زمان انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ -

گزارشی از برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر مازندران

چالش اصلی تئاتر مازندران، کمبود نمایشنامه‌نویس مازندرانی است

مسئول انجمن نمایشی تئاتر مازندران در جمع خبرنگاران از برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی با مسئولیت انجمن نمایشی استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرای نور ؛ تئاتر، بازی بازسازی‌شده زندگی بر سن نمایش است، که لحظه‌های تلخ و شیرین زندگی را پیشاپیش جلوی نگاه بیننده‌های خود قرار می‌دهد و او را به تفکر وامی‌دارد.

تئاتر، حسی‌ترین مقوله هنر
تئاتر، این مقوله تاثیرگذار هنر، با برقراری ارتباط مستقیم و زنده با بیننده، سعی دارد تا حس و حال واقعی زندگی را به مخاطب خود منتقل کند و خارج از تجربه عملی، او را به نتایج مثبت از نگرش به جهان و مافیها برساند.

تئاتر، پس از انقلاب اسلامی توانست به حیات جدیدی دست یابد که آن را در راستای رسالت حقیقی خود یافت، و سعی دارد تا از ظرفیت‌های جدید برآمده از انقلاب شکوهمند ملت ایران، برای تعمیق و تثبیت رسالت خود بهره ببرد.

برگزاری جشنواره تئاتر استان‌ها، مجالی است برای بازبینی و بازاندیشی کارکرد یکساله تئاتر استان‌ها، و تصحیح اقدام‌ها و تقویت قوت‌ها و اصلاح ضعف‌ها، بدین جهت باید این جشنواره را نقطه عطف سالانه تئاتر کشور تلقی کرد.

جشنواره تئاتر، بهار سالانه
میثم زندی با بیان اینکه برگزاری جشنواره به عنوان بهار هنرمندان قلمداد می‌شود، گفت: تلاش یک ساله هنرمندان تئاتر از اختتامیه جشنواره سال گذشته تاکنون به معرض نمایش در می‌آید.

دبیر بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان مازندران گفت:نمایش‌های برتر جشنواره به جشنواره تئاتر کشوری فجر معرفی می‌شوند که برای اجرا در آن جا مورد بازبینی دوباره داوران قرار می‌گیرند.

زندی برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی را بهانه‌ای برای برنامه‌ریزی فرهنگی در قسمت تولید اثرهای هنری عنوان کرد و افزود: در سال گذشته ۱۹ اثر به دبیرخانه جشنواره معرفی و درنهایت ۶ اثر به جشنواره استانی تئاتر رفت و در سال جاری ۱۴ اثر به دبیرخانه معرفی و ۵ اثر برای نمایش انتخاب شد.

کمبود نمایشنامه نویس مازندرانی داریم
مسئول انجمن نمایشی استان به کمبودها و نقاط ضعف تئاتر استان پرداخت و گفت: کاهش تعداد آثار ورودی به جشنواره یکی از کمبودهاست.

زندی با بیان اینکه از ۵ اثر یک یا دو نمایش به جشنواره فجر راه می‌یابند، افزود:۳ نمایشنامه‌نویس این آثار تهرانی و ۲ نفر مازندرانی هستند، در حال حاضر کمبود نمایشنامه‌نویس مازندرانی یکی از نقاط ضعف تئاتر مازندران است که نیاز به آموزش و پرورش افرادی در این حوزه داریم.

وی ساماندهی و حمایت از جانب انجمن نمایشی کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان را از مزایای حضور هنرمندان در انجمن نمایشی استان عنوان کرد و گفت:لازم است گروه‌های واقعی تئاتر در شهرستان‌های مختلف استان تشکیل شود تا بتوانیم به نوسعه در این حوزه دست یابیم.

دبیرجشنواره تئاتر استانی با بیان اینکه هر گروه نمایشی باید دارای ۳۰ الی ۴۰ عضو فعال باشد، افزود: سعی داریم در انجمن نمایشی استان به این ظرفیت دست یابیم.

لزوم همراهی خانواده تئاتراستان برای توسعه و اجرای برنامه‌های انجمن نمایشی
زندی با اشاره به اینکه ماهیت وجودی انجمن نمایشی ارائه طرح و برنامه به مدیران فرهنگی استان است، اضافه کرد: همراهی خانواده تئاتراستان برای توسعه و اجرای برنامه‌های انجمن نمایشی بسیار مهم است.

مسئول انجمن نمایشی استان بودجه تخصیص یافته برای برگزاری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان را ۹۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت:۴۰ میلیون تومان از اداره کل فرهنگ و ارشاد و ۱۰ میلیون از جانب شهرداری ساری حمایت شدیم و مابقی از سوی اسپانسرها تأمین می شود.

زندی با بیان اینکه مبلغ ۸۰۰ هزار تومان برای هزینه ایاب و ذهاب هر گروه نمایشی درنظر گرفته شده است، گفت:سعی داریم جشنواره را به خوبی برگزار کنیم تا سال آینده هم مسئولیت برگزاری برعهده انجمن قرارگیرد.

منبع:بلاغ

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۷ شهریور, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو