زمان انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۵ -

غوغاسالاری ریاض و مزدوران آن علیه ایران؛جنایتکاران جنگی مدعی شدند

دولت مستعفی یمن در حالی از تصمیم برای شکایت از ایران در شورای امنیت سازمان ملل به اتهامات واهی سخن می‎گوید که خود متهم به حمایت تمام قد از ارتکاب جنایت های جنگی علیه مردم بی دفاع یمن است.

به گزارش سرای نور؛ «عبدالملک المخلافی» وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن اخیرا در گفتگو با رویترز اعلام کرده است که این دولت قصد دارد علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند. وی مدعی شده است: «نمی توان این موضوع را پنهان کرد که قاچاق سلاح از ایران به یمن همچنان ادامه دارد، برخی از این سلاح ها در مرزهای یمن و عربستان یافت شده و سلاح های مشهور ایرانی هستند».

اظهارات المخلافی در حالی مطرح می شود عربستان سعودی به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت، با حمایت برخی کشورهای عربی و غربی تجاوز گسترده ای را به مناطق مختلف یمن آغاز کرده است. این حملات از ششم فروردین سال ۹۴ تاکنون آغاز شده است و سعودی ها در این حملات از سلاح های مرگبار و ممنوعه علیه شهروندان بیگناه یمن استفاده کرده اند؛ سلاح هایی همچون بمب خوشه ای و فسفری که نهادهای حقوق بشر بارها نسبت به استفاده از آنها هشدار داده اند.

البته پر واضح است که دولت مستعفی و فراری یمن تنها یک بازیچه در دستان رژیم سعودی بوده و از خود هیچ اختیاری برای اتخاذ تصمیمات مهم ندارد. دولت مستعفی یمن که ریاست آن را «عبد ربه منصور هادی» را بر عهده دارد، با تصمیم ریاض بر سر میز مذاکره با یمنی‌ها می نشیند و با دستور آن نیز مذاکرات را ترک می کند. بنابراین، بدیهی است که این دولت فراری در زمینی بازی کند که دستور آن از ریاض صادر شده باشد.

اظهارات فرافکنانه المخلافی علیه ایران در حالی است که چندی پیش عربستان سعودی با ارائه نامه‌ای به شورای امنیت، مدعی شد که ایران قطعنامه ۲۲۱۶ درخصوص یمن را نقض کرده است. «عبدالله بن یحیی المعلمی» نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، این نامه را به رئیس شورای امنیت تحویل داده است. سعودیها در این نامه مدعی شده اند که ایران سلاح و مهمات در اختیار یمنی‌ها قرار می‌دهد.

اینگونه که به نظر می رسد عربستان سعودی قصد دارد به بهانه‌های واهی پرونده ای را علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح و تهران را محکوم به حمایت تسلیحاتی از مبارزان یمنی کند. سعودیها به دنبال تسویه حساب سیاسی با جمهوری اسلامی ایران هستند و خود، به خوبی می دانند که تهران تاکنون هیچگونه حمایت تسلیحاتی از یمنی‌ها به عمل نیاورده استپرواضح است که سعودیها به دنبال تسویه حساب سیاسی با جمهوری اسلامی ایران هستند و خود، به خوبی می دانند که تهران تاکنون هیچگونه حمایت تسلیحاتی از یمنی‌ها به عمل نیاورده است. شکست های متعدد خاندان سعودی در منطقه به ویژه در عراق، سوریه و یمن موجب شده تا مقامات ریاض از هر فرصتی برای انتقام جویی از ایران ـ به عنوان اصلی ترین مانع در برابر سیاست های توسعه طلبانه آنها ـ استفاده کنند.

مقامات سعودی مدت‌هاست که به دنبال گسترش نفوذ ایران در کشورهای منطقه آشفته شده اند. این رژیم سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین مانع برای تحقق سیاست‌های تجزیه طلبانه، جنگ طلبانه و توسعه طلبانه خود در منطقه قلمداد می کند. درست به همین دلیل است که در مناسبت‌های مختلف بی‌پروا بر جمهوری اسلامی ایران می‌تازند و اتهامات واهی را که مورد قبول هیچ عقل سلیمی نیست، علیه آن مطرح می سازند.

از سوی دیگر، امروز دیگر کمتر کسی پیدا می شود که از جنایت های هولناک سعودیها علیه مردم بی دفاع و بی گناه یمن چیزی ندیده و یا نشنیده باشد، به همین دلیل است که بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی از ریاض و تل آویو به عنوان دو روی یک سکه یاد می کنند و این نوع نگرش به افکار عمومی نیز تسرّی پیدا کرده است.بر همین اساس، عربستان سعودی قصد دارد با «غوغاسالاری» و ایجاد هیاهوی تبلیغاتی اندکی از نگاه‌های افکار عمومی منطقه و جهان به خود کاسته و همه نگاه‌ها را معطوف به جمهوری اسلامی ایران سازد.

در واقع سعودیها در صدد هستند تا جای متن و حاشیه را با یکدیگر عوض کنند، بدین ترتیب که با مطرح کردن ادعای اقدامات بی ثبات کننده ایران در یمن و کشاندن آن به شورای امنیت و مشروعیت بخشیدن به آن، جنایت های خود در یمن را به حاشیه رانده و بر آنها سرپوش نهند؛ جنایت‌هایی که هرچقدر دامنه آن گسترده تر می شود، مقاومت مردمی یمن‌ نیز به تبع آن بیشتر می شود و رژیم سعودی را بیش از پیش در باتلاق فرو می بَرد.

نکته دیگری که در این زمینه به چشم می‌خورد، این است که ریاض قصد دارد به ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دخالت در یمن و تسلیح برخی گروه‌ها در این کشور، مشروعیت ببخشد تا بدین طریق مسئولیت آنچه را که امروز در یمن می گذرد، بر دوش تهران بگذارد عربستان سعودی قصد دارد به ادعاهای حدود ۲ سال اخیر خود علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دخالت در یمن و تسلیح برخی گروه ها در این کشور، مشروعیت ببخشد تا بدین طریق مسئولیت آنچه را که امروز در یمن می گذرد، بر دوش تهران بگذارد. در واقع سعودیها برای فرار از زیر بار مسئولیت پاسخگویی در قبال جنایت های هولناکی که علیه بشریت در یمن مرتکب شده اند، در حال حاضر به دنبال یک مقصّر می گردند و در این میان، گزینه‌ای جز ایران برای عقده‌گشایی‌های خود پیدا نکرده اند.

عربستان سعودی به خوبی می داند که در صورت محکومیت جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل تا حدود زیادی می تواند از فشارهایی که به دلیل ارتکاب جنایت‌های جنگی در یمن متحمل می شود، رهایی یابد. این در حالی است که سعودیها در طول مدتی که ادعای دخالت ایران در امور یمن را مطرح می کردند، حتی یک سند نیز برای تنویر افکار عمومی منتشر نکرده اند. با این حال، همچنان به طرح ادعاهای واهی و اتهامات بی پایه و اساس علیه ایران ادامه می دهند.

در همین راستا، «محمد بن نایف» ولیعهد سعودی در نشست مجممع عمومی سازمان ملل با تکرار ادعاهای خصمانه سعودی ها علیه ایران مدعی شد که تهران باید به اصل حسن همجواری در منطقه احترام بگذارد. وی با نادیده گرفتن حمایت عربستان از گروه های تروریستی در منطقه و بویژه سوریه و عراق، طی سخنانی مدعی شد که کشورش تلاش زیادی برای مبارزه با تروریسم و برقراری صلح انجام می دهد.

از سوی دیگر، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن نیز که در واقع دست‌نشانده سعودیها و نوکرِ بی‌چون و چرای آنهاست، در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل، در کمال وقاحت مدعی شد: «ایران تمامی اقدامات برای رسیدن به یک راه‌حل سیاسی را ناکام می‌گذارد و برای نابودی یمن برنامه‌ریزی کرده است».

سعودیها بسیار امیدوارند تا با کمک آمریکا، ایران را در شورای امنیت محکوم کنند تا به زعم خود بخشی از شکست سنگین تجاوز نظامی به یمن را جبران کرده باشنداظهارات مقامات سعودی و مزدوران و دست‌نشاندگان آنها در مجمع عمومی سازمان ملل حکایت از عزم آنها برای مشروعیت بخشیدن به ادعاهایشان علیه ایران دارد. سعودیها بسیار امیدوارند تا با کمک ایالات متحده آمریکا، ایران را در شورای امنیت محکوم کنند تا بدین ترتیب، به زعم خود بخشی از شکست سنگین تجاوز نظامی به یمن را جبران کرده باشند. بعید هم نیست که تشدید تلاش های آنها در این زمینه با چراغ سبز آمریکایی‌ها صورت گرفته باشد.

آنچه مشخص است، این است که عربستان سعودی هیچ مدرک و سندی دالّ بر دخالت ایران در یمن در اختیار ندارد و به همین دلیل به خوبی می داند که بدون «زدوبند سیاسی» و «اعطای رشوه» نمی تواند ایران را در شورای امنیت سازمان ملل به حمایت تسلیحاتی از گروه های یمنی محکوم سازد؛ به ویژه اینکه روسیه نیز از جمله کشورهایی است که با توجه به هم‌پیمانی با جمهوری اسلامی ایران از یک سو و مواضع اخیرش در حمایت از «شورای عالی سیاسی» یمن و اختلافات با ریاض از سوی دیگر، در مقابل قطعنامه احتمالی ضد ایرانی خواهد ایستاد.

در هر صورت در شرایط کنونی، سیر تحولات منطقه این واقعیت را نشان می دهد که عربستان سعودی در موضع ضعف قرار دارد؛ در عراق پیشروی‌های گسترده ارتش و نیروهای مردمی در نقاط مختلف این کشور ادامه دارد و پناهگاه‌های تکفیریهای تحت الحمایه ریاض یکی پس از دیگر فتح می شوند و به کنترل نیروهای امنیتی درمی‌آیند. در سوریه نیز همانگونه که متحدان غربی سعودیها اذعان می کنند، وضعیت بشار اسد بسیار بهتر از سالهای قبل گشته و قدرت وی نیز افزایش یافته است. در یمن هم سعودیها آنچنان عاجز مانده اند که دست گدایی به ایالات متحده آمریکا دراز کرده و قصد خرید تسلیحات از این کشور برای کشتار مردم بی گناه یمن را دارند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۴ مهر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو