زمان انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ -

وزیر علوم:

هیچ دانشگاهی مجوز برگزاری اردوی مختلط ندارد

وزیر علوم با تأکید بر اینکه هیچ دانشگاهی مجوز برگزاری اردوی مختلط ندارد، گفت: اردوهای دانشجویی باید با مدیریت و کنترل شده انجام شوند.

 

به گزارش سرای نور؛محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه سمینار «برنامه پزشک پژوهشگر» در جمع خبرنگاران در خصوص هشدار رهبری به کاهش رشد علمی کشور، عنوان کرد: به استناد پایگاه‌های مانند اسکوپوس، ISI و تایمز که در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ گزارش شده، رشد علمی ما در منطقه،اول یا دوم بوده و در سطح بین‌المللی نیز سهم ما از تولید علم در دنیا از ۵۲ صدم درصد به ۱.۶۳ درصد رسیده است.

وی با اشاره به گزارش‌های این پایگاه‌ها در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ گفت: سهم ما از تولید علم در این سالها پایین و ناچیز بوده و ما توانسته‌ایم با سرمایه‌گذاری، تحقیقات، انتشارات و دستاوردهای علمی، شتاب علمی خود را افزایش دهیم.

فرهادی ادامه داد: در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که با کشورهای دارای رشد علمی مناسب مقایسه می‌شویم، این مقایسه نشان می‌دهد که رشد علمی مناسبی داریم ولی شیب‌مان کند شده است.

وزیر علوم اظهار داشت: باید با بازسازی زیرساخت‌ها، تامین تجهیزات آزمایشگاهی و جایگزینی دستگاه‌های جدید به جای دستگاه‌های فرسوده و تحقیقات مشترک به شتاب علمی خود سرعت بیشتری دهیم.

وی ادامه داد: در این راستا نیاز به امکانات و اعتباری داریم که البته این اعتبارات در نظر گرفته شده است.

فرهادی با بیان اینکه سال جاری برای بازسازی آزمایشگاهی اعتبار خوبی دیده شده است، تصریح کرد: در سال آینده سهم اعتبارات پژوهشی به یک درصد می‌رسد و تا پایان برنامه ششم این اعتبارات به ۳ الی ۴ درصد خواهد رسید.

هیچ دانشگاهی مجوز برگزاری اردوهای مختلط ندارد

وزیر علوم در خصوص اردوهای مختلط که برخی دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند، گفت: هیچ دانشگاهی برای برگزاری اردوهای مختلط مجوز ندارد.

وی افزود: بر اساس آیین‌نامه‌ای که در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده، برخی از این اردوها علمی بوده که بر اساس همین آیین‌نامه برگزار شده است. این اردوها باید با مدیریت و کنترل شده انجام گیرند.

فرهادی ادامه داد: همچنین ممکن است دانشگاه‌ها با موسسات غیردولتی تفاهم‌نامه‌هایی منعقد کرده باشند و در این زمینه بازدیدهای علمی از این موسسات انجام گیرد.

وی تصریح کرد: البته بخش دیگر نیز اردوهایی است که خود دانشجویان بیرون از دانشگاه برگزار می‌کنند. در هر صورت هیچ دانشگاهی مجوز اجرای اردوهای مختلط را ندارد.

فرهادی ادامه داد: در حال حاضر بحث کیفی مطرح است و برنامه‌ استراتژی ما به کیفی‌سازی آموزش عالی مربوط می‌شود.

وی افزود: دانشگاه‌ها عمدتا باید هدف‌دار و ماموریت‌گرا کار کنند که این در قالب آمایش آموزش آمده است.

وزیر علوم با اشاره به بازبینی رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به اینکه دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های کارآفرین حرکت می‌کنند، باید بازبینی رشته‌ها انجام گیرد. اکنون بازبینی برخی رشته‌های تحصیلی انجام گرفته و مابقی به سرعت در حال انجام است.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۵ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو