زمان انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ -

مازندران مجری جشنواره اشک انار/ ۱۰۰۰ اثر ارسال شد

مازندران میزبان هشتمین جشنواره شعر و مقاومت (اشک انار) می‌شود و تاکنون بیش از هزار اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

 

به گزارش سرای نور؛مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و دبیر اجرایی جشنواره‌های شعر و خاطره‌نویسی دفاع مقدس استان مازندران  افزود: ۳۰۰ شاعر مازندرانی هزار اثر خود را به دبیرخانه هشتمین جشنواره شعر مقاومت و حماسه (اشک انار) ارسال کردند.

محمدصادقی سنگدهی اعلام کرد: باهدف ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس و تقویت حرکت پویای شعر متعهد در جامعه ادبی استان و به‌کارگیری ظرفیت‌های علمی و ادبی برای ارتقای کیفیت سروده‌ها و آگاهی و شناخت نسبت به حقیقت دفاع مقدس و کشف و برنامه‌ریزی برای پرورش استعدادهای تازه، هشتمین جشنواره شعر مقاومت و حماسه که در استان به اشک انار مشهور شده را مزین به نام شهدای بسیج جامعه پزشکی و سلامت، با همکاری و مشارکت بسیج جامعه پزشکی و سلامت استان، سپاه کربلا مازندران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی مازندران، صداوسیما، استانداری و… برگزار می‌شود.

وی موضوعات اشعار را، عملیات، شهدا، ایثارگران، جانبازان، آزادگان انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و تا اکنون، شهدای هسته‌ای و ترور، جنگ نرم، شبیخون فرهنگی و حماسه بصیرت و میثاق امت با ولایت در ۹ دی، بهره‌گیری شعر از مضامین و مفاهیم فرهنگ عاشورایی در هشت سال دفاع مقدس، ولایت مداری، زن و حجاب اسلامی در دفاع مقدس، مقاومت ملل و بیداری اسلامی مردم مظلوم فلسطین، جنوب لبنان، سوریه، بحرین، یمن و ستمدیدگان جهان با نگاه استکبارستیزی اعلام کرد.

دبیر اجرایی جشنواره‌های شعر و خاطره‌نویسی دفاع مقدس استان مازندران، گفت: با حمایت سردار ملکی مدیرکل حفظ آثار و با همکاری ذبیح‌الله ذبیحی دبیر علمی جشنواره، تا پایان آبان ماه ۱۳۹۴ از ۳۰۰ نفر شاعر مازندرانی، تعداد هزار اثر فارسی و محلی طبری، در بخش‌های سنتی، سپید و نیمایی، از گروه‌های سنّی کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان دریافت شد.

وی بیان داشت: پس از داوری آثار و سیر مراحل آماده‌سازی و چاپ کتاب، اختتامیه در دهه فجر ۱۳۹۴ برگزار و به ۳۰ اثر برگزیده، هراثر ۳۰۰ هزار تومان جایزه نقدی و لوح تقدیر اهداء و آثار برتر به کنگره سراسری راه می‌یابند و نیز حدود ۱۱۰ اثر برگزیده و منتخب در کتاب چاپ و به همه مدعوین در اختتامیه اهداء خواهد شد.

سیّد محمدصادقی سنگدهی تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های استانی شعردفاع مقدس نقش انکار ناشدنی در آشنا کردن نسل‌های پس از هشت سال دوران دفاع مقدس دارد و این انگیزه را در آن‌ها پدید می‌آورد تا وارد عرصه شعر و ادبیات، خصوصاً شعر دفاع مقدس شده و در این زمینه به خلق اثر بپردازند.

وی یادآور شد: نوجوانان و جوانانی که اقدام به سرودن اشعار با موضوعات هشت سال دفاع مقدس و نیز هشت ماه دفاع جنگ نرم بعد از فتنه سال ۱۳۸۸ که با سربلندی مردم در تاریخ ثبت، ولی متأسفانه هوا و هوس‌ها، قدرت‌طلبی‌ها، عافیت‌طلبی‌ها و ایمان ضعیف که منجر به ریزش و مردودی و پیاده شدن از قطار انقلاب برخی خواص همچون فتنه زمان امیرالمؤمنین در جمله جنگ جمل با محوریت طلحه و زبیر شده می‌کنند وفاداری و پایبندی خود را به‌نظام جمهوری اسلامی ایران اثبات کرده که این نشانه بسیار خوبی از ماندگاری و مانایی فرهنگ دفاع مقدس در میان نسل‌های پس از جنگ است.

دبیر اجرایی جشنواره‌های شعر و خاطره‌نویسی دفاع مقدس استان ابراز داشت: در هر دوره جشنواره شعر شاهد تازگی نگاه و تغییر روبه‌جلو ازنظر سبک‌ها و محتوا در آثار هستیم و نیز جوانان و نوجوانی که در دوره اول از اندوخته‌های محدود و شنیده‌های خود استفاده می‌کنند و گاه برخوردی کامل احساسی با موضوع دارند امّا در مراحل بعدی با دستیابی به کتاب‌ها و شرکت در جشنواره‌های متعدد و کسب تجربیات، آثار آن‌ها دارای خصوصیات فن می‌شود و ازنظر مفهومی غنی‌تر و قوی‌تر وجدی‌تر می‌شود .

وی اعلام کرد: ثبت این‌همه بزرگ‌مردی‌ها و حماسه و ایثار تنها با قلم هنر میسر است. قلمی که از تعهد دینی و اعتقادی بهره‌مند بوده و هرگز از حقیقت ِ موجود در جهان امروز غافل نیست، زبانی که می‌تواند پیام انقلاب را به اعماق جامعه رسوخ دهد، زبان شعر و ادبیات است.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۸ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو