زمان انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ -

تمدید تحریم های ایران قانون شد

«باراک اوباما» با عدم وتوی لایحه تمدید تحریم ها علیه ایران موجب شد تا «ایسا» به قانون تبدیل شده؛ تحریم های ایران بر خلاف نص صریح «برجام» به مدت ۱۰ سال دیگر ادامه یابد.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از اِی بی سی نیوز، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا که واپسین روزهای حضور خود را در کاخ سفید سپری می کند، با خودداری از امضای لایحه تمدید تحریم ها علیه ایران موسوم به «ایسا» راه را برای قانونی شدنِ آن هموار نمود.

بر اساس اعلام این رسانه، رئیس جمهور آمریکا از امضای تمدید تحریم ها علیه ایران خودداری کرده و  اجازه داده است تا این لایحه به قانون مبدل شود.

«باراک اوباما» تا نیمه شب گذشته برای امضای قانون قدیمیِ تمدید ۱۰ ساله ایران موسوم به «داماتو» فرصت داشت و کاخ سفید نیز اعلام کرده بود که رئیس جمهور آن را امضاء خواهد کرد.

«جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید در این باره تصریح کرد که اوباما بدون امضای آن اجازه قانونی شدن لایحه مذکور را داده است. وی در ادامه گفت که رئیس جمهور آمریکا قدرت لازم را برای کاهش تمامی تحریم های هسته ای به عنوان بخشی از توافق هسته ای با ایران موسوم به «برجام» را در اختیار دارد.

جاش ارنست» در ادامه افزود: دولت آمریکا از تمامی قدرت و توان خود برای کاهش تحریم های مرتبط با توافق هسته ای استفاده کرده و به این اقدام ادامه نیز می دهد.

لازم به ذکر است، بر اساس قانون اساسی آمریکا رئیس جمهور این کشور ۱۰ روز پس از تصویب لایحه ای توسط مجلس سنا برای امضاء یا وتوی آن فرصت قانونیِ لازم را دراختیار دارد و یا می تواند درصورتیکه جلسات کنگره کماکان ادامه داشته باشد، بدون امضاء اجازه دهد تا آن لایجه به قانون تبدیل شود.

اگرچه قانون گذاران آمریکائی برای تعطیلات به محل سکونت خود بازگشته اند، کنگره در راستای دست یابی به هدف خود در قانونی شدن این لایحه، جلسات فرضی خود را این هفته تشکیل داده است.

گفتنی است، مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر با ۴۱۹ رأی در برابر ۱ رأی مخالف به تصویب آن اقدام کرده بود. در گام بعد، سناتورهای آمریکایی یازدهم آذرماه سال جاری با ۹۹ رأی مثبت و بدون هیچ رأی مخالفی طرح تمدید ۱۰ ساله قانون تحریم ‌های ضد ایرانی را تصویب کرده بودند.

قانون مذکور زیربنای تحریم‌ های یک ‌جانبه آمریکا علیه ایران به شمار آمده و اولین بار در سال ۱۹۹۶ با هدف جلوگیری از سرمایه ‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد. این قانون در سال ۲۰۰۶ نیز تمدید شد و در پایان سال جاری میلادی منقضی می گردید.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۵ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو