به گزارش خبرنگار سرای نور؛ نمایشگاه و فروشگاه دائمی عرضه دست ساخته های هنرجویان هنرستان های کار و دانش و فنی و حرفه ای استان با حضور نظری معاون آموزشی مدیرکل آموزش و پرورش ، کاظمی ، ریاست فنی و حرفه ای و کار و دانش استان مازندران ، گرجی مدیر آموزش و پرورش نور افتتاح شد .
گرجی از اختصاص یک باب مغازه در طبقه زیرین اموزش و پرورش نور به نمایشگاه و فروشگاه دائمی عرضه دست ساخته های هنرجویان هنرستان های کار و دانش و فنی و حرفه ای شهرستان نور خبر داد .
گفتنی ست پس از افتتاح ، مسئولان استان و شهرستان از ست ساخته های خانم بهرامی بانوی هنرمند و هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفه ای و کار و دانش هنرستان شهید بهشتی رویان بازدید به عمل آوردند.
مدیرآموزش و پرورش شهرستان نور در گردهمایی مدیران و مربیان هنرستان های فنی در سالن اجتماعات هنرستان شهید بهشتی رویان طی سخنانی اظهار کرد : در راستای فرامین رهبری و شعار سال ” اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل “باید به گونه ای سیاستگذاری شود که نیاز به بودجه خارج از مدرسه نباشد.
وی افزود : در این راستا آموزش و پرورش نور ، حرفه ای خاص را برای هر کدامیک از هنرستان ها در نظر گرفت.
احمد گرجی در ادامه از اختصاص حرفه فوتوگرافی و عکاسی به هنرستان فنی و حرفه ای شهید بهشتی رویان ،فراورده های بتنی به هنرستان فنی و حرفه ای شهید فیاضی ، مکانیکی ، تعویض روغن و قارچ به هنرستان کار و دانش عاشورا ، پوشاک به مدرسه حجاب خبر داد و گفت : این حرفه ها می تواند از لحاظ مالی سوددهی خوبی برای مدارس و دانش اموزان داشته باشد.
این مسئول اضافه کرد : اخیراً ۲۳ پروژه با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در آموزش و پرورش نور افتتاح شد که بخش زیادی از هزینه ها از محل درآمدهای داخلی اموزش و پرورش بوده است .
دیوسالار : فراهم نمودن تجهیزات استاندارد، اصلی ترین نیاز و مطالبه ی هنرستان های شهرستان نور
در ادامه آیت دیوسالار ، نماینده مدیران هنرستان های کار و دانش و فنی و حرفه ای شهرستان نور رقابت دانش اموختگان هنرستان های با امکانات و تجهیزات استاندارد را با هنرجویان هنرستان های فنی و حرفه ای شهرستان نور را رقابتی نابرابر عنوان کرد و از معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش مازندران خواستار فراهم نمودن تجهیزات استاندارد و متناسب با یک هنرستان در شهرستان نور شد .
وی از در نظرگرفتن برنامه های اجرایی مدوّن برای هنرستانها و خارج شدن از حالت جزیره ای و تصمیم گیری انفرادی هر هنرستان سخن راند.
دیوسالار نظام آموزشی کنونی که دارای عملکرد ضبط صوتی ” بخوان ، حفظ کن ، امتحان بده” است را یک نظام ناکارآمد برشمرد و و آن را به یک انسان با سر بزرگ و دست و پاهای کوچک تشبیه کرد که ایده های بسیار زیادی در سر می پروراند ولی قابلیت و مهارت اجرایی نمودن آن را ندارد .
این مسئول خاطرنشان کرد : در کشورهای اتحادیه اروپا ۶۹ درصد دانش اموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش تحصیل می کنند و بیش از ۵۰ سال است که نظام اموزشی کشورهای صنعتی به سمت آموزش فنی و حرفه ای روی آوردند
وی اضافه کرد : آمارهای رسمی یونسکو نشان می دهد که ۱٫۵ دلار هزینه در مدارس فنی و حرفه ای در آینده ۱۵ دلار سود دهی در بر خواهد داشت.
نماینده مدیران هنرستان های کار و دانش و فنی و حرفه ای شهرستان نور در بخش دیگری از سخنانش ، فارغ التحصیلان بیکار را یکی از بزرگترین معضلات کشور برشمرد و در ادامه گفت : تعداد دانشگاه های ایران ۲۶۴۰ دانشگاه است که در مقایسه با کشور چین با ۲۴۸۱ دانشگاه ، هند با ۱۴۲۰ دانشگاه ، انگلیس با ۲۹۱ دانشگاه ، آلمان با ۴۱۲ دانشگاه و ….این تعداد بسیار زیاد است چرا که از کیفیت آموزشی پایینی برخوردارند و چون مهارت های لازم را کسب نکرده اند، عملا هیچ قابلیتی در ارگانها،شرکتها نیز نخواهند داشت .
دیوسالار، فضای فیزیکی بسیار محدود برای کلاس درس و کارگاهها ، کمبود نیروی انسانی ، وجود نیروهای غیربومی ، ناآگاهی بسیاری از مشاوران ازرشته های فنی و حرفه ای و … را از مشکلات عمده هنرستانهای شهرستان نور در نظام اموزشی سه ساله عنوان کرد و افزود : در این صورت عملاً هدایت صحیح نیز صورت نمی گیرد.
سلام.وبسایت جالبی دارید.واقعا ممنونم