زمان انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ -

«لبیک یا حسین» ازمهران تا کربلا/همه به عشق سیدالشهدا تلاش می کنند

با نزدیک شدن به اربعین شوق زیارت عشق به حسین (ع) و لبیک یا حسین در پایانه مرزی مهران این روزها به اوج خود رسیده است، طبق گفته مسئولان پایانه برای بازگشت زوار آمادگی دارد.

به گزارش سرای نور؛ از پل زائر تا پایانه مرزی مهران فوج فوج جمعیت کیلومترها مسیر طی می‌کنند تا خود را به مرز ایران و عراق برساند و راهی کربلا شوند.در مسیر پل زائر تا پایانه خیلی از مأمورین نظامی، هلال‌احمر ، پلیس‌راه در حالت آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز به زائرین خدمت کنند.

حس و حال غریبی دارد، دیدن و قرار گرفتن در مدار این دلدادگی و عاشقی روح و روانت را طراوت می‌بخشد و تو هم‌دلت هوای کوی یار می‌کند.

در مسیر پیاده‌روی کاروان‌ها با نوای یا حسین مسیر را طی می‌کنند تا خود را به پایانه مرزی مهران برسانند کمی آن‌طرف‌تر یک جوان دست مادر پیرش را گرفته بود تا مسیر را طی کند حس عجیبی است در مسیر به‌سرعت جلوتر میرم تا سریع‌تر به پایانه بروم ولی موج جمعیت این اجازه را نمی‌دهد بعد از حدود دو ساعت پیاده‌روی به ورودی پایانه رسیدم در کنار ورودی انبوهی از افراد دست‌فروش بساط کرده اند تا علاوه بر نیاز زوار نانی هم کاسب شوند.

به محیط اصلی و گیت‌ها که می رسم آن‌قدر ازدحام جمعیت زیاد است که عبور از بین آن‌ها آسان نیست و در جلوی جمعیت نیروهای یگان ویژه برای تردد راحت زوار در تلاش ساماندهی آن‌ها هستند تا برای گذر به کشور عراق شرایط تسهیل شود.

۷۰ پارکینگ در سطح شهر مهران برای پارک خودروها معین‌شده است

امسال تدبیر مسئولان شهر مهران در خصوص پارکینگ خودروهای شخصی نسبت به سال گذشته بسیار مناسب‌تر بوده است چراکه تردد روان و در سطح شهر سبب شده که شهروندان مهران هم به امورات روزمره زندگی خود بپردازند تا توانسته باشند علاوه بر خدمت به زوار در شهر خود امورات زندگی خود را دنبال کنند.

علاوه بر پارکینگ  بزرگ اربعین در ورودی شهر مهران خیلی از مردم عادی با اجاره گرفتن زمین‌های اطراف شهر و یا سطح شهر در تلاش هستند تا علاوه بر خدمت به زوار لقمه نان از راه نگهبانی خودروهای پارک شده زوار روی سفرهای خانواده خود ببرند.

یکی از پارکینگ داران سطح شهر گفت: عدم اشتغال و از طرفی برای کسب درآمد یک زمین به قیمت مناسبی اجاره کرده ام.

وحید جوادی نیا می گوید که فارغ‌التحصیل رشته فنی است ولی عدم اشتغال و مشکلات روزمره زندگی سبب شده که این پارکینگ را به کمک چند نفر از دوستان خود برای استقرار خودرو زوار در سطح شهر احداث کند.

این جوان  مهرانی بیان داشت: اولویت کاری ما خدمت به زوار است و در این راستا نیز تلاش شده شبانه‌روزی پنج هزار تومان از آن‌ها دریافت شود، تا علاوه بر خدمت لقمه نانی هم از این را کسب کنیم.

یکی دیگر از جوانان مهرانی گفت: وجود این همه خودرو با توجه به حجم زوار و قطعاً نیازمند مراقبت است.

ایرج رضایی فر عنوان کرد: ما گروه پنج‌نفره هستیم که با استقرار یک چادر در محل پارکینگ به‌صورت شبانه‌روزی از خودرو زوار مراقبت می‌کنیم.

این جوان مهرانی اظهار داشت: قطعاً وجود زوار در مرز فرصت مناسب اقتصادی حلال برای ما در پی دارد چراکه با حداقل دریافتی در تلاش هستیم که مشکل زوار در بحث خودرو با نگهبانی حل کنیم.

پارک ۸۰ هزار خودرو

شهردار مهران نیز گفت: تاکنون بیش از ۸۰ هزار دستگاه خودروی متعلق به زائران اربعین در پارکینگ‌های در نظر گرفته‌شده شهر مهران پارک شده است.

صادق فتاحی اظهار کرد: این خودروها در پارکینگ‌های ایجادشده بخش خصوصی، دستگاه‌هایی اجرایی و شهرداری مهران پارک شده‌اند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان اربعین تعداد خودروهای پارک شده در این پارکینگ‌ها به مرز ۲۰۰ هزار وسیله نقلیه برسد.

فتاحی بابیان اینکه برای پارک خودرو در پارکینگ‌های مهران مشکلی نداریم، تأکید کرد: تاکنون تنها ۱۵ درصد از ظرفیت پارکینگ بزرگ شهرداری که گنجایش ۵۰ هزار خودرو را دارد تکمیل‌شده است.

شهردار مهران گفت : وضعیت پارکینگ‌های شهر مطلوب بوده و از این بابت مشکلی نداری و ۷۰ پارکینگ در سطح شهر مهران برای پارک خودروها معین‌شده است.

فتاحی عنوان کرد : پارکینگ برکت نیز در پنج کیلومتری پایانه برای انتقال زائران به شهرهای خود در نظر گرفته شده و اتوبوس‌های برون‌شهری در این پایانه استقرار دارند.

وی اضافه کرد: ۷۰ اتوبوس درون‌شهری کار جابجایی و انتقال زائران اربعین حسینی از پارکینگ بزرگ شهرداری در ابتدای شهر مهران و سطح شهر تا پایانه برکت را برعهده‌گرفته دارند.

صدور یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار ویزا برای اربعین

رئیس سازمان حج و زیارت کشور نیز گفت: بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند.

سعدی اوحدی در گفتگو با مهر بیان داشت:  یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار ویزا برای زائران اربعین تا روز گذشته صادرشده است.

وی بیان داشت: هیچ‌گونه مشکلی برای صدور ویزا در داخل کشور نیست و در این راستا ۱۶ مرکز کنسولگری در مراکز استان‌ها مستقرشده‌اند.

اوحدی افزود: باوجوداین تعداد کنسولگری هیچ دلیلی ندارد هم‌وطنان ما بدون ویزا و پاسپورت به کشور عراق بروند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه تمام تعهدات لازم از سوی دستگاه‌های متولی و انتظامی برای برگشت در نظر گرفته‌شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه مدت اعتبار ویزا در کشور عراق ۲۰ روز است با هماهنگی‌های انجام‌شده مدت‌زمان ویزا تا پنج روز بعد از اربعین یعنی ۲۸صفر اعتبار دارد.

اوحدی گفت: متأسفانه امسال کشور عربستان مانع  حضور مردم ما در کنار پیامبر اعظم  شدند وامید داریم در رفتار خود تغییر ایجاد کند.

آمادگی مرز مهران برای موج برگشت زوار

محمدرضا مروارید استانداری ایلام نیز با تأکید بر آمادگی مرز مهران برای موج برگشت زوار تصریح کرد: تمامی تدابیر لازم برای برگشت زوار فراهم‌شده و پیش‌بینی می‌شود اکثریت زواری که از مرزهای سه‌گانه کشور خارج‌شده‌اند به لحاظ نزدیکی برای برگشت مرز مهران را انتخاب کنند.

وی گفت: هم‌اکنون در پایانه مرزی مهران علاوه بر خروج زائران از مرز روزانه بیش از ۱۷ هزار نفر از مرز مهران به کشور وارد می‌شوند.

استاندار ایلام بابیان اینکه تنها ۳۰ درصد از حجم پارکینگ بزرگ اربعین پرشده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد پارکینگ‌های داخل شهر مهران کامل شده است از ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین برای پارک خودروهای زوار حسینی استفاده می‌شود.

ترافیک نیمه سنگین و روان در جاده‌های ایلام

محسن ناصری رئیس پلیس راه استان ایلام نیز اعلام کرد: مسیرهای پیوندی به شهرستان مرزی مهران به علت حجم بسیار بالای تردد خودروها از ترافیک نیمه سنگین برخوردار بوده که گاهی اوقات این امر موجب اختلال دررفت و آمد وسائل نقلیه شده است.

وی افزود: گاهی مواقع نیز در طول مسیرها شاهد گره‌های ترافیکی و انسداد مسیر ایلام به مهران هستیم که مأموران پلیس‌راه با حضور گسترده در این جاده به ترافیک این مسیر نظم می‌دهند.

ناصری در خصوص حوادث رانندگی نیز گفت: در روزهای گذشته تصادف و حادثه منجر به فوت نداشته‌ایم اما تاکنون چندین مورد حادثه جرحی رخ‌داده که مجروحان یا در محل مداوا و یا برای درمان بیشتر به مراکز بیمارستانی ایلام اعزام‌ شده‌اند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ آبان, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو