زمان انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۵ -

ایران آماده ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق درگیر در سوریه است

معاون اول رئیس جمهور گفت: باید هر چه سریع تر کمک های انسان دوستانه به مناطق درگیر در سوریه ارسال شود و در همین راستا ایران آماده ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه است.

به گزارش سرای نور؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، ظهر امروز در تماس تلفنی بن علی یلدیریم نخست وزیر ترکیه با وی که در خصوص بررسی روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بحران سوریه و جنگ با تروریسم صورت گرفت، حادثه اخیر تروریستی در شهر استانبول که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان ترکیه شد را به دولت و ملت این کشور تسلیت گفت.

وی افزود: صلح، ثبات و امنیت ترکیه برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و همکاری مشترک و همیاری در مبارزه با افراطی گری و تروریسم از این منظر اهمیت زیادی دارد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به وضعیت سخت مردم و غیرنظامیان در شهرهای مختلف سوریه از جمله شهر حلب، اظهار داشت: متأسفانه سوریه چندین سال است که درگیر جنگ است و در شهرهای مختلف این کشور شاهد کشته و مجروح شدن غیرنظامیان هستیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه مسائل انسانی در منطقه هم برای ایران و هم برای ترکیه اهمیت فراوان دارد، تصریح کرد: باید با کمک یکدیگر از افزایش کشتار و خونریزی ها در منطقه از جمله در سوریه جلوگیری و برای نجات غیرنظامیانی که در مناطق مختلف این کشور گرفتار و در محاصره هستند، تلاش کنیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: باید هر چه سریع تر کمک های انسان دوستانه به مناطق درگیر در سوریه ارسال شود و در همین راستا جمهوری اسلامی ایران از روز گذشته آماده ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه است و امیدوارم با همکاری مقامات سیاسی ایران و ترکیه، بتوانیم در حل مسائل سوریه از طریق دیپلماسی قدم های جدّی برداریم.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به سفر خود به ترکیه که در روزهای آینده انجام خواهد شد، گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور هم اکنون در استانبول حضور دارد که از این فرصت می توان برای غنی تر شدن دستاوردهای این سفر بهره برداری کرد.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد که در سفر به ترکیه، مذاکرات و رایزنی های سازنده ای در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: معتقدم برای رشد و توسعه مناسبات دوجانبه تلاش های زیادی از سوی تهران و آنکارا صورت گرفته است و نباید اجازه داد که جریان های مسموم و برخی رسانه های بدخواه روابط دو کشور، با ایجاد هیجانات کاذب برای مناسبات دو کشور ایجاد مشکل و هزینه کنند.

جهانگیری یکی از ویژگی های روابط صمیمانه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را امکان دسترسی فوری مسئولان سیاسی دو کشور در سطوح مختلف و در کمترین زمان ممکن ارزیابی کرد و گفت: با استفاده از صمیمیتی که بر روابط دو کشور حاکم است، می توانیم از طریق گفتگوی مسئولان دو کشور مسائل منطقه را هر چه سریعتر حل و فصل کرد.

نخست وزیر ترکیه نیز در این تماس تلفنی با اشاره به سفر معاون اول رئیس جمهور کشورمان به ترکیه که به زودی انجام خواهد شد، از سفر جهانگیری به این کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: از نزدیک در خصوص مسائل و موضوعات دوجانبه و منطقه ای بحث و تبادل نظر خواهیم کرد.

بن علی یلدیریم وضعیت غیرنظامیان در شهر حلب سوریه را نگران کننده توصیف کرد و خواستار همکاری و همراهی هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران برای کمک به غیرنظامیان این شهر شد و افزود: نفوذ و کمک های تهران می تواند نقش موثری در حل این معضل داشته باشد.

وی بر ضرورت ایجاد اردوگاه در منطقه و مداوای مجروحین تأکید کرد و خواستار حمایت و کمک جمهوری اسلامی ایران برای انجام این اقدامات شد.

نخست وزیر ترکیه افزود: همکاری تهران و آنکارا هم در سوریه و هم در عراق مهم است چرا که ایران و ترکیه دو کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه هستند که با همکاری یکدیگر می توانند توطئه هایی را که برای منطقه طراحی شده است، خنثی کنند.

وی ادامه داد: هرگونه درگیری مذهبی در منطقه می تواند تبدیل به فجایع بزرگی شود و در این زمینه ایران و ترکیه باید حداکثر دقت و حساسیت خود را به خرج دهند.

بن علی یلدیریم اضافه کرد: متأسفانه منطقه ما در کانون توجه قدرت های خارجی است و بسیاری از حوادث در منطقه، برخلاف میل ما اتفاق می افتد. در این چارچوب نیروهای امنیتی و اطلاعاتی دو کشور باید نهایت همکاری را برای جلوگیری از بروز خونریزی در منطقه داشته باشند.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۶ آذر, ۱۳۹۵

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو