زمان انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ -

آیت الله مکارم شیرازی در جلسه خارج فقه:

صندوق ذخیره فرهنگیان با سرمایه عظیم، ابزار دست عده ای از خدا بی خبر شده است

یکی از مراجع عظام تقلید با انتقاد از نابسامانی ها و مفاسد مالی نظیر حقوق های نجومی گفت:می‌بینیم صندوق ذخیره فرهنگیان با سرمایه عظیم ابزار دست عده‌ای از خدا بی‌خبر شده است و همانطوری که امام علی(ع) در مورد بیت‌المال در برخی دوران بیان می‌کند مانند شتری است که شروع به بلعیدن کند

به گزارش سرای نور؛  آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: حسن جوار یعنی همسایه خوب بودن و با همسایه‌ها خوش‌رفتاری کردن دو اثر دارد، از طرفی خانه‌ها و شهرها آباد می‌شود و از طرفی دیگر عمرها افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اسلام دین محبت است، برعکس آنچه وهابی‌های خبیث در دنیای اسلام به وجود آوردند و سراپا مذهب اسلام را خشونت، آدم‌کشی، بی‌رحمی و تخریب نشان دادند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه براساس روایات همسایه توسعه پیدا کرده است، گفت: همسایه از هر طرف ۴۰ خانه است، که اگر شعاع دایره در نظر گرفته شود، هر خانه پنج هزار همسایه دارد.

وی تصریح کرد: اسلام می‌گوید همسایه‌ها خوب باشند تا کشورها آباد شود، کشورهای اروپایی که با یکدیگر همسایه هستند، احتیاج به گرفتن گذرنامه ندارد.

مکارم‌شیرازی با بیان اینکه کسانی که دور از اسلام هستند، چنان رفتار می‌کنند، ما که مسلمان هستیم چنان هستیم، آیا جای تاسف ندارد، گفت: علت این مسئله ضعف فرهنگی است، زیرا فرهنگ عمومی ضعیف است اگر مسلمانان فرهنگ عمومی را افزایش دهند، دستاویز دشمن نمی‌شوند و نمی‌توانند بین آنها اختلاف بیندازند.

وی خاطرنشان کرد: فرض کنید امروز جریان سوریه تمام شود، شاید ۵۰ سال نتوان ویرانی‌ها را ترمیم کرد، زیرا مسلمانان آلت دست بیگانگان شدند و پول‌های سعودی عده‌ای را فریب داد و سعودی آلت دست آمریکا شده است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد؛ تعالیم اسلام در بین ما زنده شود و با زنده کردن تعالیم اسلام زندگی خوبی داشته و مؤمنان برادر یکدیگر باشند.

وی با اشاره به تغییر سه وزیر در سه وزارتخانه دارای مشکل خاطرنشان کرد: وزارت ارشاد مشکل کتاب،‌ فیلم و برنامه‌های دیگر دارد و اسم این وزارتخانه ارشاد اسلامی است یعنی وزارت ارشاد باید به زنده کردن ارزش‌های اسلام بپردازد، ولی فاصله گرفته است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: باید منتظر بمانیم تا ببینیم آیا وزیری که روی کار می‌آید، این فاصله را جبران می‌کند و ارشاد به ارشاد اسلامی برمی‌گردد یا خیر.

وی با بیان اینکه مسئله ورزش نیز مشکلات زیادی دارد، گفت: ورزشی که برای سلامت مهم است، ورزش همگانی محسوب می‌شود که خبر چندانی از آن نیست، ‌ورزشی که سرگرمی است، ورزش قهرمانی است و دنیا به این سرگرمی دامن می‌زند تا عده‌ای سرگرم باشند و مزاحمشان نشود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ورزش قهرمانی باید سالم باشد و تبدیل به تجارتخانه نشود و عده‌ای سودجو روی ورزش‌ها نیفتند، لازم است مشکلات ورزش قهرمانی را حل کنند تا به صورت سالم درآید.

وی تصریح کرد: امروز کم خوردن و راه رفتن فراموش شده است، اگر مردم بخواهند سالم باشند و به بیماری قند و چربی خون مبتلا نشوند باید تحرک کنند، امیدواریم وزیر ورزش این ارزش‌ها را زنده کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش گفت: یک زمان چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم صندوق ذخیره فرهنگیان با سرمایه عظیم ابزار دست عده‌ای از خدا بی‌خبر شده است و همانطوری که امام علی(ع) در مورد بیت‌المال در برخی دوران بیان می‌کند مانند شتری است که شروع به بلعیدن کند، صندوق ذخیره به این صورت درآمده است.

وی تأکید کرد: بازرسی قوی در این مملکت نیاز داریم، پیش از آنکه این موارد درآید، دستگاه‌ها را کنترل کند تا به صورت صحیح فعالیت داشته باشند، اینکه پس از غارت، دریافت حقوق‌های نجومی و وام‌های با بهره صفر مشخص شود، درست نیست.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: امیدواریم این سه نفر بتوانند خرابی‌های این سه تشکیلات را اصلاح کنند و خداوند توفیق دهد و دست به دست یکدیگر دهیم و بتوانیم مشکلات را با همکاری، حسن نیت و دلسوزی حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به جوانان در کنار ورزش از مهم‌ترین مسائل است،‌ البته از خود ورزش ارزش آن بیشتر است.

منبع:فارس

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۲ آبان, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو