زمان انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ -

ازدواج‌های معنوی، حلقه گمشده این روزها

دست خودم نیست، وقتی صحبت از ازدواج‌های ساده و معنوی می‌شود ناخودآگاه یاد ازدواج شهید همت می‌افتم. زمانی که سردار خیبر در جبهه جنگ به شکلی بسیار ساده زندگی مشترک خود را با همسرش شروع کرد.

سرای نور؛دست خودم نیست، وقتی صحبت از ازدواج‌های ساده و معنوی می‌شود ناخودآگاه یاد ازدواج شهید همت می‌افتم. زمانی که سردار خیبر در جبهه جنگ به شکلی بسیار ساده زندگی مشترک خود را با همسرش شروع کرد.

ابراهیم همت که خود ابتدا معلم بود و بعد با حضور در جبهه تبدیل به سردار خیبر و سردار دل‌ها شد با ازدواج خودش هم به دیگران درس زندگی و تمرین سبک زندگی ساده و معنوی داد.

ازدواج سردار بزرگ اما گمنام جبهه‌ها خیلی ساده برگزار شد. خودش بزرگ بود نامش هم خیلی بزرگ و شهرت و آوازه‌اش هم زیاد، اما مراسم ازدواجش خیلی ساده برگزار شد.

آن طور که همسرش تعریف می‌کند: قرار خرید گذاشته شد. حاج‌همت دست خانواده‌اش را جهت خرید برای من باز گذاشته بود، اما برای خودش جز یک حلقه ساده که قیمت آن به ۲۰۰ تومان هم نمی‌رسید، خرید دیگری نکرد. مراسم عقد به دور از هرگونه تجملات و ریخت و پاش برگزار شد. من با لباس ساده سرسفره حاضر شدم. حاجی نیز یک دست لباس سپاه به تن کرده بود. مهمانان مجلس، اعضای هر دو خانواده و تعدادی از دوستان من و حاجی بودند.

ازدواج ساده، ازدواج معنوی

ازدواج‌های ساده که از آن به عنوان ازدواج‌های معنوی نیز یاد می‌شود شکل زیبایی از ازدواج است که گسترش آن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در رفع مشکلات اجتماعی مانند کاهش هزینه‌های ازدواج، جلوگیری از بالا رفتن سن ازدواج، تشکیل خانواده سالم و کاهش طلاق و اختلافات زندگی مشترک و. .. داشته باشد.

ازدواج‌های معنوی به دور از ترس از حرف مردم برگزار می‌شود اینکه مثلاً: مردم چی میگن… زشته ما آبرو داریم و… حرف‌هایی است که در ازدواج‌های ساده و معنوی هیچ وقت آن‌ها را نمی‌شنویم. ازدواج‌هایی که اول تا آخرش رنگ خداست و بوی معنویت می‌دهد.

ازدواج ساده، از دیروز تا امروز

ازدواج‌های ساده در سال‌های اول انقلاب بیشتر بود، خیلی‌ها از مردم عادی گرفته تا حتی برخی از مدیران و رزمندگان و اقشار مختلف مردم بر اساس الگوهایی که انتخاب کرده بودند برای برگزاری ازدواج‌های ساده علاقه‌مند بودند و در سال‌های اول انقلاب ازدواج‌های ساده رونق بیشتری داشت.

با پایان جنگ رفته رفته مناسبات اجتماعی مردم نیز تغییر کرد و صحبت از ازدواج‌های ساده بیشتر شبیه یک رؤیا بود و افراد کمتری به برگزاری ازدواج‌های ساده تمایل نشان می‌دادند.

در برخی مواقع کار از این حرف‌ها هم می‌گذرد و شاهد ازدواج‌هایی هستیم که هیچ سنخیتی با آموزه‌های دینی ندارد. ازدواج‌هایی که به هیچ وجه منطبق با سبک زندگی ایرانی اسلامی نیست.

گاه ازدواج‌هایی را می‌بینیم که ده‌ها میلیون تومان هزینه برگزاری آن مراسم است یا خدای ناکرده شئونات اسلامی در این مراسم رعایت نمی‌شود. اسراف، چشم و هم‌چشمی، تجملات و بریز و بپاش در این نوع مراسم ازدواج به وضوح به چشم می‌خورد و عروس و داماد آن شب مجبورند حسابی سر کیسه را شل کنند.

ازدواج‌هایی در بوق و کرنا و با سر و صدای فراوان و بریز و بپاش بسیار زیاد که گاه متأسفانه این نوع از ازدواج‌ها حتی چند ماهی بیشتر دوام نمی‌آورد و به رغم این همه خوشحالی و شور و شادابی در شب عروسی چند ماه بعد شاهد غم‌انگیز‌ترین حادثه در زندگی این عروس و داماد تازه هستیم.  شاید مهم‌ترین علت این رخدادها فاصله گرفتن از ازدواج‌های ساده باشد، فاصله گرفتنی که هزینه‌های زیادی برای جامعه دارد. بنابر این آنچه از همه مهم‌تر است این که برای کاهش سن ازدواج چاره‌ای جز ترویج ازدواج‌های ساده نیست.

ازدواج‌های معنوی، از شهدا تا جوانان معنوی امروز

در همین جامعه امروز خودمان آدم‌هایی هستند که ازدواج‌های ساده برگزار می‌کنند و یک عمر با خوبی و خوشی کنار هم زندگی می‌کنند.

چه افرادی که در سال‌های گذشته و در دورانی که هنوز جامعه رنگ و بوی اشرافی‌گری نگرفته بود و چه افرادی در این دوران هنوز هم هستند که به فکر برگزاری ازدواج‌های ساده و سنتی‌اند.

بررسی زندگی و ازدواج بزرگانی چون شهید همت یا شهید چمران نشان می‌دهد که ازدواج هرچه ساده‌تر، شیرینی و خاطرات خوش زندگی بیشتر. در این میان شاید برخی‌ها با خودشان فکر کنند که وقتی صحبت از همت و چمران می‌کنیم آن‌ها سرداران بی‌ادعای جنگ بودند و در اوایل انقلاب سیره خیلی از این بزرگان همین بوده است اما واقعیت این است که در همین دورانی که تجملات، اشرافی‌گری و چشم و هم ‌چشمی در جامعه ما زیاد شده است هستند افرادی که هنوز هم به فکر برگزاری مراسم ازدواج ساده و معنوی هستند.

باید یادمان بماند که ازدواج ساده اگرچه ارزشمند است اما آنچه به این ازدواج ساده ارزش و اعتبار بیشتری می‌بخشد معنویت برگزاری این نوع مراسم است.

تا همین چند سال پیش و تا زمانی که مشکلی برای اعزام حجاج ایرانی به مکه و مدینه وجود نداشت دختر و پسرهای جوان و مؤمنی بودند که به جای صرف هزینه در مراسم عروسی با رفتن به سفر معنوی حج زندگی خود را به شکلی معنوی در کنار خانه خدا آغاز می‌کردند.

این رسم البته در دیگر اماکن مذهبی نیز وجود دارد و هنوز هم برخی از شهرها مانند مشهد میزبان عروس و دامادهای جوانی است که خوشبختی زیر نور چلچراغ‌های حرم را تجربه می‌کنند.

کمی که بیشتر بررسی می‌کنیم عروس و دامادهایی را می‌بینیم که به نشانه پیروی از سیره شهدا مراسم ازدواج‌شان را در هنگام حضور در کاروان راهیان نور و مناطق جنگی کشور برگزار می‌کنند.

اخیراً هم عروس و دامادی که در ابتدای زندگی مشترک در مراسم معنوی اعتکاف حضور یافته بودند مراسم ازدواج خود را در مسجد و در مراسم اعتکاف برگزار کردند.

این رفتارها نشان‌دهنده توجه دختر و پسرهای جوان به سبک و سیره زندگی ایرانی اسلامی و دوری از تجملات، چشم و هم‌چشمی‌ها، اشرافی‌گری و بریز و بپاش است.

دوام بیشتر زندگی با ازدواج‌های معنوی

وقتی با کارشناسان حوزه اجتماعی صحبت می‌کنیم بسیاری از آن‌ها اعتقاد دارند علاوه بر اینکه دوام این نوع از ازدواج‌ها بیشتر است شیرینی و حلاوت این نوع زندگی‌ها نیز بسیار بیشتر است.  مهران صدرا کارشناس خانواده و مدرس دانشگاه در این باره می‌گوید: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان طلاق و اختلاف در ازدواج‌های سنتی نسبت به ازدواج‌های دیگر به شکل چشم‌گیری کمتر است.  او می‌گوید: در ازدواج‌های سنتی معمولاً عروس و داماد قبل از ازدواج شناخت یا ارتباطی باهم نداشته‌اند و خواستگاری و ازدواج و مراحل مختلف توسط خانواده‌ها برگزار می‌شود که در این نوع ازدواج‌ها شاهد دوام بیشتری هستیم.

این کارشناس خانواده می‌افزاید: ضمن اینکه در این نوع ازدواج‌ها شاهد حلاوت و شیرینی و آرامش در زندگی هستیم که در زندگی دیگران کمتر به چشم می‌خورد.

صدرا ادامه می‌هد: ازدواج‌های سنتی معمولاً ساده و بدون تکلف برگزار می‌شود و در ازدواج‌های سنتی و ساده شاهد هستیم که کانون خانواده از قداست و اطمینان بیشتری برخوردار است.  این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اسراف در هر کاری حرام و عملی ناپسند است، می‌افزاید: برخی از افراد به این بهانه که یک شب، هزار شب نمی‌شود در مراسم ازدواج خود بریز و بپاش و هزینه‌های زیادی را حیف و میل می‌کنند که این نوع مراسم تضمینی برای خوشبختی و تداوم بیشتر زندگی‌ها نیست.

این کارشناس خانواده در ادامه می‌گوید: سوای از بحث اسراف و بریز و بپاش و دوری از عمل قبیح عروس و دامادی که در شب اول زندگی مشترک خود ده‌ها میلیون تومان هزینه می‌کنند می‌توانند این پول را با یک برنامه‌ریزی مناسب برای آینده زندگی خود مانند خرید خانه یا وسیله نقلیه و پشتوانه اقتصادی در زندگی استفاده کنند.

صدرا به سبک ساده ازدواج‌های برخی از افراد اشاره می‌کند و می‌گوید: مگر آن‌هایی که زندگی‌های خود را ساده و مراسم ازدواج خود را به شکل معنوی برگزار کردند در ادامه زندگی مشکل داشتند؟ این افراد نه تنها هیچ مشکلی نداشتند بلکه بررسی این نوع از زندگی‌ها نشان می‌دهد از دوام بیشتری برخوردار بوده است.

این کارشناس خانواده خاطر نشان می‌کند: وقتی صحبت از ازدواج‌های ساده و معنوی می‌شود منظور تمامی ابعاد و مراحل ازدواج است، از لحظه خواستگاری گرفته تا تعیین مهریه و خرید و برگزاری مراسم شب عروسی. معمولاً در ازدواج‌های ساده و معنوی همه این‌ها به شکلی ساده اما زیبا برگزار می‌شود.

ازدواج معنوی، ازدواج ارزشمند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میرکریمی استاد حوزه و دانشگاه می‌گوید: ازدواجی ارزشمند است که در آن تمامی دستورات اسلامی رعایت شده باشد و این ازدواج به شکلی ساده و معنوی برگزار شود.  او می‌افزاید: نباید به بهانه اینکه مردم چه می‌گویند ازدواج‌ها را به صورت اشرافی برگزار کنیم.  این استاد حوزه و دانشگاه می‌افزاید: برکت در ازدواج‌های ساده و معنوی است و وقتی این نوع از ازدواج‌ها را بررسی می‌کنیم شاهد هستیم که زندگی بسیار معنوی و همراه با آرامش دارند.  حجت‌الاسلام والمسلمین میرکریمی به آمار بالای طلاق اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی پرونده‌های طلاق را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که برخی از ازدواج‌ها به گونه‌ای است که از ابتدا به هیچ عنوان مطابق با الگوی ایرانی اسلامی پیش نرفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه می‌افزاید: باور کنیم بسیاری از مهمانانی که در مراسم ازدواج دعوت می‌کنیم و برای آن‌ها تدارک مفصلی می‌بینیم چند ماه یا حداکثر چند سال بعد همه آن شب را فراموش می‌کنند و اصلاً یادشان نیست مراسم ازدواج کجا و چطور برگزار شد.

او خاطر نشان می‌کند: بنابراین باید ساده‌زیستی و معنویت را سرلوحه ازدواج‌های خود قرار دهیم و در تشکیل زندگی مشترک آنچه که باید برای ما بیش از پیش اهمیت داشته باشد معنویت و قداست زندگی باشد نه چیز دیگری.

این صحبت‌های حجت‌الاسلام میرکریمی خاطره خوش یک ازدواج ساده را که همین سال گذشته در بین اقوام اتفاق افتاد برایم تداعی می‌کند.

زمانی که یکی از جوانان در اقوام تصمیم به ازدواج گرفت و با اینکه تازه در مقطع دکتری قبول شده بود به خانواده‌اش برای انتخاب یک دختر مناسب سفارش‌های لازم را کرد و چند هفته بعد هم با همان مقدار پس‌انداز اندک که با کار دانشجویی به دست آورده بود به شکلی بسیار ساده اما زیبا مراسم ازدواج خود را برگزار کرد.

علیرضا که تازه امسال ۲۷ سالش تمام می‌شود در این باره می‌گوید: اگر قرار بود صبر کنم تا درسم تمام شود بعد وضعیت نظام وظیفه‌ام مشخص شود و بعد هم شغلی داشته باشم و درآمد ثابت همه این‌ها باعث می‌شد تا در سن بالا اقدام به ازدواج بکنم که شاید دیگر انگیزه‌ای برای ازدواج در من وجود نداشت و پیدا کردن همسری مناسب و شریک زندگی خوب بسیار سخت بود. ضمن اینکه فاصله سنی من و فرزندانم در آینده بسیار بالا بود و این هیچ عنوان مناسب نیست.  این جوان دانشجو می‌افزاید: من و همسرم هر دو دانشجو هستیم و در حال حاضر نیز با همین کارهای پاره وقت دانشجویی هزینه زندگی را تأمین می‌کنیم و اعتقاد دارم اگر سخت نگیریم سخت نیست و به رغم بالا بودن هزینه‌های جاری زندگی و مشکلات معیشتی جامعه با کمی صرفه‌جویی و قناعت و پرهیز از چشم و هم‌چشمی و بریز و بپاش می‌توان زندگی سالم و ساده‌ای داشت.

علیرضا در ادامه می‌افزاید: توصیه من به همه جوان‌ها این است که از ازدواج نترسند و با برنامه‌ریزی و بر اساس اصل ساده بودن ازدواج کنند و در ازدواج خود هرگز به سمت اسراف و تجملات نروند که این مسئله آفت زندگی است و می‌تواند باعث تباه شدن زندگی مشترک‌شان شود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۱۰ اردیبهشت, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو