زمان انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ -

در برنامه تلویزیونی عنوان شد؛

آزمایش ایدز در کشور محرمانه است/افزایش موارد ابتلا در زنان

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، نسبت به افزایش موارد ابتلا به عفونت HIV در زنان کشور هشدار داد.

به گزارشسرای نور،برنامه نبض که هر جمعه شب از شبکه خبر روی آنتن می رود، این هفته به موضوع چالش های پیشگیری و درمان ایدز اختصاص داشت که دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، به همراه دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کنترل ایدز در این برنامه حاضر شدند.

در ابتدا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اعلام اینکه در دنیا ۳۶ تا ۳۷ میلیون مبتلا به عفونت HIV وجود دارد که ۱۸ میلیون نفر آنها تحت درمان قرار دارند، گفت: ۱۸ میلیون نفر از این افراد نه تحت درمان هستند و نه اینکه از بیماری خود خبر دارند.

گویا به آمار ایدز در کشور اشاره کرد و افزود: تخمین زده می شود بین ۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلا به ایدز در کشور باشند که از سال ۶۵ تا کنون، تنها ۳۲ هزار و ۶۷۰ نفر مبتلا شناسایی شده اند.

وی با اعلام اینکه ۸ هزار نفر از مبتلایان به ایدز تحت درمان قرار دارند و حدود ۹ هزار نفر نیز به خاطر این بیماری فوت شده اند، اظهارداشت: تا یکی دو سال پیش ۸۴ درصد از مبتلایان به ایدز مردان و ۱۶ درصد، زنان بودند اما در یکی دو سال گذشته، روند ابتلا به ایدز در بین زنان افزایش پیدا کرده به گونه ای که در سال گذشته، ۴۰ درصد از مبتلایان به ایدز در کشور، زنان بودند.

گویا افزود: بنا بر تحقیقاتی که در ماه های اخیر در دنیا انجام شد، مشخص شد که در کشورهای در حال توسعه بیش از ۹۵ درصد از افرادی که به ویروس ایدز مبتلا می شوند، از راه رفتارهای پرخطر جنسی ابتلا پیدا کرده اند.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در کشور ۲۵ تا ۳۵ سال و ۳۵ تا ۴۵ سال بود اما در موارد اخیر شناسایی شده، ابتلا در سنین پایین افزایش پیدا کرده است.

وی با اعلام اینکه انتقال ایدز از راه اعتیاد تزریقی هنوز بسته نشده است، افزود: استفاده از مواد روانگردان و محرک ها که باعث رفتارهای پرخطر جنسی و جنون آمیز می شود، در نهایت ممکن است به بیماری ایدز منجر شود.

گویا ادامه داد: ایدز از دو منظر مکان ها و صاحبان رفتارهای پرخطر جنسی مورد توجه وزارت بهداشت قرار دارد. مکان های پرخطر عمدتا در حاشیه شهرها قرار دارند که صاحبان رفتارهای پرخطر در آن مکانها زندگی می کنند و یکی از مهمترین سیاست های وزارت بهداشت در قالب طرح تحول سلامت، توجه به حاشیه شهرها است.

وی افزود: صاحبان رفتارهای پرخطر مانند افرادی که اعتیاد تزریقی، ارتباط های پرخطر جنسی دارند در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند.

گویا در ادامه به تعامل سازمانهای درگیر با بیماری ایدز در کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته برنامه استراتژیک چهارم ایدز کشور در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی تصویب شد که برنامه ای ملی است و در آن سازمان ها و وزارتخانه های مختلف مانند آموزش و پرورش، علوم، امورخارجه، سازمان صدا و سیما و قوه قضائیه و سازمان زندان ها وظایفی را بر عهده دارند.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش برنامه های متنوعی برای کنترل ایدز دارد که عمدتا مربوط به آموزش و اطلاع رسانی به آموزگاران، مربیان بهداشت و دانش آموزان است.

گویا اظهارداشت: تا سال ۲۰۳۰ نباید ایدز، یک مشکل بهداشتی در کشورها باشد و پایان دادن به ایدز به معنی عدم وجود این بیماری نیست بلکه باید موارد ابتلا به ایدز در کشورها، بر حسب اتفاق باشد.

وی گفت: از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ در کشور باید ۹۰ درصد از مبتلایان به ویروس ایدز شناسایی شوند، ۹۰ درصد از افراد شناسایی شده تحت درمان قرار گیرند و اطمینان حاصل کنیم که درمان موثر و با ثباتی برای ۹۰ درصد از افراد شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته وجود دارد.

گویا در ارتباط با روش های تشخیص به این ویروس در کشور، افزود: اولین آزمایش از افراد جامعه برای آگاهی از بیماری ایدز، تست سریع است و بعد از آن نیاز به آزمایش های تکمیلی به وجود می آید و پس از آزمایش های تکمیلی به افراد اعلام می شود که به ایدز مبتلا هستند یا خیر.

وی در واکنش به اجباری شدن آزمایش ایدز، اظهارداشت: به جای اجباری شدن آزمایش HIV از روش متقاعد کردن افراد استفاده می کنیم یعنی باید مراجعه کنندگان به سیستم بهداشتی کشور را متقاعد به انجام آزمایش کرد که این هنر کارشناسان بهداشتی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، تاکید کرد: تمامی مراحل آزمایش HIV /ایدز در کشور محرمانه انجام می شود.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۳ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو