زمان انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ -

محافظه کاران اکثریت پارلمان انگلستان را از دست دادند

انتخابات پارلمانی انگلستان در حالی به پایان رسید که هیچ حزبی نتوانست اکثریت آراء را برای تشکیل دولت تک حزبی به دست آورد؛ امری که موجب تشکیل پارلمان معلق شد.

به گزارش سرای نور،مردم انگلیس روز پنج شنبه هشتم ژوئن برای شرکت در انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوقهای رأی رفتند؛ انتخاباتی که هیچ حزب نتوانست اکثریت ۳۲۶ کرسی برای تشکیل دولت یکپارچه را به دست آورد.

*رهبر حزب استقلال بریتانیا گفته که از مقامش کناره گیری می‌کند

پل ناتال، رهبر حزب استقلال بریتانیا (UKIP) گفته است که از مقامش کناره گیری می کند. این حزب نتوانست که در انتخابات هیچ کرسی بدست بیاورد.

*«ترزا می» نخست وزیر انگلیس که در انتخابات روز گذشته از کسب اکثریت پارلمان بازماند، ظاهرا با کسب اطمینان از حمایت حزب اتحادیه دموکراتیک ایرلند (DUP) در راستای تشکیل دولت ائتلافی، امروز در ساعت ۱۲:۳۰ به وقت لندن، به کاخ باکینگهام خواهد رفت تا رضایت ملکه الیزابت را برای تشکیل دولت کسب کند.

 

 

 

*خبرنگار بی بی سی به نقل از منابعی در حزب محافظه کار گزارش داد علی رغم شکست این حزب در به دست آوردن اکثریت کرسی های پارلمان، «ترزا می» فعلا قصدی برای کناره گیری از سمت نخست وزیری ندارد.

*نخست وزیر فرانسه در واکنش به نتیجه انتخابات پارلمانی انگلیس: شگفت انگیز است اما درخواست برای خروج از اتحادیه اروپا(برگزیت) را زیر سوال نمی برد.

*احتمالا جرمی کوربین که حزب متبوع وی ۲۶۲ کرسی در پارلمان انگلستان کسب کرده برای تشکیل دولت اقلیت تلاش خواهد کرد. طرفهای مذاکره وی در تشکیل ائتلاف، احزاب لیبرال دموکرات، حزب ملی اسکاتلند، حزب ملی ولز، حزب سبز و SDLP خواهند بود.

*«پیر مسکوویچی» کمیسر روابط مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا در واکنش به نتیجه انتخابات پارلمانی انگلستان گفت: بی شک نتایج به دست امده بر روح مذاکرات برگزیت تأصثیرگذار خواهد بود. با این حال آنچه اتفاق افتاد روند آغاز برگزیت را زیر سوال نمی برد چرا که تقویم اختیاری نیست.

*«گونتر اوتینگر» کمیسر بودجه و منابع انسانی اتحادیه اروپا در واکنش به نتیجه انتخابات پارلمانی انگلستان، درباره امکان آغاز مذاکرات برگزیت ابراز تردید کرد و گفت: ضعف مذاکره کننده بریتانیایی به نتیجه ای ضعیف منجر خواهد شد.

*«برنی سندرز» نامزد سوسیالیست انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، ضمن تبریک به جرمی کوربین رهبر حزب کارگر انگلستان، از نتیجه انتخابات پارلمانی این کشور ابراز رضایت کرد.

*تا این لحظه حزب محافظه کار توانسته ۳۱۸ کرسی و حزب کارگر ۲۶۲ کرسی را کسب کرده است.

*در حالیکه کوربین خواستار استعفای ترزا می است، نخست وزیر انگلستان همچنان بر وعده خود مبنی بر تجربه دوره ای از ثبات تأکید کرد.

*ترزا می نخست وزیرانگلیس ساعت ۱۰ به وقت محلی سخنرانی خواهد کرد.

*تا پیش از انتخابات پارلمانی انگلستان احتمال روند مذاکرات برگزیت در کوتاه مدت وجود داشت حال آنکه با تشکیل پارلمان معلق، احتمالا اتحادیه اروپا مذاکرات برگزیت را به تعویق خواهد انداخت.

*نیکلا استورجن رهبر حزب ملی اسکاتلند نتیجه انتخابات را برای حزب متبوع خود نا امید کننده و برای ترزا می نخست وزیر انگلستان فاجعه بار توصیف کرد.

*جرمی کوربین رهبر حزب کارگر متعاقب نتایج پارلمان انگلستان خواهان استعفای ترزا می نخست وزیر شد.

*فرانس پرس از تأیید تشکیل پارلمان معلق خبر داد.

*شبکه بی بی سی خبر داد که محافظه کاران(توری) نتوانستند اکثریت آراء را به دست آورند.

*بر اساس آخرین نتایج حزب محافظه کار ۳۱۱ کرسی، حزب کارگر ۲۶۰،  حزب ملی اسکاتلند ۳۵، حزب لیبرال دموکرات ۱۲ کرسی را کسب کرده اند.

*برخی منابع خبری به بی بی سی اعلام کرده اند احتمال استعفای «ترزا می» ۵۰ درصد است.

*بر اساس گزارش شبکه بی بی سی بر اساس نتایج اعلام شده  حزب محافظه‌کار به رهبری  ترزا می در انتخابات پارلمانی تا کنون از  مجموع ۶۵۰ کرسی،  ۳۰۹ و حزب کارگر ۲۵۷ کرسی به دست آورده اند.

*بر اساس آخرین شمارش آرای ۶۲۵ حوزه تعداد کرسی محافظه کاران از رقم ۳۰۳ کرسی گذشتوحزب کارگر نیز ۲۵۶ کرسی را کسب کرده است

*حزب محافظه کار ۳۰۲ کرسی و حزب کارگر ۲۵۶ کرسی، حزب لیبرال دموکرات ۱۰ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۳۳ کرسی و بقیه احزاب ۲۱ کرسی کسب کرده اند. احزاب سبز و استقلال(یوکیپ) تا این لحظه موفق به کسب کرسی پارلمانی نشده اند.

این نتیجه از افزایش ۲۳ درصدی محبوبیت حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین» و کاهش حدود ۱۰ درصدی حزب محافظه کار به رهبری «ترزا می» حکایت دارد.

حزب ملی اسکاتلند هم با شکست روبرو شد ،«الکس سالموند» رهبر پیشین حزب ملی اسکاتلند و «انگلس رابرتسون» رهبر نمایندگان حزب ملی اسکاتلند در مجلس عوام انگلیس نیز کرسی های خود را در پارلمان این کشور از دست دادند.

*آخرین نتایج شمارش آراء انتخابات پارلمانی انگلیس تا این لحظه نشان می دهد که حزب  حاکم محافظه کار ۲۹۰ کرسی و حزب کارگر انگلیس تا کنون ۲۵۰ کرسی در پارلمان به دست آورده اند.

*با شمارش ۲۲۲ حوزه انتخابیه محافظه کاران از حزب کارگر پیشی گرفته اند. این اختلاف ۲ حوزه ای است و نشان از نزدیکی رقابت میان دو حزب سنتی انگلستان دارد.

*تا این لحظه با شمارش آرای  ۲۹۴ حوزه انتخابیه، حزب کارگر  ۱۳۸ کرسی، حزب محافظه کار  ۱۲۳ کرسی، حزب ملی اسکاتلند  ۱۸ کرسی، حزب دموکراتیک اتحادگرا (ایرلند شمالی) ۷ کرسی، و سایر احزاب ۶ کرسی را به خود اختصاص داده اند.

*با شمارش بیش از نیمی از حوزه های انتخابیه انگلیس، حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین همچنان با کسب ۱۶۷ کرسی تا این لحظه پیشتاز انتخابات است.

همچنین حزب محافظه کار ۱۵۳ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۲۶ کرسی، حزب لیبرال دموکرات ۴ کرسی، حزب دموکراتیک اتحادگرا ۹ کرسی و سایر احزاب ۸ کرسی را تا این لحظه به دست آوردند.

هم اکنون با شمارش آرای ۴۴۸ حوزه انتخابیه، حزب کارگر با کسب ۱۹۹ کرسی از رقیب خود- حزب محافظه کار با ۱۹۲ کرسی- پیش افتاده است.

همچنین حزب ملی اسکاتلند ۲۹ کرسی، حزب لیبرال دموکرات ۹ کرسی، حزب دموکراتیک اتحادگرا ۱۰ کرسی و سایر احزاب روی هم رفته ۹ کرسی را تا این لحظه از آن خود ساخته اند.

حال با آغاز فرآیند شمارش آراء، نتایج ۱۵ حوزه انتخابیه انگلیس نشان می دهد که تاکنون ۱۰ نامزد از حزب کارگر و ۵ نامزد از حزب محافظه کار به پارلمان این کشور راه یافته اند.

با اتمام شمارش آرا در ۴۵ حوزه انتخابیه، حزب کارگر با کسب ۲۶ کرسی همچنان پیشتاز است و در مقابل، محافظه‌کاران ۱۴ کرسی را به خود اختصاص داده‌اند.

تعداد کرسی های حزب ملی اسکاتلند نیز به ۳ کرسی افزایش یافت و در بین سایر احزاب، حزب دموکراتیک اتحادگرا (ایرلند شمالی) تا این لحظه  ۲ کرسی به خود اختصاص داده است.

در تازه ترین آمار منتشر شده از شمارش آرای انتخابات پارلمان انگلیس، حزب کارگر تاکنون با کسب ۵۲ کرسی از ۹۸ حوزه انتخابیه همچنان پیشتاز انتخابات است. حزب محافظه کار ۳۳ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۷ کرسی، حزب دموکراتیک اتحادگرای ایرلند شمالی ۳ کرسی و سایر احزاب نیز ۳ کرسی دیگر را تا این لحظه به خود اختصاص داده اند.

در صورتی که براساس ارزیابی یاد شده، هیچ‌ کدام از احزاب سیاسی قادر به کسب اکثریت کرسی های مجلس عوام نشوند، انگلیس همانند سال ۲۰۱۰ میلادی، بار دیگر با ‘پارلمان معلق ‘ مواجه خواهد شد.

پارلمان معلق در شرایطی پدید می آید که هیچ‌کدام از احزاب سیاسی انگلیس نتوانند اکثریت ۶۵۰ کرسی مجلس عوام که ۳۲۶ کرسی ( نصف به علاوه یک) است، را به دست آورند.

در صورت بروز این وضعیت، حزبی که بیشترین کرسی ها مجلس عوام را به دست آورده است برای تشکیل دولت بایستی با یک حزب دیگر ائتلاف کند.

براساس ساختار سیاسی انگلیس، حزبی که اکثریت کرسی های مجلس عوام را بدست آورد دولت را تشکیل و رهبر این حزب، نخست وزیر آینده این کشور خواهد بود.

مجلس عوام در ۳۰ فروردین‌ماه گذشته، با ۵۲۲ رأی موافق در برابر ۱۳ رأی مخالف، موافقتش را با پیشنهاد غیرمنتظره «ترزا می» نخست‌وزیر و رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در هشتم ژوئن (۱۸ خرداد) اعلام کرد.

«ترزا می» با تصور اینکه حزبش قادر به کسب کرسی‌های بیشتری در مجلس عوام و وارد کردن شکست سنگین به حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین هست، تن به انتخابات زودرس پارلمانی داد.

تا پیش از انحلال مجلس عوام، از ۶۵۰ کرسی این مجلس، حزب محافظه کار ۳۳۰ کرسی، حزب کارگر ۲۲۹ کرسی، حزب ملی اسکاتلند، ۵۴ کرسی، حزب لیبرال دمکرات ۹ کرسی، حزب دمکراتیک وحدت طلب (ایرلند شمالی) ۸ کرسی، حزب شین فین ( ایرلند شمالی) ۴کرسی، حزب «پلاید کامری» ( ولز) ۳ کرسی در اختیار داشتند.

نتایج این انتخابات زودهنگام که تأثیری سرنوشت ساز بر مذاکرات برگزیت خواهد داشت، تعیین می کند که آیا «ترزا می» نخست وزیر کنونی و رهبر حزب محافظه کار انگلیس همچنان بالاترین مقام اجرایی این کشور خواهد ماند و یا «جرمی کوربین» از حزب کارگر بر کرسی نخست وزیری انگلیس تکیه خواهد زد.

نتایج نظرسنجی انجام شده در درون شعب رأی گیری در سراسر انگلیس نشان می  دهد که حزب محافظه کار به رهبری «ترزا می» در پایان انتخابات سراسری هشتم ژوئن، احتمالاً اکثریت را در پارلمان این کشور از دست خواهد داد.

نتایج تکان دهنده این نظرسنجی نشان می دهد که حزب محافظه کار انگلیس تنها ۳۱۴ کرسی از مجموع ۶۵۰ کرسی را در مجلس عوام این کشور تصاحب می کند. پیش بینی می شود که حزب کارگر به رهبری «جرمی کوربین»- رقیب اصلی محافظه کاران- نیز در نهایت ۲۶۶ کرسی را به خود اختصاص دهد.

طبق این نظرسنجی، «حزب ملی اسکاتلند» و «حزب لیبرال دموکرات» نیز به ترتیب ۳۴ و ۱۴ کرسی را بدست می آورند.

براساس آخرین آمار منتشر شده، حزب کارگر تاکنون با کسب ۶۰ کرسی از ۱۱۷ حوزه انتخابیه همچنان پیشتاز انتخابات است. حزب محافظه کار ۴۲ کرسی، حزب ملی اسکاتلند ۹ کرسی، حزب دموکراتیک اتحادگرای ایرلند شمالی ۳ کرسی و سایر احزاب نیز ۳ کرسی دیگر را به خود اختصاص داده اند.

منبع:مهر

در حال تکمیل…

زمان انتشار: ۱۹ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو