زمان انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

خوش تکنیک‌های پابرهنه ایران به امید سکوی جهانی

از امشب مسابقات جام جهانی فوتبال ساحلی 2017 با شرکت 16 تیم در خاک کشور باهاما واقع در آمریکای مرکزی شروع می‌شود و روز 21 اردیبهشت با معرفی تیم قهرمان پایان می‌گیرد.

سرای نور؛

تیم‌های حاضر در گام نخست و در مرحله گروهی به ۴ دسته ۴ تیمی تقسیم شده‌اند و ایران در گروه دوم کنار ایتالیا، مکزیک و نیجریه قرار دارد.  ایران بازی اولش را دیر وقت امشب و اگر دقیق‌تر بخواهید در اولین دقایق صبح جمعه مقابل مکزیک به انجام می‌رساند و صبح یکشنبه هفته آینده با ایتالیا بازی می‌کند و در نهایت در ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت روبه‌روی نیجریه می‌ایستد.  در نهایت دو تیم اول هر گروه راهی مراحل بعدی می‌شوند و از آن پس دیدارها به صورت تک حذفی ادامه می‌یابد تا سرانجام تیم پیروز و قهرمان چهره نشان بدهد.

 

روی سکو می رویم ؟
در حال حاضر جای تنها مدال خالی در کارنامه فوتبال ساحلی اوج گرفته ایران، مدال همین پیکارهای جام جهانی است.
ایران از ۲۰۱۲ به این سو در رقابت‌های جام کنفدراسیون‌ها (بین قاره‌ای) حایز تمامی مقام‌های در دسترس (اولی، دومی، سومی و چهارمی) شده است و در حالی که حکومت در فوتبال ساحلی در آسیا طی دو دهه گذشته در دست امارات و ژاپن بود، اواخر اسفندماه سال پیش با کسب مجدد عنوان نخست در مسابقات قهرمانی آسیای ۲۰۱۷ به دومین عنوان اولی‌اش در این رقابت‌ها هم نایل آمد و با ژاپن و امارات که آنها هم دو عنوانی هستند، برابری یافت.
ایران می‌توانست خلأ مدال «جهانی» در فوتبال ساحلی خود را در دوره قبلی (۲۰۱۳) جام جهانی این رشته هم پر کند اما در یک چهارم نهایی یک بازی پایاپای را در وقت اضافی با اختلاف فقط یک گل (۵-۶) به روسیه‌ای واگذار کرد که پیش رفت و در نهایت به عنوان قهرمانی جهان هم رسید.
با چهار سال تاخیر
با این اوصاف رقابت‌های امسال در باهاما به منزله انجام یک کار ناتمام از سوی فوتبالیست‌های ساحلی ما با ۴ سال تاخیر است تا این بار به نیمه نهایی و به واقع به سکوی افتخار برسند و با توان و تکنیکی که در این تیم سراغ داریم رسیدنش حتی به بازی فینال هم دور از دسترس نیست و مردان حسین میرشمسی آن قدر در کار خود متبحرند که وقتی حرف از کسب بالاترین افتخار هم در باهاما می‌زنند، باید حرف‌شان را جدی گرفت و به این تیم بها داد.
با اینکه پیکارهای جدید قهرمانی آسیا قدری کمتر از ۲ ماه پیش در مالزی با حضور تمامی مدعیان بالقوه برگزار شد ایران برتری محسوس‌اش را بر سایرین به نمایش نهاد و در فینال امارات را طوری با نتیجه ۷ بر ۲ شکست داد که انگار نه با حریفی قدر بلکه رقیبی درجه چندم می‌جنگد.
مسلم مسگیر پرتجربه که در آن مسابقه دو گل از ۷ گل ایران را زد و محمدعلی مختاری که او هم به ثمر رساننده دو گل بود می‌توانند در باهاما نیز برای ایران میدانداری کنند و به آنها حتما بیفزایید نام‌های فرید بلوکباشی، محمد احمدزاده، سیدعلی ناظم، امیرحسین اکبری، مصطفی کیانی و پیمان حسینی را که آخری دروازه‌بانی در سطح و کلاس اول جهان است. ارزش‌های فنی امثال حمید بهزادپور، حسن عبداللهی، سجاد عبدا…پور، علی درویش متولی، محمد مرادی، محمد معصومی‌زاده و علی میرشکاری، پای آنها را نیز طی سال‌ها و ماه‌های اخیر به اردوی ملی باز کرده و اکثر آنها را در میدان جهانی باهاما نیز به چشم خواهید دید.

 

جام جهانی و رویاهای ایران 
چه قبل از پیکارهای آسیایی مالزی و چه بعد از آن اردوهای تمرینی متعددی برای تیم ملی ساحلی ما اغلب در داخل مرزها و منجمله در بوشهر و کیش که لب دریا هستند و به تبع آن امکانات آماده‌ای دارند، ترتیب داده شده و بچه‌ها این فرصت را داشته‌اند که دورخیز خود را به سوی یک عنوان ناب جهانی کامل کرده و شکل شرکت‌شان در آوردگاه باهاما را قوت بخشند و به چیزی نزدیک شوند که حضوری پیروزمندانه در آنجا می‌طلبد و انجام ماموریت سال ۲۰۱۳ را این بار برای آنها مقدور سازد. با اینکه فرض رایج و بدیهی این است که تیم‌های حاضر در جام جهانی بسیار سخت‌تر و قوی‌تر از رقبای حاضر در پیکارهای آسیایی هستند و حقیقت هم چیزی به جز این نیست اما ریزه‌کاری‌ها، کار عالی با توپ، قیچی برگردان‌ها و در نهایت کارهای فردی و غریزی ملی‌پوشان ما به چنان سطح بالایی می‌رسد که بعید نشان می‌دهد تیم‌های حاضر در باهاما نیز صابون آن به تن‌شان مالیده نشود.

 

می توانیم 
این در حالی است که اضافه بر برزیل رکورددار فتح این مسابقات و روسیه و تاهیتی قدرت‌های جدید این رشته و ایتالیا و پرتغال که از رقبای سنتی آن به حساب می‌آیند، سوییس را هم در آنجا حاضر می‌بینیم و این تیم نیز از بهترین‌های دنیا است. نامداران آمریکای جنوبی مثل پاراگوئه و اکوادور هم در این رقابت‌ها حرف‌های رسایی برای گفتن دارند و دو نماینده دیگر آسیا (امارات و ژاپن) نیز چشم به شگفتی‌سازی دارند اما ایران می‌تواند جریان‌ساز بزرگ این رقابت‌ها و تیمی ساخته شده برای سکوی افتخار جلوه کند و اگر چنین شود تیمی که پایه‌هایش با مارکو اوکتاویای برزیلی گذاشته شد و با میرشمسی به روزهای خوشش استمرار بخشید به دستاوردهایی می‌رسد که حق مسلم آن تلقی خواهد شد.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۷ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو