زمان انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۴ -

عراقچی در نشست تحولات برجام:

طرف‌ مقابل به تعهدات خود عمل کرده است/انتشار گزارش آژانس، جمعه

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه هم ما و هم طرف مقابل به تعهدات خود در رابطه با برجام عمل کرده ایم گفت: امیدواریم امشب، نشست کارشناسی وین به نتیجه نهایی برسد.

 

به گزارش سرای نور؛سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه عصر امروز در نشست بررسی تحولات برجام که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، اظهار داشت: هم ما و هم طرف مقابل به تعهدات خود در رابطه با برجام عمل کرده ایم.

وی افزود: طرف مقابل تعهد کرده بود که در روز پذیرش برجام طی دستورالعمل هایی تحریم ها را لغو یا متوقف کند و اجرایی شدن این دستورالعمل ها را به روز اجرای برجام موکول کند که آنها به این تعهد خود عمل کردند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به شیوه‌نامه‌های لغو تحریم ها که توسط طرف مقابل تدوین شده است، ادامه داد: از آنجایی که یک شبکه پیچیده از تحریم ها علیه ایران طراحی شده بود، یک کلاف سردرگمی در رابطه با اتفاقاتی که قرار است بعد از لغو تحریم ها صورت بگیرد، ایجاد شده بود.

عراقچی تصریح کرد: طبق برجام قرار شد با تدوین شیوه نامه هایی از سوی طرف مقابل این کلاف سردرگم برداشته شود.

وی با بیان اینکه طرف مقابل بر تدوین شیوه‌نامه‌های لغو تحریم ها با ما مشورت های لازم را انجام داده است، گفت: یک تیم چند نفره مذاکره کننده ایران با کارشناسان طرف مقابل روز شنبه هفته گذشته شیوه نامه های لغو تحریم ها را به نتیجه رساندند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه افزود: بعیدی نژاد شب گذشته به طور اضطراری برای شرکت در نشست کارشناسی راهی وین شد و امیدواریم مذاکرات امشب به نتیجه نهایی منجر شود.

عراقچی با اشاره به مواردی که در شیوه نامه های لغو تحریم ها آمده است، اظهار کرد: در این شیوه نامه ها سوالات محتمل پس از رفع تحریم ها و اجرایی شدن برجام پاسخ داده شده است.

عراقچی ضمن تفکیک قائل شدن بین تحریم های اولیه و ثانویه آمریکا گفت: تحریم های اولیه آمریکا در رابطه با اتباع این کشور است که کماکان نمی توانند با ایران مراودات مالی و اقتصادی داشته باشند، اما تحریم های ثانویه مختص اتباع غیرآمریکایی است که طبق شیوه نامه تدوین شده نحوه مراودات تجاری آنها با ایران مشخص است.

وی در رابطه با نگرانی های بجایی که پیرامون طرح ها و مصوبات اخیر کنگره آمریکا برای تحریم های جدید علیه ایران وجود دارد، تصریح کرد: دیروز دفتر رئیس جمهور آمریکا بیانیه ای را در رابطه با قانون شفافیت مالی تروریسم که مصوبه اخیر کنگره آمریکا است صادر کرد و در آن بیان داشت که اگر قانون مزبور تصویب شود رئیس جمهور آن را وتو می کند.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه تصریح با اشاره به قانون محدودیت ویزا برای سفرکنندگان به ایران نیز گفت: لابی صهیونیست ها و لابی عربستان که در دو سال گذشته علیه برجام تلاش کرده‌اند، در آخرین لحظه این قانون را در بودجه گذاشتند که اوباما نتواند آنرا وتو کند، اما وزیر خارجه این کشور نامه ای به ظریف نوشت و تعهد کرد که طوری عمل می کنیم که به اجرای برجام خللی وارد نشود.

عراقچی افزود: در این نامه به آقای ظریف تعهد داده شده است که حتی به قیمت توقف قانون، اجازه اعمال تحریم های جدید بر خلاف برجام را علیه ایران نمی دهند.

وی با اشاره به نگرانی هایی که در رابطه با محدود شدن برنامه هسته ای به واسطه اجرایی شدن برجام وجود داشت، گفت: تردیدهایی در این زمینه ایجاد شده بود، اما تست موشکی ما به همه این تردیدها پایان داد و پس از این اقدام، جمهوری اسلامی ایران، هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی ها صریحا اذعان کردند که تست موشکی ایران بر خلاف برجام نبود. گرچه ممکن است از نظر آنها این تست موشکی مغایر با قطعنامه های صادر شده باشد.

معاون حقوق و امور بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به بسته شدن پرونده PMD توضیح داد: این پرونده یکی از پیچیده‌ترین پرونده های تاریخ ایران بود و مدعی بودند که این پرونده ابعاد نظامی داشته است.

عراقچی با بیان اینکه ۱۲ قطعنامه شورای حکام می گوید ایران باید در زمینه پرونده هسته ای همکاری کند و آن را امری حیاتی و مهم می شمارد، خاطرنشان کرد: آنها تعهد کرده بودند که با قطعنامه جدید این پرونده را ببندند که این کار مراحل پیچیده ای را طی کرد و در نهایت به جایی رسید که بر خلاف باور برخی، قطعنامه ای صادر شد و پرونده PMD خاتمه پیدا کرد.

وی با تاکید براینکه ما مسئله اراک و فروش مواد را به این پرونده موکول کرده بودیم، تصریح کرد: تردیدهایی پس از برجام به وجود آمد که آیا  دامنه موشکی ایران را نیز فرا می گیرد یا خیر و این نگرانی مهم بود. توضیحاتی که ما می دادیم قانع کننده نبود که با تست موشکی عماد به همه تردیدها پایان داده شد.

معاون حقوق و امور بین الملل وزارت امور خارجه اظهار کرد: پس از آن هم آمریکایی ها و هم اروپایی ها به صراحت گفتند که برجام نقض نشده است و با قطعنامه ها تعارض دارد.

عراقچی خاطرنشان کرد: وقتی به چند ماه گذشته نگاه می کنیم می بینیم که در صحنه عمل آن چیزی که رخ داده ما را به این نتیجه می رساند که برجام مسیر خود را طی می کند و طرف مقابل پایبند به تعهدات خود است.

وی در خصوص خارج شدن قلب رآکتور اراک افزود: در اراک نیز کلندریای رآکتور اراک که به قلب معروف شده است، خارج شده و مراحل آن در حال انجام است.

معاون حقوق و امور بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه قرار است تا روز جمعه آژانس به راستی آزمایی تعهدات ایران خاتمه دهد، ادامه داد: آژانس تا روز جمعه باید گزارش دهد و بازرسان آن تا این روز وقت بازرسی دارند. تعهدات هر دو طرف انجام شده و فکر می کنم از روز جمعه، شنبه یا یکشنبه به آخر خط می رسیم.

عراقچی افزود: در چند روز آینده، روز اجرایی شدن طی بیانیه مشترکی که توسط موگرینی و ظریف خوانده می شود، اعلام خواهد شد.

وی افزود: غنی سازی و برنامه هسته ای ما ادامه پیدا می کند. راکتور اراک به رسمیت شناخته می شود و حداکثر قلب آن عوض و یک قلب جدیدتر جایگزین خواهد شد.

عراقچی ادامه داد: اگر کسی در ایران بدنبال بمب هسته ای است، برجام بدترین توافق است اما اگر بدنبال انرژی صلح آمیز هسته ای بهترین توافق خواهد بود.

وی با بیان اینکه قدرت اقتدار درونی جمهوری اسلامی ایران باعث پیشرفت در بحث هسته ای شده است، افزود: در دنیای موجود کسی به ضعیف بها نمی دهد. اگر  ما ۲۰ هزار سانتریفیوژ و ۱۰ تن مواد نداشتیم طرف مقابل پای میز مذاکره نمی آمد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه ادامه داد: در تحریم ها نه تنها طرف مقابل دید که ما به زانو در نیامده ایم بلکه از لحاظ نظامی و توان دفاعی به نقطه ای رسیدیم که هیچ کس فکر حمله به ما را نمی کند.

عراقچی با بیان اینکه موشک های ما، طرف های مقابل را از حمله منصرف کره است، تصریح کرد: تا وقتی که این قدرت ها را حفظ کنیم، برجام  سر جای خود خواهد بود.

وی با طرح این سئوال که چه تضمینی وجود دارد که طرف مقابل، برجام را نقض کند، گفت: تضمین قدرت جمهوری اسلامی ایران است و این قدرت آنها را پای میز مذاکره آورده و اگر آنها بدانند ضعیف هستیم برجام را نقض خواهند کرد.

عراقچی با طرح این سئوال که چرا طرف مقابل حاضر است در نوسازی راکتور اراک کمک کند، افزود: زیرا آنها می دانند که اگر همکاری نکنند و اراک را آن طور که آنها می خواهند به طور صلح آمیز کامل نکنند ما خودمان این کار را انجام خواهیم داد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه توان جمهوری اسلامی تا حدی است که شما با قدرت می توانید شناور خارجی را متوقف  و دستگیر کنید، ادامه داد: سپس با قدرت آنها را آزاد کرده و این نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: حادثه ای که دیشب اتفاق افتاد بلافاصله از کانال های دیپلماتیک متوجه قضایا شدیم و اگر طرف مقابل می خواست از طریق رسانه خود پیگیری کند و ما نیز از طریق رسانه پاسخ بدهیم معلوم نبود چه بشود؟

عراقچی افزود: از طریق دیپلماتیک یک موضوعی که می توانست ابعاد مختلف به خود بگیرد، حل و فصل شد.

وی یکی از مولفه های جدید قدرت جمهوری اسلامی ایران، توانایی‌های دیپلماتیک دانست و خاطرنشان کرد: می دانید هر کشوری از مولفه های مختلف قدرت برخوردار است. منابع خدادادی مثل جغرافیا، مولفه توانایی های نظامی و توانایی های دیپلماتیک از مولفه های قدرت جدید هستند.

وی گفت: دیپلماسی بدون قدرت، ضعیف است و قدرت بدون دیپلماسی کور است. در ماجرای برجام، ایران توانایی دیپلماتیک خود را نشان داد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه افزود: ما از یک گفتمان ضد سلطه برخورداریم و حرف برای گفتن در دنیا داریم.

عراقچی ادامه داد: در حوزه اقتصادی برجام موانع را از سر راه بر می دارد و توانایی های دیپلماتیک ما را شکوفا می کند و فکر می کنیم به عنوان یک قدرت می توانیم فراتر از منطقه عمل کنیم. در دوران پسابرجام، جمهوری اسلامی به سمت یک قدرت بزرگ بین المللی حرکت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عراقچی در ادامه این نشست به سئوالات شرکت کنندگان در این نشست پاسخ داد و گفت: در حال حاضر ۴۰ تُن آب سنگین مازاد داریم که آمریکا اعلام کرده خریدار آن است.

وی در خصوص بازگشت تحریم ها پس از لغو و یا تعلیق گفت: آمریکا حق ندارد تحریم هایی که برداشته می شود دوباره برگرداند و اگر غیر از این باشد خلاف برجام است.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه تحریم های تسلیحاتی، موشکی و اشاعه ای ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: تحریم های تسلیحاتی ۵ سال، موشکی ۸ سال و اشاعه ای ۱۰ سال پابرجا خواهد بود.

عراقچی در خصوص بازسازی راکتور اراک اظهار داشت: برای اینکه ما اطمینان پیدا کنیم برای مدرن سازی اراک اقدام می کنند یک سند رسمی که به امضا ۸ وزیر رسیده است را منعقد کرده ایم.  کشورهای ۱+۵ تعهد کرده اند و یک گروه باید در این خصوص به ایران کمک کنند. این سند بسیار محکم است و تضمین را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: یک سند بین ایران و آمریکا و چین وجود داردو از همه مهمتر ما نهایتا متکی به توان داخلی خود هستیم. قرارداد داخلی با یک شرکت ایرانی بسته می شود و این شرکت با طرف های خارجی قرارداد می بندد.

معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه  با اشاره به اینکه در مورد راکتور اراک نگرانی وجود ندارد، گفت: یک شرکت ایرانی طرف قرارداد با سازمان انرژی اتمی است و شرکت های خارجی نیز با این شرکت همکاری می کنند و در صورت عدم همکاری، خود شرکت کار را پیش خواهد برد.

منبع:مهر

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۴ دی, ۱۳۹۴

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو