زمان انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ -

حاشیه های نشست نیویورک؛

واکنش ظریف به درج نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی سوریه

اردن در فهرست ارائه شده به نشست نیویورک درباره سوریه، نام سپاه پاسداران را نیز به عنوان گروهی تروریستی آورد که با واکنش شدید وزیر خارجه ایران مواجه شد.

 

به گزارش سرای نور؛نشست گروه های حامی سوریه که صبح جمعه در هتل پالاس نیویورک آغاز شد، بدون دستیابی به نتیجه ای مشخص پایان یافت.

نخستین ساعت این نشست به جدال دو طیف اصلی این نشست یعنی عربستان و حامیان غربی و عربی آن و ایران و روسیه از سوی دیگر گذشت.

موضوع بخش نخست نشست نیز توافق بر سر فهرست گروه های معارض و تروریست در معرکه پنج ساله سوریه بود که پیش از این اردن برای تهیه آن تعیین شده بود.در فهرستی که وزیر امور خارجه اردن به این نشست ارائه کرد، نام صد و پنجاه و هفت گروه فعال در عرصه سوریه و از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آورده شده بود.

محمد جواد ظریف به محض اطلاع از این اقدام اردن در واکنشی شدید به همتای اردنی خود، از این اقدام آنها ابراز شگفتی و تعجب کرد.

وزیر خارجه اردن نیز که به گفته دیپلمات ها با فشار برخی کشورها مانند عربستان، نام سپاه را در این فهرست گنجانده بود، در واکنشی انفعالی به اعتراض ظریف گفت: ما از همه طرفهای دخیل در موضوع سوریه خواسته ایم که اسامی گروه هایی که گمان می کنند در عرصه سوریه دست به اقدام تروریستی می زنند، اعلام کنند و نام سپاه را هم نه اردن بلکه یکی از کشورها ارائه کرده است.

اعتراض وزیر امور خارجه ترکیه درباره تعداد کشورهایی که پ ک ک را به عنوان گروه تروریستی شناخته بودند، نیز از نکات قابل تامل این نشست بود. وزیر خارجه ترکیه در این نشست از اینکه فقط یک کشور معتقد است پ ک ک، گروهی تروریستی است، انتقاد کرد.

بحث و جدل طیف های اصلی نشست نیویورک درباره مصادیق گروه های تروریستی نهایتاً بخش نخست نشست را بدون دستیابی به نتیجه ای مشخص به پایان رساند. تنها قرار این بخش نشست، تعیین کمیته ای برای فهرست برداری مجدد اسامی گروه های معارض و تروریست در سوریه بود.

این جلسه بعد از تنفسی پانزده دقیقه ای، در بخش دوم بر روی پیش نویس قطعنامه های مطرح برای تصویب در نشست عصر جمعه شورای امنیت متمرکز بود. آمریکا و روسیه که قبل از آغاز این نشست درباره کلیات قطعنامه یادشده توافق کرده بودند، تلاش داشتند تا حمایت وزیران خارجه گروه حامیان سوریه را نیز بر این قطعنامه بیافزایند.

نکته مورد اختلاف در قطعنامه نیز درج اعلام حمایت از اقدام اخیر ریاض در برگزاری نشست گروه های معارض سوری بود که روسیه و ایران تاکید داشتند اگر قرار است نام نشست ریاض در قطعنامه آورده شود، باید نام نشست های مسکو، وین، قاهره، دمشق و حسکه نیز در آن درج شود.

شنیده ها حاکی است این خواسته دو طیف اصلی نشست با مخالفت سایرین مواجه و در نهایت مقر شد قطعنامه مورد نظر آنان در قالب یک قطعنامه عادی شورای امنیت و بدون اعلام حمایت کشورهای حاضر در نشست نیویورک، طرح و تصویب شود. قطعنامه یادشده کلی خواهد بود که گویا اشاره ای هم به سرنوشت بشار اسد نخواهد داشت.

این قطعنامه قصد دارد با اعلام حمایت از تلاش های گروه بین المللی حمایت از سوریه، از دبیرکل سازمان ملل بخواهد تلاش ها برای آغاز مذاکرات برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه را تسریع کند.

نشست شورای امنیت که قرار بود ساعت پانزده جمعه آغاز شود، به علت طولانی شدن جلسه هتل پالاس یکساعت به تعویق افتاده و قرار است ساعت شانزده شروع شود.

دیدار دوجانبه ظریف و کری نیز که گفته شد درباره اجرای برجام است، از ساعت سیزده به ساعت هجده یا نوزده جمعه موکول شد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۸ آذر, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو