زمان انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ -

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خبر داد مرگ ۵۵۰۰ ایرانی بر اثر آلودگی هوا در سال ۹۵

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست از مرگ ۵ هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنان بر اثر آلودگی هوا در سال ۹۵ خبر داد و گفت: این آمار که در سالهای گذشته به ۸ هزار نفر می‌رسید تا حدودی کاهش یافته اما باید به صفر برسد.

سرای نور؛سعید متصدی ظهر امروز در نشست خبری هفته محیط‌زیست اظهار کرد: به بیش از ۹۰ درصد راهبردها در حوزه محیط زیست انسانی دست یافته‌ایم و فعالیتهای توسعه پایدار به همراه اجرای ارزیابی زیست محیطی را به طور جد پیگیری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: تمامی گزارشهای ارزیابیهای زیست محیطی بنابر ارزیابیهای بین‌المللی انجام شده است؛ در گزارشهای کسب شده ارزیابی زیست محیطی از سراسر کشور بحث ذینفعان، جوامع محلی و نظرات متخصصان را مورد توجه قرار دادیم.

مرگ ۵ هزار و ۵۰۰ ایرانی براثر آلودگی هوا

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌ زیست با اشاره به اقدامات انجام گرفته در زمینه کاهش آلودگی هوا و گزارشهای وزارت بهداشت در این رابطه تصریح کرد: در سالهای گذشته و سال ۹۲ بیش از ۸ هزار نفر از هموطنان ما براثر آلودگی هوا جان می‌باختند اما در حال حاضر این رقم کاهش یافته و سال گذشته ۵ هزار و ۵۰۰ نفر براثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند.

متصدی افزود: حدودا کاهش سه هزار نفری آمار جانباختگان براثر آلودگی هوا را در سالهای گذشته شاهد هستیم اما این آمار ۵ هزار نفری از جانباختگان آلودگی هوا همچنان بالا است و باید به صفر برسد.

تغییر اقلیم یکی از برنامه‌های محیط زیست

وی با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم و گردو غبار را همسو با جامعه جهانی دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: تغییر اقلیم و گرد و غبار یکی از اولویت‌های برنامه‌های سازمان محیط زیست است و در این رابطه سندهای گوناگونی برای کاهش تغییرات اقلیمی به امضا رسیده است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌ زیست ادامه داد: سند ملی و را هبردی تغییر اقلیم، سند داوطلبانه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سند اقتصاد کم کربن جزو سندهایی به امضا رسیده است که این نشان می‌دهد ایران در راستای تغییر اقلیم و هماهنگ با سایر کشورها به مشارکت می‌پردازد.

متصدی خاطرنشان کرد: ما به نحو مطلوبی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا خطرات تغییر اقلیم بر روی طبیعت و انسان را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه به ارزیابیهای زیست محیطی در مراکز صنعتی و… توجه می‌شود، گفت: امروز در بحث نیروگاه‌ها، واحدهای صنعتی و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب آنها توجه ویژه‌ای داریم و بررسی و پایش به طور مستمر انجام می‌گیرد.

ضرورت مبارزه با گرد و غبار و کاهش خطرات آن در کشور

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه در ارتباط با گرد و غبار استراتژیهای و برنامه‌ریزی زیادی مورد توجه قرار گرفته است، افزود: می‌تواند پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار را در اختیار گرفت و اثرات سوء آنها را کاهش داد که البته اقداماتی نیز برای آثار مخرب آن صورت گرفته است.

متصدی افزود: آبگیری ۸۰ درصد هورالعظیم، درختکاری در کانونهای گرد و غبار، مالچ‌پاشی در ۵ هزار هکتار خوزستان، و احیای تالابهای خشک شده بخشی از برنامه‌ها برای کاهش گرد و غبار در خوزستان و سایر نقاط کشور بوده است.

وی تصریح کرد: چهار برنامه از سوی سازمان ملل متحد برای مبارزه با گرد و غبار و به سبب جلب مشارکت کشورهای منطقه صادر شده است و در یک ماه آینده نیز سازمان ملل با همکاری محیط زیست بزرگترین کنفرانس گرد و غبار را در ایران برگزار خواهند کرد که در این نشست بین‌المللی مقامات کشورهای مختلف و کارشناسان برای رسیدن به راه‌های مشارکت کاهش معضل گرد و غبار در منطقه و جهان حضور می‌یابند.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست افزود: به طور حتم پدیده گرد و غبار که گفته می‌شد قابل کنترل نیست، قابل کنترل خواهد بود اما نیازمند زمان و فعالیت همه‌جانبه است.

توقف پروژه‌های فاقد ارزیابی زیست محیطی

متصدی به داشتن ارزیابی زیست محیطی برای تمام پروژه‌های کشور اشاره کرد و گفت: تمام پروژه‌ها باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشند و آن را ورق به ورق اجرا کنند.

وی ادامه داد: ارزیابی‌های زیست محیطی نیز در سراسر کشور با نظر ذینفعان و مردم صورت گرفته و عدم توجه به آن باعث توقف پروژه‌ها خواهد شد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه برخی پروژه‌ها در مرحله عملیاتی به دلیل عدم توجه به ارزیابی زیست محیطی متوقف شده‌اند خاطرنشان کرد: خط لوله دماوند – امامزاده هاشم و فیروزکوه به دلیل همین عدم رعایت ملاحظات زیست محیطی و توجه نداشتن به ارزیابیها متوقف شده است.

لایحه ارزیابی زیست محیطی در راه مجلس شورای اسلامی

متصدی با بیان اینکه سازمان محیط زیست سه لایحه را به طور جدی مورد توجه قرار داده است‌گفت: لایحه هوای پاک، لایحه خاک و لایحه ارزیابی زیست محیطی به طور جد مورد توحه سازمان محیط زیست قرار دارد و در حال حاضر لایحه هوای پاک منتظر تصویب شورای نگهبان است.

وی افزود: لایحه خاک نیز در حال حاضر در کمیسییونهای مجلس در حال بررسی است اما لایحه ارزیابی زیست محیطی که در مجلس قبل رد شده بود در دولت پیگیری خواهد شد و برای تصویب به مجلس ارسال می‌شود.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: در این لایحه‌ها بحث ممنوعیت صادرات خاک، تصویب استانداردهای خاک تعیین شده، استاندارهای کالا تولید پسماندهای کمتر و ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و سایر دستورالعملها برای ضمانت آب و خاک مورد توجه قرار گرفه است.

متصدی تصریح کرد: ممنوعیت استفاده و کاهش مصرفل کیسه‌های پلاستیکی در کمیسیونهای دولت در حال بررسی است و به همین جلسه‌ای با وزارت صنایع برگزار خواهد شد تا ممنوعیت استفاده از پلاستیک و ظرفهای پلاستیکی مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سعی کردیم تا در تمامی برنامه‌های خود و به ارزیابی‌های زیست محیطی به توسعه کشور و اشتغالزایی نیز توجه شود و از طرفی طرحهای توسعه نیز به گونه‌ای حرکت کردند که محیط زیست را پایمال کند، به نوعی به دنبال تعامل در عرصه محیط زیست و صنعت هستیم. و امیدواریم به موفقیت دست یابیم.

اختلاف وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست بر سر پسماندهای عفونی

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست از اختلاف سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر سر پسماندهای عفونی خبر داد و گفت: در مورد پسماندهای پزشکی و عفونی اختلاف بین وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست وجود دارد چرا که آنها اعلام می‌کنند پسماندهای عفونی بعد از عبور از دستگاه اتوکلاو (دستگاه‌های ضدغفونی کننده وسایل پزشکی) عادی می‌شود، اما سازمان محیط زیست چنین نظری ندارد.

متصدی یادآور شد: ما بعد از لجسه با کارشناسان بهداشت جهانی به این نتیجه رسیدیم که مدیریت پسماند پزشکی مراحل خود را دارد که یکی از آنها گندزدایی و غیرفعال‌سازی ترکیبات عفونی است. که این مهم باید مدنظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بی‌خطر شدن پسماندهای عفونی نخستین مرحله است و بعد از آن باید جمع‌آوری و تفکیک صورت گیرد. البته باید پسماندها براساس درجه خطر تقسیم‌بندی شوند که شهرداریها و مراکز درمانی مسئولیت آن را برعهده دارند.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست افزود: شهرداریها باید توجه داشته باشند که هزینه‌های پسماندهای بیمارستانی نباید با سایر پسماندها به یک شکل محاسبه شود چرا که پسماندهای خانه‌ای خطر کمتر از پسماندهای پزشکی دارند.

متصدی متذکر شد: تفکیک پسماندها باید به صورت کامل و دقیق انجام گیرد و در شرایط بازیافت که سخت نیز خواهد بود باید دقت نظر انجام شود.

وی به مطرح شدن موضوع امحای پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و گفت: هر مرکزی بخواهد پسماندهای بیمارستانی را امحاء کند باید خودش ارزیابی موضوع را تهیه و ارائه دهد.

مدیریت صحیح پسماند مانع تولید شیرآبه

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست درباره این پرسش که آیا درخواستی برای ایجاد واحد شیرآبه‌های پسماندها داشته‌اید یا خیر، اظهار کرد: وقتی پسماندی به طور صحیح مدیریت شود نباید شیرآبه تولید کند و ما در مرکز دفن بهداشتی نیز نباید شیرآبه داشته باشیم.

متصدی خاطرنشان کرد: شهرداریهای کشور مسئول اصلی زباله، پسماند و بازیافت هستند و باید به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند، چرا که اگر زباله‌های تلمبار شده شیرآبه تولید کنند خسارات زیادی به آب و خاک وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: متاسفیم که شهرداری‌های کشور به فکر مسائل مختلفی هستند اما مدیریت پسماند و تفکیک آن را انجام نمی‌دهند.

تولید ۱۸ لیتر در ثانیه شیرآبه برای یکی از شهرهای شمالی کشور

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست تصریح کرد: ما در حال حاضر شهرهایی را در کشور داریم که فجیع‌ترین مسائل پسماندی را به همراه داشتند. در یکی از شهرهای شمالی زباله‌های تلمبار شده که چندین متر ارتفاع می‌رسند متاسفانه ۱۸ لیتر در ثانیه شیرآبه از آنها تولید می‌شود که بسیار تأسفبار است.

متصدی خاطرنشان کرد: متاسفانه در شهرهای شمالی کشور هیچ کدام از محلهای تلمبار زباله، فاقد شیرابه نیستند و این موضوع را به طور جد دنبال می‌کنیم.

وی توضیح داد: برای کاهش مشکلات پسماندها در شهرهای شمالی جلساتی را با مسئولان شهرداریها و استانداریها برگزار کرده‌ایم. که راهکارهایی همچون کنترل شیرابه‌ها تفکیک زباله از مبداء و استفاده زباله در کمپوس را ارائه کردیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست افزود: لازمه اجرایی شدن تمام راهکارها و بهبود شرایط فقط تفکیک زباله از مبداء است و این کار به همراه بازیافت می‌تواند باعث کاهش آثار سوء پسماندها و حتی اشتغالزایی شود.

متصدی با انتقاد از وضعیت پسماندها و زباله در شهرهای شمالی کشور گفت: برخی از مسئولان ذیربط در حوزه شهرداریهای شهرهای شمالی به همین عدم توجه به پسماندها و شیرآبه‌ها به دادگاه کشیده شده‌اند و باید نسبت به پسماندها و تفکیک آنها برنامه مناسبی را اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: کشور ما نیازمند مدیریت پسماند است و تفکیک و بازیافت باید در این حوزه جدی گرفته شود چرا که پسماندها سرمایه مملکت محسوب می‌شوند.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان محیط‌زیست با انتقاد از بی‌توجهی به پسماندهای پزشکی گفت: متاسفانه در سالهای گذشته پسماندهای پزشکی در بسیاری اوقات با پسماندهای عادی مخلوط شده‌اند که در همین رابطه برخی بیمارستانها در کشور اخطاریه‌های تعطیلی هم گرفته‌اند که باید مدیریت پسماند خود را انجام دهند.

متصدی متذکر شد: تلاش خود را انجام خواهیم داد تا شهرداریها را به سمتی هدایت کنیم که مدیریت پسماند شهری را در اولویت قرار دهند و اگر موضوع تفکیک و توجه به پسماند به طور مناسب انجام گیرد شاهد حل مشکلات شیرآبه‌ها و سایر مسائل آن خواهیم بود.

کلیدواژه ها:
زمان انتشار: ۲۰ خرداد, ۱۳۹۶

مطالب مرتبط


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین ها
  • آرشیو