زمان انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ -

روحانی در نشست خبری

شرایط زندگی مردم پارسال بهتر از پیش بینی ما بود

رئیس جمهور گفت: در سال ۹۵ شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، خدمات دولت و اقتصادی طبق اعلام مراکز آمار کشور و جهانی بهتر از حدی بود که در آغاز سال پیش بینی می کردیم.

به گزارش سرای نور؛ حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز در ابتدای نشست خبری با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی گفت: خوشحالم که امروز این فرصت در اختیار من قرار گرفت تا در خدمت خبرنگاران سخت کوش برخی سوالات مورد علاقه مردم از طرف آنها مطرح شده و من پاسخگو باشم.

وی با گرامی داشت سال جدید و تبریک عید نوروز، ایام مبارک ماه رجب و میلاد باسعادت مولی متقین افزود: دولت یازدهم در طول تلاش هایش در بیش از سه سال و نیم گذشته و به ویژه در سال ۹۵ موفقیت هایی داشته که به برخی از آنها اشاره می کنم.

روحانی ادامه داد: در مجموع ما احساس می کنیم با رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت های مردم دولت در اهداف مدنظر در برخی از آنها موفق بوده است. در سال ۹۵ شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، خدمات دولت و اقتصادی طبق اعلام مراکز آمار کشور و جهانی بهتر از حدی بود که در آغاز سال پیش بینی می کردیم.

رئیس جمهور ادامه داد: اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق بگیرانی که حقوق آنها حداقلی است، دریافتی بازنشستگان و افراد تحت پوشش بهزیستی در مجموع ۴ سال دولت یازدهم دو برابر یا بیش از دو برابر افزایش داشته و امسال هم برای مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی ۲۰ درصد حداقل حقوق به دریافتی آنها اضافه می شود که رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

روحانی تاکید کرد: در مجموعه چهارسال حقوق همه افراد کم درآمد حداقل به دو برابر و گاهی دو و نیم برابر و بیشتر افزایش یافته است مثل معلمان و برخی کارمندان در حقیقت اولین دغدغه دولت افراد کم در آمد بوده است.

رئیس قوه مجریه گفت: این اولین دولتی بوده که همه ساله افرادی که حقوق و دستمزد دریافت می کنند، اضافه حقوقشان بیش از تورم سالانه بوده است، در گذشته هرگز اینگونه نبوده که اگر تورم ۱۰ یا ۱۲ درصد بوده حقوق آنها ۱۵ درصد اضافه شود اما از آغاز کار دولت ما این مسئله را به طور مرتب انجام دادیم.

روحانی افزود: وضع کشاورزان ما کلا در دولت یازدهم نسبت به گذشته بهتر شده است، در سال ۹۱ پول گندمی که به کشاورزها پرداخت شده ۸۰۰ میلیارد تومان است، در سال ۹۵ این رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان است. ببینید چندبرابر شده است، کشاورزان اقشار زحمت کش جامعه ما هستند که امنیت غذایی ما را تامین می کنند

وی افزود: تراز تجاری ما در مواد غذایی ما منهای ۱/۸ بوده است در سال ۹۵ تراز تجاری ما منهای ۶/۲ است که باز منفی است اما فاصله وجود دارد و این فاصله تولید و تلاش بیشتر ما و خوداتکایی بیشتر است.

روحانی گفت: در سال ۹۲ تولیدات کشاورزی ما حدود ۹۷ میلیون تن و در سال ۹۵ حدود ۱۱۸ میلیون تن بوده است. افزایش تولید مواد غذایی هم به معنی بهتر شدن وضع زندگی کشاورزان و دامدارن و هم به معنی اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه دولت بیشترین توجه خود را به مسئله درمان و محیط ‌زیست قرار داده است، گفت: برای اولین بار در تاریخ ایران تمام مردم و حاشیه‌نشینان تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند؛ این بدان معناست که دولت به فکر محرومین، مستضعفین و حاشیه‌نشین‌ها بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در دولت یازدهم ۲۱ هزار تخت بیمارستانی به تعداد تخت‌ها اضافه شده است، اظهار کرد: این تعداد تخت بیمارستانی، یک چهارم کل تخت‌های بیمارستانی کشور در طول تاریخ که ۸۰ هزار عدد بوده، است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت در مناطق روستایی گفت: تمام روستاهای گازکشی‌ شده کشور قبل و بعد از انقلاب تا سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا بوده اما در این دولت تعداد روستاهای گازکشی شده ۹۰۰۰ بوده است. در این دولت تمام روستاهایی که از ۱۰ خانوار بیشتر هستند، برق دارند. همچنین در این دولت به ۵۲۰۰ روستا آبرسانی شده است؛ اینها همه به معنای کمک دولت به اقشار کم‌درآمد است.

روحانی با بیان اینکه جامعه، خیابان‌ها، مدارس و دانشگاه‌های ما کمتر امنیتی شده است، گفت: در انتخابات پیش‌رو باید حواسمان باشد که فضا دوستانه و برادرانه باشد. اشکالی ندارد که جناح‌ها و گروه‌ها حرفشان رابزنند اما باید دقیق حرف بزنیم و به مردم دروغ نگوییم چرا که بالاترین خیانت مردم، دروغ گفتن است. نتیجه انتخابات باید وحدت و دوستی را بیشتر کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه طی کردن مسیرهای پرافتخارتر برای این سرزمین در سایه وحدت امکانپذیر است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۵، ۴۲ پروژه مربوط به صنعت انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به ثمر رسید که دیروز مهمترین آنها افتتاح شد. ما در همه فناوری‌های پیشرفته از جمله هسته‌ای بخصوص پس از برجام در مسیر پیشرفت قرار داریم.

رئیس قوه مجریه در همین باره اضافه کرد: اگر بخواهیم زمینه‌های مختلف را قبل و بعد از برجام مقایسه کنیم، می‌بینیم که فضا برای تحرک و پیشرفت ما بیشتر شده است، از همه ارگان‌هایی که از این فضا به خوبی استفاده می‌کنند، تشکر می‌کنم.

روحانی با اشاره به ابلاغیه به کلیه دستگاه های اجرایی در زمینه تولید و اشتغال گفت: امروز این ابلاغیه به همه دستگاه ها ابلاغ شده است. برنامه برای تولید ملی و اشتغال تهیه شده و برنامه های دستگاه ها باید بر این اساس آغاز شود. امیدواریم دولت بتواند در انتهای سال ۹۶ آمار افتخارآمیزی در زمینه تولید و اشتغال به ملت ارائه کند.

یارانه اقشار آسیب پذیر باید بیشتر شود

رئیس‌جمهور در پاسخ به نخستین سؤال مطرح شده در این نشست خبری که از سوی روزنامه دنیای اقتصاد مطرح شد که اولویت‌های اقتصادی شما در صورت پیروزی چه خواهد بود و چه سیاست‌هایی در قبال پرداخت یارانه، اصلاح نظام بانکی و رونق اقتصادی در پیش خواهید گرفت، گفت: در این جلسه راجع به بحث‌های انتخاباتی نمی‌خواهیم صحبت کنیم اما در قالب دولت در آینده چه فکر و برنامه‌ای دارد، می‌شود به آن پرداخت. مسئله یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده و در چارچوب قانون باید انجام می‌شده است.

وی ادامه داد: یک بخشی از یارانه را به بخش‌هایی که دارای اهمیت بیشتر بوده است، همانند بخش کشاورزی محول کرده‌ایم، پولی که به گندم می‌دهیم با قیمت بین‌المللی آن متفاوت است یعنی چیزی حدود دو برابر. بهای بین‌المللی آن ۷۰۰ است اما ما ۳۰۰ می‌خریم؛ این از بخش یارانه تأمین می‌شود و یا یارانه‌ای که در بخش درمان هزینه می‌شود، ۳۷ درصد است که اکنون ۶ درصد آن برای شهرها و در روستاها هم سه درصد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر من دولت باید تابع قانون باشد و در چارچوب قانون، به آنچه که مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند، عمل نماید.

رئیس‌جمهور افزود: نکته دیگری که در خصوص یارانه از سوی دوستان اقتصادی مطرح می‌شود این است که یک قشر در جامعه بیشتر آسیب‌پذیرند و بهتر است که یارانه بیشتری دریافت کنند و برای این موضوع برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده‌ایم.

باید روزی برسد که هیچ‌کس نیاز به یارانه نداشته باشد

روحانی در پاسخ به سؤال خبرنگار رادیو در خصوص اینکه در دوره انتخابات قول‌هایی داده‌ بودید که باید شرایط به شکلی باشد که مردم نیازی به یارانه نداشته باشند، این شعار چقدر محقق شده است؟ گفت: درست است من معتقدم باید به جایی برسیم که مردم نیازی به یارانه نقدی نداشته باشند، اما این حرف در چهار سال محقق‌شدنی نیست. البته ما سعی کردیم یارانه را به بخش‌های دیگر مانند مسائل اجتماعی ببریم.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات مردم، همه آنها باید کار داشته و درآمد برای زندگی به اندازه کاف داشته باشند و اگر می‌خواهیم همه شغل داشته باشند، بدون سرمایه‌گذاری و امنیت، این مهم محقق نمی‌شود؛ البته سرمایه‌گذاران باید با اطمینان و امید به آینده داشته باشند اما برخی مانند ماشین دودی، فضا را دودآلود می‌کنند که این آسیب‌زننده است. باید تلاش کنیم که جذب سرمایه داشته باشیم تا دست به ایجاد اشتغال بزنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به ورود چند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشور گفت: ورود این هواپیماها به عده‌ای برخورد و می‌گویند چرا هواپیما خریدید، مردم در ایران سالانه بیش از چهار میلیارد دلار به شرکت‌های هوایی خارجی پول می‌دهند؛ بهتر نیست این پول به شرکت‌های داخلی برسد؟ کشور ما باید به روزی برسد که هیچ‌کس نیاز به یارانه‌ای نداشته باشد و این کار به تنهایی توسط دستگاه‌های اجرایی محقق نمی‌شود. همه دستگاه‌ها و مردم باید برای تحقق آن تلاش کنند.

روحانی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار رادیو در خصوص سیستم بانکی گفت: بانک‌های ما در سال ۹۵، ۴۳ درصد بیشتر از سال‌های گذشته به مردم تسهیلات دادند که حدود ۴۳۰ میلیارد می‌شود و ۲۴ واحد صنعتی در این سال وام دریافت کرده‌اند؛ البته برخی به مدیران بانکی ظلم‌هایی کرده‌اند که باید به آن رسیدگی شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: این دولت اولین دولتی است که بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت می‌کند و سرمایه‌های بانکی دولتی در این دولت تقریباً دو برابر شده است، اصلاحات بسیاری انجام شده و دستورالعمل‌های مختلفی به معاون اول داده‌اند، مشکل بانک‌ها در بعضی موارد بسیار خوب و در برخی دیگر ضعیف بوده، البته در بحث مبارزه با فساد و قاچاق در این دولت کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم. به عنوان مثال در قاچاق از ۲۵ میلیارد به کمتر از ۱۲ میلیارد قاچاق در سال رسیده بود؛ اینها همه نشان می‌دهد که قدم‌های خوبی برداشته شده و باید قدم‌های بهتری برداشته شود.

لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب برای حمله شیمیایی به «خان شیخون»

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز مبنی براینکه حمله آمریکا به سوریه جنگ سوریه را وارد فاز جدیدی کرده آیا ایران سیاست خود را در ایران تغییر خواهد داد گفت: مسئله سوریه موضوع بسیار مهم  و حساسی است، ما از ابتدای ماجرای سوریه که به ۶ سال قبل مربوط می شود نظرمان این بود که کشورهای دیگر در حمایت از تروریست ها دخالت نکنند برخی کشورهای اروپایی حمایت کردند.

وی افزود: من به روسای بسیاری از کشورهای اروپایی گفتم این حمایت برای خود شما خطرناک است و به زودی این ناامنی ها را در پایتخت خودتان خواهید دید، جمهوری اسلامی از ابتدا معتقد بود تروریست ها از سراسر جهان که به وحشیانه ترین شکل در سوریه می جنگند باید به این کار خاتمه دهند البته باید اصلاحاتی هم در سوریه ایجاد شود این اصلاحات را ما فقط به تهران و اصفهان محدود نمی دانیم امیدواریم اصلاحاتی در سوریه نیز صورت گیرد که ضروری است.

رئیس جمهور با اشاره به حمله اخیر آمریکایی ها به سوریه به بهانه ای که معلوم نیست تصریح کرد: پیشنهاد ما این بود که کمیته حقیقت یاب تشکیل شود، دیروز هم در تماس تلفنی به آقای پوتین و آقای بشاراسد گفتم که یک کمیته حقیقت یاب بین المللی تشکیل شود، این کار ساده است آقای پوتین هم گفت که این مسئله آسان است که کمیته ای بی طرف و علمی این مسئله را پیگیری کنند.

روحانی گفت: باید دید اگر آمریکا مقصر شناخته شد چه واکنشی از خود نشان می دهد، تروریست ها باید بدانند هر وقت از سلاح شیمیایی استفاده کنند و آمریکا از آنها حمایت کند، مگر این مسئله بی پاسخ خواهد ماند، مگر آمریکا یک بار این کار را کرده مگر این اقدامات بی پاسخ می ماند. کار آمریکا نه با حقوق بین الملل و منافع منطقه و نه باحقوق و منافع بین الملل سازگار نیست. اشتباه می کنند کشورهایی که آمریکا را برای این کار تشویق می کنند این البته برای جبران شکست های تروریست هاست چون تروریست ها دو شکست بزرگ در سوریه داشتند.

رئیس جمهور تصریح کرد: کاربرد سلاح شیمیایی صرف نظر از اینکه عامل آن کیست غلط است، وقتی می گویند بمباران شیمیایی ما یاد سردشت می افتیم، ما قربانی سلاح شیمیایی هستیم ملت ما در این منطقه سالها در برابر سلاح شیمیایی زجر کشیدیم.

روحانی درباره افتتاح دفتر اتحادیه اروپا نیز پاسخ داد: وزارت خارجه این مسئله را دنبال می کند و در چارچوب مقررات کشور پیگیری می شود.

چند روز صبر کنید تا متوجه شوید چه کسانی نامزد ریاست جمهوری می شوند

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار کیودو ژاپن در خصوص شرکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: پاسخ به این سوال هنوز زود است، از فردا ثبت نام افراد متقاضی آغاز می شود و ۵ روز زمان برای ثبت نام داوطلبان وجود دارد اگر صبر کنید مشخص می شود چه کسانی در انتخابات ثبت نام می کنند. امیدوارم انتخابات با حضور پرشور و حداکثری مردم برگزار شود و کسی که مردم به او اعتماد کرده و رای داده اند قدرت را به دست بگیرد.

از برخی وزرا خواسته ام گزارش بازداشت مدیران تلگرامی را تهیه کنند

روحانی در پاسخ به سؤال روزنامه اعتماد در خصوص بازداشت تعدادی از مدیران تلگرامی که قبل از سال جدید صورت گرفته بود و رعایت حقوق شهروندی، گفت: سؤال مهمی را مطرح کردید برای جوان‌هایی که در این عرصه فعالند. یکی از قول‌هایی که دولت داده، این بوده است که مردم آزادی را بهتر حس کنند، برخی هم می‌گویند اقتصاد را باید لمس کرد ولی به نظر من آزادی را هم باید لمس کرد، این ویژگی کشوری است که دارای مردم‌سالاری دینی است، اینکه یک نفر از یک حزبی حمایت کرده و به زندان برود، باید مورد پیگیری قرار بگیرد و امیدوارم که انشاءالله دیگر شاهد این‌گونه موضوعات نباشیم.

وی ادامه داد: در برخی از پرونده‌ها، افراد را شنبه احضار می‌کنند و تا ظهر می‌تواند وثیقه بگذارد و آزاد شود ولی در برخی پرونده‌ها، فرد را پنجشنبه احضار می‌کنند و تا بخواهد وثیقه بگذارد، به تعطیلات آخر هفته برمی‌خورد و دو شب را در بازداشت نگه داشته می‌شود. دستور پیگیری این موضوع را به وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری داده‌ام. بعد از تعطیلات نوروز هم به این موضوع تأکید داشتم که موضوع بازداشت مدیران تلگرامی پیگیری شود و گزارش کتبی به من بدهند.

نگفتم ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می کنم!

روحانی در پاسخ به سؤال روزنامه همشهری مبنی بر اینکه شما در ابتدای دولت خود گفتید که مشکلات را در ۱۰۰ روز حل می‌کنید اما در آذرماه سال گذشته گفتید که مشکلات در ۴۰۰ سال آینده هم حل نخواهد شد، چه شد که نظرتان تغییر کرد؟ گفت: خوب شد که این سؤال را مطرح کردید چون این دروغ را مرتب در برخی رسانه‌ها مطرح می‌کنند. من چه زمانی گفتم که ۱۰۰ روزه مشکلات را حل می‌کنم؛ آن چیزی که من گفتم این بود که اگر بتوانم در انتخابات پیروز شوم، کارهای انجام شده در پایان ۱۰۰ روز نخست را اعلام خواهم کرد.

وی افزود: عده‌ای مخرب آمدند و گفتند که روحانی گفته می‌خواهد ۱۰۰ روزه مشکلات را حل کند، آن کسی که یک شبه مشکلات را حل می‌کرد، فرد دیگری بود، ما نیستیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت اقداماتی را در ۱۰۰ روز نخست داشت و در پایان این مدت هم اعلام کرد، در این ۱۰۰ روز هم برنامه‌هایی از جمله برای موانع پیشرفت اقتصادی کشور وجود داشت، شروع به اجرا کرد.

روحانی تصریح کرد: شما فکر می‌کنید تورم از ۴۵ درصد در سال ۹۳ که به ۲۵ درصد رسید، از آسمان هفتم نازل شد؟ ما از روز اول شروع به برنامه‌ریزی کردیم که تورم از ۲۵ به ۱۵ رسید و سپس تک رقمی شد.

وی خاطرنشان کرد: من از ابتدا اعلام کردم که در سال ۹۶ تلاشم این است که تورم را تک رقمی کنم. من در سال ۹۵ تک رقمی کردم، شما باید بگویید که برنامه من دقیق بوده و کارمان دقیق‌تر از برنامه بوده است.

روحانی تصریح کرد: من در برنامه گفتم که رشد منفی را مثبت خواهم کرد. رشد منفی ما در سال ۹۱، منهای ۶.۸ درصد بود اما در سال ۹۳ مثبت شد. در سال‌های ۹۴ و ۹۵ هم این روند ادامه پیدا کرد و برای اولین بار بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز توسط مقام معظم رهبری، ما رشد اقتصادی را در سال ۹۵ به ۸ درصد رساندیم.

رئیس‌جمهور گفت: بنابراین برنامه اقتصادی، کار و خودکفایی‌های ما روشن است، ما در گندم، گازوئیل و گاز خودکفا شده‌ایم. ما امسال در بنزین خودکفا خواهیم شد.

وی با بیان اینکه مگر می‌شود مشکلات را در ۱۰۰ روز حل کرد؟ گفت: مشکلات را در ۴۰ سال هم که شما گفتید، نمی‌شود حل کرد. ۱۰۰ سال دیگر هم مشکلات حل نمی‌شود. مشکلات باید قدم به قدم حل شود. قدم به قدم این است که تورم پایین بیاید و رشد اقتصادی بالا بیاید و سرمایه‌گذاری انجام شود.

وضع بانک های ما امروز از دیروز بهتر است

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی براینکه تیم هماهنگی اقتصادی دولت برای پایین آوردن تورم پیشنهاد داد نرخ سود بانکی بالا نگه داشته شود تا پول مردم در بانک ها بماند، اجرای این طرح باعث رقابت بانک ها در جذب سپرده شد، الان وضعیت بانک های ما ناشی از این سیاست بحرانی است و موسسات مالی بسیاری ورشکسته شده اند، سیاست کنترل تورم شما اگرچه باعث کاهش نسبی تورم شد اما بحرانی را در نظام بانکی به وجود آورد که تا کنون سابقه نداشت، آیا مسئولیت ایجاد این بحران را می پذیرید گفت: من کلمه بحران را که شما می گویید قبول ندارم، یکی از افتخارات دولت این است که تورم را تک رقمی کرده است چیزی که از ابتدا دنبال آن بودیم و بعد از ۲۶ سال محقق شد.

روحانی افزود: بانک ها شرایطشان امروز بسیار بهتر از پارسال است، وضع بانک های ما امروز از دیروز بهتر است، حالا یک مورد خاص که شما اشاره می کنید تفصیل آن را رئیس کل بانک مرکزی گفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما به دنبال پایین آوردن تورم از بانک ها خواستیم که تسهیلات با نرخ کمتر داده شود برای این کار خود به خود سود سپرده هم باید پایین می آمد  البته ما خواسته خود را نه به صورت دستوری مطرح کردیم چون در دولت قبل تجربه شد که هر کاری به طور دستوری از بانک ها خواسته شد انجام نگرفت، کار بانک مرکزی پایین آوردن سود بین بانکی بود همین باعث شد که سود تسهیلات هم پایین آمد.

روحانی گفت: در بانک ها یک نظمی پیدا شد و علت پایین آمدن تورم نظارت دولت بوده است چون ما مرتب از بانک مرکزی وام نگرفتیم. دولت قبل به یکباره ۴۳ هزار میلیارد تومان پول از بانک مرکزی گرفت و به مسکن مهر داد در حقیقت دخالت کردن در جیب مردم و برداشت از پول بانک مرکزی اشتباهاتی بود که در دولت قبل انجام شد.

وی افزود: وضع تسهیلات از اول دولت و نسبت به دولت قبل بهتر است. پایین آمدن سود تسهیلات بانکی به خصوص در بخش تولید یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود دولت امروز در برخی بخش های تولید سوبسید پرداخت می کند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: ما در صندوق توسعه ملی هم این کار را انجام دادیم تا کسانی که می خواهند برای تولید از صندوق توسعه ملی استفاده کنند بتوانند با سود پایین از این تسهیلات برخوردار شوند.

آمریکایی ها هیچ گاه در چارچوب مقررات بین المللی عمل نکرده اند

رئیس جمهور در ادامه نشست خبر در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه دولت آمریکا اخیرا به کنگره اعلام کرده ممکن است حمله به سوریه بار دیگر تکرار شود فکر می کنید چه اقدام و سیاستی می تواند جلوی تجاوزگری های شیطان بزرگ را بگیرد، گفت: آمریکایی ها از گذشته هیچ گاه در چارچوب مقررات بین المللی عمل نکرده اند حتی تحریم هایی که علیه ما داشتند و امروز هم دارند هیچ کدام منطبق بر چارچوب های بین المللی نیست.

روحانی افزود: آمریکایی ها بی جهت خود را به عنوان رهبر دنیا تصور می کنند. اساس حمله به سوریه اشتباه و نادرست بود و به نفع تروریسم تمام شد یعنی کسانی که در این دولت مدعی بودند ما می خواهیم با تروریسم مبارزه کنیم، در حقیقت تروریسم را تشویق کردند.

وی اضافه کرد: این اوضاع قابل ادامه پیدا کردن نیست البته آمریکایی ها در گذشته دخالت هایی در سوریه داشتند اما به این شکل واضح و آشکار نبود. در گذشته نیز نقاطی را بمباران می کردند اما اینکه مستقیما به یک پایگاه هوایی حمله کنند بی سابقه بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: تکرار این کار آمریکا می تواند برای منطقه خطرناک باشد و من فکر می کنم که پاسخ آن را باید ملت و ارتش سوریه در میدان جنگ در مبارزه با تروریست ها بدهند. باید پاسخی به تروریست ها بدهند که برای آمریکایی ها روشن شود که چنین اموری نمی تواند مشوق تروریست ها باشد.

باید مراقب تکرار حوادث شبیه پلاسکو بود

روحانی در پاسخ به سوال روزنامه ایران در خصوص گزارش ملی تهیه شده درباره حادثه پلاسکو و انتشار نیافتن آن از رسانه ملی گفت: مساله پلاسکو به تفصیل از سوی رسانه ملی مورد توجه قرار گرفت و گزارش های مستقیمی را به مردم ارائه می کرد اینکه این حادثه چرا اتفاق افتاد و تعدادی از آتش نشانان شهید شدند جای بررسی داشت. با دوستان دولت مشورت کردیم که برای این حادثه نیازمند یک گزارش ملی هستیم و متخصصینی در این حوزه ورود کرده و آن را بی طرفانه بررسی کردند.

وی گفت: این گزارش کارهایی را برای ارائه مدیریت بهتر و پیشگیری های لازم ارائه کرد که می توان از آن استفاده نمود. خود من برای شنیدن این گزارش یک روز کامل وقت گذاشتم و عنوان کردم چنانچه نظرات جدیدی وجود دارد آنها را هم بگیرند و گزارش را به صورت نهایی ارائه دهند. اصل کار، کار درستی است و اگر نیازی به لایحه هم داشته باشد ما حاضریم تا ضمانت ویژه ای برای اجرا بدهیم.

رئیس جمهور افزود: آنچه که درباره دولت در حادثه پلاسکو عنوان شده است پیگیری و عملیاتی می کنیم همین که یک هیاتی تشکیل شده و مبنا را بر اطلاعات شفاف گذاشته است خوب است اما اینکه چرا صدا و سیما آن را منتشر نمی کند عنوان کنم که این یک کار علمی است و می تواند مردم را آگاه کند.

وی تصریح کرد: این گزارش می تواند مشکلات را رفع کرده تا شاهد چنین حوادثی نباشیم. نباید فراموش کنیم که از اینگونه ساختمان ها داریم و این موضوع هم را باید دنبال کنیم.

توافق هسته‌ای کلید حل همه مشکلات نیست

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون ملی چین درباره اینکه شما ۴ سال پیش در تبلیغات انتخاباتی کلید اصلی مشکلات کشور را در توافق هسته ای می دانستید، اگر امروز بخواهید تصمیم به شرکت در انتخابات آتی کنید، کلید اصلی مشکلات کشور را چه می دانید، گفت: اولا من نگفتم کلید تمام مشکلات کشور مساله هسته ای است، کلید مشکلات کشور عقل، تدبیر و تلاش است.

وی افزود: من کلید مسائل هسته ای را گفتگو می دانستم که انجام شد و به نتایجی رسید. امروز هم در داخل کشور و منطقه مشکلاتی وجود دارد که هر کدام راه حلی دارد. باید این راه حل ها پیدا و اجرایی شود.

روحانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تلویزیون ملی چین درباره صحبت های دیروز آقای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای پیرامون بازگشت ایران در صورت نقض برجام اظهار داشت: درباره اجرای برجام همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند ما ناقض توافق هسته ای نخواهیم بود، این توافق زمینه ساز همکاری های خوبی با دنیا شده مثلا همکاری خوبی در نیروگاه اراک با چین و در فردو و ساخت سوخت با سوریه داریم.

وی ادامه داد: بعد از توافق هسته ای معاملات و تجارت خوبی انجام شده و طرح هایی که امروز در صنعت هسته ای انجام می شود مانند افتتاح طرح رادیو داروها در روز گذشته با کشورهای مختلف همکاری داریم. اگر چیزی گفته می شود برای این است که در صورت نقض عهد طرف مقابل ایران با تلاش دانشمندان و جوانان خود مانند همیشه دنیا را حیرت زده می کند.

باید فضای انتخابات را سالم نگه داریم

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا مبنی براینکه در آستانه انتخابات شاهد برخی تخریب ها به جای نقد منصفانه نسبت به دولت هستیم و پیشنهاداتی از جمله افزایش یارانه ها از سوی برخی کاندیداهای احتمالی مطرح می شود، نظرتان در این باره چیست، گفت: ما باید خودمان را در یک ماه آینده برای انتخابات آماده کنیم. در این مدت حرف های زیادی از حق و ناحق و منصفانه و غیر منصفانه زده می شود اما به هر حال همه باید تلاش کنیم فضا را یک فضای سالم نگه داریم.

وی افزود: مردم فریبی و کارهای پوپولیستی در شان ملت ما نیست. حساب و کتاب یارانه ای که الان پرداخت می شود مشخص است شما می توانید از سخنگوی دولت دراین باره سوال کنید تا ریز هزینه ها را اعلام کند. همین ۴۲ هزار میلیاردی که سالانه برای یارانه پرداخت می شود محل مشخصی دارد، اینکه کسی می گوید من صد تومان یا یکی دیگه می گوید من سیصد تومان یارانه می دهد باید گفت یارانه دادن مزایده نیست که قیمت آن بالا برود. قانون است و باید از افزایش قیمت حامل های انرژی تامین شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در دولت قبل هم در برخی موارد یارانه از محل خلاف قانون تامین می شد که دیوان محاسبات گزارش آن را  اعلام کرد.

وی گفت: البته من از پارسال به تیم اقتصادی درباره قشر کم درآمد گفتم که بررسی کنند، دهک هایی هستند که باید یارانه بیشتری دریافت کنند اما هرکس می گوید من بیشتر یارانه می دهم، توضیح دهد که از کجا و چکونه می خواهد پرداخت کند.

اینکه می گویند بیکاری بیشتر شده است درست است

روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه کارشناسان اقتصادی درباره آمارهای شما پیرامون زمینه اشتغال یعنی ۷۰۰ هزار شغل در سال تردیدهایی را مطرح می کنند، مبنای ایجاد این ۷۰۰۰ هزار شغل چیست و آیا این شغل ها پایدار است، گفت: مساله اشتغال برای ما مهم است. یکی از اهداف دولت یازدهم این بود که اشتغال خالص را بالا ببرد. البته اشتغال خالص در فاصله سال های ۸۶ تا ۹۱ بسیار پایین و زیر ۱۰ هزار بود.

وی در همین باره اضافه کرد: در فاصله سال های ۸۶ تا ۹۱ تعداد کسانی که در سن کار بودند بسیار زیاد شد. در آن دوره باید برای اشتغال کار وسیعی صورت می گرفت اما نشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه منشا آمار در دولت فعلی و دولت گذشته مرکز آمار بوده است، گفت: مرکز آمار با همان مدل آمارگیری که قبلا داشته، الان هم دارد انجام می دهد و تغییری نکرده. رئیس مرکز آمار که جدیدا به دیوان محاسبات رفت، همان کسی بود که قبلا در مرکز آمار حضور داشت.

وی با بیان اینکه ما در دولت فعلی ریاست مرکز آمار و ریاست مرکز خزانه را تغییر ندادیم، گفت: بنابراین ما بر اساس همان مبانی که قبلا بوده الان هم انجام گرفته است. در سال گذشته اشتغال خالص ما در فصل تابستان بیش از ۷۰۰ هزار شغل بود. در مجموع سال گذشته ۶۳۰ هزار شغل خالص بود. این اشتغال خالص شاید در جاهایی پایداری نداشته باشد.

روحانی افزود: آن چیزی که به عنوان آمار اعلام می شود هم شغل پایدار است و هم غیرپایدار. وقتی من به استان ها می روم و از استانداران آمارهای اشتغال را می گیرم، همین می شود. در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۱۲۱ هزار نفر اشتغال خالص در استان خراسان رضوی بود و استاندار آن را به صورت مکتوب به من تحویل داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: من به هر استانی که می روم آمارها را به طور مکتوب از استانداران می گیرم و وقتی که مقایسه می کنم می بینم با آن ۶۳۰ هزار شغل منطبق است.

روحانی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار نفر به دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیکار کشور اضافه شده است گفت: در سال ۹۵ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی شغل بودند. ما این مشکل را امسال هم خواهیم داشت و ممکن است متقاضی شغل امسال هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یا مقداری کمتر و بیشتر باشد.

روحانی تصریح کرد:ما از ابتدای سال اعلام کردیم که حتما باید تلاش کنیم امسال بالای ۷۰۰ هزار شغل خالص داشته باشیم البته دلمان می خواهد بیشتر از این باشد اما درست کردن شغل آن هم به شکل پایدار کار ساده ای نیست. همه از جمله مردم و کارآفرینان باید به میدان بیایند.

وی با اشاره به آمار شرکت های دانش بنیان گفت: در چند سال دولت یازدهم حدود سه هزار شرکت دانش بنیان مورد تایید قرار گرفتند که به آن ها وام هم تعلق گرفت. اشتغال این تعداد شرکت دانش بنیان نزدیک ۹۰ هزار نفر و درآمد آن ها در سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد: آقای واعظی وزیر ارتباطات طی آماری که به من داد گفت که۱۰۰ هزار شغل در ict  در سال گذشته ایجاد شده که این رقم ها قابل ملاحظه است. اینکه می گویند بیکاری بیشتر شده است درست است اما در عین حال اشتغال خالص ما خوب بوده است و در عین حال باید کار بیشتری انجام شود.

ریشه اقدامات عربستان شکست هایش در یمن است

رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤال شبکه تلویزیونی المیادین که در خصوص بهبود معیشت، گذرنامه، تقویت روابط با کشورهای خارجی و بخصوص خلیج‌فارس گفت: نسبت به معیشت مردم عرض کنم راه‌حل همانی است که مقام معظم رهبری تأکید کردند؛ تولید بهترین راه برای اقتصاد کشور است، در عرصه‌های کشاورزی و صنعت پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم که آمارهای منتشر شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار نشان می‌دهد شاهد رشد بالای پنج درصد بودیم. مثلاً در بخش خدمات سه درصد و در بخش کشاورزی پنج درصد و همچنین در بخش معدن نسبت به گذشته خود ۱۱+ شده است.

وی ادامه داد: به نظر بنده راه این توسعه، فناوری و سرمایه‌گذاری بیشتر است و امیدوارم در ماه‌ها و سال‌های آینده وضعیت معیشت مردم بهتر شود.

روحانی در خصوص رابطه با کشورهای همسایه و کشورهای حاشیه‌ خلیج‌فارس افزود: رابطه ما با همسایه‌ها، تلاش به سوی روابط بهتر بوده است و این را می‌توان در روابط ما با پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، ارمنستان، ترکیه، عراق، کویت و عمان مشاهده کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: حتی با کشور روسیه در بخش اقتصادی شاهد رشد ۷۰ درصدی بوده‌ایم. البته با مشکلاتی همچون موضوع داعش، موصل، سوریه و یمن روبرو هستیم که در روابط ما با یکی دو کشور منطقه تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: این فاصله با این کشورها به دلیل مسائلی همچون حادثه منا، شیخ نمر و آتش زدن سفارت عربستان در تهران رخ داد که در خصوص حادثه سفارت، یک عده خودسر که همه دستگاه‌ها آن اقدامات را محکوم کرده‌اند، صورت گرفت. البته عربستان هم خودش را برای یک برخورد ناصحیح آماده کرده بود که ریشه آن، شکست‌هایش در یمن بود؛ مسئله آتش زدن سفارت موضوعی مالی بود نه جانی که آن را بزرگ کردند. ما نظرمان داشتن رابطه خوب با همسایگان است حتی با عربستان. امیدوارم حج امسال که قدم‌های خوبی برای آن برداشته شده است، مقدمه‌ای برای روابط بهتر با این کشور باشد و عربستان دست از حملات ناصحیح به یمن بردارد. برای مذاکرات سوریه هم شاهد پیشرفت‌هایی در مذاکرات صلح آستانه بوده‌ایم و امیدوارم که استمرار یابد.

از توفیقات دولت در حوزه فرهنگ به طور متوسط راضی هستم

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری شبستان مبنی براینکه تحلیل شما نسبت به اقدامات فرهنگی دولت یازدهم چیست، چند درصد از وعده های انتخاباتی خود را محقق می دانید و چنددرصد از رضایت اهالی فرهنگ را به دنبال دارید گفت: باید از اصحاب فرهنگ پرسید که چه مقدار رضایت دارند. ما تلاش کردیم رضایت آنها را جلب کنیم، خانه های انجمنی آنها که بسته شده بود باز شود، مجوز کتاب و فیلم صادر و یارانه های آنها پرداخت شود.

وی افزود: در دانشگاه ها علاقه داشتیم فضا باز شود، بپیوندد در ۱۶ آذرها شاهد این بودیم. ما دنبال این بودیم که دانشجوی ستاره دار به تاریخ بپیوندد.

رئیس جمهور ادامه داد: دانشجویان، اساتید، اصحاب موسیقی و هنر به ما بگویند چه مقدار رفاه و آزادی بیشتری دیدند، من به طور متوسط راضی هستم چون برخی کارها در دست ما نبود و تلاشمان نتوانست در برخی موارد کارگر باشد.

روحانی تصریح کرد: مردم در مسائلی که می بینند مورد رضایت آنها نیست و یا اقداماتی با فکر و سلیقه آنها سازگار نیست با صدای رسا بگویند تا همه بدانند که مردم راضی نیستند. همه ما می دانیم مردم صاحب کشور هستند، هر مشکلی پیش بیاید مردم در صحنه هستند. سرمایه ما مردم هستند اگر مسئولان بفهمند مثلا فلان شبکه اجتماعی بسته شود مردم ناراحت هستند باید این مسئله با صدای بلند اعلام شود.

حمله موشکی آمریکا به سوریه برای کمک به تروریست ها بود

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال در خصوص اینکه اقدام ایران پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه چه خواهد بود و توافقات ایران و روسیه درباره سوریه بعد از این حمله چه بوده است، گفت: ما معتقدیم راه حل مشکلات در سوریه مذاکرات است و کاری که آمریکا انجام داد به مذاکرات صلح لطمه وارد می کند. به نظر می رسد آمریکایی ها با این اقدام می خواستند به تروریست ها کمک کنند تا در مذاکرات آتی دست بالاتری داشته باشند.

وی ادامه داد: همکاری بین ایران، روسیه و سوریه برای حل مشکلات سوریه وجود دارد و در سفری که من به روسیه داشتم و تماسی که روز گذشته با آقای پوتین داشتم بر این همکاری ها تاکید شد زیرا هدف این است با تعامل راه حلی برای مشکلات سوریه بیابیم.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۱ فروردین, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو