زمان انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

افاضلی: دست برانکو در بازی فردا بسته است

هومن فاضلی کارشناس فوتبال کشور در گفتگویی به بررسی شرایط ویژه تیم برانکو ایوانکوویچ پیش از دیدار حساس برابر الهلال پرداخته است.

سرای نور؛

پیش از دیدار حساس پرسپولیس برابر الهلال در مورد شرایط ویژه این دیدار و کمبود بازیکن سرخپوشان گفت: نیمکت پرسپولیس بسیار کوچک است؛ از این حیث که بازیکنان نزدیک به بازیکنان اصلی روی نیمکت وجود ندارد،  این اشکال بزرگی است که دست مربی را می بندد. اول فصل هم من در صحبت هایم به این موضوع اشاره کرده بودم که تیم باید تقویت شود ولی عملا این اتفاق رخ نداد. البته ۳ بازیکن خوب یعنی شهاب کرمی، سروش رفیعی و سامان نریمان جهان که تجربه های خوبی دارند به تیم اضافه شدند ولی چون امید عالیشاه، احمد نوراللهی و رامین رضاییان به دلایل مختلف از تیم جدا شدند، این سه بازیکن در واقع جایگزین شدند و تغییری روی نیمکت پرسپولیس ایجاد نشد.
افاضلی در مورد اینکه برخی از دیر تعویض کردن برانکو ایوانکوویچ انتقاد می کنند، عنوان کرد: خیلی شنیدم می گویند چرا برانکو دیر تعویض می کند ، اما موضوع این است که بازیکنانی که روی نیمکت هستند به غیر از سامان نریمان جهان و شهاب کرمی تجربه بازی ندارند و این دست مربی را می بندد. به خاطر همین مربی سعی می کند تا جایی که امکان دارد انرژی بازیکنان را مصرف کند و فقط زمانی آنها را تعویض می کند که بازیکنان اصلی دیگر انرژی ندارند. این کمبودها باعث می شود دست مربی برای تغییر تاکتیک و سیستم بسته باشد و همینطور امکان چرخش بازیکنان را از مربی در بازی های فشرده می گیرد.
افاضلی در ادامه مشکلات ذکر شده در بالا را تنها یکی از معضلات پرسپولیس دانست و با اشاره به امکانات سخت افزاری فوتبال ایران خاطرنشان کرد: در کشورهای عربی پروازهای تیم به صورت اختصاصی و با نظر سرمربی صورت می گیرد ولی در ایران این امکانات وجود ندارد و بیشتر پروازها در شب صورت می گیرد. این موضوع باعث می شود که بازیکنان فشار زیادی را متحمل شوند و ریتم بدنی بازیکنان به هم می ریزد. حالا شما به این موارد این را هم اضافه کنید که سه بازیکن پرسپولیس در این بازی غائب خواهند بود.
کارشناس فوتبال کشور در مورد قدرت تیم الهلال رقیب مستقیم پرسپولیس اظهار داشت: قوی ترین تیم این گروه الهلال است که سبقه باشگاه نشان دهنده همه چیز آنها است. این تیم همیشه شانس رسیدن به جمع چهار تیم برتر قاره آسیا را دارد و از ساختار منسجمی برخوردار است که کار پرسپولیس را سخت تر می کند.
افاضلی در مورد اینکه برانکو ایوانکوویچ از چه سیستمی می تواند برای ضربه زدن به الهلال و کسب پیروزی در این دیدار استفاده کند، گفت: بازی رفت دو تیم هم بازی پیچیده ای بود که در طول ۹۰ دقیقه هیچ کدام از دو تیم نتوانستند ریتم بازی را در دست بگیرند، چون کیفیت تیم ها به هم نزدیک بود. بازی در این شرایط شطرنج گونه می شود و همانطور که دیدید گلی که پرسپولیس زد هم روی برتری فنی نبود و روی تیزهوشی مسلمان این گل به دست آمد. در بازی فردا اما شرایط متفاوت است چون پرسپولیس برد می خواهد. مهم ترین چیزی که می تواند به پرسپولیس کمک کند، ایجاد تغییر در آرایش تیمی است. (آرایش با سیستم متفاوت است؛ سیستم به نوع بازی تیم و اینکه تیم هجومی بازی کند یا تهاجمی بازی کند گفته می شود ولی آرایش تیمی به نوع چینش بازیکنان در زمین مسابقه اشاره دارد).
وی در ادامه با دشوار توصیف کردن کار برانکو برای انتخاب ترکیب اصلی بیان کرد: پست دفاع مرکزی، مهاجم اصلی و دروازه بان نباید در بازی دستخوش تغییر شوند و به اصطلاح به این سه پست را فوق تخصصی می گویند.
افاضلی در پایان و در مورد اینکه برانکو ایوانکوویچ ممکن است برای ضربه نخوردن به وجهه بین المللی خود، دست به احتیاط بزند تا مثل بازی برابر الریان با شکست از زمین مسابقه خارج نشود، گفت: قطعا برانکو با  توجه به محدودیت هایی که در این بازی دارد، سعی می کند با حساب و کتاب بازی کند و در عین حال به فکر بردن هم هست. اما مهم ترین چیزی که وجود دارد با شناختی که من از برانکو دارم، دنبال صعود از گروه است و همه اقدامات لازم برای این کار را انجام خواهد داد. چون اعتبار به دست آوردن در فوتبال دنیا یک شبه نیست و یک شبه هم چیزی از بین نمی رود. وقتی شما در سه کشور مختلف قهرمان می شوید، کسی نمی تواند این ها را از شما بگیرد؛ بنابراین فکر می کنم برانکو به دنبال صعود از گروه است، اما با توجه به شرایط ویژه تیم، تمهیداتی در این خصوص خواهد داشت.

 

افاضلی با اشاره به اهمیت این دیدار ادامه داد: امیدوارم بچه های پرسپولیس تمام ذرات انرژی خود را برای این دیدار جمع کنند. این بازی مثل فینال است و در صورتی که پرسپولیس بتواند از آن سربلند بیرون بیاید می تواند فصل آینده برای قهرمانی آسیا هم بجنگد و در غیر این صورت این فرصت خوب از دست می رود. در حال حاضر همه چیز برای صعود فراهم است و در صورت پیروزی مقابل الهلال ، پرسپولیسی ها می توانند با کسب یک پیروزی در دیدار آخر مقابل الوحده از گروه خود صعود کنند.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۳ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو