی و دستگاه امحای جیوه، باتری، لامپ‌های مهتابی و … به کارفرما ارائه شد که با تکمیل این طرح‌ها سایت زباله به یک محیط ایده‌آل و مرکزی برای کمپوست زباله‌های شهرستان به  در یک محیط بهداشتی تبدیل می‌شود.

گفتنی است با افتتاح این پروژه برای بیش از ۲۰ نیروی کار بومی در این کارخانه اشتغالزایی می‌شود و با تأیید طرح‌های آینده توسط کارفرما نیروهای کار بومی افزایش پیدا می‌کند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۸ آبان, ۱۴۰۰

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو