زمان انتشار: ۵ آذر ۱۳۹۵ -

خسارت میلیاردی سرما به باغداران/برف باغات مرکبات را سیاه‌پوش کرد!

هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت ناشی از بارش برف در باغات مرکبات مازندران ارائه نشده اما هواشناسی می‌گوید که بی‌توجهی کشاورزان به توصیه‌های این سازمان، دلیل بروز این خسارت گسترده است.

به گزارش سرای نور؛ بارش شدید برف طی روزهای اخیر در مازندران اگرچه ممکن است باعث خشنودی بسیاری از مردم شده باشد اما برای باغداران اتفاق ناخوشایندی بوده و حاصل مدت‌ها زحمت آنان را در معرض نابودی قرار داده است.

علیرغم برخی اظهارنظرها درباره میزان خسارات وارد شده به باغات مرکبات در استان مازندران، اما به گفته مسئولان مربوطه هنوز برآوردی در این زمینه انجام نشده و طی روزهای آینده این مساله مشخص خواهد شد؛ آنها تاکید دارند که میزان این خسارت کم نیست.

مدتی قبل مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرده بودند که امسال بالغ بر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات در کشور تولید شود که بخش عمده آن نیز در مازندران است.

اما با توجه به بارندگی‌های اخیر و سرمازدگی محصولات روی درختان، به نظر می‌رسد که میزان تولید از پیش بینی‌های انجام شده کمتر خواهد بود و طی روزهای آینده این مساله به طور دقیق مشخص می‌شود.

*۵۰ درصد نارنگی‌های تولیدی روی درخت است

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با بیان اینکه درحال حاضر برای نتیجه گیری در این زمینه که بارش‌های اخیر و سرما زدگی تا چه اندازه به باغات مرکبات مازندران خسارت وارد کرده، زود است، اظهارداشت: این اتفاق بسیار ناراحت کننده است و برای برآورد خسارات آن باید اندکی صبر کنیم.

مجتبی شادلو با اشاره به اینکه ادامه دار بودن یا نبودن سرما، وضعیت را متفاوت می‌کند، ادامه داد: در مجموع قطعا خسارت خواهیم داشت اما درصد آن فعلا مشخص نیست.

وی اضافه کرد: هواشناسی نوید داده که روز شنبه آینده شرایط جوی بهتر خواهد شد؛ این سرما بسیار ناگهانی بود ضمن اینکه هنوز زمان برداشت معمول پرتقال فرا نرسیده و حتی حدود ۵۰ درصد نارنگی‌ها نیز روی درخت‌ها است.

شادلو با بیان اینکه در مجموع خسارت وارد شده کم نخواهد بود، گفت: از آنجایی که امسال درختان پربار هستند و بار آنها متراکم است، امیدواریم سرما بر روی حاشیه‌های آنها تاثیرگذار باشد و درون‌شان در امان بماند.

وی تصریح کرد: این مساله بسیار ناراحت کننده است که یک کشاورز برای تولید زحمت زیادی بکشد و زمان برداشت محصول، چنین اتفاقی برایشان پیش بیاید.

*به احتمال زیاد میزان خسارات وارد شده، امروز برآورد می‌شود

در همین زمینه معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه عمده تولید مرکبات در مازندران انجام می‌شود، اظهارداشت: هنوز میزان خسارات سرمازدگی به باغات مرکبات در این استان برآورد نشده است اما به احتمال زیاد امروز(جمعه) این اتفاق خواهد افتاد.

محمدعلی طهماسبی با اشاره به اینکه بارش برف به‌صورت اندک در ساری ادامه دارد، افزود: برای مشخص شدن میزان خسارت سرما به باغات باید اندکی صبر کرد و اینکه میزان خسارت زیاد است یا نه؛ هنوز مشخص نیست.

*هواشناسی پیش بینی کرده بود؛ کشاورزان جدی نگرفتند

اما بحث بارش برف و غافلگیر شدن کشاورزان شمالی در شرایطی است که اداره هواشناسی کشاورزی به طور دایمی وضعیت هوا را برای کشاورزان پیش بینی کرده و توصیه های مرتبطی را به آنها ارایه می‌کند؛ در همین ارتباط سرپرست اداره هواشناسی کشاورزی به این پرسش که آیا هواشناسی بارش برف در مازندران را پیش بینی کرده بود؟ پاسخ داد: ما از سه شنبه هفته گذشته متوجه شدیم سیستم سردی درحال ورود به کشور مخصوصا نواحی شمالی است؛ بیشتر تمرکز ما بر روی نوار شمالی، قسمت‌های ساحلی دریای خزر و همچنین شمال شرق کشور بود.

مسعود حقیقت ادامه داد: سه شنبه که برای اولین بار این سامانه را رصد می‌کردیم، ویژه مناطق شمال شرق کشور، اطلاعیه‌ای نوشتیم همچنین روز چهارشنبه در توصیه‌هایی که ارائه شد، اعلام کردیم این منطق دچار بحران خواهد شد و باید سریع محصولات خود را برداشت کنند.

وی افزود: علاوه بر این روز شنبه مجددا اطلاعیه‌ای درباره منطق شمالی و برداشت محصولات ارائه و اعلام کردیم و روز یکشنبه هفته جاری هم در توصیه‌های هواشناسی ذکر کردیم باغداران اگر محصول سر درختی دارند فورا آنها را برداشت کنند.

حقیقت گفت: همچنین روز بعد از آن نیز اخطاریه‌ای صادر شد؛ بنابراین می‌توان گفت هواشناسی مرتب وضعیت را رصد و اقدام به صدور اطلاعیه، اخطاریه و توصیه‌ها کرد.

وی درباره اینکه چرا توصیه‌ها و اخطاریه‌های هواشناسی در این زمینه موثر واقع نشده است؟ اضافه کرد: گاهی کشاورزان، فرصت کافی برای عکس العمل و برخورد با حادثه طبیعی را ندارند، گاهی نیز بحث‌هایی را که هواشناسی مطرح می‌کند، جدی نمی‌گیرند؛ در این زمینه به نظر می‌رسد اخطاریه‌های هواشناسی توسط کشاورزان جدی گرفته نشده است.

حقیقت به این پرسش که آیا کشاورزان فرصت کافی برای نشان دادن یک عکس المعل مناسب را داشتند؟ پاسخ داد: به نظر می‌رسد یک هفته فرصتی کافی(حداقل برای انبار کردن محصولات) باشد.

وی پیش بینی کرد: از شنبه به بعد انتظار افزایش دما را به شکل آرام داریم و در طول هفته آینده دما نسبت به هفته جاری  افزایش خواهد یافت ضمن اینکه روند افزایش دما از مناطق غربی کشور شروع شده و ادامه دار خواهد بود.

به گفته حقیقت تا امروز بعدازظهر شاهد بارش پراکنده در مناطق شرق دریای خزر خواهیم بود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۵ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو