زمان انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ -

نوبخت در واکنش به سخنان اردوغان

ظریف به بالاتر از ترکیه گفت که یک ایرانی را تهدید نکنید

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات اردوغان گفت: اظهارات رئیس جمهور ترکیه بحث برانگیز و نادرست است. ظریف به بالاتر از آنها گفته است که یک ایرانی را تهدید نکنید.

به گزارش سرای نور؛ محمد باقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در مورد تاخیر ارائه لایحه بودجه ۹۵ به مجلس گفت: ما در دولت تنظیم دو برنامه را در دستور کار داشتیم و به احترام مجلس و به خواست آنان، احکام و موارد تکراری در برنامه ششم را جمع کردیم و تقسیم کردیم، چرا که بررسی تبصره ها وقت زیادی می گیرد، اما متاسفانه مجلس محترم به فوریت لایحه احکام دائمی برنامه ششم رای نداد.

به دلیل تاخیر ۴۸ ساعته از مجلس عذرخواهی می کنم!

وی با بیان اینکه تنها دو روز از تاخیر ارائه بودجه به مجلس گذشته است، گفت: من به دلیل این تاخیر ۴۸ ساعته از طرف دولت عذرخواهی می کنم.

نوبخت با اشاره به تاخیر بررسی بودجه ۹۴ در مجلس گفت: سال گذشته که دولت به موقع لایحه بودجه را تقدیم کرد، این لایحه چه زمانی به دست ما رسید؟ کشور آنقدر دارای مسائل مختلف است که پرداختن به این مسائل وجهی ندارد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بر روی لایحه بودجه ۹۵ کار متقنی انجام شده و مطابق با اسناد فرادستی است.

PMD بسته نشود، برجام اجرایی نخواهد شد

وی همچنین در خصوص PMD گفت: ۲۴ آذر قرار است PMD بسته شود یا نشود. مقام معظم رهبری رویکرد نظام را مشخص کرده اند، لذا اگر پرونده PMD بسته نشود، برجام اجرا نخواهد شد.

نوبخت افزود: حال از ما پرسیده می شود بودجه در شرایط تحریم است یا پساتحریم؟ و اگر بودجه را در شرایط پساتحریم ببندیم، می گویند چقدر ذوق زده بودجه بسته شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت در تنظیم بودجه منطقی عمل کرده و شب و روز برای آن کار کرده است، گفت: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، پیشنویس لایحه را دادیم، اما در دولت اظهارنظرهایی بر روی این پیش نویس می شود. اعداد و رقم ها بالا و پایین می رود، لذا در خصوص عدد و رقم ها در بودجه ۹۵، در آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به جلسه روز گذشته عراقچی با نمایندگان ۱+۵ گفت: ایشان از این جلسه راضی بود و موضوع ما هم این است که آن پرونده در آژانس بسته شود.

نوبخت در مورد گزارش آمانو نیز گفت: گزارش آمانو گزارشی برای شورای حکام و این گزارش نشان می دهد که فعالیت هسته ای ایران صلح آمیز است. لذا امیدواریم که این پرونده در آژانس بسته شود که اگر بسته شود یک اقداماتی ما باید انجام دهیم و پس از این اقدامات در آینده ای نزدیک تحریم ها برداشته خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین در واکنش به اظهارات اخیر اردوغان گفت: اظهارات رئیس جمهور ترکیه بحث برانگیز و نادرست است.

وی افزود: وی در مردادماه یک مکالمه تلفنی با رئیس جمهور داشت و اظهارنگرانی کرد که یکی از رسانه های ایرانی مطلبی درباره ایشان و خانواده اش نوشته است. آقای رئیس جمهور هم گفتند این رسانه ها برای هر کسی می نویسند و باید ظرفیت داشته باشیم. در همین حد صحبت شد و این مکالمه نیز موجود است.

نوبخت با بیان اینکه امروز ادعا می شود که تهدیدی صورت گرفته و یا اینکه هشدار داده اند چنین چیزی نیست. آقای ظریف به بالاتر از آنها گفت که هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید ضمن اینکه اصلا تهدید نبود بلکه حاشیه ای بود که در یک مسئله مطرح شد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این سوال برانگیز است که مشاوران آقای اردوغان چه مشاوره ای به ایشان می دهند؟ ترکیه امروز هم با عراق درگیر است هم با روسیه و هم با سوریه و در این معضلات می خواهند ایران را هم اضافه کنند. این فرافکنی است که مشکلات آنها را بیشتر می کند.

وی گفت: از اینکه ملت مسلمان و بزرگ ترکیه یک حزب اسلام گرا را مورد لطف خود قرار دادند و اینکه دیپلمات های مسلمان در عرصه کشورداری گسترش پیدا کنند، خوشحال می شویم که باید نتیجه چنین دولت هایی منتهی شود به تحکیم روابط با همسایگان و به نمایش گذاشتن چهره صلح و دوستی از اسلام.

نوبخت با طرح این سوال که مشاوران دولت ترکیه این دولت را دارند به کجا می برند؟ گفت: امروز ترکیه در مضان حمایت از داعش قرار گرفته است،   این اتهام کسی نیست، داعش چهره منفور ضد اسلامی است و دولت محترم ترکیه کار زیادی دارد و ما هم مایلیم مشاوران این دولت، راهنماهای بهتری داشته باشند.

اختصاص ۱۶۰ میلیارد تومان در هر ماه برای پرداخت دیون بازنشستگان فولاد

سخنگوی دولت همچنین در ادامه این نشست خبری درباره پرداخت دیون بازنشستگان فولاد گفت: از سال های پیش اختلافی درباره مدیریت این صندوق وجود دارد. در بند ۳ تبصره ۳ قانون بودجه سال ۹۴ مطرح شد که همه سهام و مطالبات این صندوق که به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتقل می شود، از محل فروش سهام دیگر کارخانجات مطالبات این صندوق پرداخت شود که اختلاف نظری بین وزارت دارایی و تعاون در مقدار این مطالبات وجود دارد که به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ماموریت داده شد تا بین ین دو وزارتخانه حکمیت کند.

وی با بیان اینکه چند جلسه در این خصوص تشکیل شده است، اظهار کرد: امروز در مرحله صورت جلسه هستیم و بازنشستگان فولاد از این صندوق که الان خالی است باید حقوق بگیرند.

نوبخت گفت: سازمان مدیریت از یک محلی به صورت تنخواه این مطالبات را پرداخت خواهد کرد و از شهریور ماه که مساله به سازمان واسپاری شده، هر ماه بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان حقوق این عزیزان را پرداخت می کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید کرد: تخلفی در این صندوق صورت نگرفته و اختلاف حقوقی نیز برطرف خواهد شد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که گفته شده است رئیس جمهور به دلیل نارضایتی از برنامه ششم در جلسات مجمع حضور پیدا نمی کند، گفت: آقای رئیس جمهور در عرصه بحث توسعه صاحب نظر است و کتابی در این مورد دارد که تاکنون ۶ بار تجدیدچاپ شده است و در این کتاب استراتژی توسعه دین محور با نگاه تولید دانش و توسعه صادرات اعلام شده است که در اولین برنامه توسعه دولت نیز این مسائل در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه آقای رئیس جمهور برنامه خود را برای اجرای اسسناد بالادستی در برنامه توسعه مشخص کرده است، توضیح داد: ولی اینکه در سیاست کلی اهداف ریز بیان شود و وارد جزئیات شوند، درست نیست. هر کدام از این مسائل سیاست کلی، اهداف ریز و برنامه ها معانی متفاوتی دارد.

وارد شدن به اهداف و برنامه‌های ریز در تعیین سیاست‌های کلی نادرست است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به اینکه سیاست های کلی توسط مقام معظم رهبری تعیین می شود، خاطرنشان کرد: این برنامه ها بر اساس دیدگاه رهبر معظم انقلاب نوشته می شود و انشاءالله آقای رئیس جمهور نیز وقت مناسب برای حضور در جلسات مجمع را خواهند داشت.

واکنش نوبخت به سه کارته شدن برخی از وزرا

نوبخت همچنین در خصوص سه کارته شدن تعدادی از وزرا گفت: مجلس محترم سوالاتی را مطرح می کنند و اگر قانع نشوند در ارتباط با عدم قانع نشدن، اظهارنظر می کنند. دو وزیر ما امروز چنین وضعیتی دارند البته این به معنی استیضاح نیست و در این خصوص باز هم از مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به این سوال که چرا پروژه های عمرانی راکد است، تصریح کرد: به میزان افزایش درآمدهای نفتی در تکمیل طرح های عمرانی فعال تر عمل خواهیم کرد ولی این به معنای این نیست که کاهش را از اعتبارات عمرانی داشته باشیم.

وی افزود: شما گزارش بنده را شنیدید که برای خروج از رکود بخشی از منابع را برای تحریک تقاضا بر روی طرح های عمرانی متمرکز کرده ایم.

هنوز پروژه‌های عمرانی راکد است

سخنگوی دولت با بیان اینکه تا اول آذر حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نقدی به طرح های عمرانی پرداخت کرده ایم، گفت: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح های مربوط به حوادث داده ایم، ۳ هزار میلیارد تومان مطالبات پیمانکاران را پرداخت کرده ایم و ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هم برای مهار آب های مرزی دادیم که مجموعا بیش از ۲۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می شود. در حالی که این رقم از سال ۹۲ که حدود ۲۱ تا ۲۲ هزار میلیارد تومان بود، افزایش یافته است.

نوبخت با بیان اینکه هنوز پروژه های عمرانی راکد است، اظهار کرد: ما از هزینه های جاری صرف نظر می کنیم تا بیشتر به طرح‌های عمرانی پرداخته شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین در خصوص کارت های خرید کالا گفت: علت آنکه بانک مرکزی برای کارت‌های اعتباری امکان خرید کالاهای داخلی و خارجی را گذاشته است، به این دلیل است که بر اساس توانایی پرداخت، اقساط صاحبان کارت، تا چند برابر درآمد هر ماه خود هزینه کنند و اقساطش را بپردازند و این به نفع خریدار است.

سخنگوی دولت گفت: برای خرید کالاهای داخلی مشتریان می توانند به تولیدکنندگان چک بدهند و دریافت کننده، چک آنها را در بانک نقد کند ولی درباره کارت های اعتباری ما در اصل حقوق افراد را زودتر به آنها داده ایم.

وی با بیان اینکه این کارت حقوق افراد است که پیشاپیش به آنها داده می شود، توضیح داد: برای خرید کالاهای داخلی ۱۲ درصد سود و برای خرید اجناس خارجی ۲۱ درصد سود گرفته می شود و این یک راهکار عملی برای ممنوعیت خرید کالاهای خارجی است.

دستگاه های نظارتی بر نحوه واگذاری آلومینیوم المهدی نظارت داشتند

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که عده ای به واگذاری واحد آلومینیوم المهدی معترض بودند، افزود: من از این موضوع و از اینکه عده ای از کارکنان آن بیکار شدند، بی خبر هستم، اما مسیر قانونی برای واگذاری این کارخانه طی شده است و دستگاه های نظارتی نیز در این واگذاری حضور داشته اند.

وزارت بهداشت فعالیت خود را برای مهار آنفولانزا تقویت کند

نوبخت همچنین در خصوص شیوع آنفولانزا گفت: خسارت جانی داشتیم و وزارت بهداشت نیز بسیج شده تا این بیماری را مهار کند.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت و درمان باید فعالیت های خود را در این زمینه تقویت کند که این کار در حال انجام است.

خروج از رکود نیازمند رشد اقتصادی بالای ۷ درصد است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین در واکنش به رکود در دولت تصریح کرد: برای خروج از رکود و اینکه مردم رشد اقتصادی را سر سفره خود احساس کنند، نیاز به رشدهای بالای ۷ درصد است ولی همین که رشد اقتصادی مثبت شده است، قابل تأمل است و آقای رئیس جمهور از هیچ یک از وعده هایی که داده اند، عدول نمی کنند.

امیدواریم اختلاف نظر فی‌مابین شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک حل شود

وی همچنین در خصوص رأی گیری الکترونیکی گفت: امیدواریم اختلاف نظر فی مابین شورای نگهبان و وزارت کشور حل شود و در این زمینه وزارت کشور دغدغه های حقوقی شورای نگهبان را حل می کند.

سفر رئیس جمهور به اروپا قطعی نشده است

سخنگوی دولت در خصوص سفر رئیس جمهور به اروپا نیز افزود: این سفر قطعی نشده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین در مورد سفرهای هیات خارجی به تهران نیز ادامه داد: مذاکراتی در این سفرها صورت می گیرد، اما همه امضاهای قراردادها موکول به رفع تحریم‌ها است و ما از زمان فعلی به نحو مطلوبی در حال استفاده هستیم.

نوبخت با بیان اینکه بعد از رفع تحریم ها انواع سرمایه گذاری ها در کشور صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: یکی از محل هایی که سرمایه گذاری در آن صورت می گیرد، اشتغال است. اینکه بگوییم قیمت نفت کاهش می یابد و برنامه های بعد از تحریم، قابلیت اجرا ندارد، نگاه واقع بینانه ای به فرصت های آینده نیست.

وی در خصوص حوادث روز دانشجو و لغو برخی سخنرانی ها نیز گفت: اینکه در روز دانشجو برای برخی افراد مشکل ایجاد شد. دولت علاقه مند نیست هیچ یک از جناح‌های سیاسی اینقدر خودپسند باشند که جز به سلیقه خود هیچ کس دیگری را قبول نکنند و اجازه اظهارنظر ندهند. دولت سیاستی غیر از این دارد.

در صورت کمبود منابع، طرح‌های عمرانی را واسپاری می‌کنیم

سخنگوی دولت گفت: هر چه قیمت نفت بیشتر باشد، منافع بیشتر می شود ولی در صورت کاهش درآمد باید از محل دیگری این موضوع جبران شود که در سال ۹۵ مصمم هستیم بخشی از طرح های عمرانی که در دست دولت است را واسپاری کنیم حتی طرح های نیمه تمام را می توان به بخش غیردولتی واگذار کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در خصوص توسعه گردشگری حلال نیز عنوان کرد: برنامه های وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان فرهنگی و گردشگری در مورد توسعه گردشگری حلال در برنامه ششم دیده شده که جزئیات آن را بعدا اطلاع رسانی می کنیم.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۷ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو