زمان انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ -

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور خبر داد

ثبت ۴۲ سند جدید مالکیت از موقوفات شهرستان نور

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور گفت: در بخش ثبتی و حقوقی در 8 ماه گذشته 42 سند مالکیت از موقوفات این شهرستان ثبت شده که مساحت اسناد آن 5 میلیارد و 286 میلیون و 889 هزار و 16 متر مربع است.

به گزارش خبرنگار سرای نور ،حجت‌الاسلام ابوالحسن چالویی در نشست خبری به مناسبت دهه وقف اظهارکرد: وقف سنت حسنه‌ای است که از دیرباز به شکل‌های گوناگون در تاریخ بشر وجود داشته است و اسلام آن را در مسیری منطقی، هدف دار و دقیق قرارداده است.

 

وی گفت: وقف به معنای هدیه ابدی برای خدمت عمومی یا نگه داشتن اصل چیزی و جاری بودن منفعت آن برای خیر، نیکی و رضای خدا است.

 

 

img_20161204_100506

 

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور تصریح کرد: در ادیان الهی موضوع وقف و صدقه جاریه جایگاه خاصی داشته است و در طول تاریخ ایران روند ویژه‌ای را طی کرده که در دوران حکومت‌های ایران در پیش از ظهور اسلام به مسئله وقف و نذر توجه می‌شد.

 

این مسئول با اشاره به کارکردهای وقف خاطرنشان کرد: کارکردهای وقف در جامعه را می‌توان به سه دسته اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم کرد و برای شکوفایی وقف در جامعه باید فرهنگ وقف را ترویج کرد.

 

 

 

 

img_20161203_235658

 

چالویی با اشاره به برنامه‌های دهه وقف اظهارکرد: تشکیل ستاد مرکزی دهه وقف در دفتر امام جمعه با ریاست فرماندار، نشست تخصصی با دانشگاهیان و بررسی زمینه‌های همکاری برای ترویج فرهنگ وقف در بین دانشگاهیان، برپایی نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و خیمه معرفت برای مشاوره وفق در مرکز شهر، برگزاری مجلس عزاداری به مناسبت ۲۸ صفر، محفل انس با قرآن، تقدیر و تجلیل از یاوران وقف، متولیان، خادمین و واقفین از جمله برنامه‌های دهه وقف بوده است.

 

وی یاد آورشد: برگزاری مسابقات فوتسال بین ادارات شهرستان به مناسبت دهه وقف، برپایی زنگ وقف در برخی مدارس سطح شهر و مسابقات انشاءنویسی در خصوص وقف و اهدای جوایز به برترین‌ها، سخنرانی درمصلای نماز جمعه نور و چمستان، برپایی ایستگاه سلامت ارائه خدمات پزشکی به صورت رایگان در امام زادگان، غبار روبی و عطرافشانی امام زادگان و گلزار شهدا در شهر نور و رویان، ایزدشهر، نشست تخصصی با اصناف با عنوان وقف و کارآفرینی از برنامه‌های دهه وقف شهرستان نور است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور در ادامه بیان کرد: در بخش ثبتی و حقوقی در ۸ ماه گذشته ۴۲ سند مالکیت از موقوفات این شهرستان ثبت شده که مساحت اسناد آن ۵ میلیارد و ۲۸۶ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۱۶ متر مربع است.

 

 

 

img_20161204_001548

 

این مسئول افزود: این موقوفات دارای ۵۶۰ رقبه هستند و تعداد یک هزار و ۲۰ مورد از رقبات به موقوفات این شهرستان در مرحله گرفتن اسناد است.

 

چالویی با اشاره به بخش حقوقی تأکید کرد: تعداد ۱۵ پرونده تعیین تکلیف شد و تعداد پنج مجوزبه مبلغ ۴۸۸ میلیون و ۲۷۹ هزار ریال تبدیل به احسن و صادر شد.

 

وی با اشاره به بخش فرهنگی تصریح کرد: از اوایل سال، اجرای نیت تعزیه داری و زیر مجموعه آن ۶۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و در اطعام دهی ایام عزاداری مبلغ ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال هزینه شده است و برای ۴۱ نفر نیز حکم هیئت امنای بقاء متبرکه صادر شد.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور در بخش مالی افزود: درآمد بقاع در هشت ماه اول ۹۶۹ میلیون و ۱۹۰ هزار ریال بوده است که از این مبلغ ۸۰۵ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۶۰۰ ریال در بقاع هزینه شده است.

 

 

این مسئول یاد آورشد: درآمد موقوفات بیش از ۵ میلیارد ریال بوده است و حدود ۶۰۰ میلیون ریال برای نیات مذهبی و ۳۶ میلیون و۸۴۲ هزار و ۲۸۸ ریال برای نیات خیریه و ۳۴ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۹۱۱ ریال برای نیات اجتماعی هزینه شده است.

 

 

 

img_20161204_001536

 

 

 

چالویی بیان کرد: تعزیه سید الشهدا در تعزیه داری پیامبر و اهل بیت (ع) ، عزاداری ائمه اطهار و تعزیه داری ۵۶۸ میلیون و ۲۵۸ هزار و۹۳۹ ریال هزینه شده است.

 

 

 

وی تصریح کرد: در بخش واحد اجاره وبهره وری اقتصادی تنظیم سند اجاره رقبات موقوفات فاقد رابطه استجاری ۲۰۹ سند اجاره و تجدید و تمدید اسناد اجاره منقضی شده ۱۵۳ سند اجاره تنظیم شده است.

 

 

 

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور اظهارکرد: پیگیری تکمیل فعالیت‌های عمرانی نیمه تمام بقاع و اماکن متبرکه بر اساس طرح جامع مصوب داشتیم و همچنین بازسازی، مرمت، مقاوم سازی، تعمیر و نگهداری بقاع اماکن متبرکه با مساحت ۱۵۰۰ متر و طرح تصریح قبور با هزار متر در دست اقدام است.

 

 

 

گفتنی است رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نور به همراه  امام جمعه ایزدشهر، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان نور، فرماندهی سپاه ناحیه نور،رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان و معاونت شهرداری ایزدشهر، آستان مطهر امامزاده قاسم (ع) و گلزار شهدای ایزدشهر را غبار روبی و عطرافشانی کردند

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۴ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو