زمان انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ -

مهاجرت به شهرهای بزرگ یکی از پیامدهای ضعف اقتصادی مردم است

وزیر کشور گفت: مهاجرت به شهرهای بزرگ یکی از پیامدهای فقر و ضعف اقتصادی است ولی اقتصاد مقاومتی با فرمایشات مقام معظم رهبری می تواند باعث تعادل و توازن در کشور شود.

به گزارش سرای نور؛ عبدالرضا رحمانی فضلی ظهر امروز در نشست هم اندیشی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان اظهار کرد: در اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی همان بس  که مقام معظم رهبری چندین سال است که روی آن تأکیدات بسیاری دارند. ایشان از سال ها قبل اقتصاد، توسعه، عدالت و پیشرفت را به عنوان سال های متمادی نامگذاری و دو سال هم که به صورت مشخص اقتصاد مقاومتی نامگذاری کرده اند.

وی افزود: از نظر اعتقادی برای ما یک ضرورت است و اعتقاد به حکومت دینی داریم که برای دنیا و آخرت است. باید بتوانیم مطالبات مردم را در چارچوب اعتقادات دینی فراهم کنیم. یکی از نیازهای مردم مسائل اقتصادی هست. درجه حمایت، پشتیبانی و مشارکت مردم در امنیت به میزان رضایتمندی و تمایل آنها به کارآمدی نظام، حکومت و دولت است. یکی از مسائل مشخص کننده این کارآمدی مسائل اقتصادی است که موجبات رضایتمندی مردم را فراهم می کنند.

رحمانی فضلی بیان کرد: اگر به  جایی برسد که مردم حس کنند نظام قادر به حل مشکلات بیکاری و اقتصادی نیست حتما موجب نارضایتی، ناکارآمدی و در نهایت ایجاد فاصله بین مردم و نظام می شود. اقتصاد مقاومتی بحث علمی مسئله است و از اول انقلاب مرتب بحث این را داشتیم که الگو و مدل اقتصادی کشور چگونه هست و از نوع اقتصاد لیبرالی، ژاپنی، کره ای، سوسیالیستی و همه رقم را در کشور آزمایش و هر کدام هر طرفداران خود را داشته است.

وزیر کشور بیان کرد: هیچ کسی تاکنون در حوزه علمی به این مسئله اقتصاد مقاومتی ایراد نگرفته و هرجا نقدی بوده عاقلانه پاسخ داده شده است. موضوع عدم توازن و تعادل در ایران موضوع ۶۰ ساله است و توزیع امکانات، جمعیت، فعالیت و ظرفیت از یک وضعیت عادلانه تبعیت نمی کند.

رحمانی فضلی اظهار کرد: مهاجرت به شهرهای بزرگ یکی از پیامدهای فقر و ضعف اقتصادی است ولی اقتصاد مقاومتی با فرمایشات مقام معظم رهبری می تواند باعث تعادل و توازن در کشور شود. بزهکاری، فقر و اعتیاد وقتی رخ می دهد که مردم از مناطق دارای عدم توزان اجتماعی به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت و به بستری مناسب برای آسیب های اجتماعی وارد می شوند. در حوزه اعتقادی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همه زمینه ها باید به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه ای داشت.

مشارکت مردم محقق شود

وزیر کشور بیان کرد: سیاست های اقتصاد مقاومتی اصول ۲۴ گانه دارد که باید همیشه مورد توجه ویژه مدیران کشور باشد. البته دستورالعمل های دولت نیز بر اساس آنها صورت می گیرد. باید مشارکت مردم را در حوزه های مختلف محقق کنیم و اگر فقط سرمایه مردم برای ما اهمیت داشته باشد آن وقت یعنی فقط به بخش کمی از اقتصاد مقاومتی توجه داشته ایم.

وی بیان کرد: مردم باید موضوع اقتصاد مقاومتی را باور کنند و برای این کار همه اقشار بلا استثنا به این حوزه ورود پیدا کنند. به درونزا بودن اقتصاد مقاومتی همواره تأکید شده و البته از ابتدای انقلاب افرادی بوده که خواستار انجام همه امور به دست خارجی ها بودند ولی مقام معظم رهبری فرمودند اقتصاد باید درونزا و برونگرا باشد.

رحمانی فضلی تصریح کرد: در بحث برونگرایی باید از ظرفیت های دنیا استفاده کنیم که این ظرفیت ها شامل بازارهای صادرات، تکنولوژی پیشرفته دنیا، سرمایه های ارزان قیمت خارج از کشور، در برخی موارد به مدیریت و سایر مسائل می شود. بحث عدالت محوری نیز جزو اقتصاد مقاومتی است و اگر هر بخشی از آن را کامل اجرا نکنیم آن وقت اهداف اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود.

وی تصریح کرد: همه مردم ایران باید از مواهب اقتصاد مقاومتی بهره مند و آثار اجرایی شدن آن در تمامی نقاط کشور قابل احساس باشد. برخی از استان ها در شرایط نامناسبی از رشد اقتصادی برخوردار هستند و حتی بیکاری با رشد ۲۲ درصد دارند. برنامه ریزی غلط، بودجه ریزی نامناسب، سیستم های اداری ـ مالی ناکارآمد همه باعث ایجاد مشکلات می شوند. مقام معظم رهبری می فرمایند فعالیت های ما باید دانش بنیان باشد یعنی باید در لبه علم و تکنولوِژی حرکت کنیم و در غیر این صورت نمی توانیم در بسته بندی، بازاریابی، قیمت و کیفیت مناسب موفق عمل کنیم.

وزیر کشور گفت: زنجیره های تولید امروزه اهمیت بسیار بالایی دارد که می توان آن را با توجه ویژه داشتن به حوزه دانش بنیان محقق کرد. باید مردم را باور داشته باشیم و به آنها کمک کنیم و در این چند سال به لطف خداوند گام های مهم و اساسی برداریم هرچند فاصله تا نقطه مطلوب هنوز هم بسیار است.

منبع:مهر

زمان انتشار: ۲۴ فروردین, ۱۳۹۶

  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو