زمان انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۴ -

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان خبر داد

مرز آستارا محور همکاری گازی ایران و آذربایجان می‌شود

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان از همکاری مشترک گازی ایران و جمهوری آذربایجان از طریق تبادل گازی از مرز آستارا به جمهوری خود مختار نخجوان خبر داد.

محسن پاک آیین  با اشاره به جزئیات تبادل گازی دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: حجم تبادل گازی ایران با جمهوری آذربایجان یک میلیارد متر مکعب است که در طول سال جریان دارد و ایران در حاشیه دریای خزر و از طریق مرز آستارا گاز تحویلی از آذربایجان را به جمهوری خود مختار نخجوان که بخشی از جمهوری آذربایجان است مبادله کرده و تحویل می دهد.

وی با بیان اینکه ایران در قبال واردات گاز از آذربایجان، گاز مورد نیاز جمهوری خود مختار نخجوان را تامین می کند افزود: با توجه به سرد سیر بودن منطقه نخجوان، جمهوری آذربایجان خواستار خرید گاز بیشتر از ایران و سوآپ آن به نخجوان است و در زمینه افزایش آن بین دو کشور مذاکرات به صورت ویژه و کاملاً قانونی در حال انجام است.

پاک آیین در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ قدرت و کشور ثالثی نمی تواند در روابط دوستانه تهران-باکو خدشه ایجاد کند تصریح کرد: ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه انرژی، تجارت و حوزه های فرهنگی ظرفیت های فراوانی برای همکاری دارند و امروز اراده جدی دو دولت برای فعال تر کردن این ظرفیت ها و ایجاد روابط نزدیک تر بین دو کشور وجود دارد.

سفیر ایران در باکو نگاه ویژه شخص رئیس جمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با همسایگان را یادآور شد و اظهار کرد: ایران مسیر دوستی، صلح، همزیستی، برابری و اتحاد را در رابطه با کشورها و ملت های منطقه دنبال می کند.

 وی با اشاره به انجام سفرهای بسیار در زمینه های پارلمانی، اقتصادی، نظامی، علمی و فرهنگی توسط مسئولان ارشد کشور به جمهوری آذربایجان گفت: تاکنون بیش از ۳۰ سند همکاری پایدار و اثر گذار بین دو کشور امضا شده است.

پاک آیین از برگزاری کمیسیون اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان در سی ام آذر ماه سال جاری و با حضور وزیر اقتصاد آذربایجان در تهران خبر داد و افزود: رفت و آمد های مسئولان اقتصادی دو کشور موجب افزایش ۲۰ درصدی همکاری های اقتصادی فی ما بین شده است.

 وی تصریح کرد: ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه جغرافیایی خود می توانند به عنوان پل ارتباطی یکدیگر تعریف شده و مکمل کریدوری از دریای عمان و خلیج فارس تا دریای سیاه باشند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۷ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو