زمان انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۵ -

گردهمایی بزرگ رضوی در مشهد/ عاشقانه‌هایی با شمس‌الشموس

زائران دل در طلب امام خورشید سپرده‌اند، گویا سختی مسیر مانعی برای وصال یار نیست. هر کس دست بر سینه و گوهر اشک بر دیده، چشم به پنجره فولاد بسته و در دل زمزمه های عاشقانه خود دارد.

به گزارش سرای نور؛ وصف حال و هوای این روزهای مشهد در قلم نمی‌گنجد و زبان قاصر از گفتن آن است. عزت و اندوه این روزهای مشهد دل هر انسانی را می‌لرزاند و اشک دل را روانه حرم مطهر رضوی می‌کند. مشهد این روزها نینوایی دیگر است. هر گوشه از شهر خبر از ماتم و سوز دارد.

در حرم عجیب غوغایی است، آنگونه که تو را فارغ از تمام دنیا می‌کند و انوار طلایی گنبدش و سیل عظیم زائران کوچک و بزرگش، چشمت را خیره می‌کند. آری، مشهد الرضا (ع) غرق در ماتم شده، غرق در پیاده‌گانی که وصل یار را به جان خریده‌اند و به خود را در انوار حرم گم کرده اند.

حضور گسترده زائران رضوی در مشهد

زائران یکی پس از دیگری خود را به حرم می رسانند و ذکر رضا یا رضا را بر لب دارند. گوشه گوشه حرمش زن و مرد، جوان و پیر را می‌بینی که یافتن دلیل اشک چشمهایشان کارمشکلی نیست.

در این بین زائری که ۱۰ و یا ۱۱ سال بیشتر ندارد، چشم از بارگاه قدس رضوی بر نمی‌دارد و در یک دستش زیارت نامه و در دست دیگرش لیوان آبی است، نظرم را به خود جلب می‌کند.

با خدا عهد بسته بودم که اگر  لیاقت زیارت را به من بدهد هرساله مصادف با وفات امام رضا (ع) کفش‌های زائرانش را واکس بزنمبه کنارش می‌روم و دلیل تشرفش را به مشهد و وصف حال و هوای این روزها را می‌پرسم. وقتی می فهمد که من مشهدی هستم بغضش می‌ترکد و با صدای بریده بریده شروع به صحبت می‌کند؛ از شهرستان جوین آمده‌ام و اولین بار است که به مشهد می‌آیم و این جمعیت و حرم امام رضا (ع) را در تلویزیون می‌دیدم ولی همیشه آرزوی شرف یابی داشتم و با خدا عهد بسته بودم که اگر این لیاقت را به من بدهد هرساله مصادف با شهادت امام رضا (ع) کفش‌های زائرانش را واکس بزنم، اشک‌هایش را پاک کرد و ادامه داد: الان که در حرم آقا هستم خود را قطره ای در مقابل این جمعیت می‌دانم و به خود می‌بالم که این آرزویم برآورده شده و به عهد خودم وفادارم. فقط یک حاجت دیگر از امام رضا دارم. نگاهی به لیوان آب دستش می کند و می گوید: مادر پیر و مریضی دارم که وقت آمدنم به مشهد ازمن خواست برایش از سقاخانه حرم لیوانی آب ببرم تا شاید تسکینی بر دردهایش باشد.

آری، زائران ثامن الائمه حتی جرعه‌ای آب را شفای خود می‌دانند و دل در طلب امام خورشید سپرده‌اند و گویا سختی مسیر و تاول پا مانعی برای وصال یار نیست. هر کس دست بر سینه و گوهر اشک بر دیده، چشم به پنجره فولاد بسته و در دل زمزمه های عاشقی خود را روانه هدیه معشوق می کند.

در حین گفت وگو با این دلباخته کوچک، زائر میانسالی که متوجه صحبت های ما شده است به کنار مان آمده و در بیان مهمان نوازی  مشهدی ها و خدمات آستان قدس رضوی ابراز رضایت کرد و این خصلت مشهدی ها را آثار وجود پربرکت حضرت امام رضا (ع) می داند.

۲۴۰ مرکز اسکان و ۶۰۰ ایستگاه صلواتی به زائران خدمت رسانی می کنند

امسال نیز به مانند سال‌های گذشته و حتی بیشتر و وسیع تراز قبل، ساماندهی زائران پیاده حرم قدس رضوی صورت گرفته و با تدارک مواکب و اسکان‌هایی در حد قابل قبول، این شهر میزبانی از سه میلیون زائر را در دستور کار خود قرار داده است.

امسال بیش از ۲۴۰ مرکز اسکان و تعداد ۶۰۰ ایستگاه صلواتی از سوی هیات‌های مذهبی در مشهد مستقر و اقدام به توزیع نذورات بین مردم و عزاداران کرده اندامسال بیش از ۲۴۰ مرکز اسکان و تعداد ۶۰۰ ایستگاه صلواتی از سوی هیات‌های مذهبی در مشهد مستقر و اقدام به توزیع نذورات بین مردم و عزاداران کرده اند. همچنین در رابطه با اطعام زائران، آستان قدس رضوی تمهیداتی را اندیشیده است و روزانه در هر وعده صبحانه، ناهار وشام تعداد ۱۰هزار غذای متبرک در مشهد توزیع می‌کند که در مجموع در روزهای پایانی ماه صفر تعداد ۱۱۰ هزار غذای متبرک بین زائران عرضه می‌شود.

علاوه بر این تعداد ۴۳ ایستگاه استقبال از زائران توسط آستان قدس رضوی در داخل و خارج از شهر تعبیه شده است.

در همین ارتباط با سخنگوی جمعیت خدمت گزاران زائران پیاده رضوی در خصوص شرایط خدمت رسانی به زائران به گفت وگو نشستم.

حسین رضایی با اشاره به اینکه تا ظهر دوشنبه تعداد ۹۵ هزار و ۴۰۰ زائر پیاده از مبادی مختلف به مشهد الرضا (ع) وارد شده‌اند، اظهار کرد: این جمعیت تا عصر دوشنبه به بیش از ۱۱۰ هزار نفر رسیده است که بخشی از این جمعیت در محل‌های اسکان از پیش تدارک شده اسکان یافته‌اند.

وی افزود: حدود ۵۵ هزار نفر از زائران پیاده‌ای که وارد مشهد شده‌اند و پیش بینی محل اسکان نداشتند، توسط جمعیت خدمتگزاران و دستگاه‌های مربوط در فضاهای مهیا شده اسکان داده شدند.

سخنگوی جمعیت خدمت گزاران زائران پیاده رضوی با بیان اینکه به منظور اسکان زائران پیاده در مشهد ۲۴۰ مدرسه، حسینیه و محل اسکان تدارک شده که بالغ بر ۱۱۰ هزار نفر ظرفیت دارد، تصریح کرد: همچنین ظرفیت قابل توجهی برای اسکان اضطراری را تدارک دیده ایم. سخنگوی جمعیت خدمت گزاران زائران پیاده رضوی ادامه داد: در حال حاضر تمامی ۲۶۰ ایستگاه صلواتی تدارک دیده شده نیز در طول مسیرها فعال و در حال خدمت رسانی هستند.

تعداد ۶۰ هزار نفر از شهروندان مشهدی در خدمت زائران رضوی

سید صولت مرتضوی با بیان اینکه تا کنون تعداد ۶۰ هزار نفر از شهروندان مشهدی برای ارائه خدمت به زائران رضوی اعلام آمادگی کرده و در پایگاهی که در این خصوص در نظر گرفته شده است، ثبت نام کرده اند، اظهار کرد: دهه آخر صفر اقدامات مناسبی در حوزه پذیرایی از زائران توسط شهرداری و سایر نهادها و سازمان‌ها صورت گرفته است که ازجمله آن کمک به اسکان زائرین، کمک به حمل‌ونقل، ایجاد موکب در سطح شهر و مبادی ورودی به شهر مشهد، اعزام اتوبوس به مسیرهای منتهی به مشهد به‌منظور بازتوانی زائرانی که به هر نحوی در مسیر دچار مشکل شده‌اند می توان اشاره کرد.

وی افزود: در حوزه شهری نیز، نظافت معابر شهری، تامین امکانات لازم برای جابجایی زائران به حرم مطهر و محل‌های اسکان آن‌ها و سایر اقدامات فرهنگی در نظر گرفته‌شده است.

برای پذیرایی از زائرین، طرح «گستراندن سفره اطعام یک صدهزارنفری» در پایانه مسافربری امام رضا(ع) کلید خورده استشهردار مشهد تصریح کرد: همچنین با کمک مردم، همکاری سازمان پایانه‌های مسافربری در مشهد و هماهنگی با سایر نهادها برای پذیرایی از زائرین، طرح «گستراندن سفره اطعام یک صدهزارنفری» در پایانه مسافربری امام رضا(ع) کلید خورده است. وی ادامه داد: برای تسهیل در مسیرهای پیاده‌روی منتهی به مشهد نیز تمهیدات لازم در نظر گرفته‌شده است و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای حل مشکلات تردد زائران در نظر گرفته شده است.

اینجا مشهد الرضا، زائرانی دارد که نجوایشان با مولا دل را می‌لرزاند و راه آسمان را نشانمان می دهد و به همه مجاوران گوش زد می‌کند که در جوار کدام خورشید تابناک روز را به شب می‌رسانیم و آیا می دانیم که شکرانه این همجواری، میزبانی بدون منت و ادعا برای زائرانی است که خود صاحب این بزم و سرای هستند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۹ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو