زمان انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ -

برف راه ۱۰۰ روستای آذربایجان غربی را مسدود کرد/کاهش دما از جمعه

بارش برف از دیروز چهارشنبه در بیشتر مناطق آذربایجان غربی به همراه کولاک ضمن غافلگیری مردم موجب مسدود شدن راه ۱۰۰ روستای استان شده است.

به گزارش سرای نور؛  بارش شدید برف در برخی از شهرهای آذربایجان غربی و همچنین کولاک، برخی نواحی و جاده های استان را غافلگیر کرده است، از اوایل بارش امروز رانندگان نیز که در سطح شهر و محورهای ارتباطی استان تردد می کنند مجبور به استفاده از تجهیزات زمستانی بخصوص در گردنه های برف گیر آذربایجان غربی از جمله گردنه قوشچی شده اند.

 در پیرانشهر و جنوب استان که از پیش نیز میزان بارندگی ها بیشتر پیش بینی شده بود، راه ۷۰ روستا زیر برف مانده و روز پر کاری را برای راهداران این شهرستان رقم زده است.

در شهرستان خوی نیز راه ۳۰ روستا در بخشهای صفائیه و قطور مسدود شده است ولی راه های مواصلاتی استان باز بوده و تردد در آنها تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

کاهش دمای هوا تا ۴ درجه زیر صفر

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی، تحلیل آخرین اطلاعات هواشناسی بیانگر ورود تدریجی توده هوای نسبی سرد طی روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری به نوار شمالی کشور شده و روند تغییرات دما بگونه ای است که کمینه دمای هوا در شمال غرب و استان آذربایجان غربی، صبح جمعه به ۲ تا ۴ درجه زیر صفر خواهد رسید.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل خوی در خصوص وضعیت راههای مسدود شده گفت گفت: راه ۱۷ روستا در منطقه الند صفائیه و ۱۳ روستای در منطقه قطور خوی با تلاش راهداران و نمک پاشی در حال بازگشت به شرایط عادی است.

باقرزاده ادامه داد:گردنه قوردیک در محور خوی به چالداران هم کولاک بود اما راهداران مانع مسدود شدن این گردنه شدند. ۳۰ دستگاه خودرو سواری گرفتار در کولاک در این گردنه نجات یافتند، راهها و جاده های این شهرستان باز است اما تردد در آنها تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

۷۰۰ مسافر در برف مانده نجات یافتند

در سه محور شهرستان اشنویه به سمت دیزج مرگور، ارومیه، نقده ۷۰۰ مسافر از برف نجات یافتند که یک زن باردار هم میان آنها بود. ۲۰۲ خودرو در برف مانده بودند. ۱۰ نفر هم در پایگاه امداد و نجات عین الروم شب را به روز رساندند.

جمعیت هلال احمر استان با آمادگی  قبلی و با اعلام اداره هوا شناسی مبنی بر کاهش دما و ورود سامانه بارشی به استان، سریعا و بدون فوت وقت با اولین بارش برف به محل هایی که متحمل گرفتاری خودروها و مسافرین همچنین محورهای مهم و پر تردد و گردنه های برف خیز بوده، اعزام شده و با توان بالا آغازگر عملیات امدادی شدند.

تیم های اعزامی که با حضور بیش از ۱۴ تیم پنج نفره ی امدادی و یک تیم ۱۸ نفره ی داوطلب آفرود و بیش از ۱۸ دستگاه خودروی امدادی و آمبولانس در محورهای ارومیه به سمت اشنویه، ارومیه به سمت سیلوانا، پیرانشهر به سمت نقده و پیرانشهر به سمت مرز تمرچین، درگیر در امدادرسانی های جاده ای بوده و تا این لحظه در جهت تسهیل تردد خودروها و کمک رسانی به خانواده های مسافران می کوشند.

بارش برف راه ۳۰ روستای سلماس را مسدود کرد

فرماندار سلماس به بارش برف سنگین پاییزی در بخش مرکزی و روستاهای بخش کوهسار این شهرستان طی شب گذشته و امروز اشاره کرد و گفت: برف سنگین راه ارتباطی ۳۰ روستای این شهرستان را مسدود کرده است.

مسعود حاجی علیلو با بیان اینکه در زمان حاضر راه ارتباطی ۲۵ روستای بخش کوهسار و ۵ روستای بخش مرکزی این شهرستان با مرکز شهرستان مسدود است گفت: بارش برف اکثر راه های ارتباطی منطقه را سفیدپوش کرده اما با تلاش تیم های راهداری و انجام عملیات برف روبی و نمک پاشی از بسته شدن جاده ها جلوگیری شده است.

وی گفت: ارتفاع برف در مناطق کوهستانی بخش کوهسار از ۳۰ تا ۵۰ سانتیمتر متغیر بوده و تلاش برای بازگشایی راه های مسدود شده از سوی اکیپ های اداره راه و شهرسازی سلماس آغاز شده است.

حاجی علیلو با اشاره به اینکه ارتفاع برف که بارش آن از شب گذشته در سطح شهر سلماس آغاز شده، هم اکنون به ۱۰سانتیمتر رسیده است عنوان کرد:بارش برف هر چند مشکلاتی را در امر تردد شهروندان به وجود آورده، اما موجب خوشحالی مردم و به ویژه کشاورزان و کودکان شده است.

محورهای مواصلاتی سردشت باز هستند

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل سردشت نیز در خصوص وضعیت جاده های این شهرستان گفت: محورهای مواصلاتی شهرستان به بانه، پیرانشهر و مهاباد باز بوده و در آن ترافیک روان در جریان است.

فرزاد ظاهری به رانندگان و مسافران توصیه کرد با توجه به احتمال بروز کولاک و یخبندان در نقاط برفگیر به ویژه گردنه ها با پرهیز از سفرهای غیرضروری، خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی از قبیل زنجیرچرخ، برف پاک کن و غیره مجهز کنند.

وی بیان کرد: همشهریان عزیز می توانند از طریق تماس با سامانه گویای ۱۴۱ از آخرین وضع جوی – ترافیکی و محدودیت های تردد در محورهای استان و شهرستان با خبر شوند.

نجات۶۲ نفر از برف درجاده های تکاب

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان تکاب نیز در خصوص شرایط جوی و مدیریت بحران برف در این شهرستان گفت: بارش برف و کولاک شدید موجب کندی تردد در جاده های اصلی تکاب شد که بر اثر آن ۱۵ خودروی سواری در جاده تکاب – تخت سلیمان و هفت خودروی سواری در گردنه مائین بلاغ در جاده شاهین دژ گرفتار برف شدند.

حبیب الله شیوخی گفت: ۶۲ نفر از سرنشینان این خودروهای سواری با تلاش ۲ ساعته راهداران اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راه تکاب -شاهین دژ و نیروهای امداد، نجات جاده ای و جمعیت هلال احمر تکاب نجات یافته و به مسیر خود ادامه دادند.

وی اظهار کرد: خودروهای گرفتار در برف در جاده تخت سلیمان به علت انحراف ۲ دستگاه تریلی کشنده ۱۸ چرخ از جاده در حوالی روستای بابانظر بخش تخت سلیمان در ۴۵ کیلومتری تکاب و مسدود شدن موقتی مسیر، قادر به تردد نبودند.

شیوخی گفت: راهداران اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای تکاب در تمام جاده های اصلی مستقر شده و حتی در حین بارش برف نیز بلافاصله نسبت به بازگشایی مسیر اقدام می کنند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۵ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو