زمان انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۵ -

دریادار سیاری در گفتگو با العالم

حضور دیگران درمنطقه موجب ناامنی است/به ۲۵ کشتی خارجی کمک کرده ایم

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: حضور دیگران در منطقه برای برقراری امنیت نیاز نیست بلکه این ادعا را داریم که حضور دیگران برای برقراری امنیت موجب ناامنی می شود؛ چون منطقه مربوط به آنها نیست.

به گزارش سرای نور, دریادار حبیب‌الله سیاری با حضور در برنامۀ «من طهران» شبکۀ العالم گفت: ناوگان چهل و چهارم ما پس از دریانوردی در خلیج عدن و برقراری امنیت برای کشتی های تجاری و نفت کش جمهوری اسلامی ایران و کمک به کشتی های سایر کشورهای جهان – در صورت نیاز و درخواست – سرانجام سفری به بندر دارالسلام در تانزانیا داشت. در آن بندر هم برنامه های پیش بینی شده را به خوبی انجام دادند و بعد از آن، عازم بنادر آفریقای جنوبی شدند و پس از حضور در اقیانوس اطلس، مراجعت کردند و اکنون در بندرِ دوربانِ آفریقای جنوبی مستقر هستند و برنامه های پیش بینی شده را با نیروی دریایی آفریقای جنوبی انجام می دهند.

حضور در دریاهای آزاد، برای همه کشورها آزاد است

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: حضور در دریاهای آزاد، برای همه نیروهای دریایی کشورهای جهان آزاد است، ما هیچ گاه عنوان نکرده ایم که حضورمان در دریاهای آزاد به قصد تجاوز به حقوق و منافع و منابع دیگران است. بلکه بر اساس قوانین و مقررات بین المللی، ما نیز مانند دیگر کشورهای جهان، می توانیم در آب های آزاد جهان حضور و با کشورهای جهان ارتباط داشته باشیم.

وی افزود: هدف از این ارتباط و حضور، توسعه روابط و دیپلماسی دریایی، رساندن پیام صلح و دوستی، تحکیم روابط با کشورهای دوست و همسایه و در درجۀ نخست کشورهای حاشیۀ اقیانوس اطلس است که ما آن ها را همسایه می شماریم.

ناوهای ایتالیا و روسیه در سواحل ایران

دریادار سیاری در ادامه گفت: در همین ماه گذشته، ناو ایتالیایی به بندرعباس آمد و همچنین ناو روسی به آب های ایران در دریای خزر آمد. این ناوها برای دید و بازدید می آیند و ما نیز در ماه گذشته یک ناوگروه به سمت آب های آذربایجان در شمال فرستادیم، یک ناوگروه به سمت پاکستان فرستادیم و همین ناوگروهِ ۴۴ ما، به عمان رفت، به صلاله، دار السلام و به آفریقای جنوبی رفت. قطعاً ناوگروه های بعدی هم به کشورهای دیگری چه در جنوب شرق آسیا و چین و چه در قارۀ آفریقا یا آب های مدیترانه رفت و آمد خواهند کرد. هدف از این سفرها نیز توسعه روابط با کشورها، به ویژه کشورهای دوست و همسایه و تحکیم روابط و رساندن پیام صلح و دوستی است.

توانمندی نیروی دریایی در نوسازی ناوشکن های اقیانوس پیما

وی با شاره به توانمندی های نیروی دریایی ارتش افزود: شاید برخی تصور کنند که ایران به علت سی و چند سال تحریم از توانمندی نگهداری، تعمیر، بهسازی و نوسازی یگان های شناور بزرگ مثل ناوشکن ها که بتوانند در اقیانوس ها دریانوردی کنند، بهره مند نیست ولی ما عملاً داریم می گوئیم که این تصور درست نیست.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: علی رغم همه محدودیت ها و تنگ ناهایی که تحریم برای ما به وجود آورده است، با خلاقیت و ابتکار، روی پای خود ایستادن و اصل ما می توانیم را امروز ثابت کرده ایم. ما ملتی توانمند، باهوش و سلحشور هستیم و می توانیم تجهیزات مورد نیازمان را به دست خودمان تأمین کنیم.

اقتدار نیروی دریایی ایران در دریاهای آزاد

وی گفت: دریانوردی ما در دریای آزاد عملاً اقتدار ما را نشان می دهد. ما به دنبال ایران هراسی نیستیم بلکه می خواهیم ایران هراسی را از بین ببریم. همگان بدانند که ما قصد تعرض و تعدی به هیچ کسی را نداریم. آب های آزاد دنیا متعلق به همه است و ما هم در آب های آزاد حضور داریم و با هدف توسعه دیپلماسی دریایی، حفظ روابط، تحکیم روابط، پیام صلح و دوستی و جلوگیری از ایران هراسی در منطقه رفت و آمد می کنیم.

دریادار سیاری در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران چه نقشی در تأمین امنیت خطوط انرژی در منطقه حساس خلیج فارس دارد؟ تصریح کرد، منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند که منتهی به خلیج عدن و باب المندب می شود، یکی از مناطق مهم جهان محسوب می شود چون یک سوم تجارت جهانی در این منطقه صورت می گیرد بنابراین از لحاظ اقتصادی برای همه کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای حائز اهمیت است.

امنیت تنگه هرمز، اقیانوس هند و دریای عمان

وی افزود: ما هم اکنون از این توانمندی برخوردار هستیم که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته است امنیت را در شرق تنگه هرمز، شمال اقیانوس هند و دریای عمان برقرار کند. شما هم اکنون می بینید که امنیت منطقه برای رفت و آمد همان منطقه ای است که ما اعلام می کنیم امنیت اش را برقرار کرده ایم و پس از این هم برقرار می کنیم زیرا از این توانمندی برخوردار هستیم.

کمک نیروی دریایی راهبردی ایران به ۲۵ کشتی خارجی

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: علاوه بر این، مگر ما در خلیج عدن امنیت را برای کشتی های تجاری و نفتکش های کشور خودمان برقرار نکرده ایم؟ مطابق آمار بیش از ۲۵ کشتی متعلق به کشورهای دیگر از ما درخواست کمک کرده اند و ما هم کمک کرده ایم. بنابراین توانمندی های خودمان را به کار گرفته ایم و امنیت را در منطقه خودمان که همان خلیج فارس، تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند است، حفظ کرده ایم و حفظ می کنیم بلکه پا را فراتر گذاشته ایم و امنیت را در خلیج عدن هم برای خودمان حفظ کرده ایم.

نیروی دریایی ارتش و سپاه توانمندی تامین امنیت خلیج فارس را دارند

دریادار سیاری تصریح کرد، منطقه خلیج فارس برای ما و کشورهای همسایه و جهان نیز منطقه مهمی است چون به هر صورت خیلی از کشورهای جهان انرژی مورد نیاز خود را از اینجا تامین می کنند ما از اول نیز گفتیم امنیت خلیج فارس را برقرار می کنیم ما یعنی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این توانمندی رو دارند که امنیت خلیج فارس را برقرار کنند.

حضور دیگران در منطقه موجب ناامنی است

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: از اول هم گفتیم که حضور دیگران برای برقراری امنیت نیاز نیست بلکه این ادعا را داریم که حضور دیگران برای برقراری امنیت موجب ناامنی می شود چون منطقه مربوط به آنها نیست، منطقه منطقه ماست خلیج فارس به فرموده فرمانده معظم کل قوا خانه ماست ما امنیت خانه خود را می توانیم برقرار کنیم، بنابراین نیازی به وجود دیگران نیست وجود دیگران باعث ناامنی است. نمونه هایش نیز مشخص است مگر در شرق و غرب نرفتند امنیت برقرار کنند، نه تنها برقرار نکردند بلکه ناامنی هم به وجود آوردند.

وی افزود: بنابراین بهتر است که آنها بروند در منطقه خودشان امنیت برقرار کنند ما هم می توانیم امنیت منطقه خود را برقرار کنیم، این ادعا را در قدیم کردیم و الان امنیت منطقه را برقرار کرده ایم و آینده هم می توانیم امنیت منطقه را برقرار کنیم.

رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ در اقیانوس هند

دریادار سیاری خاطرنشان کرد، ما برای ارتقای توانمندی، مثل همه نیروهای مسلح رزمایش هایی پیش رو داریم من ابتدای سال هم عنوان کردم ما ۲۵ رزمایش در سطح ها و تخصص های مختلف در برنامه داریم زیرا نیروی دریایی تخصص های مختلفی دارد زیر دریایی، سطحی، هوایی، موشکی، پهباد هوادریا، عملیات ویژه تکاوران تیپ ها، آمادها، پشتیبانی غواصی ها و درکل حدود ۲۵ رزمایش پیش بینی کردیم که تاکنون ۱۵ رزمایش انجام شده و ظرف چند روز آینده رزمایش خاص زیر دریایی های خود را اجرا خواهیم کرد و ان شاءالله در بهمن ماه نیز رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ در منطقه شمال اقیانوس هند قطعا اجرا کنیم.

رونمایی از تجهیزات جدید در روز نیروی دریایی ارتش

وی افزود: هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نام گرفته که به خاطر انجام عملیات مروارید در هفتم آذرسال ۵۹ است. ۷ روز از جنگ گذشته بود که نیروی دریایی مقتدرانه توانست نیروی دریایی دشمن بعثی عراق را از بین ببرد و کشور دشمن را محاصره دریایی قرار دهد و بسیار عملیات بزرگ و ارزشمندی اتفاق افتاد. ما ۷ آذر را هرساله گرامی می داریم و قطعا هم در مراسم هفتم آذر رونمایی از امکانات و دستاوردهای جدید را خوهیم داشت و روز نهم آذر نیز از تجهیزات جدیدی که در سال جدید به نیروی دریایی اضافه شده رونمایی خواهد شد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۸ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو